Alko delta as?? Bizar.
Re: Alko delta as?? Bizar.
En weet je hoeveel er daar onder zitten???
6 per hoofdlandingsgestel... dus 12 alleen al onder die grote flappers...
Neus ook 2..... 14 per rondje kwikfit..
Wordt een dure denk ik idd...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ach, weet je, als je het heel ingewikkeld maakt, kan je ook meer geld vragen...
2 of 3 jaar geleden belde ik het bedrijf in Scherpenzeel voor reparatie van een 1250 kg Knott as. Gewoon een rechte as, van een tandemas boottrailer. De as had ik er al onderuit geschroefd.
Telefonische prijsopgave: ca € 380. Er moest even een nieuwe swingarm ingeperst worden..
Elders een compleet nieuwe as gekocht.
Dat was veel goedkoper.
Inclusief een nieuw wiel en band ook nog.
2 of 3 jaar geleden belde ik het bedrijf in Scherpenzeel voor reparatie van een 1250 kg Knott as. Gewoon een rechte as, van een tandemas boottrailer. De as had ik er al onderuit geschroefd.
Telefonische prijsopgave: ca € 380. Er moest even een nieuwe swingarm ingeperst worden..
Elders een compleet nieuwe as gekocht.
Dat was veel goedkoper.
Inclusief een nieuw wiel en band ook nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Klopt Chris er zit een Al-Ko Delta as onder 1500kg. En ik ben ook niet zuinig met beladen van de caravan. Ik weet dat ik er meestal wel iets overheen zit. Wel let ik scherp op hoe ik hem laad. Onze auto mag 130Kg kogeldruk hebben en daar zorg ik ook voor. Ik let ook op een symmetrische gewichtsverdeling verdeling links / rechts. De bovenkastjes houd ik leeg en zo rijdt onze combinatie als een TGV. Ik heb in Bretagne eens een uitwijk manoeuvre moeten doen omdat een of andere opgeschoten idioot vanaf de linker baan voor me ging invoegen en direct vol in de ho ijzers omdat hij de afrit wou halen Ik stuurde met een ruk naar de linker baan en wist hem wonder boven wonder te ontwijken. De adrenaline raaste door mijn lijf. Maar de caravan volgte als een lammetje en bleek bij controle op de eerst mogelijke stop geen krimp gegeven te hebben. Ik heb de rest van de rit met verhoogde hartslag gereden, super alert
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dat is heel vaak zo Ab.Ab schreef: ↑ma 5 apr 2021 22:30Ach, weet je, als je het heel ingewikkeld maakt, kan je ook meer geld vragen...
2 of 3 jaar geleden belde ik het bedrijf in Scherpenzeel voor reparatie van een 1250 kg Knott as. Gewoon een rechte as, van een tandemas boottrailer. De as had ik er al onderuit geschroefd.
Telefonische prijsopgave: ca € 380. Er moest even een nieuwe swingarm ingeperst worden..
Elders een compleet nieuwe as gekocht.
Dat was veel goedkoper.
Inclusief een nieuw wiel en band ook nog.
Een los onderdeel kan zomaar net zo duur zijn als de hele assy...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Kan zijn, maar dezelfde nieuwe as kostte bij hen ook ruim € 500..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ja...die foto ken ik nog goed...
Effe pech
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
En toen....
Ik heb al een tijdje naar de wielstand van mijn Knaus zitten kijken.
Het zag er niet uit zoals ik wilde en de banden waren scheef afgesleten.
En... ik wil naar Spanje komende zomer..
Dit fenomeen van bandenslijtage kennen veel bezitters van een caravan met de Alko Euro Delta as, zeker niet alleen Knaus eigenaren maar vele caravanbouwers gebruiken de Alko Delta as.
Kontakt met Triorep gezocht, uitgelegd wat ik zie en gevraagd wat er aan gedaan kan worden.
De oplossing.... kom maar naar Scherpenzeel met de caravan die beladen is maar zonder kleding en proviand.
Dan kunnen we kijken.
