Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 12 jun 2021 12:22

[re.gif]

In mijn opinie een model aanpassing met negatieve gevolgen.
Maar..
Mijn hut is vorige maand na 4 jaar dus...van nieuw rubber voorzien.
2025 weer misschien? ??
Chapter...onderhoudskosten? scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door mrbullmastiff » za 12 jun 2021 12:54

Tijdens onze vakantie in Zuid Frankrijk twee weken geleden stond er een Duits echtpaar naast ons met een Tabbert Baronesse. Deze had ook een doorgezakte as. Het was al een wat oudere caravan maar zag er verder nog netjes uit. Het bovenste deel van de band was volledig verdwenen in de wielkast.

De caravan stond sedert drie jaar gestald bij een stalling in de buurt. Na de vakantie gingen ze de caravan mee terug nemen naar Duitsland en daarom wilde de eigenaar de banden laten vervangen. Met zijn krik kreeg hij de caravan niet ver genoeg omhoog om het wiel er onderuit te kunnen halen. Onder het wiel moest hij een put graven om het wiel er vanonder te kunnen halen.

Mensen hadden wel enorm veel spullen bij dus vrijwel zeker was de caravan zwaar overbeladen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » za 12 jun 2021 13:03

Chris schreef:
za 12 jun 2021 12:22
[re.gif]

In mijn opinie een model aanpassing met negatieve gevolgen.
Maar..
Mijn hut is vorige maand na 4 jaar dus...van nieuw rubber voorzien.
2025 weer misschien? ??
Chapter...onderhoudskosten? scratch.gif
(Volgens mij moet je je ook laten vaccineren met het caravan-forum vaccin.) Waarom meet je niet de afstand van de as tot de rand van de wielkast, en ga je het vanaf 2029 opnieuw eens meten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 14:24

Hier nu pas het sein gekregen, bij een onderhoudsbeurt, dat bij een van de komende beurten de asrubbers vervangen zullen moeten gaan worden. Dat zal dan de eerste keer zijn. De caravan is van 2007 en nog nooit overbeladen geweest. De auto mag minder trekken de maximale aslast van 1700kg en 1600 op papier. De auto mag 1500kg trekken en de vorige die deze ook heeft getrokken zelfs nog 100kg minder. Dus altijd op het gewicht gelet. Of het daardoor komt of door een ander systeem kan ik niet beoordelen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 12 jun 2021 14:58

[re.gif]
Ja...helaas..een Eriba heeft ook een Alko Delta as dacht ik.
Maar...
Als het klaar is geeft het wel een heel gerust gevoel.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 15:03

Ja, maar de jouwe is veel jonger. Heb ik mazzel gehad?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 12 jun 2021 15:05

[re.gif]
Of ik heb er teveel zooi in geknutseld...
Jij mag het zeggen.
Wat ik ondertussen wel begrepen heb is dat de rubber strengen door Triorep nu weer langer gemonteerd worden....net als vroeger...

Ps...ik zou zeker ook Triorep deze klus laten doen..
Betere met deze apparatuur is er niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » za 12 jun 2021 15:09

...Of er zijn geen éénduidige vervangingscriteria. Hoewel een scheef afslijtende band natuurlijkwel op het een en ander duidt. De eerste foto van TS trouwens...dat lijkt eerder op een niet werkende demping. Oeps...start de discussie weer van voren af aan. hihihihi...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 15:23

Volgens de dealer kon het nog wel even en is het meer voor de toekomst. Maar die kwam ook een gescheurde dwarsbalk tegen, die bij nader inzien toch niet voor reparatie in aanmerking kwam, omdat deze niet of nauwelijks was ingescheurd. Weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Zou zomaar kunnen zijn dat bij volgende beurten er niets aan de hand is met beide. Ik zal het in ieder geval in de gaten houden en de onderkant wat vaker inspecteren.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » za 12 jun 2021 15:44

[re.gif] Precies wat Chris zegt. Triorep in Scherpenzeel is de expert op dit gebied.
Zij hebben de kennis en techniek in huis om dit juist op te lossen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Peutje » za 12 jun 2021 18:07

