Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Micky » wo 18 dec 2019 01:28

dieseltijger schreef:
di 17 dec 2019 13:45
Hm. Als er geen probleem is, dan verzinnen we er wel één - zo lijkt het. Even handjes opsteken: wie heeft er de afgelopen tien jaar een klapband met z'n caravan gehad? - en dan graag vermelden merk, ouderdom, en of de band de juiste loadindex had.

Op mijzelf betrekkend:
Met de auto: nog nooit, wel lekke banden door een incidentele houtschroef of spijker - Chinese Rotella honkitonk banden
Met de motor: nog nooit - Bridgestone banden
Met de caravan: Vroeger trouw eens in de 7..9 jaar Vredenstein banden verwisseld, nu sinds drie jaar eveneens Chineesjes

Ik vrees dat de schade afdeling het niet van klapbanden zal moeten hebben. Zet het af tegen het aantal actieve forumleden, en dan blijkt dat je nog een grotere kans hebt op een aanrijdingsschade. Kom op mensen!
Ab, 2 keer met jonge banden, de info mag hij zelf aanvullen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Micky » wo 18 dec 2019 01:39

Los daarvan, waarom zijn er altijd mensen die willen overtuigen dat je maar gewoon lekker "onverantwoord" moet doen en de grens opzoeken?
de grens voor bandenprofiel is 1,6mm je bent een randdebiel als je met 2mm zomerbanden de winter in gaat, maar JA, het mag hè, de grens is 1,6.... DUS ik doe niets fout toch?

zo vaak besproken, wat is je winst na 20 jaar? te vaak voorgerekend hier, gebruik de zoekfunctie maar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » wo 18 dec 2019 08:03

Nou ja, onverantwoord.....

Ga je dom achter regeltjes aan of denk je ook zelf na - is de vraag die ik opwerp. En hoe betrekkelijk regeltjes kunnen zijn blijkt ook uit een statement van de ANWB: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/techniek/banden.

Heeee... Wacht eens even... Was dat niet diezelfde organisatie die in het recente verleden aangaf dat na 6 jaar het aantal klapbanden bij caravans merkbaar toenam?

Na 6 jaar regelmatig controleren, en na 10 jaar voor de zekerheid vervangen is nu hun advies. Voortschrijdend inzicht.

Het gaat er niet om of het verstandig is om jouw banden iedere 4, 5, 7 of 10 jaar preventief te vervangen. En - helemaal mee eens met Micky: je moet voor die rottige 120 Euro geen risico's willen lopen. Maar we schieten door als we elkaar bang lopen te maken bij opbod. Of door schijnzekerheden te ontlenen aan regeltjes afkomstig van verzekeraars (neem een andere verzekeraar met andere regeltjes - opgelost).

Even kijken... Mijn caravan is nu 17 jaar oud, en de derde set banden zit er nu zo'n twee jaar op. Dus eens in de 7..8 jaar vervang ik mijn banden. (moord! Brand!). Zoek ik hiermee de grenzen op? En - heel suggestief - iemand zou zich hiervoor moeten verantwoorden bij ene Ab?

Kom nou toch. Bangmakerij door allesvrezers - met name richting nieuwkomers op caravan gebied. Dat behoeft even wat tegengeluid. Bij deze.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » wo 18 dec 2019 10:16

Vroeger hadden we het probleem met de oude 10% regel op gewone autobanden, en dat gaf veel klapbanden binnen de 6 jaar. Bij de overstap naar voldoende draagvermogen is dat probleem getackeld.
Maar de oude angsten zijn blijven bestaan, en wordt op ingespeeld door de handel.

Maar IK [kerstboos.gif] heb hier al aangegeven , waar je op moet letten, en daarmee kun je veilig langer doen met je banden.

