Bandendruk
Bandendruk
Hallo,
Wie kan me adviseren?
Caravan 900kg, banden 155/80 83T aanduiding op band: max load 487 kg bij 3.4bar.
Ik weet niet of het er wat toe doet maar caravan heeft geen schokdempers.
Volgens een calculator kom ik uit op 3.1 bar, mij lijkt dit veel waardoor ik wat ik de war ben. Nu staan de banden op 2.5bar.
Wie kan me adviseren?
Caravan 900kg, banden 155/80 83T aanduiding op band: max load 487 kg bij 3.4bar.
Ik weet niet of het er wat toe doet maar caravan heeft geen schokdempers.
Volgens een calculator kom ik uit op 3.1 bar, mij lijkt dit veel waardoor ik wat ik de war ben. Nu staan de banden op 2.5bar.
Re: Bandendruk
Wanneer je asdruk werkelijk 900 kg bedraagt, heb je L en R slechts 37 kg overcapaciteit. Bij de minste onevenwichtige belading zit je daar dus snel aan en mogelijk zelfs overheen.
Gewoon op de max. druk zetten dus, 3,4 Bar bij 18 C.
Gewoon op de max. druk zetten dus, 3,4 Bar bij 18 C.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Bandendruk
Ik moet me schamen, die 900kg die ik me meende te herinneren blijkt in de praktijk 730kg te zijn (incl de gewone lading, incl voortent) De voortent gaat in de praktijk in de wagen, maar de kledij etc komt dan nog bij het caravangewicht. Laat ons zeggen dat ik in de praktijk op +/- 800kg uitkom. Hier mag ik dan wss de kogeldruk ook nog aftrekken?
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bandendruk
Ja. En verder komt het niet aan op een tiende Bar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Bandendruk
Dan kom ik uit op ergens een 2.7bar
Re: Bandendruk
Voor 800 kg kom je op minimum 2.8 bar uit met die banden, maar dat is zonder enige marge. Ik denk dat je toch wel wat marge wil nemen, zoals hierboven al gezegd. Die calculator lijkt niet overdreven, en de 2.5 bar die je nu hebt is te weinig.
Re: Bandendruk
Ik kom met door mij gemaakte calculator uit op 2,26 bar, afgerond 2,3 bar.
Ingevuld :
800kg
2 banden op de grond tijdens rijden
Referentiedruk 2,5 bar, 3,4 bar is de maximum toegelaten koude druk van deze standaard load gewone autoband.
Indien toch 900 kg ( best waarschijnlijk) , dan 2,6 bar.
Dit is hoogste druk waarbij je schroeven nog niet losstuiteren.
Gesteld 4% op de trekhaak, en bij overblijvend asgewicht 11% bijgeteld.
Dan bij 900kg, 100kg gecombineerd ondergewicht en ongelijk gewicht R/L voordat de lichtste kant gaat stuiteren.
Kan zakken als je alles 100% nauwkeurig bepaald heb ( vergeet het maar) tot 2,3 bar en dan nog 100 kg gecomb over en ongelijk gewicht voordat zwaarste kant oververhit bij constant 120kmpu rijden.
Bij 800kg 2 bar laagste druk voor 120kmpu en die 100 wordt dan 89 kg, bij het hele verhaaltje.
De voorgeschreven 2,5 bar is een standaard voor aanhangers en caravans en is de meest voorkomende referentiedruk voor standaarload gewone autoband. ( druk achter AT bij C banden, op gewone autobanden wordt alleen de maxkoud op bandwang gezet). Dus is niet uitgerekend. Dus de calculator( waarsch de mijne) rekent juist, maar je hebt 3,4 ipv 2,5 ingevuld, en mogelijk is het zelfs 2,4 of bij de kleinere band 2,2 bar, maar bij twijfel altijd de hoogste gebruiken.
En omdat je caravan geen schokbrekers heeft, telt de veerkracht/schokbreking van de banden extra zwaar mee.
Nog vragen???
Ingevuld :
800kg
2 banden op de grond tijdens rijden
Referentiedruk 2,5 bar, 3,4 bar is de maximum toegelaten koude druk van deze standaard load gewone autoband.
