Alko delta as?? Bizar.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Niet dringen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik denk niet dat dit zo is. Er is hier nu ook een Eriba bijgekomen. De meeste mensen zal het niet opvallen. Forumleden kijken toch net iets beter naar hun caravan. De bandenslijtage valt ook niet op, tenzij je er echt naar zoekt. Het meest opvallend is dat de wielen scheef gaan staan, maar ook dat zal de meeste mensen niet opvallen. Je moet dan weten hoe scheef ze in het begin stonden.
Aanvulling voor de puzzel: het lijkt tot nu toe alleen de 1700 en 1800 kg assen te zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Een reguliere gebruiker zal het echt niet opvallen. Ik heb tot einde caravanseizoen 2020 er ook niet bij stil gestaan. Dus tot het moment dat ik niets had te doen en even onder de caravan keek.
Bij een nieuwe caravan zou je idd. wat metingen moeten doen. Hoogte tot de wielkast is er eentje van. Deze heb ik gisteren alvorens ik mijn Eriba naar Triorep heb gebracht ook gemeten. Verder heb ik teruggekeken naar 'oude' foto's. Daar kon ik nog vaag iets van het bandvlak bovenzijde van het wiel zien. Gisteren niet meer.......
Ben dus echt sinds 'einde caravanseizoen 2020' gefocust op dit vreemde fenomeen. Tis effe een financiële tegenvaller. Maar na de reparatie goed opletten op het gewicht van de Eriba. Maar ik vind de recent gedane gewichtsmetingen wel dubieus.
@Daphne: Krijg je nu 'een beetje buikpijn' nu je een Eriba in bestelling hebt?
Bij een nieuwe caravan zou je idd. wat metingen moeten doen. Hoogte tot de wielkast is er eentje van. Deze heb ik gisteren alvorens ik mijn Eriba naar Triorep heb gebracht ook gemeten. Verder heb ik teruggekeken naar 'oude' foto's. Daar kon ik nog vaag iets van het bandvlak bovenzijde van het wiel zien. Gisteren niet meer.......
Ben dus echt sinds 'einde caravanseizoen 2020' gefocust op dit vreemde fenomeen. Tis effe een financiële tegenvaller. Maar na de reparatie goed opletten op het gewicht van de Eriba. Maar ik vind de recent gedane gewichtsmetingen wel dubieus.
@Daphne: Krijg je nu 'een beetje buikpijn' nu je een Eriba in bestelling hebt?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Daphne zou een rechte as onder hun nieuwe Eriba krijgen meen ik.
Wat weer vragen oproept omdat ik ergens hoorde dat alle caravanbouwers de Alko gebruiken uitsluitend Delta assen monteren.
Wat klopt.....geen idee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Na deze week ga ik er van uit dat mijn caravan niet meer mank is. Maar hebben KCK en Freelife (Acsi) er nooit een artikel aan gewijd. Minstens er op wijzen wat de issues/gevolgen kunnen zijn. Maar weet ook dat ze daar voorzichtig mee zullen zijn immers de importeurs en dealers zijn wel hun adverteerders......dieseltijger schreef: ↑wo 9 jun 2021 08:03En een beetje de forum massa mobiliseren en een consumentenprogramma benaderen zou een mogelijkheid vormen: redelijk actueel (we gaan eindelijk weer op vakantie), lekker smeuïg (zielige slachtoffers die geen gehoor vinden bij de arrogante fabrikant). Vraag is wie zich onderwerpt aan een Screencast, inclusief de manke caravan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Precies AL-KO is een grote adverteerder en het is Triorep z’n brood dus die zullen ook niet boos op de stoep gaan staan bij AL-KO.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Alko delta as?? Bizar.
Blijft jammer dat in de wereld het door 'geld' altijd gedoe geeft om je bewijslast te moeten leveren en de fabrikant nooit thuis geeft als er iets niet goed is. Dealers zijn weer afhankelijk van caravan fabrikanten en die weer in de keten afhankelijk van het gekozen type fabricaat onderstel. Blijkbaar voelt niemand in de keten er vooralsnog iets voor energie in te steken, en de gebruiker is de dupe.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Alko delta as?? Bizar.
Totaal niet.Henri Berends schreef: ↑wo 9 jun 2021 08:21@Daphne: Krijg je nu 'een beetje buikpijn' nu je een Eriba in bestelling hebt?
