Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door zilvergrijs » vr 17 apr 2020 13:18

De meting bij Triorep was nagenoeg beladen, met uitzondering van beladen koelkast, kleding hangkast (bij ons tegenover elkaar) en een beetje eet-voorraad. De vast watertank is bij ons onderweg gevuld met Max. 10 liter, die was ook leeg.
De cupping is aan de binnenzijde van de banden, niet de buitenzijde. De banden zijn verder keurig symmetrisch afgesleten.
Ik kan geen specifieke bandentests gedaan met caravan vinden. Volgens mij is een veel betere grip ( dus ook zijwaarts) onder natte omstandigheden, en minder slijtage, onder een bestelbus als uitkomst, ook vertaalbaar naar het gedrag onder een caravan. In mijn geval Hankook Vantra vs. Goodyear Efficient Grip Cargo.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 17 apr 2020 13:39

Krrrrrt....dat komt dus niet overeen met de theorie. Cupping vindt dus blijkbaar plaats bij de zwaarst belaste schouder (van de band). Ik (althans mijn Kip Shuttle) heeft ook een Delta as, inderdaad ook gelijkmatige slijtage, maar geen cupping. Ik heb de sporing belast laten afstellen (op 75 kilo kleding en gasflessen na dan).

Ik denk dat het zinvol is om (al dan niet via dit forum) een lijstje op te stellen van "cupping resistente banden". Michelin rept van verstevigingen tussen de profielblokken die cupping tegen zouden gaan.

Dank voor het feit dat je feedback geeft. Waardevolle info.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Micky » vr 17 apr 2020 13:59

RE.gif

dat laatste ligt echt niet aan 1 band, bij de ene zal hij cuppen en bij de ander niet, elke caravan is anders, dus ik denk dat je er echt geen betrouwbaar overzicht van kunt maken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » vr 17 apr 2020 16:15

zilvergrijs schreef:
vr 17 apr 2020 11:57
Ik laat de banden nu links/rechts omwisselen, e banden voor de veiligheid, het is voor mij geen issue.
Als je je velgen van links naar rechts omwisselt hoop ik dat je ook de banden op het velg laat draaien,anders blijft buiten kant de buitenkant.
Als je ze wisselt niet en blijft je draairichting het zelfde.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door zilvergrijs » vr 17 apr 2020 18:30

Eurotrotter, binnenkant blijft binnenkant maar draairichting verandert wel degelijk. Ik verwacht dat daardoor het zaagtand profiel (cuppen) weer vermindert. Overigens net een verzoek voor een offerte voor andere banden naar onze dealer verstuurd.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » vr 17 apr 2020 21:10

zilvergrijs schreef:
vr 17 apr 2020 18:30
Eurotrotter, binnenkant blijft binnenkant maar draairichting verandert wel degelijk. Ik verwacht dat daardoor het zaagtand profiel (cuppen) weer vermindert. Overigens net een verzoek voor een offerte voor andere banden naar onze dealer verstuurd.
Door slechts de draairichting te veranderen ga je dat cuppen niet tegen.
Het wisselen van links naar rechts gaat alleen op als de buitenkant van je band meer afgesleten is dan het loopvlak in het midden,en dan nog slechts als je de banden o het velg omdraait,anders blijft de buitenkant de buitenkant.

Dat je een verzoek tot offerte gestuurd hebt is mooi,maar je kunt m.i.beter eerst de oorzaak van dat cuppen verhelpen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 17 apr 2020 21:24

Daar is zilvergrijs mee bezig: De wielstand is ok, dus resteert er nog één knop waaraan gedraaid kan worden: Een andere band die qua profiel en samenstelling minder gevoelig is voor cuppen (zie artikel van de AMT).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door zilvergrijs » vr 17 apr 2020 23:53

Dieseltijger: precies, je begrijpt mij.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 08:47

Ik heb een groot deel van dit draadje nog eens doorgelezen. Waarom? Vanwege mijn aanhanger.
Vorige week moest ik voor het storten van mijn badkamervloer even een kuupje zand halen. Toen ik thuis achteruit wilde steken zag ik dat de wielen gigantisch schuin stonden. Ik dacht toen gelijk aan dit topic. Onder de aanhanger gekropen en jawel... Alko assen. Het was echt bizar om te zien hoe schuin die wielen stonden. Mijn vrouw gilde zelfs: "stop!! je sloopt de aanhanger!!"
De aanhanger was niet overbeladen want is voor en na het laden gewogen.

Nou vraag ik mij dus af wat in vredesnaam het nut is van deze constructie. Ik denk eerder dat het een ongewenst bijeffect is van een as die ze zo goedkoop mogelijk willen maken. Nou zal mijn aanhanger niet vaak maximaal belast worden maar ik had liever normaal verende assen gehad.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » do 23 apr 2020 09:10

Een rechte as is veel goedkoper te produceren dan een Delta as.
Het kunnen best Alko assen zijn, maar weet je zeker dat er Delta assen onder je aanhanger zitten? Dat is vrij bijzonder.
Btw..Knott maakt ook Delta assen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 09:24

RE.gif
Ehh, het zijn Alko assen en de wielen stonden scheef. Dus ik ging er van uit dat het een Delta as is. Mijn vorige aanhanger veerde wel gewoon recht.

