Handrem wel of niet aantrekken
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Onze 'pook' is mechanisch.
Als je op een helling staat, gaat het zwaar om uit de P te komen.
Als de handrem eerst gebruikt is, voordat je hem in de P zet, gaat het uit de P halen altijd licht(er).
In de owner-instructions staat dat je bij P de handrem moet gebruiken. De handrem van de caravan gebruiken we afhankelijk van de situatie.
Ik denk dat we hem (door dit draadje) altijd gaan gebruiken.
Als je op een helling staat, gaat het zwaar om uit de P te komen.
Als de handrem eerst gebruikt is, voordat je hem in de P zet, gaat het uit de P halen altijd licht(er).
In de owner-instructions staat dat je bij P de handrem moet gebruiken. De handrem van de caravan gebruiken we afhankelijk van de situatie.
Ik denk dat we hem (door dit draadje) altijd gaan gebruiken.
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Staat in mijn handleiding ook, lees ik nu, maar alleen nadat ik op het "pulldown" knopje in de digitale handleiding had gedrukt en niet eens onder het stukje waar geschreven wordt over de P stand.
Zal op een helling de handrem maar gebruiken, vraag me alleen af of het echt noodzakelijk is.
Mijn vader woont al 15 jaar in de VS en heeft nog nooit zijn handrem gebruikt, altijd in de P stand en nog nooit een probleem gehad.
Zal op een helling de handrem maar gebruiken, vraag me alleen af of het echt noodzakelijk is.
Mijn vader woont al 15 jaar in de VS en heeft nog nooit zijn handrem gebruikt, altijd in de P stand en nog nooit een probleem gehad.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1738
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Ik gebruik in de auto bijna nooit de handrem, alleen op hellingen. Bij parkeren vroeger in de een, tegenwoordig in de P. Nooit een probleem gehad.
Caravan idem dito, alleen bij aan- en afkoppelen de handrem erop, of indien de hut op een berg staat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Caravan idem dito, alleen bij aan- en afkoppelen de handrem erop, of indien de hut op een berg staat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Goeie tip? kan je de mover rollen ongestraft tegen de wielen laten zitten?Sloper schreef: ↑vr 29 jun 2018 16:06Bij mij staat de handrem er altijd op, en ook de mover laat ik tegen de wielen (dat is gelijk beveiliging tegen het jatten)
Meestal staat ie op de camping op zo'n geel blok. ik moet er niet aan denken dat ie er af rolt, ik doe dit al jaren en nooit geen problemen gehad, s'winters weet ik niet dan ga ik nooit weg met de sleurhut, mij te koud.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Handrem wel of niet aantrekken
volgens mij kan dat gewoon, de stroom valt er vanzelf van de mover af na X seconden, ik doe dat altijd al.
Re: Handrem wel of niet aantrekken
De montagebalk die onder het chassis loopt blijft dan wel continu onder spanning staan. Ik weet niet of die daar op is berekend.
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Sta je met auto met automaat op een hellend gedeelte dan eerst op de handrem en dan pas in de P stand
Zetten dit is echt beter voor de automaat bak,en anders om eerst uit de P dan pas de handrem los.
(Automonteur )
Zetten dit is echt beter voor de automaat bak,en anders om eerst uit de P dan pas de handrem los.
(Automonteur )
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif RE.gif
Vorige week op camping Natterer See nog gezien dat het niet verstandig is. Een duitse tandemasser had er 3 weken gestaan met de rollen op de banden. Bij vertrek weigerde de mover dienst en moesten de 4 motoren met de noodsleutel worden afgedraaid.
Waarschijnlijk niet de oorzaak van het niet functioneren van de mover maar wel onhandig dat de rollen er nog op stonden.
Vorige week op camping Natterer See nog gezien dat het niet verstandig is. Een duitse tandemasser had er 3 weken gestaan met de rollen op de banden. Bij vertrek weigerde de mover dienst en moesten de 4 motoren met de noodsleutel worden afgedraaid.
Waarschijnlijk niet de oorzaak van het niet functioneren van de mover maar wel onhandig dat de rollen er nog op stonden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Handrem wel of niet aantrekken
Volgens mij gaat het hier over de handrem van de caravan.....
Even off topic dan: als je onze auto in de P zet gaat automatisch de handrem erop, zal dan ook zeker geen kwaad kunnen!
Edit, willekeurig in welke stand de motor gestopt wordt ...automatisch gaat de bak gaat naar de P....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Even off topic dan: als je onze auto in de P zet gaat automatisch de handrem erop, zal dan ook zeker geen kwaad kunnen!
Edit, willekeurig in welke stand de motor gestopt wordt ...automatisch gaat de bak gaat naar de P....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif
Bij de moderne auto's is dat idd gebruikelijk, de handrem heeft ook geen kabels en trommels, maar een motortje op de remklauwen, kan dus ook geen kwaad in de winter.
Bij de moderne auto's is dat idd gebruikelijk, de handrem heeft ook geen kabels en trommels, maar een motortje op de remklauwen, kan dus ook geen kwaad in de winter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif
Niet allemaal hoor, niet alle merken hebben een gemotoriseerde handrem maar vaak een mini trommelrem geïntegreerd in de remschijf.
Volvo gebruikt dat en mijn RAV4 heeft dat ook.
OT: Mijn hut staat ook altijd op de handrem, nog nooit een probleem mee gehad.
Niet allemaal hoor, niet alle merken hebben een gemotoriseerde handrem maar vaak een mini trommelrem geïntegreerd in de remschijf.
Volvo gebruikt dat en mijn RAV4 heeft dat ook.
OT: Mijn hut staat ook altijd op de handrem, nog nooit een probleem mee gehad.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Wij hebben ook nog gewoon een kabel bediende handrem en een mechanische voorkeuze op de versnellingsbak. Het wordt nog steeds veel toegepast. Bij onze auto was de elektrische handrem een optie die door de eerste eigenaar niet aangevinkt is en ik mis het overigens ook niet :)
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif RE.gif
ja? wordt dat nog toegepast ook bij elektrische handremmen? ik dacht dat we die tijd achter ons hadden
dat er nog bekabelde handremmen zijn weet ik, daar is het anders natuurlijk
ja? wordt dat nog toegepast ook bij elektrische handremmen? ik dacht dat we die tijd achter ons hadden
dat er nog bekabelde handremmen zijn weet ik, daar is het anders natuurlijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Kweenie hoor, maar het gaat hier toch om de handrem van de caravan?
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Er zijn nog genoeg auto,s die hetzelfde systeem gebruiken als in jou Passat, alleen niet elektrisch bediend maar met een kabel.
Vastvriezen van handremkabels heb ik nog nooit meegemaakt, zeker in NL winters niet en hier in Norge ook niet.
Elektrisch bediende handremmen zijn ook niet zaligmakend en duur als ze dienst weigeren......en helaas gebeurt dat nog wel eens.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif
volgens mij schrijven we langs elkaar heen, dat er handremmen met kabels zijn en nog toegepast worden is mij uiteraard bekend, maar ik had het over de moderne systemen, oftewel de elektrische handrem, die hebben volgens mij geen trommels meer maar motoren zoals ik schreef, dat er merken zijn die de ouderwetse manier nog gebruiken is mij dus bekend.
dus, zijn er moderne elektrische handremmen die nog met trommels werken? ik dacht/denk niet, maar ik ken lang niet alle systemen
dus een auto met kabels en trommels valt voor mij niet onder "modern"....
volgens mij schrijven we langs elkaar heen, dat er handremmen met kabels zijn en nog toegepast worden is mij uiteraard bekend, maar ik had het over de moderne systemen, oftewel de elektrische handrem, die hebben volgens mij geen trommels meer maar motoren zoals ik schreef, dat er merken zijn die de ouderwetse manier nog gebruiken is mij dus bekend.
dus, zijn er moderne elektrische handremmen die nog met trommels werken? ik dacht/denk niet, maar ik ken lang niet alle systemen
dus een auto met kabels en trommels valt voor mij niet onder "modern"....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Bij jou Passat wordt de rem zuiger dmv een elektromotor tegen de remblokken gedrukt.
Bij veel VAG auto's die geen elektrisch bediende handrem hebben gebruiken een kabel ipv een elektromotor, het systeem in de remklauw is zo goed als gelijk.
Dat er elektromotoren toegepast worden is om het mogelijk te maken dat "autohold" mogelijk maken, dat gaat met kabels niet.
Handrem met kabels wil ik nu niet direct als "ouderwets" willen noemen, het is in ieder geval een stuk minder storingsgevoelig.
Bij veel VAG auto's die geen elektrisch bediende handrem hebben gebruiken een kabel ipv een elektromotor, het systeem in de remklauw is zo goed als gelijk.
Dat er elektromotoren toegepast worden is om het mogelijk te maken dat "autohold" mogelijk maken, dat gaat met kabels niet.
Handrem met kabels wil ik nu niet direct als "ouderwets" willen noemen, het is in ieder geval een stuk minder storingsgevoelig.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif ik heb al sinds 2005 elektrische handremmen, nog nooit 1 storing gehad
Dus met kabel ouderwets? Ja.... vriest het perse vast? Nee
Maar goed, wel off topic :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Dus met kabel ouderwets? Ja.... vriest het perse vast? Nee
Maar goed, wel off topic :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Dat was met de passat 3C (B6) wel anders.
Stonden toch bekend om veelvuldig weigerende elektrische parkeerremmen.
Ik heb een ouderwetse op mijn auto, wel zo leuk in de winter in combinatie met achterwiel aandrijving :)
Stonden toch bekend om veelvuldig weigerende elektrische parkeerremmen.
Ik heb een ouderwetse op mijn auto, wel zo leuk in de winter in combinatie met achterwiel aandrijving :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif
Laat ik nu bijna 2 ton gereden hebben met de 3C zonder problemen met de handrem, het was mijn eerste
Juist met achterwielaandrijving heb je geen handrem nodig voor de fun
Laat ik nu bijna 2 ton gereden hebben met de 3C zonder problemen met de handrem, het was mijn eerste
Juist met achterwielaandrijving heb je geen handrem nodig voor de fun
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Deze Fransman loste het zó op, ik weet niet wat zijn kleintje ervan vond
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Handrem wel of niet aantrekken
In de Fendt FB groep waar ik pas lid van ben wordt deze vraag nu ook gesteld.
Ik had er nog nooit bij nagedacht eerlijk gezegd.dat ding is er toch voor gemaakt?
Toch zijn er in die FB groep ook zat mensen (die hier misschien ook wel actief zijn) die stellen dat het aangetrokken houden van de handrem niet verstandig is.
Zelfs eentje die beweerd dat de caravan door de 4 uitgedraaid pootjes voldoende op zijn plek gehouden wordt, zelfs als er 1 wiel op een keg is gemoverd om te levelen.
Voor mijn gevoel is dat niet de juiste manier, het lijkt me dat er dan rare spanningen op de pootjes kunnen komen maar goed
Ik had er nog nooit bij nagedacht eerlijk gezegd.dat ding is er toch voor gemaakt?
Toch zijn er in die FB groep ook zat mensen (die hier misschien ook wel actief zijn) die stellen dat het aangetrokken houden van de handrem niet verstandig is.
Zelfs eentje die beweerd dat de caravan door de 4 uitgedraaid pootjes voldoende op zijn plek gehouden wordt, zelfs als er 1 wiel op een keg is gemoverd om te levelen.
Voor mijn gevoel is dat niet de juiste manier, het lijkt me dat er dan rare spanningen op de pootjes kunnen komen maar goed
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Handrem wel of niet aantrekken
Die handrem is er niet voor niets idd, bij ons staat hij er altijd op en ook in het verleden wanneer de caravan op een jaarplaats in Winterberg stond.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Handrem wel of niet aantrekken
En hoe doen jullie dat in de stalling. Ik ben voornemens de caravan dit weekend weg te brengen en daarna te laten staan tot (hopelijk) ergens in het voorjaar.
Handrem erop, of keggen meenemen. Hij staat overigens waterpas/vlak, maar als je er een duw tegen geeft, dan beweegd hij wel.
Handrem erop, of keggen meenemen. Hij staat overigens waterpas/vlak, maar als je er een duw tegen geeft, dan beweegd hij wel.
Home is where you park it
Re: Handrem wel of niet aantrekken
RE.gif
de stalling baas trekt normaal gesproken sowieso de handrem erop, althans de stallingen waar wij zijn geweest wel. Wij hebben nu een eigen Loods, ook daar staat de caravan op de handrem.
alles om ons heen bestaat uit veertjes die de hele tijd onder druk staan, zelfs die van de dakramen zitten bij ons altijd dicht en werken na 31 jaar nog perfect.
de stalling baas trekt normaal gesproken sowieso de handrem erop, althans de stallingen waar wij zijn geweest wel. Wij hebben nu een eigen Loods, ook daar staat de caravan op de handrem.
alles om ons heen bestaat uit veertjes die de hele tijd onder druk staan, zelfs die van de dakramen zitten bij ons altijd dicht en werken na 31 jaar nog perfect.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB