Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Cdebruin » vr 8 mar 2019 18:19

De caravan waar dat bij gebeurden waren 2 jaar en 3 jaar oud en elk jaar netjes voor hun
Onderhoud ik weet niet wat ik dan nog beter kan doen .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Stef » vr 8 mar 2019 19:45

Ook al rij je op nog zo goeie banden; wanneer je met een veelste lage bandenspanning rondrijdt , dan zal het
Risico van een klapband enorm toenemen.
Dus conclusie :

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Cdebruin » vr 8 mar 2019 23:59

4.5 bar
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Micky » za 9 mar 2019 01:36

RE.gif

Denk dat Stef meer bedoelt, wanneer je spanning langzaam daalt, dus bijv. omdat er een schroef in je band zit.

er is echt maar 1 oplossing mensen en dat is zorgen dat je bandenspanningsensoren hebt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Jadatis » za 9 mar 2019 12:41

8 ply / 8PR is zelfde als D-load / LRD en is een indeling van de druk waarvoor de maximum load gegeven wordt door de banden-fabrikant. Heeft tegenwoordig dus geen relatie meer met het werkelijk aantal ply's/ koordlagen.
Die druk heet de referentiedruk en voor deze 8PR 4,5 / 4,75/ 4,8 bar afhankelijk van merk en type.

Ik heb zelf onder trekauto winterbanden gehad, die het hele jaar er onder bleven.
De achterbanden ongeveer 40000km meegegaan en nog niet versleten toen we de auto wegdeden.
Voorbanden door toch weer verkeerde sporing na 35000km scheef afgesleten, maar nog geen koordlaag re zien, dus nog geen APK afkeur.
De zomerbanden daarvoor maar 25000 km door nog verkeerder sporing die met wissel naar de winterbanden uitgelijnd was. De koordlaag kwam zichtbaar dus zou afgekeurd worden.

Dus winterbanden hele jaar onder de caravan, zie ik wel zitten, vanwege eerder verouderd dan versleten.

Wel gevoel dat bij nat weer bij remmen eerder slippen.

Bij een Delta-as zou meer slijtage door zachter rubber wel een punt kunnen zijn.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Stef » za 9 mar 2019 19:32

Micky schreef:
vr 8 mar 2019 01:08
RE.gif

okay, nooit van gehoord scratch.gif
Micky ; je hebt gelijk , met wat ik bedoel: gewoon regelmatig je bandenspanning controleren of TPMS monteren;
Dan doe je het daarmee !

Ik laat hieronder nog een paar foto’s wat er zoals op de zijkant van een band staat .
O.a. Over koordlagen .

M.v.g.
Stef kus.gif
Bijlagen
960D4711-08BC-4CA4-B92A-547C70230FD5.jpeg
5F9F7E85-0C41-4788-AD50-1F56217F5A0E.jpeg
DF9CD03B-CE9A-4BD1-997F-9EBBFD70D9CF.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Jadatis » za 9 mar 2019 21:48

RE.gif
De band van de foto heeft 4 koordlagen/ ply's in loopvlak en 1 in iedere wang, dus totaal 6 .
Maar toch is het een 4 plyrated band dus standaard load gewone autoband. Kan me vergissen, en dat het een XL/ reinforced/ extraload, en daar is officieel geen plyrating voor, maar heb ik geintepoleerd als 5 plyrating.

Zoals ik in bericht voor jouwe al schreef, plyrating heeft tegenwoordig niet meer te maken met het werkelijk aantal ply's.