Edit: de as zelf is recht en niet gebogen. Zijn Delta assen altijd gebogen? In dat geval is het dus geen Delta as. Maar de wielen veren in ieder geval NIET recht in.

Beetje moeilijk leesbaar plaatje
alko.jpg
alko.jpg (78.65 KiB) 863 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door deusjevo » do 23 apr 2020 10:12

Ik kan het laadvermogen niet lezen op het plaatje, is dat 1000 kilo?
Een kuub zand weegt toch al 1400 kilo of zo?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jan van Vijven » do 23 apr 2020 10:29

Reken maar op 1600...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hans 555 » do 23 apr 2020 10:35

deusjevo schreef:
do 23 apr 2020 10:12
Ik kan het laadvermogen niet lezen op het plaatje, is dat 1000 kilo?
Een kuub zand weegt toch al 1400 kilo of zo?
Ja, per as 1000kg.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 10:46

Het laadvermogen is inderdaad 1000kg per as. Totaal 2000kg dus. Een kuub vloerenzand weegt 1400kg. Ik zat dus nog onder de MTM.

Wel waardeloos dat Anssems onder een 2000kg aanhanger dus ook 4x 500kg banden monteert die maximaal 2,9 bar mogen hebben. Je hebt dus niks over. Maar dat is een andere discussie.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door VIP » do 23 apr 2020 13:12

Morgoth schreef:
do 23 apr 2020 08:47
Ik heb een groot deel van dit draadje nog eens doorgelezen. Waarom? Vanwege mijn aanhanger.
Vorige week moest ik voor het storten van mijn badkamervloer even een kuupje zand halen. Toen ik thuis achteruit wilde steken zag ik dat de wielen gigantisch schuin stonden. Ik dacht toen gelijk aan dit topic. Onder de aanhanger gekropen en jawel... Alko assen. Het was echt bizar om te zien hoe schuin die wielen stonden. Mijn vrouw gilde zelfs: "stop!! je sloopt de aanhanger!!"
De aanhanger was niet overbeladen want is voor en na het laden gewogen.

Nou vraag ik mij dus af wat in vredesnaam het nut is van deze constructie. Ik denk eerder dat het een ongewenst bijeffect is van een as die ze zo goedkoop mogelijk willen maken. Nou zal mijn aanhanger niet vaak maximaal belast worden maar ik had liever normaal verende assen gehad.

Was dat bij recht achteruit rijden ? Of tijdens een bochtje achteruit......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 13:53

Dat was bij een bochtje achteruit. Maar ook recht achteruit en recht vooruit staan de wielen scheef als de aanhanger zwaar is beladen. De wielen veren niet rechtstandig in.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door VIP » do 23 apr 2020 14:27

RE.gif

Duidelijk, want bij een bocht met een tandem staan de wielen altijd iets schuin en de banden nog meer....
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » do 23 apr 2020 14:39

Dat klopt.
Bij een rechte as kunnen de wielen alleen maar recht omhoog scharnieren.
Het enige wat scheefstand kan veroorzaken is dat de assen doorbuigen. En daar geloof ik ook niet in.
Een kuubje zand is moeilijk in te schatten..
Het is maar zo anderhalve kuub.
Dat weegt al 2400 kg. De aanhanger al gauw 400 kg.
Dan zit je al op 2800..
Maar evengoed blijft het heel raar. In een bocht achteruit zie je wel dat de banden erg scheef gedrukt worden.
Bij mij gebeurt er niks bij mijn Anssems aanhanger als er een tonnetje of anderhalf teveel op ligt.
Alleen achteruit een bocht rijden ziet er ook niet gezond uit..
Is ook wel eens fout gegaan. 1 band van de velg gedrukt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 14:51

RE.gif
De aanhanger is voor en na het laden gewogen. Ik had om precies te zijn 1380kg zand erin.

Maar het zou kunnen. De banden hebben zijn 500kg banden met 2,9 bar erin. Ze zijn mij ook wat slap. Misschien dat het gezichtsbedrog was omdat de banden erg schuin op de velg gaan staan. Dit zou wellicht kunnen. Volgende keer maar eens beter op letten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door myalexx » do 23 apr 2020 15:04

AL-KO Delta-as

De Euro Delta-as is te herkennen aan de knik in het midden waarbij die naar achteren en naar boven 'wijst'. Die knik zorgt er voor dat de stand van de wielen ten opzichte van het wegdek kan variëren afhankelijk van de druk (het inveren) dat op de wielen komt te staan. Het grote voordeel daarvan is dat bij een bocht waarbij extra gewicht op het buitenste wiel komt, er als het ware automatisch tegengestuurd wordt. Technisch gesproken wordt het toespoor en de negatieve wielvlucht vergroot. Het buitenste wiel zet zich wat meer schuin en schrap tegen de bocht.

constructie is positief voor de wegligging. Bij slingeren van de caravan zal de caravan gemakkelijker stabiliseren. Immers als er meer druk op het buitenste wiel komt draait het wiel als het ware naar binnen toe (toespoor). Tevens zal wielvlucht meer negatief worden waardoor de band niet loodrecht op het wegdek staat maar aan de bovenkant meer naar binnen toe gaat staan. Een techniek die bij (sport)auto's zorgt voor een betere wegligging.