Affin.... vandaag naar Triorep, en er is een wereld voor mij open gegaan.
1e..Volgens Wim Nell, de "kenner" van assen bij Triorep, zijn de huidige caravans eigenlijk allemaal zwaarder dan de opgave van de fabriek en de vermelding op het kentekenbewijs.
Dus... mijn hut gewogen...
Bleek 100 Kg meer te zijn dan ik dacht, en beladen met kleding en proviand zit ik exact op mijn max van 1700 Kg.
Terwijl ik dacht dat ik bijna 100 Kg onder mijn max zou zitten.
Toen legde Wim uit...
Kijk... die caravan is het hele jaar door zwaar beladen, en in de vakantie nog wat meer.
Dus ook in de stalling staan de rubbers in de as onder een grote druk....constant dus.
Kruip eens door de caravan heen en haal er uit wat je vorig jaar niet gebruikt hebt.
Probeer hem ook zo leeg/licht mogelijk naar de stalling te brengen zodat de rubbers in de assen niet constant zwaar belast worden.
Want.... eigenlijk bijna alle caravans die hier komen zijn te zwaar geweest.... en dat is nou juist het delicate aan deze soort alko assen..
Kwetsbaar bij overbelading noemde Wim Nell het.
Aanhangwagens worden regelmatig zwaar overbelast, maar staan daarna vaak leeg en zonder gewicht op de volgende rit te wachten, dus geen constante belasting daar.
Constante grote of overbelasting is hoofdoorzaak nr 1.
2..
Juist de moderne assen zullen door hun opbouw scheef belast worden.
Scheef..... aan het uiteinde van de as zal het enkele boven rubber het zwaar hebben en aan de andere kant van de asstomp zullen de 2 onderrubbers het zwaar hebben.
Uiteindelijk zal die asstomp scheef in de asbuis gaan hangen.
Want....
Bij de moderne assen zijn de 3 rubber lichamen die Alko er in perst maar 30 cm lang.
Die hefboomwerking is dus over 30 cm van max naar boven gedrukt tot max naar beneden gedrukt.
30 Cm is dan kort.... heel kort.
Zij monteren dan ook langere rubber strengen van 36 cm... bijna 20% meer draag oppervlak.
3....
Triorep stelt de wielvlucht en toespoor nu ook af op een beladen caravan.
Dat is anders dan de Alko afstelling die van de fabrieksgegevens uit is gegaan met de voorinstelling voordat de as gemonteerd werd bij Knaus.
Dus voor-afgesteld was op een te lichte caravan. ( Opgave fabrikant )
Gevolg is daardoor dat de caravan, omdat hij al ingeveerd is door het grotere gewicht, dus een verkeerde voorinstelling heeft...ook een sneller bandenslijtage patroon laat zien.
Conclusie.... eigenlijk zijn wij zelf de veroorzaker van asproblemen..
We gooien alles er maar in als hij naar de stalling gaat..... en daar staat ie dan...met het zweet op z'n rug..
Die 3 of 4 weken naar de camping is dan een verademing voor de asrubbers...dan gaat ongeveer alles eruit om mee te kamperen.
Volgende week is mijn hut klaar, met vers en meer rubber in de torsieas en beladen afgesteld en ik kan met een gerust hart naar Spanje..
p.s.
Er is al menige actie geweest om bij Alko garantie te claimen.... dat kan je vergeten.... is nog niemand gelukt..... helaas.
Ik heb al een tijdje naar de wielstand van mijn Knaus zitten kijken.
Het zag er niet uit zoals ik wilde en de banden waren scheef afgesleten.
En... ik wil naar Spanje komende zomer..
Dit fenomeen van bandenslijtage kennen veel bezitters van een caravan met de Alko Euro Delta as, zeker niet alleen Knaus eigenaren maar vele caravanbouwers gebruiken de Alko Delta as.
Kontakt met Triorep gezocht, uitgelegd wat ik zie en gevraagd wat er aan gedaan kan worden.