Vanaf 6ply zijn het C- banden ( C voor Comercial, Amerikaans systeem LT voor lighttruck)
6PR AT 3,75 bar/ 55 psi C-load LRC AT 50psi/3,4bar
8PR AT 4,5BAR/ 65PSI D-load LRD AT 65psi/4,5bar
10PR AT 5,5bar/80psi E-load LRE AT 80PSI/ 5,5bar.
In europees plyrating systeem veel uitzonderingen in druk achter AT naar mijn kennis Amerikaans loadrange systeem geen uitzonderingen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door richards » za 9 mar 2019 22:38

RE.gif statistiek heeft geen geheugen dus de kans blijft even groot scratch.gif
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Jadatis » za 9 mar 2019 22:56

RE.gif
Denk dat je reageert op bericht van Daphne op vorige pagina.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Willems Diensten

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Willems Diensten » ma 25 mei 2020 16:52

Wanneer ik winterbanden op mijn caravan leg en daar 6 jaar mee rond rijd (sommige zeggen dat je al 8 jaar met banden mag rijden) dan zijn deze nog niet tot 4mm gesleten en een winterband is ongeveer even duur dan een zomerband.. dus voor kosten zou je het niet hoeven laten..
In de winter remt de caravan iets beter met een winterband dan met een zomerband. Het uitbreken zou volgens de deskundigen weinig uit maken.
In de zomer heb je daarentegen een langere remweg met de winterband, maar omdat deze alleen op de caravan liggen en niet op het trekkend voertuig is dit verschil ongeveer weg te denken. Winterbanden maken over het algemeen iets meer lawaai dan zomerbanden maar ook hier heb je in de auto weer weinig last van dus ook dat is niet echt een punt.

Ik heb al een keer gehad dat mijn caravan is gaan scharen naar links toen ik een weggetje naar beneden reed en remde (ijzel). Ik heb toen de rem los gelaten en en een beetje gas gegeven om de caravan van de rem te halen en dit resulteerde er gelukkig in dat deze weer recht kwam. Ook een geluk dat er niets voor mij zat want dan was dit waarschijnlijk ook anders afgelopen. Winterbanden op de caravan hadden mij waarschijnlijk ook niet geholpen hier, maar zeker weten doe je dat niet. Sneeuwkettingen op de caravan zouden zeker geholpen hebben, dus die ga ik sowieso aanschaffen voor onder de caravan. (deze voorkomen het uitbreken naar links of rechts als het glad is en je hebt iets meer remvermogen. Remvermogen is natuurlijk wel minder dan normaal omdat wanneer de caravan harder remt dan het voertuig de oplooprem weer wat los komt. Onder aan de streept helpt het iig dat de auto niet aangeduwd wordt door de caravan.)

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Cdebruin » ma 25 mei 2020 23:02

Caravans waren niet ouder dan 2 jaar , banden nieuw vanaf fabriek
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door eurotrotter » wo 17 jun 2020 12:28

Willems Diensten schreef:
ma 25 mei 2020 16:52

In de winter remt de caravan iets beter met een winterband dan met een zomerband. Het uitbreken zou volgens de deskundigen weinig uit maken.


. Remvermogen is natuurlijk wel minder dan normaal omdat wanneer de caravan harder remt dan het voertuig de oplooprem weer wat los komt. Onder aan de streept helpt het iig dat de auto niet aangeduwd wordt door de caravan.)
Als je je eens verdiept in de werking van de oplooprem zul je merken dat de caravan slechts kan gaan remmen als het trekkende voertuig daar al lang mee bezig is.
Dus i.m.o. zijn winterbanden onder de caravan niet overbodig,maar dragen niets bij aan een beter rembeleid,m.a.w. baat t niet dan schaadt t niet.

Verder ,als het ge-ijzelt heeft,en zo gad is dat je combi spontaan gaat scharen moet je aan de kant blijven,rijden in dit soort weersomstandigheden is levens gevaarlijk,zeker met een caravan die geen remharmonisatie gehad heeft.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door dieseltijger » wo 17 jun 2020 18:53

eurotrotter schreef:
wo 17 jun 2020 12:28
[zeker met een caravan die geen remharmonisatie gehad heeft.
????
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door eurotrotter » wo 17 jun 2020 19:05

dieseltijger schreef:
wo 17 jun 2020 18:53
eurotrotter schreef:
wo 17 jun 2020 12:28
[zeker met een caravan die geen remharmonisatie gehad heeft.
????
https://www.th-group.eu/nl/service/alge ... rmonisatie

http://www.caravanendewet.nl/Publicatie ... oplooprem/

In de vrachtwagen en buswereld is dit een standaard procedure,door de moderne electronica en luchtdruktechnieken is het mogelijk de remmen van een combi zo af te stellen dat de achterste assen een breukdeel van een seconde eerder beginnen te remmen dan de assen die wat verder naar voor geplaatst zijn.

