Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
-
Daphne
- Erelid
- Berichten: 19705
- Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
- Locatie: 013
Bericht
door Daphne » do 6 mei 2021 15:19
dieseltijger schreef: ↑do 6 mei 2021 12:16
Hehehe....eindelijk is er een verklaring voor dit fenomeen dat hout snijdt.
Gevolg van caravanfabrikanten die scherp assen willen inkopen en een assenfabrikant die daarin meegaat en het materiaal inkort om een scherpe prijs te kunnen bieden.
Wij zijn enkele weken geleden ook bij Triorep, bij Wim, geweest met dezelfde ervaring die Chris omschreef. Wij zagen daar voornamelijk jonge Fendt en Knaus caravans staan met een scheefstand van de wielen en afgesleten banden. Blij dat na zoveel jaar het probleem wordt erkend! Het lag dus wel degelijk aan de (delta)as die de opgegeven aslast helemaal niet aankan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
Bob Diesel
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
-
Contacteer:
Bericht
door Bob Diesel » do 6 mei 2021 17:15
Van af welke bouwjaren speelt dit ?
Onder onze 2010 Avento ligt ook een delta 1500 kg uitvoering
De banden uit 2015 welke er op lagen waren nog splinternieuw,,niks aan te zien
misschien weinig gereden
door de vorige eigenaar
1 is nu reserve
Er zijn nu dot code 0421 hankook vantra lt op gekomen
Welke we dus goed in de gaten gaan houden
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
-
dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Bericht
door dieseltijger » do 6 mei 2021 17:29
Het is vreemd. De besparing die een paar cm kunstrubber met zich meebrengt is verwaarloosbaar, terwijl de goede naam het putje in gaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
Chris
- Berichten: 35855
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
- Locatie: Hillegom
Bericht
door Chris » do 6 mei 2021 20:23
Wat ik ook nog begreep is dat er met verschillende kwaliteiten rubber streng gewerkt werd.
Triorep gebruikt in ieder geval 2 verschillende soorten voor caravans en aanhangers.
Nu noemde Wim een maat of eenheid van dat rubber.... maar dat is nou net niet goed bij mij doorgedrongen.
Wel dat ze de best verkrijgbare in caravan assen proppen..
@ Daphne...
Wim bij Triorep stelde dat de Delta assen wel hun opgegeven gewicht aankunnen maar dat eigenlijk het constant op een hoog gewicht beladen zijn van onze caravans de nekkebreker is.
Als je caravan helemaal leeg en uitgekleed naar de stalling zou gaan zou er ook niks aan de hand zijn.
Ze zijn dus idd af fabriek heel of te gevoelig.
En dat allemaal door een wat kort stukkie rubber.....
Nu vertelde hij ook dat het echt niet alleen de Delta assen zijn, maar ook Knott kan er een rommeltje van maken.
Ik heb foto's gezien van een Hobby uit 2019 waarvan de plaat in de hoeken boven de deur uitsparing grote scheuren vertoonde.
Doorgezakte as was de oorzaak... nee... eigenlijk overbeladen as heeft hem door laten zakken.
Dat over en constant zwaar beladen is en blijft de nekkebreker.
Ik ben nu in mijn schuur een mogelijkheid aan het bedenken om veel caravanzooi daar te gaan opslaan tijdens de winter.
Veel zware dingen er niet in te laten dus.
En zo weet ik er al wel een aantal..
De krik, de accu, koelbox, reservewiel en ga zo maar door...zeker niet moeiliik om thuis te laten.
Ja... Triorep was een aardige eyeopener voor mij... en dan met wat technische achtergrond en inzicht is het snel duidelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Micky
- Berichten: 38406
- Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
- Locatie: Overijssel
Bericht
door Micky » do 6 mei 2021 20:27
Dit doen wij inmiddels ook, onze caravan was een pakezel 6 maanden van het jaar, nu heb ik schappen in de Loods en daar ligt alles, de caravan is leeg en we pakken wat we mee willen nemen op reis
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
Chris
- Berichten: 35855
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
- Locatie: Hillegom
Bericht
door Chris » do 6 mei 2021 20:29
Bob Diesel schreef: ↑do 6 mei 2021 17:15
Van af welke bouwjaren speelt dit ?
Onder onze 2010 Avento ligt ook een delta 1500 kg uitvoering
De banden uit 2015 welke er op lagen waren nog splinternieuw,,niks aan te zien
misschien weinig gereden
door de vorige eigenaar
1 is nu reserve
Er zijn nu dot code 0421 hankook vantra lt op gekomen
Welke we dus goed in de gaten gaan houden
Geen idee Bob...
Maar in 2015 waren er ook al issue's met de Delta assen....
