Alko delta as?? Bizar.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Niks mis met Aziatische rollers onder de caravan - zo is mijn ervaring. Ik merk alleen maar het verschil in de portemonnee, niet qua slijtage, klapbanden of weggedrag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Dat zal best, maar zowel op mijn motor, auto's als caravan is dit het laatste waar ik op bezuinig. In geval van nood zijn die paar plakjes rubber zeer bepalend voor de uitkomst.
Er zullen bij de vage merken ook best redelijke banden bij zitten, maar ik doe niet mee aan die loterij.
Dat zal best, maar zowel op mijn motor, auto's als caravan is dit het laatste waar ik op bezuinig. In geval van nood zijn die paar plakjes rubber zeer bepalend voor de uitkomst.
Er zullen bij de vage merken ook best redelijke banden bij zitten, maar ik doe niet mee aan die loterij.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ook gerenomeerde merken kunnen fouten maken tijdens productie
Dunlop vrachtwagen banden na 3 jaar klappers door scheurende wangen aan de binnenkant werden allemaal vergoed en die er nog op lagen werden vervangen door nieuwe zelfs als ze bijna op waren.
Dunlop vrachtwagen banden na 3 jaar klappers door scheurende wangen aan de binnenkant werden allemaal vergoed en die er nog op lagen werden vervangen door nieuwe zelfs als ze bijna op waren.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik ben nog van de generatie die ooit ook weerstand had tegen bijvoorbeeld Japanse auto's..
Dat is over. Heeft wel effe geduurd..
Ik heb het afgeleerd.
Die fout ga ik niet weer maken met bijvoorbeeld China.
Dat is over. Heeft wel effe geduurd..
Ik heb het afgeleerd.
Die fout ga ik niet weer maken met bijvoorbeeld China.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Schijnzekerheid.RDDR schreef: ↑vr 1 mei 2020 09:54RE.gif
Dat zal best, maar zowel op mijn motor, auto's als caravan is dit het laatste waar ik op bezuinig. In geval van nood zijn die paar plakjes rubber zeer bepalend voor de uitkomst.
Er zullen bij de vage merken ook best redelijke banden bij zitten, maar ik doe niet mee aan die loterij.
- Adac testresultaten laten een wisselend beeld zien tussen banden van hetzelfde merk en type bij verschillende maten, en ook fabricagedatum.
- Dit forum: onverklaarbare zaagtandvorming bij zowel goedkope als dure banden.
- Het AD: "...Premium band volgens ANWB niet altijd beste keus - De ANWB testte een aantal zomerbanden in populaire maten. De wat minder dure banden van zogenoemde B-merken scoren daarbij over het algemeen beter dan de topmerken."
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wisselende kwaliteit komt mede door wereldwijd fabriceren.
Bij bridgestone zelf ervaren als automonteur.
Uit de Turkse, Braziliaanse fabriek duidelijk merkbaar verschil.
Auto voorbeeldje:
Hetzelfde bij de mazda 121 (de ford fiesta kloon) , mazda kwam uit Engeland en
de ford uit Duitsland.
Was duidelijk van betere kwaliteit.
Overigens hebben meerdere Japanse fabrieken dit ervaren toen ze in Engeland gingen
produceren om de toen hoge importheffingen te ontlopen.
Eric
Bij bridgestone zelf ervaren als automonteur.
Uit de Turkse, Braziliaanse fabriek duidelijk merkbaar verschil.
Auto voorbeeldje:
Hetzelfde bij de mazda 121 (de ford fiesta kloon) , mazda kwam uit Engeland en
de ford uit Duitsland.
Was duidelijk van betere kwaliteit.
Overigens hebben meerdere Japanse fabrieken dit ervaren toen ze in Engeland gingen
produceren om de toen hoge importheffingen te ontlopen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
de 121 was toch een samenwerking met Ford maar dan de Festiva? en overigens de Kia pride.
de 121 was toch een samenwerking met Ford maar dan de Festiva? en overigens de Kia pride.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Alko delta as?? Bizar.
Conclusie van de laatste ANWB test:dieseltijger schreef: ↑vr 1 mei 2020 10:38Schijnzekerheid.RDDR schreef: ↑vr 1 mei 2020 09:54RE.gif
Dat zal best, maar zowel op mijn motor, auto's als caravan is dit het laatste waar ik op bezuinig. In geval van nood zijn die paar plakjes rubber zeer bepalend voor de uitkomst.