Lees ook eens mijn een van mijn eerste berichten over hoe het in Amerika is met 4 a 5 jaar vervanging van ST .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door JanPunne » wo 18 dec 2019 10:29

RE.gif
Je kunt wel banden met voldoende draagvermogen hebben maar als deze niet op de juiste spanning staan en dan met name te zacht dan vraag je nog steeds om problemen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ralf
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » wo 18 dec 2019 10:51

RE.gif
helemaal mee eens .er is alleen op dit moment een maatschappij die alle regels oprekt .
Het hele banden verhaal is ook niet zon ding voor mensen die hier de reacties geven op het forum maar die hele grote groep die eigenlijk een auto rijd die men niet kan betalen daarachter een caravan zet die men nog minder kan betalen .
Dat is de groep die van APK naar APK rijd en caravankeuringen en auto onderhoud negeert omdat het toch niet moet . Mijn auto is toch goedgekeurd word er dan gezegd . Een caravankeuring niet belangrijk als dit zo zou zijn dan waren daar wel wettelijke regels voor .
Dus als die met de neus op de feiten worden gedrukt dan noem ik dat geen bangmakerij en als er dan maar 2 van de 10 het dwingende advies ter harte nemen dan is de weg op de dag dat zij erop komen op hun route weer een stukje veiliger .
En als 10 mensen roepen om na 6 jaar te vervangen en een roept het kan ook na 8 of 10 jaar dan is dat de informatie die meegenomen word . de verantwoordelijke groep vergrijst voor deze groep was er zwart wit
Het roepen en adviseren neemt meer verantwoording met zich mee dan alleen maar zijn mening geven .
Afbeelding
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » wo 18 dec 2019 12:31

Wat ik met mijn laatste bericht duidelijk wilde maken, is dat korte levensduur in verleden hoofdzakelijk de schuld was van de handel, te krap draagvermogen voor de steeds maar zwaarder wordende caravan.

En dan wordt het verhaal omgedraaid, dat de gebruiker maar beter op moet letten.
Zo wordt van het falen van vooral caravanfabrikant, toch weer een verdienmodel gemaakt.

Belangrijkste punten, die je in de gaten moet houden, en naar mijn mening best wel te overzien.
1 bandendruk door mij laten uitrekenen, zo hoog dat nog niet de boel lostrilt.
2 zoveel mogelijk beschermen tegen UV en peroxiden( bekendste Ozon) .
3 geregelde controle door iemand die er verstand van heeft ( soms ben je dat zelf)
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ralf
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » wo 18 dec 2019 13:54

En het verdien model is weer de basis van de banden vervangmaffia scratch.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » wo 18 dec 2019 14:52

Ja ja..het is allemaal een complot.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Micky » wo 18 dec 2019 16:04

RE.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » wo 18 dec 2019 22:14

Ik geef het op voorlopig.
Degenen die voor 6 jaar vervangings-cyclus blijven , kan ik toch nooit overtuigen.
Diegenen die voorgemiddeld 8 jaar zijn, zullen mijn argumenten wel waarderen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door PD » wo 18 dec 2019 22:19

RE.gif
Soms heb je geen keuze...…… Tempo-100 is voor ons leidend aflower.gif
Al moet ik toegeven dat ik nog nooit banden vervangen heb; caravans wel...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » wo 18 dec 2019 23:23

RE.gif
Geldt alleen in Duitsland. Dus als je na 6 jaar bandenleeftijd toch niet door Duitsland gaat, mogen ze er gewoon onder zitten.

Zou je de stikker af mogen plakken of verwijderen, en dan gewoon 80 kmph in Duitsland mogen rijden, of wordt dat geregistreerd, en krijg je zowieso een boete ( als je aangehouden wordt) ???
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door PD » do 19 dec 2019 05:40

RE.gif
Je hoeft de sticker niet af te plakken of te verwijderen wanneer je niet (meer) aan de voorwaarden voldoet. Je mag dan gewoon nog slechts 80 km/h, bijv. wanneer je vervangende trekker niet voldoet aan de gestelde eisen of de caravanbanden te oud zijn.

Maar ik heb geen moeite met het interval van 6 jaar. Ik denk zelfs dat ik gevoelsmatig 5 jaar zou aanhouden wanneer we langer met de caravan zouden rijden.