En een Nova Light heeft geen beruchte 1700/1800 kg delta-as en we hebben een 1500 kg as besteld. Het maximale dat mogelijk was bij deze caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Alko delta as?? Bizar.
Volgens mij zit er onder onze sprite een alko chassis maar geen delta as.
Om alko en de caravanbouwers wat onder druk te zetten misschien maar even geen caravans meer kopen met een delta as. Als er geen markt meer voor is zullen de caravanbouwers waarschijnlijk de druk op alko verhogen. Dat helpt waarschijnlijk beter dan hier de paar roependen in de woestijn.
Om alko en de caravanbouwers wat onder druk te zetten misschien maar even geen caravans meer kopen met een delta as. Als er geen markt meer voor is zullen de caravanbouwers waarschijnlijk de druk op alko verhogen. Dat helpt waarschijnlijk beter dan hier de paar roependen in de woestijn.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
knipperdeknip...maar even geen caravans meer kopen met een delta as
Utopie... er is bijna geen caravan meer leverbaar op korte termijn...
En op langere termijn denk ik ook niet..
Stoppen met kopen is denk ik niet aan de orde.... helaas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Maar het is toch vreemd Cris dat men een caravan koopt waarbij je op voorhand weet dat de kans groot is dat je problemen krijgt met de as en daardoor de banden. De 2022 serie komt binnenkort, misschien een mooi moment om die maar eens een jaartje te laten staan. Is de serie van 2023 vast een stuk beter.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Werkte het maar zo Gerrie.
Tuurlijk is het vreemd... en er blijken steeds meer "slachtoffers" te zijn.
Ik lees ook op andere fora over dit zelfde issue.
Maar ik denk (helaas ) niet dat het een rem op de verkoop kan worden.
Wij zijn hier samen op dit forum ondertussen wel zo bij de tijd dat we e.e.a. weten.
Maar hoeveel "Willige Slachtoffers" zullen er zonder enig benul een kopen???
Massa's.... geloof me.
Die komen er later misschien achter..... misschien.
Want ook hier blijkt dat lang niet alle 1700 Kg en 1800 Kg Delta as bezitters in de problemen gekomen zijn.
Reden waarom???? mijn kristallen bol geeft geen antwoord helaas.
Ik weet wel een ding...
Mijn 1700 Kg as ga ik als een 1600Kg as behandelen... helpt het niet, schaden doet het ook niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Vanmiddag de Eriba Nova weer opgehaald in Scherpenzeel. Asrubbers zijn vervangen. Trouwens een goede dienstverlening van Triorep. Vanwege onze a.s. vakantie wisten ze toch het herstel vd Eriba een aantal dagen naar voren te halen.
Thuis gelijk nog eens flink door de 'vaste inventaris' gegaan.
Thuis gelijk nog eens flink door de 'vaste inventaris' gegaan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Voelt dan weer goed he....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dat klopt zeker Chris. Voor de deur van Triorep heb ik gelijk de hoogte vd wielkast gemeten. Is nu 4 cm hoger. Kan nu meer band zien.
Maar het besef is nu ook groter dat we op de kilootjes moeten letten. We hebben nu eenmaal een aantal relatief zware opties aan boord. Mover met zware YT 5.5 accu, dakairco, mediaset, dakschotel, Thule Onistore. En de 2 ebikes gaan altijd mee. Dus bij thuiskomst is een snelle ruiming geweest. Nam bovendien ook teveel vers water mee.
Vandaag zal ik ook de Reich weger onder de wielen zien te leggen. Heb ik nog een referentiemeting.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Of je hanteert een andere invalshoek: Bij intensief gebruik hoort ook intensiever onderhoud. De caravan is er voor jou en niet andersom. Je gaat gewoon op vakantie zoals je gewend bent maar spendeer je iets meer geld per jaar aan het verversen van de vering.
De 60 kilo gewichtsreductie die je (tijdens de 4..6 weken van de 52 weken) weet te realiseren maakt nauwelijks wat uit qua levensduur bij een permanente belasting van - zeg - 1200 kilo, terwijl het jullie wel beperkt in het gerief en gemak. Je merkt die lousy 5% echt niet in de levensduur van jouw veerrubbers. Wellicht tegen het zere been van een aantal preciezen op dit forum - maar technisch gesproken zou ik me totaal niet druk maken.