Deze eigenschappen zorgen weliswaar voor een betere wegligging maar heeft ook nadelen. De mate van invering en dus de wielstand, is erg afhankelijk van het gewicht dat op het wiel rust. Is de caravan erg zwaar of overbeladen dan treedt dit toespoor (en negatieve wielvlucht) ook op bij normaal langdurig rechtuit rijden op beide wielen. Niet alleen dus als er in een bocht meer druk op alleen het buitenste wiel komt.

Omdat bij overbelading beide wielen meer inveren vormen ze als het ware als een ploeg, in V-vorm. Maar omdat de caravan rechtuit getrokken wordt slijten de banden en lagers veel sneller en scheef, dan als ze gewoon 'rechtop' en 'rechtuit' hadden kunnen rijden.

Als het gewichtsverschil van de caravan tussen rechts en links groot is (meer dan 60 kg) rijdt de caravan al niet meer rechtuit. Het ene wiel wil meer naar binnen dan het andere terwijl de caravan recht vooruit getrokken wordt. De caravan krijgt dan een onrustig en 'zoekerig' weggedrag.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door myalexx » do 23 apr 2020 15:06

De eigenaar/dealer van deze Fendt heeft geconstateerd dat de banden scheef afgesleten zijn en dat de wielen wel erg diep in de wielkasten verscholen zitten. We kijken mee hoe de specialist een dergelijk probleem aanpakt.

Onder de caravan is met het blote oog te zien dat de wielen scheef onder de caravan staan (negatieve wielvlucht). Aan de binnenkant van de band zie je een veel grotere bolling dan aan de buitenzijde van de band. Het wiel staat dus scheef onder de caravan en dat al bij een gemeten wieldruk van maar 680 kg waarbij 750 kg is toegestaan. Zou je de caravan nu verder normaal beladen wordt die scheefstand nog groter.

Het lijkt erop dat deze 6-jarige Fendt letterlijk een zwaar leven gehad heeft. De veerrubbers zijn vermoedelijk door overbelading vervormd waardoor de caravan nu te laag op de weg staat en de wielen te veel toespoor en wielvlucht hebben. De eerste stap is dan om de asrubbers te vervangen.
Bijlagen
image.jpeg
Laatst gewijzigd door myalexx op do 23 apr 2020 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » do 23 apr 2020 15:28

Ik heb ook een delta-as, ik weet niet of je het verschil met een "rechte" as echt merkt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, en "merk' overigens ook niet of er dure banden onder de caravan zitten of goedkope - terwijl andere forummers dit duidelijk wel merken.

Ik vind de vervangingsnorm voor de veerrubbers een lastige eerlijk gezegd. Je vindt er geen objectieve criteria over terug. Ik heb tot nu toe eens in de 9 jaar de vering laten reviseren - maar volgens Triorep komt een kortere termijn ook regelmatig voor. Wellicht kan je (qua sporing en wielvlucht) tijd kopen door de sporing (en daarmee ook de wielvlucht) in beladen toestand opnieuw af te laten stellen. Uiteraard heb je daarmee de toenemende stugheid en de kleinere afstand tussen bovenkant band-wielkast er niet mee verholpen.

Bij Triorep kost de vervanging rond de 550 Euro voor een 1300 kg as, een zwaardere as zal wellicht een paar tientjes duurder zijn ivm hogere materiaalkosten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 15:37

En toch...
Het idee erachter is natuurlijk dat de caravan zelf zijn slingering opheft. Maar dat camber en toespoor afhankelijk is van de wagenhoogte (dus belading) vind ik een fout in het ontwerp. Het camber zou afhankelijk moeten zijn van de stand van de carrosserie. En dat is zoals het is bij een racewagen. Niet de mate van invering bepaald daar het camber en toespoor maar de mate van overhellen van de koets.

Ik ben blij dat mijn caravan gewoon een ouderwetse Peitz as heeft. Ik vind de voordelen van de Delta as niet opwegen tegen de nadelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » do 23 apr 2020 15:54

Nou, dat ben ik met jou eens. Ik denk het verschil nl. niet eens te merken, en ik koop er niets voor. Een stalen vering vraagt alleen maar smering (en schokbrekers) . Stuk goedkoper dan de vereiste periodieke revisie van rubbergeveerde assen.

Ik denk trouwens slingering niet wordt voorkomen door een delta-as, je hebt daar nl demping voor nodig om energie te onttrekken aan het systeem. En dat doet een delta as niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”