Handrem wel of niet aantrekken

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Kasper

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Kasper » do 3 sep 2020 08:41

Kasper schreef:
do 28 jun 2018 21:00
Alleen bij het ontkoppelen en aankoppelen wordt bij mij de handrem gebruikt en anders niet. Er is mij ooit verteld dat het niet goed is, dat de handrem constant op spanning staat. Maar misschien is dat alweer achterhaald...

Verstuurd vanaf mijn VF-895N met Tapatalk
Ik doe het nog altijd zoals ik eerder heb aangegeven, liever een keg voor of achter de wielen dan de handrem gebruiken.
Maar misschien ben ik ouderwets. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Jan van Vijven » do 3 sep 2020 09:29

Onze beide auto’s gaan automatisch op de handrem, zal dan geen kwaad meer kunnen denk ik zo, dan doe ik het tegenwoordig met de caravan ook maar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Bospaadje » do 3 sep 2020 10:00

Klopt, maar mijn auto wordt el dagelijks gebruikt, helaas de caravan staat nu 6mnd stil.
Ik twijfel, maar als het geen kwaad kan, zet ik ook de handrem erop
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Jan van Vijven » do 3 sep 2020 10:03

Mijn auto staat ook geregeld maanden stil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Citrorob

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Citrorob » do 3 sep 2020 10:08

Het idee om de handrem niet te gebruiken is dat vocht in de winter zou kunnen vastvriezen waardoor hij niet van de handrem af zou gaan.
Ondanks dat dit vast wel eens gebeurd zou zal zijn vroeger zijn de winters inmiddels zo mild dat die kans inmiddels vrijwel nihil is.
Als je daarbij de remkabels goed droog en ingevet houdt zal het bevriezen sowieso niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Gemineye » do 3 sep 2020 10:23

Tja, of het nou wel of geen kwaad kan; ik heb mezelf eigenlijk aangewend om de caravan niet op de handrem te zetten als ik hem langere tijd weg zet. Op de camping doe ik soms wel soms niet, een beetje afhankelijk van hoe hij staat. Of je je tegen moet laten houden doordat de caravan op leveler staat weet ik zelf niet zo goed; ik blokkeer het wiel daarbij zelf altijd met de daarvoor bedoelde blokjes. Ook zónder pootjes of handrem blijft de caravan daardoor al op zijn plek. Op de oprit staat hij nagenoeg waterpas, uiteraard loopt de oprit wel wat af. Ik draai de poten gewoon uit, leg blokjes voor de wielen voor de zekerheid (je zult maar vergeten de rem aan te trekken terwijl je de poten indraait :shock: ). In de stalling doet de stallingseigenaar dat zelf; hij haalt zelf alle remmen er af en legt dan bakstenen voor de wielen.

Ik heb geen idee of het iets helpt, maar zo ben ik het eigenlijk gewoon gewend. In de praktijk denk ik dat het niet zo veel kwaad kan hoor.

Ik weet niet of het vergelijk met de auto helemaal opgaat, dat is natuurlijk wel een ander verhaal. Het gebruik daarvan is om te beginnen natuurlijk al heel anders. Ik zet de auto normaal gesproken eigenlijk ook altijd gewoon in de versnelling, zéker als het vriest. Ook dat is gewoonte realiseer ik mij; ik heb ooit eens een auto gehad waarbij de handrem regelmatig vast vroor. Daar heb ik deze gewoonte voor wat betreft de auto aan over gehouden. ( RE.gif daar hoeft het niet eens heel hard voor te vriezen was mijn ervaring, 1-2 graden vorst was al genoeg).
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 10:27

Citrorob schreef:
do 3 sep 2020 10:08
Het idee om de handrem niet te gebruiken is dat vocht in de winter zou kunnen vastvriezen waardoor hij niet van de handrem af zou gaan.
Ondanks dat dit vast wel eens gebeurd zou zal zijn vroeger zijn de winters inmiddels zo mild dat die kans inmiddels vrijwel nihil is.
Als je daarbij de remkabels goed droog en ingevet houdt zal het bevriezen sowieso niet gebeuren.
Niet helemaal, er wordt vaak als argument aangehaald dat de veren op de remschoenen slap zouden worden doordat ze altijd onder spanning staan.


Toch grappig om te lezen dat mensen blokjes en alles erbij halen om de rem die er voor gemaakt is maar niet te hoeven gebruiken awhoea.gif
In een ander draadje staat de caravan van mijn ouders in de jaren 70 in de sneeuw (gisteren geplaatst) ik weet niet anders dan dat de handrem gebruikt werd, ook bij de zaak in de loods tijdens stallen, in die meer dan 40 jaar nooit 1 keer een probleem ondervonden van het gebruiken van de handrem mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Nimma » do 3 sep 2020 12:29

De hier genoemde handrem wordt zo genoemd omdat je hem met de hand erop en eraf zet. Het is een parkeerrem, dus..... mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Gemineye » do 3 sep 2020 14:08

Zeg ik ben me best bewust van het feit dat mijn handremgewoontes in sommige gevallen volstrekt zinloos zouden kunnen zijn hoor, ik heb niemand nodig die dat er nog even in wrijft. mrgreen.gif Mezelf kennende blijf ik het tóch wel gewoon doen scratch.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 14:34

RE.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Kipvriend » do 3 sep 2020 18:45

Zo snel mogelijk na het neerzetten los
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 19:27

RE.gif

Dus jij rijdt de hele weg met de handrem erop en halt hem eraf na het neerzetten scratch.gif


mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Handrem wel of niet aantrekken

Bericht door Kasper » do 3 sep 2020 22:18



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”