Er zullen bij de vage merken ook best redelijke banden bij zitten, maar ik doe niet mee aan die loterij.
- Adac testresultaten laten een wisselend beeld zien tussen banden van hetzelfde merk en type bij verschillende maten, en ook fabricagedatum.
- Dit forum: onverklaarbare zaagtandvorming bij zowel goedkope als dure banden.
Kortom: je hebt per definitie te maken met wisselende kwaliteit bij de bandenkeuze - ongeacht het merk of de prijs. Voorliggende vraag is of je dat beseft. Schrijf goedkope banden niet per definitie af.
- Het AD: "...Premium band volgens ANWB niet altijd beste keus - De ANWB testte een aantal zomerbanden in populaire maten. De wat minder dure banden van zogenoemde B-merken scoren daarbij over het algemeen beter dan de topmerken."
De beste band uit de test is de Michelin Primacy 4 met overtuigende prestaties op alle onderdelen. Vooral op het onderdeel slijtvastheid steekt hij nog boven de 3 andere 4 sterren banden uit. Die andere drie zijn de Bridgestone Turanza T005, de Maxxis Premitra 5 en de Pirelli Cinturato P7.
Toch weer de normale merken.
Verder mag iedereen het schijnveiligheid vinden. Ik heb niets tegen Chinese (en zeker niet tegen Japanse) producten. Rijden zelf een Lexus als 2de auto. Probleemloos, uiteraard. Maar experimenteren met banden van onbekende merken laat ik graag aan anderen over. Dus feel free. Ik betaal graag wat meer om in ieder geval een bepaalde redelijke standaard te krijgen. Ik weet nog dat een paar jaar geleden een vreemd banden merk scheurde tijdens de topsnelheid test bij de TUV.
Ik wil absoluut niet beweren dat een Chinese band niet goed kan zijn, maar zal ze niet kopen totdat ze bewezen kwaliteit hebben. Wil best een experimenteren met minder belangrijke zaken. Zo hebben we thuis alleen Xiaomi telefoons en die werken uitstekend. Maar als die het niet doet koop ik wel weer eens wat anders. Bij banden is dat toch anders.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
dat is net zo gevaarlijk, wat als ze in brand vliegen, spontaan in je zak, of thuis brand veroorzaken aan de lader?
dat is net zo gevaarlijk, wat als ze in brand vliegen, spontaan in je zak, of thuis brand veroorzaken aan de lader?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Zeker, alleen is Xiaomi al een tijdje op de markt en zijn die problemen er niet. Eigenlijk alleen een type Samsung van jaren terug die daar frequent last van had. En toch laad ik nooit een laptop, telefoon of tablet op als ik slaap of de hond alleen thuis is.
Zeker, alleen is Xiaomi al een tijdje op de markt en zijn die problemen er niet. Eigenlijk alleen een type Samsung van jaren terug die daar frequent last van had. En toch laad ik nooit een laptop, telefoon of tablet op als ik slaap of de hond alleen thuis is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Alko delta as?? Bizar.
Voor onze vakantie van 5 weken 2 nieuwe Hankook Vantra banden laten monteren... scheurtje aan de binnen wang van 1 band, wrsch door iets scherps. Viel op tijdens montage van UP4 elektrische uitdraaisteunen Al-ko, zie mijn ervaring bij dat draadje.
Na de vakantie (4500km) vond ik de wielen toch weer scheef staan, het leek wel wat toegenomen. Ik ergerde mij eraan en vroeg me weer af of het nou echt normaal was. Ten tweede male naar Triorep, bij meting bleek inderdaad lichte toename van de wielvlucht (schuin staan, boven meer naar binnen). Men heeft alles goed geïnspecteerd en is gaan afstellen. Resultaat verrassend, toespoor nu 1 mm (was 3, de grens) en wielvlucht nu 7 resp. 8. Dit was 14 en 15. Er werd mij duidelijk uitgelegd dat dit stellen alleen kan bij intacte asrubbers (en uiteraard as en verdere componenten) en als er naar lagere waarden gesteld kon worden, bij mij stond de afstelling inderdaad op maximaal (toespoor en wielvlucht).
