Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul » zo 11 okt 2020 17:37

Ik snap het ook niet Ab.
Ik ga er maar vanuit dat ik toch ergens een keer een hele slechte weg heb gehad of door een diepe kuil ben gereden waardoor de rubbers een klap hebben gehad maar logisch vind ik het niet.
De komende jaren maar in de gaten houden en toch zoveel mogelijk op de belading letten.

Bij triorep vertelde ze me wel dat ze dit vrij regelmatig tegenkwamen bij jonge caravans.
Vandaar ook dat ik denk dat het door een wijziging komt bij alko omdat de oudere assen hier geen/minder last van hebben.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 18:19

Hier is een interessant Engelstalig draadje compleet met inspectierapporten, enz enz. https://www.caravantalk.co.uk/community ... /#comments.

Erg onbevredigend allemaal. Het kan van alles zijn: rubbersoort wat niet volgens specs is, een verandering in het design (gewichtsbesparing) met verkorte insteekassen, of een kleinere asdiameter
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul » zo 11 okt 2020 20:36

RE.gif

Zo das best wat leesvoer.
Even een paar pagina's gelezen maar lijkt er inderdaad op dat er in Engeland ook genoeg problemen met de alko assen zijn.
Wat ik daar lees en hier niet, is het krijgen van gaten in je wielkasten door jet doorzakken van de vering.
Dat heeft misschien met de bouw van Engelse caravans te maken, bij mij moet hij wel heel vel doorzakken wil hij de wielkast raken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 21:03

Nou, die gaten zullen niet de oorzaak vormen. De korte afstand tussen de bovenkant van het wiel en de vlakke wielkast van de Bailey's wel. Maar dat terzijde: ook daar geen enkele helderheid over het fenomeen. Ik heb er trouwens niet op gelet of het ging over Delta assen. Wel geklaag over jonge caravans en scheve wielen. Het lijkt er op dat niet zozeer de Delta as een probleem is, maar dat de vering van Al-ko assen vanaf een bepaalde datum wat gebreken heeft.

Op het plaatje van Al-ko zie je trouwens dat het zou kunnen helpen als de veerstrengen bij de revisie wat langer gemaakt worden. Dat zou (weer op basis van de afbeelding) een 20% hogere veerconstante kunnen betekenen en wellicht ook iets minder snel een scheefstand als gevolg van vervormde rubbers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 11 okt 2020 21:06

RE.gif
Heb je een betere link Diesel..
Ik vind het lastig zoeken op die Engelse site.
Van alles door elkaar heen... of ik doe iets fout..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 21:21

Euhhh, nee, ik zat te zoeken op "problems Al-ko rubber axle" (Want: Engels taalgebied is groter dan de Nederlandse". Zat links, maar deze was een van de uitgebreidere - met een paar foto's en een inspectierapport.

Ik zal eens loeren bij onze Oosterburen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 21:39

Mja...in het oosten ook gepiep en geklaag:

https://wohnwagen-forum.de/index.php?th ... /&pageNo=1, en:

https://www.campen.de/threads/5676-wohn ... -den-ausse

Bij een van de forummers is de as door Al-ko uitgebouwd en maximaal belast. Daar bleek aan één kand de sporing op de grenswaarde te zitten. Maar geen verklaring van AL-ko. Ik zie opvallend vaak Fendt langs komen als probleemgeval. Maar dat lijkt me apekool - tenzij Fendt de gewichtsverdeling links/rechts erg ongelijk heeft gemaakt.

Kortom: Herkenbare klachten - maar geen verklaring. Ook niet van Al-ko.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 11 okt 2020 22:13

RE.gif
Tja..
Ik heb ondertussen 3 kopietjes van de Triorep uitlijn rapporten.
Daar is het weer apart dat elke Alko Delta as zijn eigen instelling lijkt te hebben.
Niet een van de 3 gelijk, maar ook geen gelijke assen, dat is effe jammer.

Blijft dat het verstandig is om bij een caravan welke een Alko Delta as heeft de banden in de gaten te blijven houden. ( eigenlijk de wielvlucht en het toespoor.)
En wat ik al meerdere keren begrepen heb.... kwaliteitsbanden doen het echt beter dan Ting-Tong banden..
Ergens hier in dit topic is ook een foto van een van mijn banden, je ziet dat hij niet vlak is, zeker, maar hij heeft er wel ong. 12000 km opzitten.
Geen Ting Tong..

Ook een simpele 1e controle is om te kijken of de draagarm nog naar beneden wijst..
Als die gelijk aan het chassis staat is het mis..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 22:25

Ehmmm. ik vermoed dat er mogelijk een verband is met de productiedatum van de as. Wat zijn de bouwjaren van de caravans die last hebben van ongelijkmatige bandenslijtage? Chris?