Indien toch 900 kg ( best waarschijnlijk) , dan 2,6 bar.
Dit is hoogste druk waarbij je schroeven nog niet losstuiteren.
Gesteld 4% op de trekhaak, en bij overblijvend asgewicht 11% bijgeteld.
Dan bij 900kg, 100kg gecombineerd ondergewicht en ongelijk gewicht R/L voordat de lichtste kant gaat stuiteren.
Kan zakken als je alles 100% nauwkeurig bepaald heb ( vergeet het maar) tot 2,3 bar en dan nog 100 kg gecomb over en ongelijk gewicht voordat zwaarste kant oververhit bij constant 120kmpu rijden.
Bij 800kg 2 bar laagste druk voor 120kmpu en die 100 wordt dan 89 kg, bij het hele verhaaltje.
De voorgeschreven 2,5 bar is een standaard voor aanhangers en caravans en is de meest voorkomende referentiedruk voor standaarload gewone autoband. ( druk achter AT bij C banden, op gewone autobanden wordt alleen de maxkoud op bandwang gezet). Dus is niet uitgerekend. Dus de calculator( waarsch de mijne) rekent juist, maar je hebt 3,4 ipv 2,5 ingevuld, en mogelijk is het zelfs 2,4 of bij de kleinere band 2,2 bar, maar bij twijfel altijd de hoogste gebruiken.
En omdat je caravan geen schokbrekers heeft, telt de veerkracht/schokbreking van de banden extra zwaar mee.
Nog vragen???
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
Wat ik nog mis is de velgmaat. En kijk of er een van volgende termen op straat. XL/reinforced/ extraload.
Want dan wordt de referentiedruk 2,9 bar en dus ook de druk hoger.
Google gaf 155/80 R13 83T met en zonder XL , dus dat geeft aan dat ook gegevens van internet niet altijd betrouwbaar zijn. Kan namelijk nooit dat zelfde maat in XL en gewoon zelfde draagvermogen geven
Want dan wordt de referentiedruk 2,9 bar en dus ook de druk hoger.
Google gaf 155/80 R13 83T met en zonder XL , dus dat geeft aan dat ook gegevens van internet niet altijd betrouwbaar zijn. Kan namelijk nooit dat zelfde maat in XL en gewoon zelfde draagvermogen geven
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
Ik begin steeds meer te twijfelen
Kom in oude gegevens van opleiding zoon 155R13 425kg AT 2,2 BAR tegen, dus loadindex 78
Maar ook C- band li 85 At 50 psi dus de 3,4 bar , dus 6 plyrated, maar 2 hoger dan je 83 li. Dus ik vermoedt toch dat je banden XL / reinforced / extraload zijn en dus 487 kg AT 2,9 of 2,8 bar .
Dat moet je dan invullen bij referentiedruk in mijn calculator. Dus nogmaals verzoek om je bandwang te bestuderen
Kom in oude gegevens van opleiding zoon 155R13 425kg AT 2,2 BAR tegen, dus loadindex 78
Maar ook C- band li 85 At 50 psi dus de 3,4 bar , dus 6 plyrated, maar 2 hoger dan je 83 li. Dus ik vermoedt toch dat je banden XL / reinforced / extraload zijn en dus 487 kg AT 2,9 of 2,8 bar .
Dat moet je dan invullen bij referentiedruk in mijn calculator. Dus nogmaals verzoek om je bandwang te bestuderen
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
Even een slinger aan een ouder onderwerp.
Ik heb zojuist TPMS sensoren geplaatst en de druk gemeten. 3,1 bar. Te weinig dus.
Nou ben ik de bandendruk gaan berekenen met de volgende formule:
A= B*(C/D)^1,25
Hierin is
A= De bandenspanning die berekend moet worden
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt
D= Het maximale gewicht wat op de band mag hebben
Als ik dat in mijn geval ga berekenen kom ik uit op:
A=4,5(500/800)^1.25 = 3,64 bar
Doe ik dit zo goed?
Ik heb zojuist TPMS sensoren geplaatst en de druk gemeten. 3,1 bar. Te weinig dus.
