Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door VIP » do 1 okt 2020 17:27

RE.gif

Daarom gaat ie bij ons jaarlijks op de weegbrug.

2 weken geleden de Brillant (nagenoeg compleet beladen) op de weegbrug gezet (losgekoppeld) 2.300 kilo schoon aan de haak.

Nog 200 kilo over en de kogeldruk 100 kilo is 300 kilo reserve.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

AL-KO Delta as?? alles heeft zijn voor- en nadelen.

Bericht door thmeyer » do 1 okt 2020 18:04

RE.gif
Niet alleen overgewicht van de caravan kan bij een AL-Ko Delta-as extra slijtage opleveren.
Maar ook de vele drempels die er tegenwoordig zijn en ook een slechte wegdek met kuilen en gaten kunnen extra slijtage veroorzaken.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » do 1 okt 2020 18:15

Ongetwijfeld. Dat kan nog veel meer ellende opleveren. Heel
langzaam eroverheen rijden voorkomt dat weer.
knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » do 1 okt 2020 18:17

Ik vind het rampendingen, die drempels waar je met een caravan overheen rijdt. Maarehhhh....laten we elkaar niet gek maken. Een caravan is ervoor om te gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Micky » do 1 okt 2020 20:00

Drempel is simpel, als je nadenkt en zuinig bent op je caravan, stop je bijna voordat de caravan de drempel oprijdt en dan doe je dit stapvoets, eraf ook, elke vorm van doorrijden op een echte drempel is misbruik van een caravan, mij nederige mening knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » do 1 okt 2020 20:18

RE.gif

Ik ben er van overtuigd dat dit nu juist de bedoeling is van degene die ze daar weggelegd heeft. mrgreen.gif aflower.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: AL-KO Delta as?? alles heeft zijn voor- en nadelen.

Bericht door VIP » do 1 okt 2020 20:55

thmeyer schreef:
do 1 okt 2020 18:04
RE.gif
Niet alleen overgewicht van de caravan kan bij een AL-Ko Delta-as extra slijtage opleveren.
Maar ook de vele drempels die er tegenwoordig zijn en ook een slechte wegdek met kuilen en gaten kunnen extra slijtage veroorzaken.

Theo
Weer een voordeel van een tandem, die knikt minder snel op een drempel en gaat er veel vloeiender vanaf.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » do 1 okt 2020 21:46

@ Theo...

De werking van een Delta as is mij geheel duidelijk hoor Theo.
Het is eigenlijk een mooi en slim systeem maar heeft een nadeel.
Dat nadeel merk je meestal pas na een overbelading en dan ben je eigenlijk te laat.
Als de asrubbers naar de barrebiesjes zijn worden het zeker bandenvreters.... maar bedenk dan dat je hem zelf overbeladen hebt...

Met die drempels heb je wel een goed punt.
Hier in de wijk waar ik woon is het een ramp....
Zowel aangelegde drempels als "natuurlijk ontstane" drempels... en er zijn een paar enorme exemplaren bij die ik zelfs solo zeer langzaam neem.
Ik mag kiezen, of 11 dempels met daarin 3 echte lanceerinrichtingen, of 14 die redelijk te doen zijn..
En dat alleen om de wijk uit te komen..
Het nadeel van achter in een rustige wijk wonen....
Dat al die drempels wel eens funest kunnen zijn voor mijn Delta as afstelling is wel een eyeopener... het zou best wel eens zo kunnen zijn...
Overbeladen kan niet.... ik zit altijd zo'n 100 kg onder de max aslast, meestal zelfs nog daaronder.

Morgen, vrijdag, is mijn owelullendag...dan is mijn weekend al begonnen.... ik heb nog wat dingen gepland, maar wil proberen om naar het nieuwe Alko Service Centre in Nieuw Vennep te gaan, da's vlakbij tenslotte.
Eens kijken wat die mij kunnen vertellen....
En... als die niets te vertellen hebben zal ik vermoedelijk wel naar Triorep gaan t.z.t. om toch mijn spul ook uit te laten lijnen.
Bij de laatste servicebeurt een paar weken geleden was er van een doorgezakte as totaal geen sprake... dat zag er allemaal goed uit..speciaal naar gevraagd nog.
Maar... Triorep zou misschien een andere mening kunnen hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Peutje » za 10 okt 2020 22:53