Bleek een bepaald merk banden op te vreten.... merk ben ik effe kwijt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Ron055
- Berichten: 258
- Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20
Bericht
door Ron055 » do 6 mei 2021 20:32
Ik snap je verhaal over de rubbers en de aanhanger. Maar hoeveel % denk je in de winter daadwerkelijk thuis te kunnen laten van de 1700 kg? En gaat dat dan het verschil maken? Stel een aanhanger van een paar honderd kilo belaadt je met een ton en is die ton daarna weer kwijt. Dat is toch een heel verschil met een caravan met een hoog eigen gewicht en relatief lage laadcapaciteit. Of mis ik iets?
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
-
Ab
- Moderator
- Berichten: 26558
- Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
- Locatie: Midden Nederland
Bericht
door Ab » do 6 mei 2021 20:35
In 2008 2009 2010 en daarvoor was er in ieder geval niks aan de hand met de Delta assen.
Het maakte ook niks uit als je de caravan 12 jaar lang max beladen op de wielen liet staan.
Het maakte dus geen enkel verschil.
Die ervaring heb ik uit de eerste hand..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
Chris
- Berichten: 35855
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
- Locatie: Hillegom
Bericht
door Chris » do 6 mei 2021 20:53
Ron055 schreef: ↑do 6 mei 2021 20:32
Ik snap je verhaal over de rubbers en de aanhanger. Maar hoeveel % denk je in de winter daadwerkelijk thuis te kunnen laten van de 1700 kg? En gaat dat dan het verschil maken? Stel een aanhanger van een paar honderd kilo belaadt je met een ton en is die ton daarna weer kwijt. Dat is toch een heel verschil met een caravan met een hoog eigen gewicht en relatief lage laadcapaciteit. Of mis ik iets?
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Ik snap je vraag niet helemaal... maar ik denk dat ik zomaar 200Kg uit mijn hut in de schuur kwijt kan.
Wbt.. de caravan en de aanhanger...
De caravan as (rubbers) is/zijn bijna permanent zwaar belast, een aanhangen maar heel kort... de rubbers drukken dus niet of veel minder in door de permanente belasting zoals in de caravan.
Blijft...
Alko had nooit die kortere rubber strengen moeten gaan gebruiken.
besparing op materiaal en arbeid...die verkeerd uitpakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Bob Diesel
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
-
Contacteer:
Bericht
door Bob Diesel » do 6 mei 2021 21:16
Ab schreef: ↑do 6 mei 2021 20:35
In 2008 2009 2010 en daarvoor was er in ieder geval niks aan de hand met de Delta assen.
Het maakte ook niks uit als je de caravan 12 jaar lang max beladen op de wielen liet staan.
Het maakte dus geen enkel verschil.
Die ervaring heb ik uit de eerste hand..
Dan denk ik dat ik me maar geen zorgen maak
Bouw cq modeljaar zal wel 2009 zijn aangezien kenteken april 2010 is
En de Avento in werkelijk nieuw staat verkeerd, een bovag beurt gehad heeft en voorzien van verse banden
Bedankt voor de info
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
-
Chris
- Berichten: 35855
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
- Locatie: Hillegom
Bericht
door Chris » do 6 mei 2021 21:49
Mijn hut verkeert ook in werkelijke nieuwstaat.... en toch...
Dat is niet de garantie hoor.
Bouwjaar zou wel veel kunnen zeggen maar ik weet niet wanneer het "mis" is gegaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Bob Diesel
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
-
Contacteer:
Bericht
door Bob Diesel » do 6 mei 2021 21:51
Ja in nieuwstaat ,maar hij is niet nieuw
Hij is zo in zo,n goede staat , dat we de 2e keus , een 3 jaar jongere sprite cruzer hebben laten staan
Bewuste keuze , liever iets ouder maar goed ,als jonger maar uitgewoond
We zijn er blij mee ,en hebben er vertrouwen in
Ooit was de delta as het beste wat er onder een caravan kon liggen
Alleen onder de premium werd een Delta as geplaatst
Laatst gewijzigd door
Bob Diesel op do 6 mei 2021 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
-
mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Bericht
door mrbullmastiff » do 6 mei 2021 21:58
Ik begrijp dat structurele overbelading voor versnelde slijtage kan zorgen. Maar als ik kijk naar het gewicht van mijn eigen 500 EU die leeg is gewogen bij aflevering dan is daar na montage van de luifel en mover nog altijd een laadvermogen van ruim 300 kilo over. Dan moet je er toch al aardig wat ingooien om over het maximum gewicht van 1700 te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat het iets lagere gewicht in de stalling ook maar iets zal helpen aan het voorkomen van problemen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
Chris
- Berichten: 35855
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
- Locatie: Hillegom
Bericht
door Chris » do 6 mei 2021 22:16
Ik was net zo verbaast hoor...
Mijn hut was geladen in vakantietrim, daar vroeg Triorep om.
De zware zaken zijn:
Reservewiel...10 Kg ??
Mover...35 kg
Optima YT...20 Kg
Garagekrik..20 Kg
Dakairco...32 kg.
2 gasflessen..23 kg
CEE kabels 35 mtr.
Koelbox... ??
Luifel, meubilair, keukeninvetaris, gadgets, BBQ + brandstof.