De shuttle is uit 2002 (middelbare leeftijd).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » zo 11 okt 2020 22:55

Chris schreef:
zo 11 okt 2020 22:13

En wat ik al meerdere keren begrepen heb.... kwaliteitsbanden doen het echt beter dan Ting-Tong banden..
Ik heb dan wel Ting Tong banden ( Maxmilers) die er nu een dikke 15000 caravan kilometers onderliggen.
DOT : maand 4-2016

Inderdaad constateerde ik dat mijn rechtse Ting Tong aan de buitenzijde één millimeter meer afgesleten was dan aan de binnenkant.
IK heb dus de banden om laten draaien op het velg,zoals ik al vermeldde,en het rechter met het linker wiel verwisseld.Zodat nu de buiten kant van de band aan de binnenkant komt te liggen( en de draairichting hetzelfde blijft(voor wat t waard is)

Ze "mogen"dus nog een jaar mee,maar ik denk zo maar dat ze er langer onder blijven.

Overigens; als de uitlijning van je caravan echt niet klopt ,kun je er de duurste kwaliteits banden onder leggen die je kunt vinden;binnen no-time zijn die ook versleten,maak je maar geen illusies.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 23:00

Laatste zin: klopt. Wat is het bouwjaar van de caravan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door eurotrotter » zo 11 okt 2020 23:01

RE.gif

Reageer je op mij?????
LMC met Delta as 2005
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 09:56

Wat zijn omgeveer de kosten van vervanging van de asrubbers? Dan bedoel ik dus ook de kosten van uitlijining etc.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 10:09

5 a 600 euro...
Uitlijnen kan alleen Triorep in Scherpenzeel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 12:11

thumbup.gif
Dat bedrag is mi te overzien.
Scherpenzeel ligt redelijk in de buurt. Woon zelf in Doorwerth even ten westen van Arnhem.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 13:12

[re.gif]
Nog even een vraag...
Is jou caravan wel eens overbeladen geweest...????
Ook al omdat je over een 2000Kg as schreef???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 16:40

Nooit gemeten....... :oops:
Maar ik verwacht het eigenlijk wel. :( Tis een complete hut geworden. D'r staat ook een degelijke zware terreinwagen met permanente 4wd voor. Volgens mij heeft de trekker een kogeldruk van 130kg. Ik kan er max. 3500kg er aan hangen.
De combinatie geeft geen krimp.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Pahov » ma 5 apr 2021 20:04

Net bij Triorep asrubbers laten doen, stellen van de euro as, gelijk nieuwe lagers en remschoenen.
Dit was mijn rekening ex BTW:
Bijlagen
Screenshot_20210323-124230-01.jpeg

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Gerardo » ma 5 apr 2021 20:08

Tis wat zo'n caravan...slijt hoeken, spoor dit spoor dat weenie.gif Een vliegtuig komt me na alle voorgaande verhalen als een simpeler stukkie techniek voor. Ik heb El Cheapo Hi-Fly O-ringetjes onder de caravan. Doen het best goed. Ik ben al 4x zonder kleerscheuren weer thuis gekomen. En mochten ze een scheve schaats gaan rijden dan laat ik er weer van die Chinese schuimpies onder zetten. Klein centje pijn. Overigens gedragen ze zich keurig en slijten ze netjes af.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 21:17

[re.gif]

awhoea.gif awhoea.gif
Een vliegtuig simpeler stukkie techniek zegt ie met droge ogen........ mmmm..... nee..... wat een piloot he.....whistle.gif
En... ik kan het weten... awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Chris op ma 5 apr 2021 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Micky » ma 5 apr 2021 21:27

[re.gif]

Die foto van die opengelegde (hoogte?) meter die je me stuurde afgelopen week, ik heb nog nooit zo iets complex gezien in een caravan awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 21:30

[re.gif]


Was geloof ik een MACH AirSpeed indicator...
Leuk ding he om aan te sleutelen...

Nee... dat vind je niet in een caravan... ZELFS niet in de mijne... die toch wel volgehangen is met gadgets.. awhoea.gif awhoea.gif


Edit... effe nagekeken.... ja was een MACH AS ind. een 2083-11-1.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Gerardo » ma 5 apr 2021 21:36

Nou kweenie.....Pruts nog wel es aan een Dreamliner of een 777, maar als ik alle ingewikkelde verhalen over die caravan onderstellen lees dan verkies ik die van een vliegtuig. Die begrijp ik mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 21:38

[re.gif]
Maar effe zonder dollen Gerardo..
Jij hebt toch ook een Alko Delta onderstel onder jou hut??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Peutje » ma 5 apr 2021 21:46

Chris schreef:
ma 5 apr 2021 21:38
[re.gif]
Maar effe zonder dollen Gerardo..
Jij hebt toch ook een Alko Delta onderstel onder jou hut??
Gelukkig heeft een 777 geen deltas om te landen, anders was het elke week bandjes wisselen vrees ik blij.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”