De oplossing.... kom maar naar Scherpenzeel met de caravan die beladen is maar zonder kleding en proviand.
Dan kunnen we kijken.
Affin.... vandaag naar Triorep, en er is een wereld voor mij open gegaan.
1e..Volgens Wim Nell, de "kenner" van assen bij Triorep, zijn de huidige caravans eigenlijk allemaal zwaarder dan de opgave van de fabriek en de vermelding op het kentekenbewijs.
Dus... mijn hut gewogen...
Bleek 100 Kg meer te zijn dan ik dacht, en beladen met kleding en proviand zit ik exact op mijn max van 1700 Kg.
Terwijl ik dacht dat ik bijna 100 Kg onder mijn max zou zitten.
Toen legde Wim uit...
Kijk... die caravan is het hele jaar door zwaar beladen, en in de vakantie nog wat meer.
Dus ook in de stalling staan de rubbers in de as onder een grote druk....constant dus.
Kruip eens door de caravan heen en haal er uit wat je vorig jaar niet gebruikt hebt.
Probeer hem ook zo leeg/licht mogelijk naar de stalling te brengen zodat de rubbers in de assen niet constant zwaar belast worden.
Want.... eigenlijk bijna alle caravans die hier komen zijn te zwaar geweest.... en dat is nou juist het delicate aan deze soort alko assen..
Kwetsbaar bij overbelading noemde Wim Nell het.
Aanhangwagens worden regelmatig zwaar overbelast, maar staan daarna vaak leeg en zonder gewicht op de volgende rit te wachten, dus geen constante belasting daar.
Constante grote of overbelasting is hoofdoorzaak nr 1.
2..
Juist de moderne assen zullen door hun opbouw scheef belast worden.
Scheef..... aan het uiteinde van de as zal het enkele boven rubber het zwaar hebben en aan de andere kant van de asstomp zullen de 2 onderrubbers het zwaar hebben.
Uiteindelijk zal die asstomp scheef in de asbuis gaan hangen.
Want....
Bij de moderne assen zijn de 3 rubber lichamen die Alko er in perst maar 30 cm lang.
Die hefboomwerking is dus over 30 cm van max naar boven gedrukt tot max naar beneden gedrukt.
30 Cm is dan kort.... heel kort.
Zij monteren dan ook langere rubber strengen van 36 cm... bijna 20% meer draag oppervlak.
3....
Triorep stelt de wielvlucht en toespoor nu ook af op een beladen caravan.
Dat is anders dan de Alko afstelling die van de fabrieksgegevens uit is gegaan met de voorinstelling voordat de as gemonteerd werd bij Knaus.
Dus voor-afgesteld was op een te lichte caravan. ( Opgave fabrikant )
Gevolg is daardoor dat de caravan, omdat hij al ingeveerd is door het grotere gewicht, dus een verkeerde voorinstelling heeft...ook een sneller bandenslijtage patroon laat zien.
Conclusie.... eigenlijk zijn wij zelf de veroorzaker van asproblemen..
We gooien alles er maar in als hij naar de stalling gaat..... en daar staat ie dan...met het zweet op z'n rug..
Die 3 of 4 weken naar de camping is dan een verademing voor de asrubbers...dan gaat ongeveer alles eruit om mee te kamperen.
Volgende week is mijn hut klaar, met vers en meer rubber in de torsieas en beladen afgesteld en ik kan met een gerust hart naar Spanje..
p.s.
Er is al menige actie geweest om bij Alko garantie te claimen.... dat kan je vergeten.... is nog niemand gelukt..... helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Tja..wegen is weten.
Mijn laatste Fendt heb ik 12 jaar lang mee gereden.
Max asdruk was 1800 kg vlgs het plaatje op de as.
Dat was het ook altijd, plus 100 kg op de kogel.
Er zaten wat veel accessoires op..weinig laadvermogen over.
Na ca 60.000 km nog steeds geen spoor van bandslijtage, anders dan de normale minimale slijtage. Na 6 jaar konden de banden nog een paar jaar mee onder bestelbussen of aanhangers.