Vandaag mijn bandjes op de kiek gezet net een 1500kg delta as, meestal gevuld tot maar 1300kg (vorig jaar gewogen). Ik zie vooralsnog geen rare slijtage van de banden, ook nog voldoende band in de wielkast.
Screenshot_20210612-180603.png
Screenshot_20210612-180552.png
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 12 jun 2021 18:39

Een profieldiepte meter geeft een beter inzicht dan het of of een foto

Op verschillende plekken de diepte van het profiel meten en opschrijven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul » za 12 jun 2021 19:45

RE.gif RE.gif

Toch lijkt op de foto je wielen toch best een negatieve wielvlucht te hebben, kan ook door de manier komen hoe de foto is genomen.
Op mijn banden was ook (nog) niets te zien maar toch asrubbers vervangen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Peutje » za 12 jun 2021 21:33

[re.gif] denk dat de hoek van de foto niet erg optimaal is, en jij hebt de 1700kg as?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul » za 12 jun 2021 21:45

Ja inderdaad 1700kg as.
Altijd lastig te zien op een foto, kan behoorlijk vertekenen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 12 jun 2021 22:20

pvaken schreef:
za 12 jun 2021 19:45
RE.gif RE.gif

Toch lijkt op de foto je wielen toch best een negatieve wielvlucht te hebben, kan ook door de manier komen hoe de foto is genomen.
Op mijn banden was ook (nog) niets te zien maar toch asrubbers vervangen.
Dat denk ik ook te zien... maar het is zo makkelijk te vertekenen...


Wat een truuk kan zijn voor een globaal beeld...

Neem een stok en 2 gelijke afstandsblokjes..
Zet die afstandsblokjes in de buitenrand van de velg... Verticaal....eentje onder en eentje boven. ( je hebt dus even een paar extra handen nodig)
Druk die stok daar tegenaan en liefst dat die stok omhoog voor de wand van de caravan langsgaat....
De lijn van die stok met de wand mag niet veel afwijken.... iets..
Als je wielvlucht echt negatief is zal er een heel duidelijk verloop in de stok / wand zichtbaar zijn.
Iets klopt... het is een delta as.... maar veel is niet goed...
En omdat ik niet aan kan geven wat de marge is.... is het ook maar een natte vinger meting....globaal beeld.....

Datzelfde grapje kan je ook horizontaal uithalen... dan zie je of het toespoor binnen de perken blijft..
Maar weer heb ik geen meetgegevens.
Ik kan wel de wielstanden van mijn caravan laten zien zoals het nu door Triorep is afgesteld..
Als je even in de meetwaaarden duikt zie je ook de tolerantie's die er zijn en zie je ook dat de Delta as nooit volledig recht zal staan.
.
img343a.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 13 jun 2021 07:47

Ieder zo z'n liefhebberijen hoor..... En ik wil het niet "doorschieten" noemen. "meten is weten" sure: maar een nicht die ouderengeneeskunde is gaf aan dat zij met enige regelmaat patiënten voor zich had die wel zeer frequent hun bloeddruk aan het meten waren, en dat dat leidde tot zorgen omdat ze in toenemende mate een verklaring zochten voor elke fluctuatie in de afgelezen waarden. Wat overigens slecht is voor hun bloeddruk.

Dus meet voor de lol, maar schiet niet door.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door TFJ » zo 13 jun 2021 08:32

Peutje schreef:
wo 9 jun 2021 10:13
Blijft jammer dat in de wereld het door 'geld' altijd gedoe geeft om je bewijslast te moeten leveren en de fabrikant nooit thuis geeft als er iets niet goed is.
Sterker nog, ik heb altijd het idee dat fabrikanten dingen zo maken dat het net aan het minimale voldoet (en de doelstelling is om e.e.a. kapot te laten gaan na de garantietermijn).

Onlangs een AL-KO mover op de caravan gezet. Vanaf de mover een kabel 16mm2 naar een steekzekering van 60A, vanaf die steekzekering met 10mm2 kabel van een halve meter lengte wordt deze met een 6mm kabeloog vastgezet op de accupool.
Waarom niet alles in dezelfde kabeldikte van 16mm2?
Waarom geen 8 of 10mm kabeloog, want veel mensen willen er een stroomschakelaar tussen hebben en die zijn M8 of M10 en moeten dus gelijk nieuwe kabelogen eraan persen (waar velen niet het juiste gereedschap voor hebben).
Het is allemaal prutserig en aan de onderkant van wat noodzakelijk is gemaakt, behalve de prijs awhoea.gif

En zo zal het ook wel met die assen van AL-KO zijn, allemaal net aan de onderkant van wat technisch vereist is.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 13 jun 2021 09:55

Meestal gaat het gewoon om de kosten per onderdeel zal dat minimaal zijn maar als je op jaarbasis en aantallen gaat meten wordt het een hele berg..