De 60 kilo gewichtsreductie die je (tijdens de 4..6 weken van de 52 weken) weet te realiseren maakt nauwelijks wat uit qua levensduur bij een permanente belasting van - zeg - 1200 kilo, terwijl het jullie wel beperkt in het gerief en gemak. Je merkt die lousy 5% echt niet in de levensduur van jouw veerrubbers. Wellicht tegen het zere been van een aantal preciezen op dit forum - maar technisch gesproken zou ik me totaal niet druk maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Daar zit wel een logica achter en 60 kg besparing zal de slijtage ook niet extreem verminderen.
Blijft wel dat er wel een struktureel probleem lijkt te zitten in de Assen of de rubber strengen
Heb ook een 1800 kg delta as onder onze dethleffs heeft nu nog maar een 200 km gerold dus kan er niets van zeggen alleen dat het gewicht voorlopig rond de 1500 kg zal blijven aangezien de auto niet meer mag trekken. Maar ga de bandenslijtage wel een beetje in het oog houden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ja, nog een invalshoek: Als je een nieuwe caravan koopt - laat dan een extra clausule in de koopovereenkomst opnemen waarin eenduidig is vastgelegd wanneer de vering ondeugdelijk is. Voorbeeld op ander terrein: Voor mijn lief kochten wij ooit een x-de handse Cuore, maar ik zag oliespatten aan de binnenkant van de motorkap, en in de onderhoudshistorie zag ik dat er een berucht olieleidinkje was vervangen. Risico: te lang doorgereden zonder olie, dus versleten motor. Dus bepaling laten opnemen dat bij een verbruik van meer dan 0,5 liter olie per 1000 km de koopovereenkomst nietig zou zijn.
Ja, dat vraagt wat vasthoudendheid bij het koopproces, inclusief weglopen. En ja, toen mijn vrees bewaarheid werd vraagt het ook vasthoudendheid ( = drie keer terugkomen, de dealer aan zijn koopovereenkomst herinneren, en nee...extra verdikkingsmiddel in de olie is niet acceptabel of moet ik explicieter zijn enzovoorts).
Dat kan je vast ook doen met een nieuwe caravan (of vertrouwt u uw eigen product niet)?
Punt is ook: die 600 Euro die herstel kost valt in het niet bij de schade die camper eigenaren met de Ford motoren hadden geleden, die met succes (na jaren armpje drukken met de juridische afdeling van Ford, die meer mensen lijkt te tellen dan de engineering afdeling) de publiciteit gezocht hadden. Daar had je het over nieuwe verstuivers (alles tussen de 1200-2000,- gok ik) en de gevolgschade (gaten in zuigers, gebroken zuigers). Voor 600 Euro....Daar gaat een kassa of radar zich niet druk over maken
Ja, dat vraagt wat vasthoudendheid bij het koopproces, inclusief weglopen. En ja, toen mijn vrees bewaarheid werd vraagt het ook vasthoudendheid ( = drie keer terugkomen, de dealer aan zijn koopovereenkomst herinneren, en nee...extra verdikkingsmiddel in de olie is niet acceptabel of moet ik explicieter zijn enzovoorts).
Dat kan je vast ook doen met een nieuwe caravan (of vertrouwt u uw eigen product niet)?
Punt is ook: die 600 Euro die herstel kost valt in het niet bij de schade die camper eigenaren met de Ford motoren hadden geleden, die met succes (na jaren armpje drukken met de juridische afdeling van Ford, die meer mensen lijkt te tellen dan de engineering afdeling) de publiciteit gezocht hadden. Daar had je het over nieuwe verstuivers (alles tussen de 1200-2000,- gok ik) en de gevolgschade (gaten in zuigers, gebroken zuigers). Voor 600 Euro....Daar gaat een kassa of radar zich niet druk over maken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
https://www.caravaning.de/ratgeber/achs ... hrkomfort/
leuk artikel met 24 foto's over deze assen.
ik heb afgelopen week onze jaargang 2013 van onderen goed nagekeken en de movers zover mogelijk schoongemaakt en gesmeerd en alle bouten nagetrokken van EP en dus veel gechekt.
de banden die nu 4 jaar er weer onder zitten waren net als nieuw....we hebben ook een delta as van 1700 kg en we rijden met weegbrug gewogen gewicht van 1650 kg rond.
dat is met alle spullen en 2x ebike.
