Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021 11:38

[re.gif]
De eerste indicatie is als de caravan lager staat dan destijds toen hij nieuw was.
Maar... da's niet altijd even duidelijk zichtbaar of in de herinnering.. of foto's van.

Vaak is het snel te zien aan de hoek die de schommelarm t.o.v. het chassis heeft.
Die moet ong. 20 graden naar beneden gericht zijn... da's goed.
In het slechtste geval ligt die schommelarm helemaal horizontaal en gelijk met het chassis.... dan is ie echt doorgezakt.
Dat is niet alleen voor Delta assen maar ook voor rechte assen zo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Theo de Man » vr 28 mei 2021 15:00

[re.gif] dank je Chris, zal eens kijken of het lukt om via foto's te kijken of hij lager staat..
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » vr 28 mei 2021 15:12

Komen deze problemen ook bij de rechte assen voor of is het echt vooral de Delta as die deze problemen heeft?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021 16:14

Helaas ook bij rechte assen en assen van een ander merk/fabrikaat.
Maar de Aljo Delta as lijkt meer kritisch te zijn.
Echter...ik heb foto's van een recente Hobby gezien die holledig doorgezakt was...zo erg dat het aluminium in de bovenhoeken van de deur grote scheuren had...zoveel krachten waren daar door die doorgezakt as op gekomen.
Ook overbeladen...maar wel extreem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door RichTrip » vr 28 mei 2021 17:19

[re.gif]

Maar die scheuren komen dan toch meer door de overbelading dan door de doorgezekte as zelf? Of zal het worden veroorzaakt doordat de as zijn verende werking is verloren en er daardoor de opbouw meer en zwaardere klappen krijgt?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021 19:57

[re.gif]

Idd.... geen verende werking meer.... caravan stuiterde achter de auto mee..
Ik zal eens zoeken of ik dat nog terug kan vinden... was echt shocking...

Dit is niet het filmpje wat ik zoek maar geeft wel een idee wat ze doen..
https://www.youtube.com/watch?v=DmnH4Ui6Ie8

Dit is wel het filmpje wat ik zocht... kijk maar eens op 2.45 minuten....je schrikt ervan...
https://www.youtube.com/watch?v=4QM8CIHsLxI
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » za 29 mei 2021 11:32

Henri Berends schreef:
do 27 mei 2021 17:34
Morgen wordt 'ie bij de dealer in Rosmalen nog gewogen. Ben benieuwd.
De standaard asrubbers kennen geen marge qua belasting. Maar heb wel begrepen dat Triorep langere rubbers gaat gebruiken die wel een marge geven. Maar wel waakzaam zijn die marge niet te (mis)bruiken. Maar wel te gebruiken om de houdbaarsdatum te verlengen.....
Toch maar eens goed op de kilootjes letten.
Gisteren is ie door de dealer nog gewogen. Asgewicht van 1551kg. (Max. asgewicht 1800kg). Toilet spoelwater half gevuld, schoonwatertank 20 ltr. en 2 nagenoeg volle gasflessen.). Massa rijklare toestand volgens fabr. 1330 kg.
Heb terloops ook nog de directeur eigenaar gesproken. Hij wimpelt mijn casus af met gevalletje van overbelading. Wat ik wel bijzonder vind is dat er op het Bovag onderhoudsrapport geheel niet wordt geduid op vervanging van asrubbers. Afgevinkt als zijnde OK. scratch.gif Terwijl door serviceman telefonisch is aangegeven dat de rubbers 4cm. zijn gedraaid en moeten worden vervangen. Hem leek het praktischer om zelf met Triorep een afspraak te maken. Sukkels daar in Rosmalen. Smiley_thefinger.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Wally
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Wally » za 29 mei 2021 12:33

[re.gif]
Het is natuurlijk niet leuk om een klant te vertellen dat er eigenlijk een kostenpost van 600 a 700 euro nodig is voor de asrubbers.

Later als het een ieder op valt dat er iets loos is, dan wordt er doodleuk verteld, bij de laatste beurt viel alles nog binnen de norm.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 13:09

Henri Berends schreef:
za 29 mei 2021 11:32
Henri Berends schreef:
do 27 mei 2021 17:34
Morgen wordt 'ie bij de dealer in Rosmalen nog gewogen. Ben benieuwd.
De standaard asrubbers kennen geen marge qua belasting. Maar heb wel begrepen dat Triorep langere rubbers gaat gebruiken die wel een marge geven. Maar wel waakzaam zijn die marge niet te (mis)bruiken. Maar wel te gebruiken om de houdbaarsdatum te verlengen.....
Toch maar eens goed op de kilootjes letten.