Ook gewoon een Alko Delta as.
Er ging niks in of uit de caravan, behalve eten en drinken voor max 2 dagen.
Wel veel in en uit de auto.
Het is dus niet altijd kommer en kwel met Delta assen.
Btw..dat de caravan 100 kg zwaarder is dan je dacht..komt dat niet door alle gadgets? Vergeet ook de 50 kg van de mover niet..
Mijn laatste Fendt heb ik 12 jaar lang mee gereden.
Max asdruk was 1800 kg vlgs het plaatje op de as.
Dat was het ook altijd, plus 100 kg op de kogel.
Er zaten wat veel accessoires op..weinig laadvermogen over.
Na ca 60.000 km nog steeds geen spoor van bandslijtage, anders dan de normale minimale slijtage. Na 6 jaar konden de banden nog een paar jaar mee onder bestelbussen of aanhangers.
Ook gewoon een Alko Delta as.
Er ging niks in of uit de caravan, behalve eten en drinken voor max 2 dagen.
Wel veel in en uit de auto.
Het is dus niet altijd kommer en kwel met Delta assen.
Btw..dat de caravan 100 kg zwaarder is dan je dacht..komt dat niet door alle gadgets? Vergeet ook de 50 kg van de mover niet..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dank Chris. Was het ook wel van plan. Volgende week haal ik de Eriba uit de stalling, daarna een lang weekeinde er op uit. Zal eens kritisch kijken wat er aan overbodig spul in ligt.
Daarna snel een afspraak met Triorep zien te maken. Voor de metingen en uitlijning van het onderstel.
Daarna snel een afspraak met Triorep zien te maken. Voor de metingen en uitlijning van het onderstel.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
van Ab
Wim Nell stelde ook duidelijk dat de nieuwere caravans, dus recente bouwjaren, meer last hadden dan vroegere.
En hij haalde daarbij die 30 cm korte rubber strengen aan..
Vroeger was dat langer.... en zij monteren ook weer langere.
Of dat de hele kneep is/was???
Laten we het afwachten....fingers crossed.
Tuurlijk,,, mover, accu, dakairco, reservewiel en de garage krik... alles telt mee....en dat gaat hard.
Er stond een Fendt, ook met Delta as, BJ 2019 !!!.... wielen totaal verstopt in de wielbak.
Hij vertelde dat die caravan bij hun gemeten 300 Kg te zwaar was.... en dat de eigenaar dat niet wilde geloven..
De weegplaten waren onbarmhartig....en de klacht, binnen 2 jaar, was duidelijk zichtbaar.
Wim Nell stelde ook duidelijk dat de nieuwere caravans, dus recente bouwjaren, meer last hadden dan vroegere.
En hij haalde daarbij die 30 cm korte rubber strengen aan..
Vroeger was dat langer.... en zij monteren ook weer langere.
Of dat de hele kneep is/was???
Laten we het afwachten....fingers crossed.
Tuurlijk,,, mover, accu, dakairco, reservewiel en de garage krik... alles telt mee....en dat gaat hard.
Er stond een Fendt, ook met Delta as, BJ 2019 !!!.... wielen totaal verstopt in de wielbak.
Hij vertelde dat die caravan bij hun gemeten 300 Kg te zwaar was.... en dat de eigenaar dat niet wilde geloven..
De weegplaten waren onbarmhartig....en de klacht, binnen 2 jaar, was duidelijk zichtbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Herkenbaar verhaal Chris, vorig jaar ook meegemaakt.
Enige verschil ia dat ik beladen excl. Kleding nog bijna 200kg onder mijn max van 1700kg zat.
Hij gaf bij mij ook aan dat recente caravans er meer last van hebben dan oudere.
Maar waren jouw asrubbers nu ook versleten of doe je dit preventief ?
Enige verschil ia dat ik beladen excl. Kleding nog bijna 200kg onder mijn max van 1700kg zat.
Hij gaf bij mij ook aan dat recente caravans er meer last van hebben dan oudere.