Veel caravans zijn idd snel overbeladen, vooral ook doordat het eigen gewicht vaak niet helemaal in verhouding staat tot het te beladen deel, en wij Nederlanders natuurlijk van alles en nog wat in de lege huls mee willen nemen aan voedsel en comfort. Piepers verkopen ze in het buitenland ook, en een voortent met extra luifel is ook niet altijd 'extra nodig". Ik pas nog steeds het travel as light as you can principe toe, komende 5 jaar geleden uit een vouwwagen, waar zeker 400kg belading bij kon, als ie vol zat, zat ie vol. Met gezin halen we nu netto 1300kg gewogen op de weegschaal en komen op vakantie eigenlijk niks te kort.....
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » zo 11 okt 2020 08:59

Afgelopen maand constateerde ik bij het aanbrengen van een tochtstrook onder de caravan ook een (asymmetrische) overmatige bandenslijtage. Een slijtage van de band aan de deurzijde. Een zijde die ik eigenlijk zelf niet in beeld had. Aan de andere kant duik ik namelijk wel regelmatig onder de caravan. Daar monteer ik altijd de wielklem.
De caravan is van 2017 en maken er jaarlijks 2 grote reizen mee van ongeveer 3000 km per reis. Denk dat we er minimaal 22K er mee hebben gereden.
Bij de constatering heb ik veiligheidshalve in Zwitserland het wiel vervangen door het reservewiel. We moesten immers nog de besneeuwde Simplonpas over om een doorsteek te maken richting het Gardameer. En vervolgens weer naar huis.
Ongetwijfeld een gevalletje van overbelading. Tja, risico zit er ws. in omdat ik een trekker heb die 3500 kg mag trekken. En trekken doet 'ie met het grootste gemak.... scratch.gif

Bij thuiskomst toch maar een eerste schifting gemaakt van overbodig ballast. De caravan staat inmiddels in de stalling. Een kameraad van mij had ook al Triorep vanwege de deskundigheid aanbevolen. In maart maar eens een bij Triorep informeren hoe verder te handelen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Wie-niets » zo 11 okt 2020 11:56

RE.gif
Wel eens de links rechtse wieldruk bij belading gemeten? Wist je dat aan de bermzijde de meeste banden het hardste slijten zeker bij een Delta as.
En probeer tenminste 100 kg of meer van de max as last weg te blijven.

Delta-Assen blijven zo het beste zijn werking houden zonder "problemen" , althans dat is mijn jarenlange ervaring met dit type as.
En extra band slijtage zal je bij dit type as altijd houden.

Tsja, dan doet hij eigenlijk zijn werk goed waarvoor hij bedoeld is. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hobby Linka » zo 11 okt 2020 12:08

RE.gif

Toch wel vreemd. Als je een as last van 1400 kg mag hebben je hem niet tot 1400 kg moet belasten. Geef dan aan dat je de as maar tot 1300kg mag belasten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hans 555 » zo 11 okt 2020 13:01

Je zal maar een caravan hebben die een laadvermogen heeft van 200 kg. Caravan met de nodige accessoires en je zit al op 100 kg van dat laadvermogen en soms (veel) meer. Blijft dus niets meer over.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Daphne » zo 11 okt 2020 13:22

Wie-niets schreef:
zo 11 okt 2020 11:56
RE.gif
Wel eens de links rechtse wieldruk bij belading gemeten? Wist je dat aan de bermzijde de meeste banden het hardste slijten zeker bij een Delta as.
En probeer tenminste 100 kg of meer van de max as last weg te blijven.

Delta-Assen blijven zo het beste zijn werking houden zonder "problemen" , althans dat is mijn jarenlange ervaring met dit type as.
En extra band slijtage zal je bij dit type as altijd houden.

Tsja, dan doet hij eigenlijk zijn werk goed waarvoor hij bedoeld is. knipoog.gif

1700 kg as, altijd max 1600 kg beladen, vaak minder, nooit meer. Toch hadden wij al binnen 3 jaar de genoemde bandenslijtage.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Wally » zo 11 okt 2020 13:25

Ik rij al 8 jaar, circa 20.000 km, met dezelfde banden en Delta as zonder problemen.
Toch gemiddeld met een zo,n 100 kg overbelading op een as van 1350 kg.