Ik dacht ook "zat" over te hebben....
Gewogen bij Triorep...1600 Kg !!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
Erwin1987
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
- Locatie: Westervoort
Bericht
door Erwin1987 » do 6 mei 2021 22:20
Dat is toch 100kg over en rekenen ze er ook
Nog kogeldruk af?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
-
Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Bericht
door Dutchdrummer » do 6 mei 2021 22:24
mrbullmastiff schreef:Ik begrijp dat structurele overbelading voor versnelde slijtage kan zorgen. Maar als ik kijk naar het gewicht van mijn eigen 500 EU die leeg is gewogen bij aflevering dan is daar na montage van de luifel en mover nog altijd een laadvermogen van ruim 300 kilo over. Dan moet je er toch al aardig wat ingooien om over het maximum gewicht van 1700 te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat het iets lagere gewicht in de stalling ook maar iets zal helpen aan het voorkomen van problemen.
Het is niet eens overbelading, het is laden tot tegen het maximum.
In ons geval 1700 kg.
Thuis reisklaar (zonder kleding en etenswaren) gewogen op de Reichweger, 1500 kg op de as. Bij Triorep, later die dag, 1601 kg op de as.
Iemand een Reich weger kopen?......
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door
Dutchdrummer op do 6 mei 2021 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't count the days.
Make the days count.
-
Paul
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09
Bericht
door Paul » do 6 mei 2021 22:24
Bij mij wogen ze hem met de caravan aan de auto.
Had vakantie klaar nog bijna 200kg laadvermogen over en in de stalling halen we ook de meeste zware dingen eruit.
Er is gewoon iets mis met die assen, er zijn teveel mensen met dezelfde problemen en die zijn echt niet allemaal overbeladen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
Ron055
- Berichten: 258
- Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20
Bericht
door Ron055 » do 6 mei 2021 23:13
Aangenomen dat er serieuze problemen zijn met deze assen.
Blijft de vraag of je door zo'n 150 kg extra te ontladen in de stallingsperiode de rubbers serieus ontlast/bespaart, zeker als je niet overbeladen bent. Dat is voor de meesten van ons maar zo'n 10 tot 15% van het resterende gewicht van de caravan. Ik zou het wel heel belastend vinden deze mini verhuizing en opslag telkens tussendoor.
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
-
koos
- Berichten: 556
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Bericht
door koos » do 6 mei 2021 23:25
Ik ga mee met Ron055. Natuurlijk kun je de caravan leegpakken voor de winterstalling. Maar die +/- 150 kg mogen niet het verschil maken tussen geen probleem of een doorgezakte as. Helemaal als je beseft dat het een statische belasting is. De dynamische belasting die optreedt tijden het rijden is vele malen groter. Je mag zelfs verwachten dat een fabrikant wat reserve inbouwd. Dit kan de reputatie van Alko (of anderen) flink schaden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
-
Micky
- Berichten: 38406
- Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
- Locatie: Overijssel
Bericht
door Micky » do 6 mei 2021 23:32
Leeg pakken is belachelijk, de caravan is gemaakt voor wat er in de specs staat, dat is het uitgangspunt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
Gemineye
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18
Bericht
door Gemineye » vr 7 mei 2021 00:05
Dus ik schuif de caravan naar de stalling en ik heb hier de zolder vol staan met alle zooi? Ik doe het meestal andersom; alles waarvan ik zeker weet dat het tóch alleen maar bij de caravan nodig is, blijft er mooi in. Dus koelbox, stoelen, extra tentje etc.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Bericht
door dieseltijger » vr 7 mei 2021 00:19
Me too. Voortent, tafel en dat soort dingen laat ik gewoon erin. Geen enkel probleem met de delta as, de miezerige 1300 kg draagvermogen. Wel eens in de 8..9 jaar controle en vervanging van de rubber veerstrengen.
Gaat al 18 jaar goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
Micky
- Berichten: 38406
- Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
- Locatie: Overijssel
Bericht
door Micky » vr 7 mei 2021 01:28
RE.gif
Echt? Bij ons zitten ze er al 32 jaar in...
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Bericht
door dieseltijger » vr 7 mei 2021 06:57
Goed dat te weten. Ik speel wat dat betreft meer op zeker. Het lastige is: er zijn geen eenduidige normen voor vervanging, ook niet in Al-ko's service bulletins. Ik wil nog eens 18 jaar met de KIP doen....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
Hans 555
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42
Bericht
door Hans 555 » vr 7 mei 2021 07:09
Wat maakt in het rubber van de asstrengen wat voor gewicht de as kan torsen. Onze caravan wordt eerdaags geleverd met een 1600 kg Delta as. Ik wilde eigenlijk een 1800 kg as maar die werd op onze hut niet geleverd.
Ik zat er later aan te denken om de asstrengen te laten vervangen, bv bij Triorep. Ik weet het, de garantie gaat dan ook verloren. Maar na 2 jaar zou dat dan toch kunnen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.