Tja, of het nou wel of geen kwaad kan; ik heb mezelf eigenlijk aangewend om de caravan niet op de handrem te zetten als ik hem langere tijd weg zet. Op de camping doe ik soms wel soms niet, een beetje afhankelijk van hoe hij staat. Of je je tegen moet laten houden doordat de caravan op leveler staat weet ik zelf niet zo goed; ik blokkeer het wiel daarbij zelf altijd met de daarvoor bedoelde blokjes. Ook zónder pootjes of handrem blijft de caravan daardoor al op zijn plek. Op de oprit staat hij nagenoeg waterpas, uiteraard loopt de oprit wel wat af. Ik draai de poten gewoon uit, leg blokjes voor de wielen voor de zekerheid (je zult maar vergeten de rem aan te trekken terwijl je de poten indraait
). In de stalling doet de stallingseigenaar dat zelf; hij haalt zelf alle remmen er af en legt dan bakstenen voor de wielen.
Ik heb geen idee of het iets helpt, maar zo ben ik het eigenlijk gewoon gewend. In de praktijk denk ik dat het niet zo veel kwaad kan hoor.
Ik weet niet of het vergelijk met de auto helemaal opgaat, dat is natuurlijk wel een ander verhaal. Het gebruik daarvan is om te beginnen natuurlijk al heel anders. Ik zet de auto normaal gesproken eigenlijk ook altijd gewoon in de versnelling, zéker als het vriest. Ook dat is gewoonte realiseer ik mij; ik heb ooit eens een auto gehad waarbij de handrem regelmatig vast vroor. Daar heb ik deze gewoonte voor wat betreft de auto aan over gehouden. ( RE.gif daar hoeft het niet eens heel hard voor te vriezen was mijn ervaring, 1-2 graden vorst was al genoeg).