Mijn vorige baas vond dat er zuiniger gereden moest worden sommige haalden wel een besparing van 1 % ander 5% per auto maar op en vloot van 900 auto’s scheelt dat op jaarbazis al gouw een volle levering diesel.
Als een andere maatschappij ook nog eens een cent per liter goedkoper werd kwamen er ook weer nieuwe tankpassen

En zo gaat het ook bij alko en andere leveranciers op een jaar vollume scheelt een cm rubber een hele rol
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 13 jun 2021 11:15

Tja...
Wat mij nog steeds erg bevreemd is dat Alko de assen " omgedraaid " heeft op een goed moment wat jaren geleden.
Eerst 2 rubbers boven en nu nog maar 1 rubber boven....

Tel daar bij op dat de gemiddelde caravan ook steeds zwaarder wordt... en het probleem komt vanzelf bovendrijven.

Why?????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » zo 13 jun 2021 12:11

Geld?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 13 jun 2021 12:13

[re.gif]

Raar... d'r zitten nog steeds 3 rubber strengen in.
Materiaalkosten dus gelijk..
Misschien simpeler in fabrikage???
We zullen d'r nooit achter komen vrees ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » zo 13 jun 2021 13:24

Dat is inderdaad wel vreemd. Productiekosten zouden een rol kunnen spelen maar zoals je zegt, je komt er waarschijnlijk toch niet achter...

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Peutje » zo 13 jun 2021 13:37

Chris schreef:
za 12 jun 2021 22:20
pvaken schreef:
za 12 jun 2021 19:45
RE.gif RE.gif

Toch lijkt op de foto je wielen toch best een negatieve wielvlucht te hebben, kan ook door de manier komen hoe de foto is genomen.
Op mijn banden was ook (nog) niets te zien maar toch asrubbers vervangen.
Dat denk ik ook te zien... maar het is zo makkelijk te vertekenen...


Wat een truuk kan zijn voor een globaal beeld...

Neem een stok en 2 gelijke afstandsblokjes..
Zet die afstandsblokjes in de buitenrand van de velg... Verticaal....eentje onder en eentje boven. ( je hebt dus even een paar extra handen nodig)
Druk die stok daar tegenaan en liefst dat die stok omhoog voor de wand van de caravan langsgaat....
De lijn van die stok met de wand mag niet veel afwijken.... iets..
Als je wielvlucht echt negatief is zal er een heel duidelijk verloop in de stok / wand zichtbaar zijn.
Iets klopt... het is een delta as.... maar veel is niet goed...
En omdat ik niet aan kan geven wat de marge is.... is het ook maar een natte vinger meting....globaal beeld.....

Datzelfde grapje kan je ook horizontaal uithalen... dan zie je of het toespoor binnen de perken blijft..
Maar weer heb ik geen meetgegevens.
Ik kan wel de wielstanden van mijn caravan laten zien zoals het nu door Triorep is afgesteld..
Als je even in de meetwaaarden duikt zie je ook de tolerantie's die er zijn en zie je ook dat de Delta as nooit volledig recht zal staan.
.
img343a.jpg
Dank zal het eens proberen binnenkort.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door mrbullmastiff » zo 13 jun 2021 13:52

Chris schreef:Tja...
Wat mij nog steeds erg bevreemd is dat Alko de assen " omgedraaid " heeft op een goed moment wat jaren geleden.
Eerst 2 rubbers boven en nu nog maar 1 rubber boven....

Tel daar bij op dat de gemiddelde caravan ook steeds zwaarder wordt... en het probleem komt vanzelf bovendrijven.

Why?????
Ik ben er van overtuigd dat de engineering afdeling van Alko hele goede redenen heeft gehad voor de design aanpassing. Redenen die verder gaan dan de redeneringen en kennis op het forum.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”