Banden hebben geen abnormale sporen van slijtage.

weenie.gif
Frans

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 13:40

Hier idem (Kip). De banden slijten hier nauwelijks. Maar als je bij Triorep langs gaat geven ze aan dat bij bepaalde merken de vering na 2...3 jaar al ingezakt is en de wielen scheef staan. Ik snap er geen bal van, want er wordt gewoon een Alko-chassis met bijbehorende as ondergeschroefd, en ik neem niet aan dat fabrikanten een chassis en bijbehorende as gaan overbelasten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hobby Linka » zo 11 okt 2020 13:48

RE.gif

Heeft KIP dan ook een Delta as?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 13:56

Niet allemaal. Ik weet niet hoe het met de huidige modellen zit, maar m'n Shuttle heeft deze wel. Geen centje pijn. Bij Triorep zag ik een tamelijk nieuwe Etiba Nova staan, en ik kon zelfs zien dat de wielen scheef stonden. Nogmaals: ik snap er niets van, "het telt niet op".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul » zo 11 okt 2020 14:01

Er is maar 1 overeenkomst, het zijn veelal nieuwere caravan met alko as / onderstel.
Ik denk persoonlijk dat alko wat heeft veranderd aan de as / rubbers waardoor dit ontstaat. En de oudere types er blijkbaar geen of minder last van hebben.
Mijn vorige sudwind had ook een 1700kg as en die was zeker altijd max beladen en die had na 10 jaar nog nergens last van.
Onze huidige caravan heeft een 1700kg as en weegt vakantie klaar nog geen 1500kg en toch na 3 jaar asrubbers versleten.

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » zo 11 okt 2020 14:09

Heeft het zin om een nieuwe 'zwaardere' as er onder te monteren. Bijv. 2000kg. Daarbij ook de banden op aan te passen. Met de bedoeling dat er dan meer marge is. De trekker kan het wel hebben. Wat zouden de kosten vd as zijn?

Is er ergens een plaatje van de opbouw vh onderstel. (Om een beeld te krijgen vd dopbouw vd componenten)
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » zo 11 okt 2020 14:29

Wie-niets schreef:
zo 11 okt 2020 11:56
RE.gif
Wel eens de links rechtse wieldruk bij belading gemeten? Wist je dat aan de bermzijde de meeste banden het hardste slijten zeker bij een Delta as.
Vanwege de de hoek van het wegvlak (afwatering) en daardoor er meer druk staat op het wiel aan de bermzijde?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 14:34

ik meen mij te herinneren: rond de 1500,- maar ik kan de plank volkomen misslaan. Praat eens met Triorep. Een van de medewerkers had een administratieve fout gemaakt (kenteken verkeerd overgenomen) en had daaruit afgeleid dat de MTM 1200 kg was ipv 1300 kg. Ik werd bij het ophalen dus verwelkomd met de boodschap dat ik nog maar 50 kg bagage mocht meenemen.

Na wat kruipwerk werd het plaatje op de as gelokaliseerd (zekerheid boven alles) en het bleek gelukkig een 1300 kg as te zijn. Nu komt het: als een caravan qua belading aan z'n tax zit dan gaat Triorep de rubber veerelementen langer maken. Dus blijkbaar lopen de elementen niet helemaal door vanuit de open kant van het ashuis tot het einde van de binnen-as waar de swing-arm haaks op bevestigd is.

Dus wellicht kan Triorep jou helpen met deze ietwat minder kostbare ingreep. Is jouw vering tegelijk weer up to date.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door HenkR » zo 11 okt 2020 14:40

Heeft het zin om een nieuwe 'zwaardere' as er onder te monteren. Bijv. 2000kg.
Bij mij heeft dit niets uitgehaald. Ik heb bij aflevering gevraagd om een 1800kg as en heb de caravan zeker niet tot dat gewicht beladen. Zie een eindje terug in dit berichten verkeer hoe mijn band(en) er uit zagen na niet zoveel km's.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Micky » zo 11 okt 2020 16:57

Hobby Linka schreef:
zo 11 okt 2020 13:48
RE.gif

Heeft KIP dan ook een Delta as?
Ook de onze heeft een Delta as thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » zo 11 okt 2020 17:24

pvaken schreef:
zo 11 okt 2020 14:01

Onze huidige caravan heeft een 1700kg as en weegt vakantie klaar nog geen 1500kg en toch na 3 jaar asrubbers versleten.
Ik snap er niks van.
Ik heb altijd veel aanhangers gehad.
De oudste was uit 1975.
Vorig jaar verkocht.
Het ding is heel vaak zwaar overbeladen geweest.
Heeft ook heel veel kms gemaakt in ruim 40 jaar tijd.
De asrubbers waren nog prima..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”