Alko delta as?? Bizar.
Re: Alko delta as?? Bizar.
En een kennis van mij zegt " Oom" tegen de Velsertunnel.
Die kennissen kennis is voor mij niet erg waardevol.
Eigenlijk lap ik dat vlot aan mijn laars..
Zelf heb ik een Delta as onder mijn hut...het nodige over geschreven op eerdere pagina's in dit topic...en toch ben ik blij met die as...ondank het onderhoud wat nodig is....
Maar onderhoud is een pseudoniem van Behoud...
Of hier soms..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wij kochten net een X-de hands Eriba Puk L 230 GT uit 2005.
Bij de bezichtiging viel mij ook de abnormale slijtage van de banden op. Met name aan de binnenkant .
De banden zijn fabricage 2016 en gemonteerd in 2017 en zouden max 15000 KMS op de teller hebben.
Het is een MTM van 750 kg met een rechte Alko as.
Waar zou deze slijtage aan te wijten zijn ? Overbeladen ?
En bijkomende vraag: hoeveel speling moet er tussen de bovenkant van de band en de wielkast zitten ?
Bij de bezichtiging viel mij ook de abnormale slijtage van de banden op. Met name aan de binnenkant .
De banden zijn fabricage 2016 en gemonteerd in 2017 en zouden max 15000 KMS op de teller hebben.
Het is een MTM van 750 kg met een rechte Alko as.
Waar zou deze slijtage aan te wijten zijn ? Overbeladen ?
En bijkomende vraag: hoeveel speling moet er tussen de bovenkant van de band en de wielkast zitten ?
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ho effe....
Je hebt geen Delta as, dus deze slijtage is niet gekoppeld aan die as.
Wat er dan wel aan de hand is.... geen idee, maar het lijkt niet te kloppen met 15000 Km.
Mijn banden uit 2017 die wel aan een delta as gemonteerd zitten zien er een stuk beter uit.
Eigenlijk maar 1 heel goed advies..
Neem kontakt op met Triorep in Scherpenzeel.
Zij zijn DE specialist in assen... en weten overal een oplossing voor.
Vast ook voor jou slijtage.
Deze slijtage bij Delta assen komt omdat de sporing na doorzakken helemaal fout komt te staan.
Maar bij een rechte as blijft de sporing gewoon gelijk, dus er is iets anders mis.
Triorep... echt..
Laatst gewijzigd door Chris op ma 27 sep 2021 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Lees het bericht nog eens, Chris?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Did it...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zou eerst eens beginnen met uitlijnen.
Mocht je in de buurt van Scherpenzeel zijn, dan is de expert op het gebied van asmetingen/asherstel toch wel Triorep.
Vakkundige mensen daar.
Mocht je in de buurt van Scherpenzeel zijn, dan is de expert op het gebied van asmetingen/asherstel toch wel Triorep.
Vakkundige mensen daar.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik weet dat de Delta assen uitgelijnd kunnen worden.
Maar volgens mij zijn de rechte assen met vaste asstompen, en niet uitlijnbaar.
Maar wat je zegt... Triorep... de alleskunner en allesweter over assen.
BTW..
Als de rechte as wel uitgelijnd kan worden is het duidelijk...
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 28 sep 2021 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Je kan het op afstand niet bepalen wat de oorzaak is. Wel zijn er mensen die eveneens aangeven dat zij last hebben van ongelijkmatige slijtage - maar een vastgestelde oorzaak hoor je zelden. Dus wil je aannames - dan ben je hier aan het goede adres. Wil je echter *de* oorzaak weten, dan ga je naar een AL-KO specialist als Triorep zoals Chris terecht aangeeft: Zij kunnen de wielstand meten en zo nodig ingrijpen.
Ik kan maar twee ongelijkmatige slijtage oorzaken bedenken bij een rechte as:
- onjuiste sporing: Met een excentrische bout kan de sporing van de wielen worden versteld;
- Verbogen swingarm; Schijnt voor te kunnen komen door (ja, wat....?);
- Sterke, niet elastische vervorming rubberen veerelementen (door ouderdom of te korte lengte): De insteek as kan dan iets schuin zakken - waardoor de wielen niet volkomen haaks op de weg staan, maar ietwat schuin. De binnenzijde van de band zal dan sneller slijten.