Nou ben ik de bandendruk gaan berekenen met de volgende formule:
A= B*(C/D)^1,25
Hierin is
A= De bandenspanning die berekend moet worden
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt
D= Het maximale gewicht wat op de band mag hebben
Als ik dat in mijn geval ga berekenen kom ik uit op:
A=4,5(500/800)^1.25 = 3,64 bar
Doe ik dit zo goed?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bandendruk
Berekening is goed.
Gegevens van gewicht op de band etc. kan ik niet controleren.
Waarom niet standaard de banden opgepompt op 4 a 4,5 bar?
Gegevens van gewicht op de band etc. kan ik niet controleren.
Waarom niet standaard de banden opgepompt op 4 a 4,5 bar?
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019
Re: Bandendruk
Als je dan 500kg op een band hebt, en je banden dragen 800kg bij 4,5 bar, dan heb je dat goed berekent.
Maar beter is eerst 10% reserve bij ttteellen dus 550 kg per band gewicht.
En bevestig even , of je banden dus 800kg bij 4.5 bar op dw bandwang staat. Kan zijn 8PR/ D-load en achter de maten 100Q. Q is dan max 160kmpu, kan ook zijn N , maar dan voor 140kmpu max, en dan moet ik dat omrekenen naar 160kmpu, om de hoogste druk zonder gestuiter te krijgen.
Als je alle gegevens geeft, gooi ik het door mijn calculator, die tot hogere druk lijdt, door andere formule, en die reserve.
Maar beter is eerst 10% reserve bij ttteellen dus 550 kg per band gewicht.
En bevestig even , of je banden dus 800kg bij 4.5 bar op dw bandwang staat. Kan zijn 8PR/ D-load en achter de maten 100Q. Q is dan max 160kmpu, kan ook zijn N , maar dan voor 140kmpu max, en dan moet ik dat omrekenen naar 160kmpu, om de hoogste druk zonder gestuiter te krijgen.
Als je alle gegevens geeft, gooi ik het door mijn calculator, die tot hogere druk lijdt, door andere formule, en die reserve.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
RE.gif
Dank!
Ik heb mij inderdaad vergist. Het is een Maxxis light Truck band in de maat 165R13C vervolgens staat er 94/93R 8PR
Het is een beetje typisch. Op de band staan twee gewichten onder elkaar:
670kg
650kg
bij 450kPA.
Mijn caravan mag maximaal 1000kg wegen, maar je hebt natuurlijk gelijk, helemaal 100% gelijk zal de belasting links en rechts niet zijn. Uit eerdere metingen meen ik mij te herinneren dat er zo'n 20kg verschil in zat. Overbeladen wordt hij zeker niet.
Dank!
Ik heb mij inderdaad vergist. Het is een Maxxis light Truck band in de maat 165R13C vervolgens staat er 94/93R 8PR
Het is een beetje typisch. Op de band staan twee gewichten onder elkaar:
670kg
650kg
bij 450kPA.
Mijn caravan mag maximaal 1000kg wegen, maar je hebt natuurlijk gelijk, helemaal 100% gelijk zal de belasting links en rechts niet zijn. Uit eerdere metingen meen ik mij te herinneren dat er zo'n 20kg verschil in zat. Overbeladen wordt hij zeker niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bandendruk
Dan komt er 3,52 bar uit, dus afgerond 3,6 bar.
Hoogsre druk met meeste reserve, zonder gestuiter.
4% = 40 kg op trekhaak, en 107kg gewichtsverscil mogelijk, voordat een kant gaat stuiteren.
Kan zakken voor max 120kmpu, tot 3,2 bar, en dan nog zelfde 107 kg voordat een kant oververhit raakt, als je werkelijk die 120 kmpu rijdt.
Heb je eerste berekening nog eens gecontroleerd, en kwam 2,5bar uit, lineair berekend 2,8 bar, dus of ik zit even te dromen, of je hebt de formule niet goed begrepen.
Die 650 kg LI 93 is voor dubbellucht, dus aan iedere kant 2 velgen met band. Heb je dus niet nodig.