Gisteren is ie door de dealer nog gewogen. Asgewicht van 1551kg. (Max. asgewicht 1800kg). Toilet spoelwater half gevuld, schoonwatertank 20 ltr. en 2 nagenoeg volle gasflessen.). Massa rijklare toestand volgens fabr. 1330 kg.
Heb terloops ook nog de directeur eigenaar gesproken. Hij wimpelt mijn casus af met gevalletje van overbelading.
Geen onverachte mededeling eigenlijk.
Dat horen we allemaal.... misschien opdracht van hogerhand... scratch.gif scratch.gif

Bizar he Nerri.... € 580,-.....
Daarvoor perst triorep er nieuwe rubbers in en lijnt de as uit..

Aanslag vakantiebudget... whistle.gif whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » za 29 mei 2021 13:38

Had verwacht dat ik dicht tegen het max. asgewicht van 1800 zou zitten. Met 1551 heb nog 250kg. ruimte. Was een twee-puntsmeting, dus op de wielen. Daarnaast heb je dan nog de aanvullende kilo's kogeldruk.
Heb alle vertrouwen dat Triorep zorgvuldig werk aflevert, daar heb ik dan wel die 600 euro voor over.
Overigens heeft de dealer slechts 1 band van 130 excl. in rekening gebracht. Het zal wel..... Wel een Continental.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Jekihero

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jekihero » za 29 mei 2021 13:44

Henri Berends schreef:
za 29 mei 2021 11:32

Heb terloops ook nog de directeur eigenaar gesproken. Hij wimpelt mijn casus af met gevalletje van overbelading.
Tenenkrommend boos.gif
Zo wordt mondeling even snel een door de dealer gewenst feit gecreëerd van een veronderstelde en niet aangetoonde situatie. Reactie zou dan kunnen zijn dat de oorzaak van alles kan zijn behalve overbelading, immers daar letten we op en de rest ligt buiten onze invloedsfeer. (Dit moet dan natuurlijk wel zo zijn).
Dan ligt de bal weer bij de dealer. Een advocaat inschakelen wordt lastig met een uurtarief van minimaal €275 maar een rechtsbijstand verzekering zou toch soelaas kunnen bieden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 14:00

@ Henri....


Ik snap exact hoe het voelt... eigenlijk belazerd..
En dan de grote vraag.... hoe lang gaat het na de reparatie goed voor het weer gelazer is..

Daarover had Wim van Triorep een vrij uitgesproken mening..... wel een frappante..
Hij zei dat de meeste klanten niet meer terugkwamen.
A... heb bewustwordings proces van het gewicht.
B... Triorep gebruikt langere rubber strengen.... zo'n 20% langer, en dat levert een groter uithoudingsvermogen op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alieben1961
Berichten: 168
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Alieben1961 » za 29 mei 2021 18:26

Zelfde ervaring met dealer Rosmalen nieuwe knaus 550 2013 met 1800 kg as 1 maal met de zomer naar Kroatie geweest en nog wat rondgetoerd in 5 weken ongeveer 5200 km gereden Caravan gewogen voor vertrek 1765 dus nog over . Banden geheel versleten aan 1 zijde .
Terug naar dealer overbeladen ??? Weegrapport getoond antwoordt door diepe kuil of stoeprand geramd rara .
Ik boos weg triorep gebeld en afspraak gemaakt caravan geheel volgens vakanties modes laten staan . Triorep gewogen 1750 😃😃
Triorep niks raars kunnen vinden alleen de sporing bijgesteld . Dat was dus de oplossing caravan was vanuit de fabriek niet juust afgesteld
Dealer gaf niet thuis helaas .
Dus ook dealer zijn niet altijd te vertrouwen ook die in Rosmalen niet jammerlijk genoeg .
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 21:06

[re.gif]

Wat ik op een of ander Duits forum las is het volgende...
Een Delta as worden voor-ingesteld afgeleverd bij caravan bouwers.
Welke instelling ???
Zodra een Delta as meer beladen wordt zal de sporing ook anders worden.
M.a.w. Als hij "neutraal" op zijn eigen gewicht "af fabriek" komt, en een huttenbouwer zet er een caravan van b.v. 1200 Kg op... dan klopt de voorinstelling al niet meer.
Ik vind het dan ook jammer dat mijn uitlijn rapport geen gegevens "VOOR" en "NA" de uitlijning vermeld...
Het gekke is wel dat ik ook van 2 andere mensen een uitlijn rapport heb waar wel de Voor en NA situatie op staat..
Tja...
Het blijft een mistig verhaal....