Veiligheid is voor mij ook een gevoel... en dat is iets anders dan angst of een economische afweging !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » do 19 dec 2019 09:06

Niets mis mee. "Feelings are facts" zeggen de Engelsen niet voor niets. Stomme vraag: je rijdt nu een tandemasser - en je zal in het verleden best wel begonnen zijn met een enkelasser. Merk je nu verschillen qua slingerneiging - als je daar al ooit iets van gemerkt zou hebben?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door JanPunne » do 19 dec 2019 09:30

PremiumDiscovery schreef:
do 19 dec 2019 05:40
RE.gif
Je hoeft de sticker niet af te plakken of te verwijderen wanneer je niet (meer) aan de voorwaarden voldoet. Je mag dan gewoon nog slechts 80 km/h, bijv. wanneer je vervangende trekker niet voldoet aan de gestelde eisen of de caravanbanden te oud zijn.

Maar ik heb geen moeite met het interval van 6 jaar. Ik denk zelfs dat ik gevoelsmatig 5 jaar zou aanhouden wanneer we langer met de caravan zouden rijden.

Veiligheid is voor mij ook een gevoel... en dat is iets anders dan angst of een economische afweging !
En laat ik nou juist gelezen hebben dat het meer kilometers rijden (langer dus) voor de banden beter is dan weinig kilometers rijden.
Van uitdroging is dan veel minder sprake. Slijtage is een ander verhaal.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door PD » do 19 dec 2019 09:37

RE.gif RE.gif
Een tandem is inderdaad veel stabieler. Met de 2 ton's enkelasser Premium had ik 100 kg kogeldruk nodig voor goede stabiliteit terwijl ik nu aan 50 kg bij 2,2 ton genoeg heb. Beiden bij ca. 110 km/h met dezelfde trekker.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » do 19 dec 2019 10:14

Kijk - daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Het gebruik van een tandem as lijkt mij vanuit het oogpunt van veiligheid (hier hebben we het toch over) een prima oplossing: een caravan met enkele as is eigenlijk een onding qua stabiliteit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door WillyL » do 19 dec 2019 10:35

Enige replies terug was er iets over het verdienmodel van de banden... Nu ja, dat gaat ook een beetje op voor de huidige rage van zomer- winterbanden wissel. Men laat het uitschijnen dat het onverantwoord is om in de winter met zomerbanden te rijden. OK? Dat is in landen met echt winterse omstandigheden wel het geval, maar hoe vaak komt dat hier voor, en dan bedoel i, temperaturen onder de -10 graden.

Het alternatief stellen de bandencentrales nauwelijks voor, of doen ze af als niet voldoende. Ik heb het over alle-seizoenbanden. Dat is in ons weersgebied en landschap meestal meer dan voldoende om zowel de winter als de zomer door te komen. Jammer voor de bandenbier, zij verdienen dan niets aan wissel en opslag. Niet iedereen gaat met de auto op wintersport, waar echte winterbanden wel aan te bevelen zijn. Die alleweersbanden hebben trouwens (vaak) ook het berg- en sneeuwvlokje, dus mag je er wel mee op naar Oostenrijk.

Terloops op de bolliede van mijn ega was het zelfs niet mogelijk winterbanden te krijgen, te klein formaat... Daar staan dus tot grote tevredenheid nu 4-seizoensbanden op, geen wissel en toch afdoend wanneer het hier eens sneeuwt en tijdens de zoomer. Voor de 2000 km dat ze per jaar doet zal de extra slijtage (hete zomerdagen) ook geen rol spelen, ze neemt dan toch de fiets. En die 2000 is omdat ze enkel bij heel slecht weer en vorst/sneeuw de auto neemt naar het werk.
Ik heb de vervelende tussentpseizoenwissel, maar dat is omdat dit in de kease zit, anders waren het ook vierseizoeners.

Om ontopic te blijven, mijn vorige caravan reed op het einde op banden van 20 jaar. Die waren pas echt gevaarlijk want scheurtjes en dergelijke. Gelukkig heb ik er nooit een klapband mee gehad. Toch kwam die caravan steeds door de 2-jaarlijks technische keuring in België... Ik ben daar niet fier op en verving de banden op de volgende caravan na 6 jaar, maar niet het reservewiel, die zat steeds in de disselbak en nu onder de caravan in het midden achter de as (om wat minder gewicht op de dissel te bekomen) en dus buiten de nefaste invloed van UV.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”