Hoogsre druk met meeste reserve, zonder gestuiter.
4% = 40 kg op trekhaak, en 107kg gewichtsverscil mogelijk, voordat een kant gaat stuiteren.
Kan zakken voor max 120kmpu, tot 3,2 bar, en dan nog zelfde 107 kg voordat een kant oververhit raakt, als je werkelijk die 120 kmpu rijdt.
Heb je eerste berekening nog eens gecontroleerd, en kwam 2,5bar uit, lineair berekend 2,8 bar, dus of ik zit even te dromen, of je hebt de formule niet goed begrepen.
Die 650 kg LI 93 is voor dubbellucht, dus aan iedere kant 2 velgen met band. Heb je dus niet nodig.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
Ik zie al wat je verkeerd berekende.
Je deed (4,5 x 500 / 800 )^ 1,25 = 3,64 bar.
Maar je moet eerst ( 500/800)^1,25 doen en dat X 4,5.
Door Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, deed je rekenmachine dan eerst 4,5x 500 en deelt door 800, en daar de 1,25 macht.
Maar dan dus 4,5 x ( 550/670)^1,25 , en dan komt er 3,516 uit .
Die formule heb je , denk ik, uit mijn topic op het camperforum gehaald, waar mijn bandendruk-story begonnen is. Komt van het ETRTO, dus de officiële.
Maar in de tijd ben ik er achter gekomen, dat die niet zo heilig is, als dat ik hem in het begin verklaard had, maar beter dan de Amerikaanse TRA formule , die berschillende machten gebruiken, die tot lagere drukken leiden.
Je deed (4,5 x 500 / 800 )^ 1,25 = 3,64 bar.
Maar je moet eerst ( 500/800)^1,25 doen en dat X 4,5.
Door Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, deed je rekenmachine dan eerst 4,5x 500 en deelt door 800, en daar de 1,25 macht.
Maar dan dus 4,5 x ( 550/670)^1,25 , en dan komt er 3,516 uit .
Die formule heb je , denk ik, uit mijn topic op het camperforum gehaald, waar mijn bandendruk-story begonnen is. Komt van het ETRTO, dus de officiële.
Maar in de tijd ben ik er achter gekomen, dat die niet zo heilig is, als dat ik hem in het begin verklaard had, maar beter dan de Amerikaanse TRA formule , die berschillende machten gebruiken, die tot lagere drukken leiden.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
RE.gif
Dank!
Ik ben niet zo goed in rekenen eerst machtsverheffen, dan vermenigvuldigen. Meneer Van Dalen. Natuurlijk.
Maar er zit nu 3.1 in. Te weinig dus. Voor volgend weekend even oppompen tot 3.6, zeker nu ik de 100km Zulassung heb.
De formule heb ik van een Belgische website trouwens.
Dank!
Ik ben niet zo goed in rekenen eerst machtsverheffen, dan vermenigvuldigen. Meneer Van Dalen. Natuurlijk.
Maar er zit nu 3.1 in. Te weinig dus. Voor volgend weekend even oppompen tot 3.6, zeker nu ik de 100km Zulassung heb.
De formule heb ik van een Belgische website trouwens.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bandendruk
In het begin van mijn bandendruk-story, heb ik ook op belgische carstyling.net , dacht ik dat dat forum heet, ook voor gewone auto's het verhaal neergezet. Denk dat je bst daar vandaan hebt. Zal ongeveer 2008 geweest zijn.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk
Zou heel goed kunnen.
Wel leuk om te zien is dat de druk van 3.6 opliep naar 4.1 bij een buitentemperatuur van zo'n 12 graden. Als het regende koelden de banden weer af want de druk zakte dan tot 3,9 bar.
Ik kon met deze druk zonder problemen een kruissnelheid aanhouden van 110kmh op de teller (=106 kmh op de GPS), zonder dat de combi ook maar enigszins nerveus werd. Ik moest om een ongemakkelijke situatie te omzeilen even gas geven tot zo'n 130kmh op de teller. Combi gaf geen krimp. Ik denk wel dat de solo auto's die ongeveer 100 reden mij wel een asociale Duitser vonden . Soms moet het ff
Wel leuk om te zien is dat de druk van 3.6 opliep naar 4.1 bij een buitentemperatuur van zo'n 12 graden. Als het regende koelden de banden weer af want de druk zakte dan tot 3,9 bar.