misschien dat het zoals ik lees iets van de laatste jaren is.
als de link opent klik dan op de grote foto en je kunt het proces mooi volgen.
het op een na laatste plaatje vond ik wel mooi om te zien...hoe het binnenin werkt bij belasting.
leuk artikel met 24 foto's over deze assen.
ik heb afgelopen week onze jaargang 2013 van onderen goed nagekeken en de movers zover mogelijk schoongemaakt en gesmeerd en alle bouten nagetrokken van EP en dus veel gechekt.
de banden die nu 4 jaar er weer onder zitten waren net als nieuw....we hebben ook een delta as van 1700 kg en we rijden met weegbrug gewogen gewicht van 1650 kg rond.
dat is met alle spullen en 2x ebike.
misschien dat het zoals ik lees iets van de laatste jaren is.
als de link opent klik dan op de grote foto en je kunt het proces mooi volgen.
het op een na laatste plaatje vond ik wel mooi om te zien...hoe het binnenin werkt bij belasting.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dit is exact hoe wij er ook over denken. En zouden het ook hebben gedaan als we de caravan houden.dieseltijger schreef:Of je hanteert een andere invalshoek: Bij intensief gebruik hoort ook intensiever onderhoud. De caravan is er voor jou en niet andersom. Je gaat gewoon op vakantie zoals je gewend bent maar spendeer je iets meer geld per jaar aan het verversen van de vering.
De 60 kilo gewichtsreductie die je (tijdens de 4..6 weken van de 52 weken) weet te realiseren maakt nauwelijks wat uit qua levensduur bij een permanente belasting van - zeg - 1200 kilo, terwijl het jullie wel beperkt in het gerief en gemak. Je merkt die lousy 5% echt niet in de levensduur van jouw veerrubbers. Wellicht tegen het zere been van een aantal preciezen op dit forum - maar technisch gesproken zou ik me totaal niet druk maken.
Met de kanttekening dat wanneer Triorep de rubbers heeft vervangen het oorspronkelijk probleem is opgelost want dan kan de as wel het gewicht aan dat voor de as staat.
Dus vaker vervangen zou dan niet nodig zijn. Misschien na 10-20 jaar, wie zal het zeggen.
Blijft over dat door zuinigheid van de fabrikant, het product niet voldoet.
Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Leuk artikel - qua inhoud en informatie een verademing ten opzichte van de lectuur die in Nederland wordt aangeboden - maar dat terzijde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dankje voor het delen van het artikelsindaco schreef: ↑za 12 jun 2021 10:01https://www.caravaning.de/ratgeber/achs ... hrkomfort/
leuk artikel met 24 foto's over deze assen.
het op een na laatste plaatje vond ik wel mooi om te zien...hoe het binnenin werkt bij belasting.
Plaatje maar even erbij
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Alko delta as?? Bizar.
Betere voorlichting aan de potentiële klant zou wel gewenst zijn. Zie daarin een rol voor de specifieke caravangerichte consumentenorganisaties. Zijn zij bang voor represailles van de dealerbedrijven en importeurs? Die in de coronaperiode flinke zakkenvullers zijn. Bang dat dit de klant zou afschrikken? Je staat toch immers voor je produkt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Een paar pagina's terug heb ik dit plaatje........van de NIEUWERE ALko Delta assen ook gepost...maar daarnaast ook een plaatje van de OUDERE of eerste vorm..iemand schreef: ↑za 12 jun 2021 11:18Dankje voor het delen van het artikelsindaco schreef: ↑za 12 jun 2021 10:01https://www.caravaning.de/ratgeber/achs ... hrkomfort/
leuk artikel met 24 foto's over deze assen.
het op een na laatste plaatje vond ik wel mooi om te zien...hoe het binnenin werkt bij belasting.
Plaatje maar even erbij
Beim-Einfedern-dreht-das-Rad-das-Innenrohr-dessen-drei-Kanten-die-Gummiwuerste-quetschen--169Gallery-b20d9a3f-1084746.jpg
Daar zitten 2 rubbers bovenin...hier 1
Bedenk maar zelf welke gewichten er dan op 1 of vroeger 2 rubbers drukten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
guilty....ik heb er dan te snel overheen gelezen en had jou plaatje niet lang genoeg bekeken om te herkennen.
maar de rest van de plaatjes vormen wel een leuk kijk verhaal
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).