Ondertussen zijn er niet 1, niet een paar, maar velen die dit probleem meemaken.
Triorep vaart er wel bij..dat zeker...
Maar Alko scratch.gif scratch.gif scratch.gif blijven ongenaakbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26752
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » za 29 mei 2021 21:41

Mm..Alko zal ook weten, dat een as van 1500 kg voor een caravan ook ongeveer tot 1500 kg belast gaat worden lijkt me ?
Ik weet ook, dat een volledig belaste rubber geveerde as niet verder doorveert bij extra belasting.
Ook al gooi je er duizend kilo extra op, de schommels gaan
niks meer verder.
Bij mijn aanhangers in ieder geval niet. Daarbij is het goed te meten. Bij eentje zitten de banden onder volle belasting maar een goede cm vrij van de spatborden. Een tonnetje extra erop veranderd dat niks.
De banden raken de spatborden ook nooit.
Die rubbers kunnen platgedrukt worden, en daarna houdt het gewoon op. Platter dan plat gaat niet.

Het verhaal van Alko met de Delta assen ( tegensturen in bochten) gaat alleen maar op als er bij volle belasting dus nog vering in de as zit.
Dat zou betekenen, dat de assen een grote overcapaciteit zouden moeten hebben.
Alleen dan kan in bochten een wiel extra toespoor krijgen door verder inveren.
Verder doordenkend betekent dat echter ook, dat een te zwaar beladen caravan constant teveel toespoor heeft.
Wat de hoge bandslijtage verklaart.

Ook vereist dit alles een nauwkeurige afstelling van wielstand en ook exact goede tegendruk van de rubbers voor elke gewichtsklasse van de assen. Bij Alko in de fabriek al.
En daarnaast controle en mogelijk nastelling bij de caravanbouwer.
Hieraan schort het blijkbaar nogal.
Goed voor Triorep..
Maar niet fijn voor de koper van een nieuwe caravan.
In feite wordt de bal gewoon bij de caravan eigenaar neergelegd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 21:52

[re.gif]
Psies... en dat laatste doet zeer in de portemonee.
Maar tel nou eens hoeveel mensen hier alleen al met dit "euvel" te maken hebben gekregen ... wel of niet aangepakt.

Daarbij/ daarnaast...

Ik heb eens met de chef techneut bij mijn dealer staan te kletsen over delta assen en dan specifiek over het afstellen daarvan.
Hij vertelde dat ze eens een wielarm volledig gedemonteerd hadden en de asstomp, dus waar de wiellagers etc. op zitten, ook helemaal los van de arm genomen hadden.
Die stomp hadden ze in de draaibank gezet en daarbij geconstateerd dat er geen excentisch deel was.
Dus welke stand je dat ook maar monteerde, welke hoek je die stomp plaatste, maakte niet uit... allemaal recht.

Gek he...Triorep zegt anders... en zij hebben een demo opstelling waar je zo aan die bout in de arm kan draaien en dan zie je echt de as verplaatsen.
Wie is er juist en wie spelt een verhaal op de mouw..
Wel kan ik in de ALko documentatie terugvinden dat die wielstand instelbaar is maar alleen door de fabrikant ingesteld kan worden....
Gegevens hoe in te stellen ontbreken volledig in die doc's.

Triorep is ook de enige in NL die deze assen af kan stellen.... met apparatuur die zij zelf ontwikkeld hebben....de Trioliner...
Slager die zijn eigen vlees keurt ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26752
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » za 29 mei 2021 22:19

Dat laatste betwijfel ik een beetje.
Uitlijnen kan zelfs met een touwtje.
Een laserlijn langs het wiel laten schijnen, en vervolgens een duimstok tegen het wiel houden voor en achter, is ook geen rocket science..
Dat is hoe ze het daar doen. Dat spaart tijd, en is handiger.
Er vervolgens een mooie naam aan geven is best slim te noemen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8020
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door VIP » za 29 mei 2021 22:29

De vraag die in mij opkomt is:

Is het 1 serie van assen geweest, laten we zeggen uit 2017 . . . . (op basis van de problemen alleen al hier op het forum).

Was het bij 1 merk . . . . of komt het opvallend veel bij een bepaald merk veelvuldig voor . . . . .