Bij een caravan ligt dat wat ingewikkelder omdat deze geheel mechanisch werkt en aangestuurd word door de eigen massa van de caravan( het oploop gewicht)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door dieseltijger » wo 17 jun 2020 19:10

Dankjewel!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Ab » wo 17 jun 2020 20:36

Bij een caravan ligt dat niet ingewikkelder, het is geheel onmogelijk.
Tenminste niet met het remsysteem wat gebruikelijk is bij caravans.
Een caravan remt altijd later dan de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door eurotrotter » wo 17 jun 2020 22:40

Ab schreef:
wo 17 jun 2020 20:36
Bij een caravan ligt dat niet ingewikkelder, het is geheel onmogelijk.
Tenminste niet met het remsysteem wat gebruikelijk is bij caravans.
Een caravan remt altijd later dan de auto.
Lijkt mij ook,in het artikel( caravan en de wet) in de link die ik gaf staat t volgende te lezen:

Door de ontstane opduwkracht van de caravan wordt het remvermogen bepaald. Hoe groter de opduwkracht hoe groter de remkracht. Wanneer er voor langere duur wordt geremd zien we dat er een evenwicht ontstaat tussen de mate van remmen van trekkend voertuig en de caravan. Dit noemt men ook wel remharmonisatie.

IK vind t een vaag verhaal.

Rem harmonisatie is immer het belangrijkste in het begin van een remsessie,over een langere remduur hebben de remmen al lang aangegrepen en heb je geen harmonisatie meer nodig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door eurotrotter » wo 17 jun 2020 22:47

Willems Diensten schreef:
ma 25 mei 2020 16:52
Sneeuwkettingen op de caravan zouden zeker geholpen hebben, dus die ga ik sowieso aanschaffen voor onder de caravan.
Sneeuwkettingen onder de caravan????
Hoeveel speling heb je in de wielkasten denk je? een sneeuwketting heeft altijd meer "draairuimte" nodig dan je wiel.
IK wil er niet aandenken wat een ravage dat aanricht in de wielkasten,daar kan geen klapband tegenop.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door Autodriver » wo 17 jun 2020 23:23

Ik behoor ook tot de uitzondering die alleen winterbanden heeft.. Reden, stabiliteit dwars is beter. Het is bij een auto ook stabieler op een aflopende weg bij gladheid (in breedte richting dan). Slijten doet het nauwelijks, en afgelopen zomer met 40 C geen probleem gehad met warmte of iets dergelijks. Profiel is met 3 vakanties per jaar na 6 jaar zeker niet op (~50 kkm). Nadeel, iets soepeler in de wangen, wat ik compenseer met 5 bar druk dan. Nul problemen..
Caravan is hiermee ook iets stabieler te plaatsen op ijs plek..(zonder mover destijds), situaties waarbij de stabilisator eraf moet om in te draaien op isj bedoel ik dan... Nadeel is wel dat mover sneller slipt over het winterprofiel, maar met mechanische aandrukking goed te compenseren.. Eerste jaren met zomerbanden, daarna overgestapt op winterbanden, nu recent de tweede keer na 12 jaar in totaal.. Je vindt wel geen nieuwe (reserve) winterband in Zuid Europa in de Zomer,:-)
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Rain en snowbanden 8 play op Mn caravan

Bericht door erichendri » wo 17 jun 2020 23:44

Dat winterbanden een langere remweg heeft klopt.
Dat is alleen bij maximaal remmen te meten.
Bij rustig remmen merk je daar niks van.
Bij een maatje breder compenseer je de langere remweg ook.
Net als de mindere wegligging in bochten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”