Je hoort ook wel eens dat een verkeerde band de oorzaak zou zijn - het zal wel, lijkt me minder voor de hand liggen.
Ik kan maar twee ongelijkmatige slijtage oorzaken bedenken bij een rechte as:
- onjuiste sporing: Met een excentrische bout kan de sporing van de wielen worden versteld;
- Verbogen swingarm; Schijnt voor te kunnen komen door (ja, wat....?);
- Sterke, niet elastische vervorming rubberen veerelementen (door ouderdom of te korte lengte): De insteek as kan dan iets schuin zakken - waardoor de wielen niet volkomen haaks op de weg staan, maar ietwat schuin. De binnenzijde van de band zal dan sneller slijten.
Je hoort ook wel eens dat een verkeerde band de oorzaak zou zijn - het zal wel, lijkt me minder voor de hand liggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Het zou kunnen dat de wielen vertkaal scheef naar binnen staan.
Dat is eenvoudig te meten. Doe dat wel bij beide wielen.
Met een lange lat vertkaal langs het wiel en de zijwand, of een waterpas.
(Met de laatste moet de caravan ook waterpas staan.)
Dit scheef staan kan verschillende oorzaken hebben.
Versleten asrubbers is daar ook een van, hoewel dat nooit heel veel scheefstand geeft bij een rechte as.
Maar net zo goed kan de swingarm iets verbogen zijn.
Dat zou niet de eerste zijn.
Het kan ook een combinatie van beide zijn.
Vertonen beide wielen ook dezelfde slijtage ?
Edit..Dieseltijger typt ook al sneller dan ik.
Ik betwijfel of je bij deze rechte as de sporing kunt verstellen.
Dat is eenvoudig te meten. Doe dat wel bij beide wielen.
Met een lange lat vertkaal langs het wiel en de zijwand, of een waterpas.
(Met de laatste moet de caravan ook waterpas staan.)
Dit scheef staan kan verschillende oorzaken hebben.
Versleten asrubbers is daar ook een van, hoewel dat nooit heel veel scheefstand geeft bij een rechte as.
Maar net zo goed kan de swingarm iets verbogen zijn.
Dat zou niet de eerste zijn.
Het kan ook een combinatie van beide zijn.
Vertonen beide wielen ook dezelfde slijtage ?
Edit..Dieseltijger typt ook al sneller dan ik.
Ik betwijfel of je bij deze rechte as de sporing kunt verstellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
ter illustratie: https://caravantrekker.nl/info/scheef_v ... n_band.php
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Even bijkomende info :
De beide banden vertonen dezelfde slijtage. Dan zouden beide swingarmen, als dit de oorzaak zou zijn, dezelfde verbuiging moeten hebben m.i.
De asrubbers werden samen met de schokdempers vervangen in 2014 bij Triorep.
Volgens een technieker bij Campirama (officieel dealer van Eriba in België) zou de slijtage (mogelijk) te wijten zijn aan overladen.
Kreeg daar ook geen sluitend antwoord op die vraag en ook niet op de vraag hoeveel speling er normaal tussen de bovenkant van de band en de wielkast zou moeten aanwezig zijn.
The search continues ...
De beide banden vertonen dezelfde slijtage. Dan zouden beide swingarmen, als dit de oorzaak zou zijn, dezelfde verbuiging moeten hebben m.i.
De asrubbers werden samen met de schokdempers vervangen in 2014 bij Triorep.
Volgens een technieker bij Campirama (officieel dealer van Eriba in België) zou de slijtage (mogelijk) te wijten zijn aan overladen.
Kreeg daar ook geen sluitend antwoord op die vraag en ook niet op de vraag hoeveel speling er normaal tussen de bovenkant van de band en de wielkast zou moeten aanwezig zijn.
The search continues ...
Re: Alko delta as?? Bizar.
Of het bij jou as ook zo is weet ik niet..
Maar....
Mij is geleerd dat de alko Delta as, en dan de wieldraagarm, een hoek van ong. 20 graden naar beneden gericht maakt tov de bodemplaat van de caravan.
15 graden is dubieus.
Heel slecht is het wanneer de draagarm-hoek gelijk is aan de bodemplaat.
Edoch..
Overbelading is idd in bijna alle gevallen de oorzaak.
Triorep ging nog wat verder met zijn verhaal tegen mij..
De meeste caravans die in de stalling staan zijn heel zwaar.
Het is vaak een pakhuis van alle kampeerzooi.
En stilstaan...daarvan gaan de rubbers in de as er ook aan...niet alleen van het rijden.
En ingezakte rubbers is banden slijtage.
Bel Triorep maar.
Dan krijg je Wim aan de lijn en die legt het haarfijn uit en zegt: Breng hem maar dan laat ik het zien wat er fout is.
Want...het is fout.. klaar als een klontje
Maar....
Mij is geleerd dat de alko Delta as, en dan de wieldraagarm, een hoek van ong. 20 graden naar beneden gericht maakt tov de bodemplaat van de caravan.
15 graden is dubieus.
Heel slecht is het wanneer de draagarm-hoek gelijk is aan de bodemplaat.
Edoch..
Overbelading is idd in bijna alle gevallen de oorzaak.
Triorep ging nog wat verder met zijn verhaal tegen mij..
De meeste caravans die in de stalling staan zijn heel zwaar.
Het is vaak een pakhuis van alle kampeerzooi.
En stilstaan...daarvan gaan de rubbers in de as er ook aan...niet alleen van het rijden.
En ingezakte rubbers is banden slijtage.
Bel Triorep maar.
Dan krijg je Wim aan de lijn en die legt het haarfijn uit en zegt: Breng hem maar dan laat ik het zien wat er fout is.
Want...het is fout.. klaar als een klontje
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Veel caravans hebben een negatief camber valt me regelmatig op. Misschien dat dit de delta-assen zijn? Maar daarbij misschien gereden met een te lage bandenspanning? Dat kan natuurlijk ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik denk net zoals velen in dit topic versleten asrubbers (gevolg) van te vaak overbeladen (oorzaak). En met een mtm van 750kg gebeurt dit al gauw.
Te lage bandenspanning kan een oorzaak zijn maar dan zijn meestal (bij een goede as) de binnen- én de buitenkant versleten.
Triorep raadplegen denk ik is het beste advies.
Te lage bandenspanning kan een oorzaak zijn maar dan zijn meestal (bij een goede as) de binnen- én de buitenkant versleten.
Triorep raadplegen denk ik is het beste advies.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Alko delta as?? Bizar.
Als je de constructie van een as voor de geest haalt even....
Stuk meerhoekige pijp.... bij Alko 3 hoekig en bij Knott meen ik 4 hoekig.
Daarin wordt de stang geperst die aan de wieldraagarm zit.
Tussen stang en meerhoekige pijp zitten de rubber strengen.
Zodra de caravan op de wielen gezet wordt krijg je dus een grote druk op de uiteinden van die wieldraagarm-stang...
Het wiel ( met draagarm en stang) wordt tegen gehouden door de weg.
Maar de meerhoekige stang, waar de hele caravan op rust, drukt hard naar beneden.
Gevolg is dat de tussengeperste rubbers belast worden en uiteindelijk vervormen.
De buitenpunten van de rubbers zijn ovaal geworden maar aan de andere kant van die rubber strengen, dus naar het midden van de as zijn ze nog redelijk rond.
En zie daar... het negatieve camber..
Door de constructie van de Delta assen zie je dit wel sneller.
Ik had na de triorep reparatie die rubbers meegenomen om eens te bekijken.. en dan zie je duidelijk een ovaal.
En..
Wat ik ook verteld kreeg..
De nieuwe rubbers die nu IN mijn as zitten zijn zo'n 20% langer.
Ze zijn nu net zolang als de complete stang aan de wieldraagarm.
Waarom Alko dat niet op de volle lengte monteerd is een raadsel.
Op de foto's van PvAken kan je bijna die scheefstand van de wieldraagarm in de buitenpijp zien..
viewtopic.php?f=70&t=39278&start=200#p743829
Hier zie je mooi dat die rubbers niet de volle lengte hebben van de stomp in die pijp..
En.. dat er maar 1 rubber op de zwaarst belaste plek zit, in tegenstelling tot vroegere Delta assen die 1/3 slag gedraaid waren en dus 2 rubbers bovenin hadden.
( zie: viewtopic.php?f=70&t=39278&start=350#p825595)
En de opbouw van de delta as.
viewtopic.php?f=70&t=39278&start=275#p784900
En op mijn foto's zie je hoe ovaal die rubbers worden.
viewtopic.php?f=70&t=39278&start=350#p825896
Nou... effe leesvoer.
Dat engelse stuk van Dieseltijger maakt ook veel duidelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Een paar weken geleden heb ik hetzelfde gezien bij een grote Dethleff. Daar zaten al nieuwe rubbers in, maar dat hielp niks.Chris schreef: ↑vr 28 mei 2021 16:14Helaas ook bij rechte assen en assen van een ander merk/fabrikaat.
Maar de Aljo Delta as lijkt meer kritisch te zijn.
Echter...ik heb foto's van een recente Hobby gezien die holledig doorgezakt was...zo erg dat het aluminium in de bovenhoeken van de deur grote scheuren had...zoveel krachten waren daar door die doorgezakt as op gekomen.
Ook overbeladen...maar wel extreem..
Het complete chassis was doorgezakt, zodanig, dat de vloer gewoon bol stond.
Boven de deur ook een begin van scheurvorming.
De oorzaak lag deels aan de constructie van het (Alko) chassis, vermoedelijk in combinatie met het niet natrekken van de chassisbouten, en waarschijnlijk ook nog overbelading.
Als je een chassis van een tandemasser goed bekijkt, met name de verbindingen onderling ter plaatse van de assen, dan snap je hoe belangrijk het is om die bouten op de juiste voorspanning te houden. Wordt dat nagelaten, dan gaat het geheid fout.
Enfin..het chassis is weer recht. De kastdeuren binnen gaan ook weer gewoon open en dicht.
Mogelijk ( waarschijnlijk) had die Hobby hetzelfde.
In Scherpenzeel betekent dat een nieuw chassis..
Dat is dan 5,5 K vlgs mijn informatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Hobby heeft geen Alko chassis maar een eigen fabrikaat en daar een Knott as onder geschroefd.
Maar natuurlijk kan jou verhaal ook daarmee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ja, dat verschilt niet veel..
Eigenlijk is een caravanchassis een K constructie.
Welke weldenkende constructeur haalt nu, net op het punt waar de hoogste belasting zit, 1 of 2 grote happen uit de dragende balk.
Alleen maar om de as (sen) diep in het chassis te kunnen laten zakken..
Ok, daar wordt dan wel weer een plaatje overheen geschroefd, maar toch. Dan moeten 2 of 4 boutjes in amper 3 mm dik plaatstaal het allemaal maar houden..
Als je gaat rekenen met puntbelasting op de uiteinden van het chassis, voldoet het amper.
Met verdeelde belasting kan het wel..
Maar dan moet de bodem van de caravan gaan meedragen.
Ik vraag me dan af..Hoe dan..
Inde breedte..Ok.
Maar over 7 meter lengte ??
Eigenlijk is een caravanchassis een K constructie.
Welke weldenkende constructeur haalt nu, net op het punt waar de hoogste belasting zit, 1 of 2 grote happen uit de dragende balk.
Alleen maar om de as (sen) diep in het chassis te kunnen laten zakken..
Ok, daar wordt dan wel weer een plaatje overheen geschroefd, maar toch. Dan moeten 2 of 4 boutjes in amper 3 mm dik plaatstaal het allemaal maar houden..
Als je gaat rekenen met puntbelasting op de uiteinden van het chassis, voldoet het amper.
Met verdeelde belasting kan het wel..
Maar dan moet de bodem van de caravan gaan meedragen.
Ik vraag me dan af..Hoe dan..
Inde breedte..Ok.
Maar over 7 meter lengte ??
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zeker bizar zo'n constructie.
Enige...de platen aan de as vullen die grote happen uit de chassisbalken.
Daarom kwam je vroeger ook wel uitgescheurde boutgaten tegen...teveel spanning op dat chassis.
Dat hoor je trouwens bijna nooit meer.
Maar...de stevigheid......mmm...zolang het in elkaar zit...Dan is het gefixeerd...boutje los kan jou probleem hierboven opleveren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wat bij mij dan weer de vraag oproept.
Zouden kleinere opbouw caravavans en dus in het totaal minder lang zijn minder last hebben van " inzakking" dan zoals je aanhaalt van een caravan b.v. 7 meter lang ?
Of begrijp ik je verkeerd?
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ja natuurlijk. Hoe korter hoe sterker is een chassis.
En hoe korter de caravan hoe lichter gewicht om door het chassis te dragen.
Ik heb wel eens het idee, dat met dezelfde chassisdelen soms er een steeds langere opbouw op dat zelfde chassis gezet wordt..
Stukkie ertussen..asje d'rbij.. en het moet maar goed wezen.
Het kan ook wel net..maar reserve zit er niet veel in.
Gelukkig kan je als fabrikant bij problemen altijd terugvallen op de kreet: De caravan is overbeladen geweest.
Dat scheelt wel natuurlijk..
En hoe korter de caravan hoe lichter gewicht om door het chassis te dragen.
Ik heb wel eens het idee, dat met dezelfde chassisdelen soms er een steeds langere opbouw op dat zelfde chassis gezet wordt..
Stukkie ertussen..asje d'rbij.. en het moet maar goed wezen.
Het kan ook wel net..maar reserve zit er niet veel in.
Gelukkig kan je als fabrikant bij problemen altijd terugvallen op de kreet: De caravan is overbeladen geweest.
Dat scheelt wel natuurlijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ja, op de boutgaten bij de as wordt de spanning hoog. En het materiaal wordt dunner - zo lijkt het.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko delta as?? Bizar.
Vallie schreef: ↑ma 27 sep 2021 19:21Wij kochten net een X-de hands Eriba Puk L 230 GT uit 2005.
Bij de bezichtiging viel mij ook de abnormale slijtage van de banden op. Met name aan de binnenkant .
De banden zijn fabricage 2016 en gemonteerd in 2017 en zouden max 15000 KMS op de teller hebben.
Het is een MTM van 750 kg met een rechte Alko as.
Waar zou deze slijtage aan te wijten zijn ? Overbeladen ?
En bijkomende vraag: hoeveel speling moet er tussen de bovenkant van de band en de wielkast zitten ?
Als beide banden dit slijtagepatroon hebben is dat vrij eenvoudig op te lossen:
Haal beide wielen eraf en laat de banden op het velg omdraaien,en verwissel het linker met het rechterwiel.
Zo word de binnenkant buitenkant en blijft de draairichting het zelfde.
Scheelt je een ritje naar Scherpenzeel en een hoop arbeidsloon.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Als beide wielen aan de binnenkant abnormale slijtage hebben zou ik toch vooral aan overbelading denken. Alleen of dat dan een tijdelijk probleem is geweest of een definitief probleem, dus doorgezakte as, kan alleen met meten achterhaald worden of door een specialist die de as als zodanig kan beoordelen.
Te veel overbelast is funest voor elke as en komt niet meer goed
Te veel overbelast is funest voor elke as en komt niet meer goed
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dat is niet de oorzaak oplossen maar het gevolgeurotrotter schreef: ↑di 9 nov 2021 12:25Vallie schreef: ↑ma 27 sep 2021 19:21Wij kochten net een X-de hands Eriba Puk L 230 GT uit 2005.
Bij de bezichtiging viel mij ook de abnormale slijtage van de banden op. Met name aan de binnenkant .
De banden zijn fabricage 2016 en gemonteerd in 2017 en zouden max 15000 KMS op de teller hebben.
Het is een MTM van 750 kg met een rechte Alko as.
Waar zou deze slijtage aan te wijten zijn ? Overbeladen ?
En bijkomende vraag: hoeveel speling moet er tussen de bovenkant van de band en de wielkast zitten ?
Als beide banden dit slijtagepatroon hebben is dat vrij eenvoudig op te lossen:
Haal beide wielen eraf en laat de banden op het velg omdraaien,en verwissel het linker met het rechterwiel.
Zo word de binnenkant buitenkant en blijft de draairichting het zelfde.
Scheelt je een ritje naar Scherpenzeel en een hoop arbeidsloon.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB