easy level systeem wat als de electronica faalt.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
fendt074
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 18:27
Locatie: Hengelo

easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door fendt074 » zo 23 jul 2017 20:02

Hallo,

wij hebben onder onze fendt platin 510 uit 2002 een easy level systeem zitten het werkt tot nu toe nog steeds perfect het is een ideaal systeem ook als je de caravan in de stalling hebt staan mooi de banden van de grond geen last van vierkante wielen en tevens diefstalpreventie. maar nu mijn vraag stel voor dat ik de steunpoten op de ondergrond hebt staan en ik wil ze weer omhoog hebben maar de electronica faalt is het dan mogelijk om de steunpoten handmatig omhoog te draaien. ik heb al onder de caravan gekeken maar kan nergens een haak of oog zien waar ik dan een sleutel of iets degelijks op kan zetten om de schaarkrikken want dat zijn het handmatig op te draaien heeft iemand een idee hoe dit probleem, wat er niet is maar zou kunnen gebeuren, op te lossen. zie bijlage voor een voorbeeld van wat ik onder mijn caravan heb zitten.
easy level plaatje.jpg
easy level plaatje.jpg (5.29 KiB) 3748 keer bekeken
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Barreman » zo 23 jul 2017 20:07

Ik dacht slim te zijn, maar dat ging over een ander systeem wat hydraulisch werkt. Sorry, reactie verwijderd.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Pino » zo 23 jul 2017 20:27

Van welk merk is dit systeem?
Veel fabrikanten hebben een nood mogelijkheid met de hand. Idem voor moverrollen die op de band zitten
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

fendt074
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 18:27
Locatie: Hengelo

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door fendt074 » ma 24 jul 2017 19:57

hallo,

sorry voor de late reactie, maar het merk weet ik zo niet, het systeem is precies het zelfde als op het plaatje. Volgens mij iets van easy level de luxe of dat ook het merk is weet ik niet. Het systeem is ook niet meer verkrijgbaar en op internet is er zeer weinig over te vinden. Bij ons zat het al onder de caravan gemonteerd toen wij deze kochten en ik moet zeggen dat ik er heel blij mee ben, al zou ik zelf nooit zoveel geld uitgeven voor zoon systeem. Het levelsysteem werkt trouwens uitstekend onze caravan mag max 1500 wegen maar weegt leeg al 1380 met alle opties dus meestal ben ik redelijk overbeladen, meestal zoon 1650 kg maar het levelsysteem tilt dat moeiteloos op zo de wielen van de grond.

groeten,

patrick
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door JPGeetje » ma 24 jul 2017 20:14

fendt074 schreef:ook als je de caravan in de stalling hebt staan mooi de banden van de grond geen last van vierkante wielen en tevens diefstalpreventie
Vraag eens bij de stallingsbeheerder na of dit wel is toegestaan. Dat houdt nl. in dat bij een evt. calamiteit ook door de stallingsbeheerder jouw caravan niet verplaatst kan worden en wellicht nog vele andere caravans daardoor. scratch.gif
En dan "vierkante wielen"; dat wordt ook veel groter gemaakt dan het is.
Mochten de banden door het lang op hetzelfde punt te rusten niet meer helemaal rond zijn, dan is dat na enkele honderden meters rijden alweer verdwenen. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

koning

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door koning » ma 24 jul 2017 22:54

RE.gif jp, logische opmerking maar ken jij het systeem? Ik niet.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door JPGeetje » di 25 jul 2017 00:15

RE.gif
Ja, ik ken het systeem wel.
2 Elektrisch aangedreven schaarkrikken die bij de wielen op het chassis zitten gemonteerd.
Beide zijn afzonderlijk te bedienen.
Hiermee kun je de caravan op locatie makkelijk horizontaal stellen in de breedte.
Een prima methode maar de vraag die TS zich stelt is, hoe je de zaak weer in ruste krijgt als je onverhoopt geen spanning meer op de installatie hebt.
Hoe dat door de fabrikant is opgelost, weet ik niet.
Bij de "diefstalbeveiliging" die het systeem in zich heeft heb ik echter vraagtekens om reden zoals ik eerder al aangaf.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Willem_uit_Goes » di 25 jul 2017 09:44

Volgens mij heb ik thuis op de pc nog documentatie van dit systeem staan.

Heb ooit eens prijs opgevraagd.

Werd volgens mij geleverd door een eenmans ingenieursbureau.

Zal na de vakantie eens zoeken.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Ab » di 25 jul 2017 10:00

Veel elektronica zit er niet in.
Waarschijnlijk alleen een paar relais en wat drukknoppen.
Mocht er toch iets kapot gaan, dan kan je de elektromotor bedienen met bijv. een starthulp of startkabels vanaf de accu.
Gewoon de motorkabel loshalen en er stroom opzetten.
Gaat ie de verkeerde kant op, dan de polariteit omdraaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door WillyL » di 25 jul 2017 11:16

Ik heb even rondgekeken op het internet en vele foto's over soortgelijke systemen gevonden.
De meeste zijn afzonderlijke schaarkrikken met een draad (en afstandsbediening) die via een sigarenstekker vanuit een auto kunnen van stroom voorzien worden.
In jou geval zou je de 'vaste' draad kunnen aansluiten via zulk een sigarenaanstekersstopcontact te maken in de caravan) en indien nodig de auto als noodoplossing gebruiken.
Bij sommige is er zo te zien ook een voorziening met externe (moer/steek)sleutel. Heb je dat gezien bij jou vesie?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Ab » di 25 jul 2017 13:44

Nee, dit is een andere.
Die krikjes die jij bedoelt zijn waardeloos.
Nog niet zo lang geleden getest.
Bij de eerste keer opkrikken was het al kapot.
Ik heb ze er direct weer onderuit geschroefd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendt074
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 18:27
Locatie: Hengelo

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door fendt074 » di 25 jul 2017 17:45

Hallo jpgeetje,

wij hebben onze caravan bij mijn schoonouders op het erf staan rondom de caravan is alles vrij dus van calamiteiten in de stalling geen last.
Maar ik heb nu nog steeds niet de oplossing voor als de motor van het systeem het begeeft dan heb je ook niets aan de externe stroom voorziening. wss de boel eronderuit slopen, ik dacht misschien dat je er een sleutel of pijp of iets dergelijks op kon zetten en dan handmatig laten zakken de schaarkrikken. aangezien ik precies hetzelfde systeem heb als op het plaatje zal ik er toch nog een keer helemaal onder moet kruipen om echt even goed van dichtbij het 1 en ander te bestuderen.
bedankt voor alle reacties en suggesties. fijne vakantie allemaal.

groeten,

patrick.
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door p_vingerhoets » di 25 jul 2017 20:26

Zit er op de motor of krik aan motorkant een 6 kant die toevallig voor een gat in het chassis zit ? Het lijkt me dat er toch iets van een noodoplossing zou moeten zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Bobrob
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 7 mar 2014 11:12

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Bobrob » di 25 jul 2017 20:32

Is dit 'm niet (in aangepaste versie dan)?

https://www.gaswinkel.com/catalogus/div ... adloos.htm

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door JPGeetje » wo 26 jul 2017 07:07

Als er al een mogelijkheid zit ingebouwd om de zaak handmatig te bedienen, dan denk ik dat je niet bij het krikgedeelte, maar bij het motortje moet kijken.
Misschien dat je een kapje moet verwijderen bij het motorasje waarachter zich dan iets bevind waarmee je dat motorasje handmatig (of met een accuboor) kunt draaien. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Ab » wo 26 jul 2017 10:12

Bobrob schreef:Is dit 'm niet (in aangepaste versie dan)?

https://www.gaswinkel.com/catalogus/div ... adloos.htm
Nee. Dit zijn de Chinese prullenbak dingen.
Die kan je overigens wel met een plastic sleuteltje naar beneden draaien.

Voor TS is het een oplossing om een goede krik mee te nemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jodwerschat
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 feb 2021 12:05

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Jodwerschat » za 27 feb 2021 13:14

fendt074 schreef:
zo 23 jul 2017 20:02
Hallo,

wij hebben onder onze fendt platin 510 uit 2002 een easy level systeem zitten het werkt tot nu toe nog steeds perfect het is een ideaal systeem ook als je de caravan in de stalling hebt staan mooi de banden van de grond geen last van vierkante wielen en tevens diefstalpreventie. maar nu mijn vraag stel voor dat ik de steunpoten op de ondergrond hebt staan en ik wil ze weer omhoog hebben maar de electronica faalt is het dan mogelijk om de steunpoten handmatig omhoog te draaien. ik heb al onder de caravan gekeken maar kan nergens een haak of oog zien waar ik dan een sleutel of iets degelijks op kan zetten om de schaarkrikken want dat zijn het handmatig op te draaien heeft iemand een idee hoe dit probleem, wat er niet is maar zou kunnen gebeuren, op te lossen. zie bijlage voor een voorbeeld van wat ik onder mijn caravan heb zitten.easy level plaatje.jpg
Haben sie eine Beschreibung von dem EasyLevel system..ich habe eine die ist nur in holländisch.

Jodwerschat
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 feb 2021 12:05

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Jodwerschat » za 27 feb 2021 13:21

Willem_uit_Goes schreef:
di 25 jul 2017 09:44
Volgens mij heb ik thuis op de pc nog documentatie van dit systeem staan.

Heb ooit eens prijs opgevraagd.

Werd volgens mij geleverd door een eenmans ingenieursbureau.

Zal na de vakantie eens zoeken.
Ist ihre documentation auch in Deutsch? Ich habe einen Wohnwagen gekauft wo dieses System abgebaut ist .Leider fehlt auf der rechten Seite die komplette Schere mit Motor. Die linke Seite wollte ich ausfahren, habe es noch nicht hinbekommen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door eurotrotter » za 27 feb 2021 14:05

JPGeetje schreef:
ma 24 jul 2017 20:14
fendt074 schreef:ook als je de caravan in de stalling hebt staan mooi de banden van de grond geen last van vierkante wielen en tevens diefstalpreventie
Vraag eens bij de stallingsbeheerder na of dit wel is toegestaan. Dat houdt nl. in dat bij een evt. calamiteit ook door de stallingsbeheerder jouw caravan niet verplaatst kan worden en wellicht nog vele andere caravans daardoor. scratch.gif
Zou je denken dat de hulpdiensten ,zoals de brandweer ,echt caravans naar buiten gaan trekken indien er iets gebeurt???
Die zetten daar een waterstraal op en laten de boel "gecontroleerd"uitbranden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: easy level systeem wat als de electronica faalt.

Bericht door Ab » za 27 feb 2021 14:08

Am elektromotor sind 2 kabeln.
Am anschluss entfernen, und 12 volt am anschlusspunkte anbringen.
Stromversorgung mit 12 volt batterie oder starthilfe.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”