Overigens stonden daar ook caravans van 1 maand en 4 maanden jong met defecte asrubbers. Oorzaak wrsch. overbelading door een te gering laadvermogen/te lichte as.
Na de vakantie (4500km) vond ik de wielen toch weer scheef staan, het leek wel wat toegenomen. Ik ergerde mij eraan en vroeg me weer af of het nou echt normaal was. Ten tweede male naar Triorep, bij meting bleek inderdaad lichte toename van de wielvlucht (schuin staan, boven meer naar binnen). Men heeft alles goed geïnspecteerd en is gaan afstellen. Resultaat verrassend, toespoor nu 1 mm (was 3, de grens) en wielvlucht nu 7 resp. 8. Dit was 14 en 15. Er werd mij duidelijk uitgelegd dat dit stellen alleen kan bij intacte asrubbers (en uiteraard as en verdere componenten) en als er naar lagere waarden gesteld kon worden, bij mij stond de afstelling inderdaad op maximaal (toespoor en wielvlucht).
Overigens stonden daar ook caravans van 1 maand en 4 maanden jong met defecte asrubbers. Oorzaak wrsch. overbelading door een te gering laadvermogen/te lichte as.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
En voor zover ik ondertussen weet is Triorep ook de enige dit de wielafstelling van een Delta as kan uitvoeren.
Ik heb daar een heel gesprek over gehad met de techneut van mijn dealer.
Zij hebben zelf ook apparatuur om asrubbers te wisselen, maar kunnen geen Delta as afstellen.
En volgens hun is daar ook geen mogelijkheid voor bij de Delta as.
Dat is raar... want ik heb op een beurs bij de Triorep stand zelf staan te spelen met een opstelling van deze as waarbij je de wielafstelling kon beinvloeden.
Echter, hoe dit nou werkelijk mogelijk is.... het is nog een raadsel want de asstomp is een volkomen recht ding.
Maar... ik wil volgend jaar ook een afspraak bij Triorep maken om mijn as af te stellen..
Mijn wielen staan niet zichtbaar scheef maar ik zie een wat scheve slijtage aan mijn banden.... niet ernstig maar wel zichtbaar.
Van overbelading is bij mij geen sprake, we zijn altijd 100Kg minder zwaar dan mijn as mag hebben.
Vraag aan Zilvergrijs...
Zou jij mij in een PB de kosten van dit uitlijnen willen influisteren en als het kan ook een kopie of foto van jou uitlijn rapport willen geven...
Ik ben heel erg benieuwd...
( dit is trouwens mijn "scheve" band... valt echt nog mee maar zeker zichtbaar).. ( foto is al eens eerder geplaatst)
.
En voor zover ik ondertussen weet is Triorep ook de enige dit de wielafstelling van een Delta as kan uitvoeren.
Ik heb daar een heel gesprek over gehad met de techneut van mijn dealer.
Zij hebben zelf ook apparatuur om asrubbers te wisselen, maar kunnen geen Delta as afstellen.
En volgens hun is daar ook geen mogelijkheid voor bij de Delta as.
Dat is raar... want ik heb op een beurs bij de Triorep stand zelf staan te spelen met een opstelling van deze as waarbij je de wielafstelling kon beinvloeden.
Echter, hoe dit nou werkelijk mogelijk is.... het is nog een raadsel want de asstomp is een volkomen recht ding.
Maar... ik wil volgend jaar ook een afspraak bij Triorep maken om mijn as af te stellen..
Mijn wielen staan niet zichtbaar scheef maar ik zie een wat scheve slijtage aan mijn banden.... niet ernstig maar wel zichtbaar.
Van overbelading is bij mij geen sprake, we zijn altijd 100Kg minder zwaar dan mijn as mag hebben.
Vraag aan Zilvergrijs...
Zou jij mij in een PB de kosten van dit uitlijnen willen influisteren en als het kan ook een kopie of foto van jou uitlijn rapport willen geven...
Ik ben heel erg benieuwd...
( dit is trouwens mijn "scheve" band... valt echt nog mee maar zeker zichtbaar).. ( foto is al eens eerder geplaatst)
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wellicht wil Zilvergrijs dit gewoon vermelden in dit topic, dan weten anderen ook indicatief waar ze aan toe zijn mochten ze dit ook willen doen.
Porsche + Tabbert
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik had laatst een prijsopgave gekregen van 66.80 ex btw voor uitlijnen.
Uiteindelijk zijn bij mij de asrubbers vervangen.
Uiteindelijk zijn bij mij de asrubbers vervangen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zo zien mijn banden er ook ongeveer uit,onder een LMC,met een 1600 kg Delta as,
Bij nameten dit jaar bleek dat de rechterband aan de buitenkant één mm meer afgesleten was dan de linkerband, na 15500 km.
Ik ben met de banden naar mijn bandenboer geweest ,daar de banden op het velg omgedraaid ,en het linker met het rechter wiel verwisseld.
Zodat de buitenkanten nu de binnenkanten zijn en de draairichting (als dat al belangrijk zou zijn) het zelfde blijft.
Bandjes zijn van 2016 en kunnen nog wel 15000 km mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Ik heb hier zo'n 13000 Km nu mee gereden.
Valt allemaal best mee, maar wel zichtbaar...
Wanneer een caravan met Delta as echt overbeladen wordt, dan loopt het wel heel vlot uit de hand.. band... begreep ik.
Bij een sterk ingeveerde as gaat de wielvlucht en het toespoor n.l. gewoon om zeep..
Bij een normaal/goede as is dat allemaal veel minder... en dus geen probleem..
@ Vip..
Welke Alko assen zit er onder jou Tandem nu?? ook Delta assen?
Onder de Premium zat Knott met een eigen Hobby chassis... dat weet ik.
Grappig... Fendt en Hobby zitten in hetzelfde concern maar gebruiken 2 verschillende onderstellen.... al jaren.
Ik heb hier zo'n 13000 Km nu mee gereden.
Valt allemaal best mee, maar wel zichtbaar...
Wanneer een caravan met Delta as echt overbeladen wordt, dan loopt het wel heel vlot uit de hand.. band... begreep ik.
Bij een sterk ingeveerde as gaat de wielvlucht en het toespoor n.l. gewoon om zeep..
Bij een normaal/goede as is dat allemaal veel minder... en dus geen probleem..
@ Vip..
Welke Alko assen zit er onder jou Tandem nu?? ook Delta assen?
Onder de Premium zat Knott met een eigen Hobby chassis... dat weet ik.
Grappig... Fendt en Hobby zitten in hetzelfde concern maar gebruiken 2 verschillende onderstellen.... al jaren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Alko delta as?? Bizar.
Triorep is klantvriendelijk. Zoals vermeld was ik er in twee jaar voor de tweede keer. Ik weet niet of ze mij korting hebben gegeven; even een belletje doen en vragen naar Wim, die kan het je zo vertellen. Maar je hoeft zeker niet te denken in de grootte van honderden euro's.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Te lichte as voor de caravan.
Met alle accessoires welke er inmiddels op en aan de caravan wordt het maximum toelaatbare gewicht al overschreden.
Wanneer dan ook nog de eigen spullen in de caravanwandherstel gepropt worden, wordt het maximum toelaatbaar gewicht overschreden.
De Delta as zorgt ervoor dat de wielen aan de wielen steeds verder scheef komen te staan.(lees uitspoor)
En dan slijten de banden verkeert af.
O ja, de gemiddelde asverhoging/-verzwaring kost de helft van de as reparatie/persen van nieuwe as rubbers.
Met alle accessoires welke er inmiddels op en aan de caravan wordt het maximum toelaatbare gewicht al overschreden.
Wanneer dan ook nog de eigen spullen in de caravanwandherstel gepropt worden, wordt het maximum toelaatbaar gewicht overschreden.
De Delta as zorgt ervoor dat de wielen aan de wielen steeds verder scheef komen te staan.(lees uitspoor)
En dan slijten de banden verkeert af.
O ja, de gemiddelde asverhoging/-verzwaring kost de helft van de as reparatie/persen van nieuwe as rubbers.
Groet Antoon
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus
Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dat vind ik wel wat te kort door de bocht; ik heb toch echt de indruk dat de forummers die hier vergelijkbare problemen met de Delta as ervaren, goed bewust met het beladen gewicht omgaan.