Ik kon met deze druk zonder problemen een kruissnelheid aanhouden van 110kmh op de teller (=106 kmh op de GPS), zonder dat de combi ook maar enigszins nerveus werd. Ik moest om een ongemakkelijke situatie te omzeilen even gas geven tot zo'n 130kmh op de teller. Combi gaf geen krimp. Ik denk wel dat de solo auto's die ongeveer 100 reden mij wel een asociale Duitser vonden . Soms moet het ff
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bandendruk
Gesteld dat je die 3,6 bar gevuld heb bij 18 gr C. , dan is de temp in de band bij 4,1 bar 51 gr C, en bij 3,9 bar 37 gr C.
Ooit heb ik eens ingeschat dat bij 80kmpu constant en buitentemp 18 grC . , de temp in de band stijgt tot 40 a 45 grC. Dan is die 50 graden bij 110kmpu en buitentemp 12 grC, denk ik wel netjes, en zal het rubber niet boven de kritieke temperatuur komen .
100kmpu/80kmpu=1,25 x zoveel omwentelingen per tijdseenheid, dus 1,25 x zoveel warmteproductie per tijdseenheid.
Is dan 1,25 x 25 gr tempverschil is 31 gr+12gr buitentemp is 53 grC.
Dus wel aardig in de buurt, en ook de afkoeling is beter bij 12 grC buitentemp, kan net die 2 graden zijn.
Ooit heb ik eens ingeschat dat bij 80kmpu constant en buitentemp 18 grC . , de temp in de band stijgt tot 40 a 45 grC. Dan is die 50 graden bij 110kmpu en buitentemp 12 grC, denk ik wel netjes, en zal het rubber niet boven de kritieke temperatuur komen .
100kmpu/80kmpu=1,25 x zoveel omwentelingen per tijdseenheid, dus 1,25 x zoveel warmteproductie per tijdseenheid.
Is dan 1,25 x 25 gr tempverschil is 31 gr+12gr buitentemp is 53 grC.
Dus wel aardig in de buurt, en ook de afkoeling is beter bij 12 grC buitentemp, kan net die 2 graden zijn.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18
Re: Bandendruk
Wat een gereken, bel gewoon de caravandealer en die geeft je de juiste bandenspanning door. duim whoehoehaha
Groeten uit Tilburg. Peter.
Re: Bandendruk
RE.gif
Was het maar zo'n feest........ de meeste caravandealers (ongeacht het merk) hebben echt geen idee en zetten de banden standaard op de maximale druk van de gemonteerde band en dat is lang niet altijd de beste keuze.
Ook TPMS is in caravanland echt nog niet ingeburgerd.
Was het maar zo'n feest........ de meeste caravandealers (ongeacht het merk) hebben echt geen idee en zetten de banden standaard op de maximale druk van de gemonteerde band en dat is lang niet altijd de beste keuze.
Ook TPMS is in caravanland echt nog niet ingeburgerd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Bandendruk
Gewoon de excell-sheet van Jadatis eens invullen. Is een mooi meesterwerk duimpeter stupers schreef: ↑vr 4 dec 2020 15:02Wat een gereken, bel gewoon de caravandealer en die geeft je de juiste bandenspanning door.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Bandendruk
Caravandealer en bandenspanning is ongeveer hetzelfde als een wielrenner in een F1 auto zetten, die beste mensen hebben er echt geen verstand vanpeter stupers schreef: ↑vr 4 dec 2020 15:02Wat een gereken, bel gewoon de caravandealer en die geeft je de juiste bandenspanning door. duim whoehoehaha
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bandendruk
RE.gif
Caravans koop je bij de caravanhandel en banden bij de bandenhandel,,,,,,,,,toch?
Caravans koop je bij de caravanhandel en banden bij de bandenhandel,,,,,,,,,toch?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.