Wellicht kunnen we een inventarisatie maken Caravanmerk Bouwjaar type as (gewicht).

Zij het caravans die maar 1x per jaar gebruikt worden en dus 49 weken per jaar stilstaan, nee want Chris is ook door het jaar met zijn hut onderweg,
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » za 29 mei 2021 22:33

Alieben1961 schreef:
za 29 mei 2021 18:26
Zelfde ervaring met dealer Rosmalen nieuwe knaus 550 2013 met 1800 kg as 1 maal met de zomer naar Kroatie geweest en nog wat rondgetoerd in 5 weken ongeveer 5200 km gereden Caravan gewogen voor vertrek 1765 dus nog over . Banden geheel versleten aan 1 zijde .
Terug naar dealer overbeladen ??? Weegrapport getoond antwoordt door diepe kuil of stoeprand geramd rara .
Ik boos weg triorep gebeld en afspraak gemaakt caravan geheel volgens vakanties modes laten staan . Triorep gewogen 1750 😃😃
Triorep niks raars kunnen vinden alleen de sporing bijgesteld . Dat was dus de oplossing caravan was vanuit de fabriek niet juust afgesteld
Dealer gaf niet thuis helaas .
Dus ook dealer zijn niet altijd te vertrouwen ook die in Rosmalen niet jammerlijk genoeg .
Deze discussie is een paar jaar geleden ook al eens gevoerd,toen bleek dat alleen een bepaald type Knaus daar last van had,boze tongen beweerden toen dat ook en bepaald oosters merk band,hier medeschuldig aan zou zijn.
Uit ,wat later bleek lag het aan de afstelling van de Delta as op het chassis
Ikzelf heb ook een Delta as onder de LMC,en mijn banden zitten er al 5 jaar probleemloos onder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26752
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » za 29 mei 2021 22:43

@ VIP.
Zo'n inventarisatie zou best nuttig zijn.
Maar inderdaad zouden alleen mensen moeten reageren die meer dan bijv. 2500 km per jaar rijden.
Bij een paar honderd km per jaar heeft het weinig zin.
Bandslijtage is dan amper waarneembaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » za 29 mei 2021 22:56

Ab,mijn banden,op een Delta as, zijn van 04/2016 en hebben tot nu toe 13337 km gereden .
(Vorig jaar i.v.m. de corona slechts 39 km.)
Dat is gemiddeld + 3300 km,op 4 "caravan jaren"
Vorig jaar heb ik geconstateerd dat de rechterband aan de buitenzijde iets van 0.75 tot 1 mm méér afgesleten was dan aan de buitenkant,ik heb toen beide banden op het velg omgedraaid en de banden van rechts naar links gewisseld.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26752
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » za 29 mei 2021 23:02

Is de as ook uit 2016?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 23:04

Nou Vip...

Ik hoor het van Knaus, Eriba, Fendt....
En of er nog meer zijn weet ik niet.
Wel allemaal Delta assen, maar de 1500, 1700 en 1800 kg as komen allemaal voor.
Misschien eens wat lezen bij Menno op caravantrekker.nl.. daar komt ook wel wat voorbij.
Of de ANWB... ook al daar gelezen..
Ik ben niet de enige, dat troost niet maar verzacht de pijn..

Ook caravans met rechte assen, en assen van een ander merk ondergaan een Triorep behandeling, daar zitten ook issues tussen.
Delta springt er wel uit.
Jou Fendt heeft er zelfs 2 .... toch??
Be carefull....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 23:05

eurotrotter schreef:
za 29 mei 2021 22:56

Vorig jaar heb ik geconstateerd dat de rechterband aan de buitenzijde iets van 0.75 tot 1 mm méér afgesleten was dan aan de buitenkant,ik heb toen beide banden op het velg omgedraaid en de banden van rechts naar links gewisseld.
Da's weer wat anders..
Mijn banden slijten aan de binnenkant meer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8020
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door VIP » za 29 mei 2021 23:09

[re.gif]

Zoals eerder geschreven die van ons staat hoog op z'n poten, of die al andere veerstrengen heeft gekregen weet ik niet.


Toch lijkt het mij (gevoelsmatig) dat de meeste problemen voorkomen met bouwjaar 2017 en bij Knaus :oops: daarvoor maar zelden zulke problemen gehoord/gezien, wie weet is er wel een run geweest waar iets anders was....... en hebben ze dat naderhand weer aangepast.

En ja ik weet dat het ook bij andere merken voorkomt.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”