Voorheen hadden wij Knott assen onder onze caravan; inmiddels met de Brillant een Alko onderstel met bijbehorende assen. Ik ga het bewust checken al wordt er momenteel relatief weinig met de caravan gereden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Er gaat hier ergens een filmpje rondt van triotep over het uitlijnen van een caravan daar is te zien dat de wielas los gezet wordt en gedraaid en weer vast gezet. Dus het lijkt dat de wielas op 1 of andere manier een schuin vlak heeft tegen de arm. Misschien dat dat niet op alle verschillende Assen isChris schreef: ↑wo 30 sep 2020 21:32RE.gif
En voor zover ik ondertussen weet is Triorep ook de enige dit de wielafstelling van een Delta as kan uitvoeren.
Ik heb daar een heel gesprek over gehad met de techneut van mijn dealer.
Zij hebben zelf ook apparatuur om asrubbers te wisselen, maar kunnen geen Delta as afstellen.
En volgens hun is daar ook geen mogelijkheid voor bij de Delta as.
Dat is raar... want ik heb op een beurs bij de Triorep stand zelf staan te spelen met een opstelling van deze as waarbij je de wielafstelling kon beinvloeden.
Echter, hoe dit nou werkelijk mogelijk is.... het is nog een raadsel want de asstomp is een volkomen recht ding.
Maar... ik wil volgend jaar ook een afspraak bij Triorep maken om mijn as af te stellen..
Mijn wielen staan niet zichtbaar scheef maar ik zie een wat scheve slijtage aan mijn banden.... niet ernstig maar wel zichtbaar.
Van overbelading is bij mij geen sprake, we zijn altijd 100Kg minder zwaar dan mijn as mag hebben.
Vraag aan Zilvergrijs...
Zou jij mij in een PB de kosten van dit uitlijnen willen influisteren en als het kan ook een kopie of foto van jou uitlijn rapport willen geven...
Ik ben heel erg benieuwd...
( dit is trouwens mijn "scheve" band... valt echt nog mee maar zeker zichtbaar).. ( foto is al eens eerder geplaatst)
.
20190822_102923_resized.jpg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Er zitten Delta assen onder, geen profieldiepte verschil op de banden en ook niet onderling.Chris schreef: ↑wo 30 sep 2020 22:15RE.gif
Ik heb hier zo'n 13000 Km nu mee gereden.
Valt allemaal best mee, maar wel zichtbaar...
Wanneer een caravan met Delta as echt overbeladen wordt, dan loopt het wel heel vlot uit de hand.. band... begreep ik.
Bij een sterk ingeveerde as gaat de wielvlucht en het toespoor n.l. gewoon om zeep..
Bij een normaal/goede as is dat allemaal veel minder... en dus geen probleem..
@ Vip..
Welke Alko assen zit er onder jou Tandem nu?? ook Delta assen?
Onder de Premium zat Knott met een eigen Hobby chassis... dat weet ik.
Grappig... Fendt en Hobby zitten in hetzelfde concern maar gebruiken 2 verschillende onderstellen.... al jaren.
Porsche + Tabbert
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Sorry - maar dat is een indianenverhaal. Per wiel kan je de sporing afstellen met een concentrische moer. Wellicht zou de oplossing van het probleem zijn om:Paul Vingerhoets schreef: ↑do 1 okt 2020 08:34
Er gaat hier ergens een filmpje rondt van triotep over het uitlijnen van een caravan daar is te zien dat de wielas los gezet wordt en gedraaid en weer vast gezet. Dus het lijkt dat de wielas op 1 of andere manier een schuin vlak heeft tegen de arm. Misschien dat dat niet op alle verschillende Assen is
- de caravan volledig beladen uit te laten lijnen.
- Of om de uitlijning eens in de paar jaar te laten uitvoeren vanwege het langzaam inzakken van de vering.
- Of om (voor sommigen althans) de veerelementen een keer te vervangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Dat laatste klopt zeker...scheef ligt niet aan het handelsmerk.
Maar de ene band kan er veel beter tegen dan de andere..
Kargomax was daar wel een duidelijk voorbeeld van..
Dat laatste klopt zeker...scheef ligt niet aan het handelsmerk.
Maar de ene band kan er veel beter tegen dan de andere..
Kargomax was daar wel een duidelijk voorbeeld van..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Alko delta as?? Bizar.
@Chris
Hoi Chris,
Je heb helemaal gelijk dat de wielen van jouw caravan recht staan.
Maar als je een boven aanzicht bekijk van een “Delta-as” van AL-KO, dan zie je bij naar neerwaartse kracht van de caravan dat door de zwenk-armen schuin komen te staan. Hierdoor krijg je geforceerd een stabielere geheel.
De AL-KO Delta-as met schuingeplaatste wieldraagarmen biedt namelijk weerstand tegen de centrifugaalkracht.
De wielen die onafhankelijk aan de wieldraagarmen (zwenkarmen) zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren in een schuin liggend aslichaam.
De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot.
Het wiel biedt weerstand tegen de centrifugale kracht en ondersteunt het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.
Dit gaat te kosten van “extra” banden slijtage, hetzelfde heb je ook bij overbelading. Alleen dat is dan continu (extra slijtage).
Omdat in normale omstandigheden (met uitzondering: overbelading) de banden slijtage minimaal is heeft "AL-KO" gekozen voor meer stabiliteit en comfort met deze "Delta-as".
Theo
Hoi Chris,
Je heb helemaal gelijk dat de wielen van jouw caravan recht staan.
Maar als je een boven aanzicht bekijk van een “Delta-as” van AL-KO, dan zie je bij naar neerwaartse kracht van de caravan dat door de zwenk-armen schuin komen te staan. Hierdoor krijg je geforceerd een stabielere geheel.
De AL-KO Delta-as met schuingeplaatste wieldraagarmen biedt namelijk weerstand tegen de centrifugaalkracht.
De wielen die onafhankelijk aan de wieldraagarmen (zwenkarmen) zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren in een schuin liggend aslichaam.
De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot.
Het wiel biedt weerstand tegen de centrifugale kracht en ondersteunt het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.
Dit gaat te kosten van “extra” banden slijtage, hetzelfde heb je ook bij overbelading. Alleen dat is dan continu (extra slijtage).
Omdat in normale omstandigheden (met uitzondering: overbelading) de banden slijtage minimaal is heeft "AL-KO" gekozen voor meer stabiliteit en comfort met deze "Delta-as".
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Goed verwoord Theo.
Mijn Fendt Diamant met max asdruk 1900 kg had ook een Delta as.
De asdruk was ook ongeveer 1900 kg.
Van overmatige bandslijtage geen spoor.
2x nieuwe banden opgelegd in 11 jaar.
Noodgedwongen..1 x een klapband, 1 x lekgereden, en met de lege band een km doorgehobbeld naar een parkeerplaats.
Toevallig kwam het redelijk uit..De eerste keer waren de banden 5 jaar oud. Dus meteen beide banden vervangen.
De 2e keer idem. Het reservewiel had een band van 11 jaar.
Die meteen ook vervangen.
De 5 jaar oude band promoveerde naar reservewiel.
Was nog in uitstekende staat.
Vele caravanbezitters zijn overbeladen. Sommigen heel ver.
Bij controles blijkt dat ook.
Iets van 40 % van alle caravans die gecontroleerd worden geloof ik.
Natuurlijk zitten daar geen forumleden bij..die weten beter..
Mijn Fendt Diamant met max asdruk 1900 kg had ook een Delta as.
De asdruk was ook ongeveer 1900 kg.
Van overmatige bandslijtage geen spoor.
2x nieuwe banden opgelegd in 11 jaar.
Noodgedwongen..1 x een klapband, 1 x lekgereden, en met de lege band een km doorgehobbeld naar een parkeerplaats.
Toevallig kwam het redelijk uit..De eerste keer waren de banden 5 jaar oud. Dus meteen beide banden vervangen.
De 2e keer idem. Het reservewiel had een band van 11 jaar.
Die meteen ook vervangen.
De 5 jaar oude band promoveerde naar reservewiel.
Was nog in uitstekende staat.
Vele caravanbezitters zijn overbeladen. Sommigen heel ver.
Bij controles blijkt dat ook.
Iets van 40 % van alle caravans die gecontroleerd worden geloof ik.
Natuurlijk zitten daar geen forumleden bij..die weten beter..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.