Maar waren jouw asrubbers nu ook versleten of doe je dit preventief ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Versleten niet Paul.
Maar ook zeker niet meer nieuw.... ingedeukt.
Dus half preventief, want afstellen met deze rubbers werd niet geadviseerd.
tijdens het forumweekend en de week daarna waar ik met Masha op de Veluwe zat trokken mijn ogen steeds weer naar de "vreemde" wielstand.
Daar zat mijn trigger...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zo stonden ze bij mij voordat ik ze liet vervangen.
Na weging vakantieklaar bij triorep had ik echt wel twijfels of ik ooit overbeladen ben geweest.
Onze vorige caravan had ook een 1700kg as en die is zeker te zwaar beladen geweest en die had nergens last van.
Ik hoop dat het voor mij eenmalig was en ik dit niet nog een keer krijg.
Gelukkig zijn de kosten voor nieuwe rubbers nog te overzien.
Na weging vakantieklaar bij triorep had ik echt wel twijfels of ik ooit overbeladen ben geweest.
Onze vorige caravan had ook een 1700kg as en die is zeker te zwaar beladen geweest en die had nergens last van.
Ik hoop dat het voor mij eenmalig was en ik dit niet nog een keer krijg.
Gelukkig zijn de kosten voor nieuwe rubbers nog te overzien.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Deze stand heb ik niet eens met de oude Delta as als ik de mover erop draai, komt wel in de buurt, maar zonder mover staat het bij mij echt gewoon recht na al die jaren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Alko delta as?? Bizar.
Vroeger had je nog echt vakmanschap..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
viewtopic.php?f=80&t=39850&hilit=Rubbers#p719300
Hier zie je de lengte die triorep nu hanteert. Ver over de 35 cm, eerder tegen de 40 cm, gelet op de afmetingen van de tegel. Mijn as was al eens door hun voorzien van nieuwe veerelementen. Nog nooit last gehad van scheef afslijtende banden met de delta as.
Goed preventief onderhoud loont.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Precies...en juist door het langere rubber wat er in gaat zal de asboom of asstomp veel minder kantel neigingen hebben in de asbuis..
Dus duidelijke verbetering.
Btw..
Ik heb ook met die demo opstelling staan te spelen en ook al eerder op een beurs.
Ik snap hoe deze assen ingesteld kunnen worden. Slim bedacht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Tja 6 cm rubber per rubberstreng is niet veel maar bij alle Assen die de fabriek verlaten opgeteld is dat een aardige besparing voor de fabriek, dat wij daar dankbaar van hebben maken ze zich daar niet druk over.
Vraag me dan wel af of het dan interessant is om een nieuwe caravan maar meteen te laten uitlijnen als die afgeleverd is
Vraag me dan wel af of het dan interessant is om een nieuwe caravan maar meteen te laten uitlijnen als die afgeleverd is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Alleen uitlijnen is het niet.
Door die korte strengen krijg je sneller indrukken van de uiteinden en doorzakken tot gevolg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
...en daarbovenop kanteling van de ingestoken as door het (kantel)moment wat het wiel op de as overbrengt. Hehehe....eindelijk is er een verklaring voor dit fenomeen dat hout snijdt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Juist...
Er ging ook wel een boekje open voor mij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
En altijd leuk als je zo'n klus bij een vakman mee kan kijken en uitleg krijgt.
Dank voor je verhaal, er wordt zo weer eea duidelijk.
Dank voor je verhaal, er wordt zo weer eea duidelijk.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik vraag mij af of dit probleem ook bij tandemas caravans zich voordoet of het zich alleen tot enkelas caravans met een delta as beperkt?
Cees
Cees
Re: Alko delta as?? Bizar.
Tandemassers kunnen ook Delta assen hebben hoor.
En die kunnen dus ook doorzakken.
Geen verschil dus.
Maar rechte assen kunnen dit probleem net zo goed hebben hoor...zowel enkel als dubbel assers
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dank Chris,
Zal er rekening mee houden
Cees
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Zal er rekening mee houden
Cees
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro