ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Jan Br » vr 20 mei 2016 10:36

Deze week wordt er bij mijn caravan een Alko ATC-systeem geinstalleerd, maar nu heb ik toch een vraag, misschien dat er gebruikers zijn die me kunnen helpen.

Ik heb voor mijn mover een accu in de caravan, die hoofdzakelijk gebruikt wordt voor de mover (uiteraard) , maar soms ook om "los van de paal" toch stroom te hebben in de caravan. Dit is opgelost door op de dissel een trekhaakdoos te plaatsen. Ik koppel de electriciteit van de auto los, steek de stekker in de extra trekhaakdoos en ik heb stroom in de caravan.

Nu begrijp ik dat wanneer ik de caravan aansluit op de auto de ATC een keer aan/uit gaat en daarmee laat zien dat hij werkt.

Als ik de aansluiting van de auto losmaak en hem in de extra trekhaakdoos op de dissel steek zal dus de ATC ook aan/uit gaan. Is het geen bezwaar dat deze aansluiting dan bijvoorbeeld een hele nacht of hele dag in stand blijft?

Hoor graag ervaringen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Conradi » vr 20 mei 2016 11:06

Ja en nee, ATC test zichzelf idd één keer en staat dan klaar voor gebruik. De stroomopname is dan gering.

Echter, Al-ko heeft een resetfunctie ingebouwd voor de ATC door de spanning er op te laten staan: "ATC stores operating errors in a logfile which over time will become full and will result in the solid red light appearing. This needs to be erased and can be done easily by connecting the caravan to a 12 volt supply for a period of 12 hours".
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Jan Br » vr 20 mei 2016 11:09

Dat betekent dat na een dag (een nacht is ws te kort, duurt bij ons tijdens de vakantie zelden 12 uur) het systeem gereset is, lijkt me toch geen probleem?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Conradi » vr 20 mei 2016 11:10

Geen idee, dit is wat er in het handboek staat. Al-ko kan je wellicht verder helpen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door TwanFendt » vr 20 mei 2016 13:58

Inderdaad reset het Alko ATC systeem na minimaal 12 uur ononderbroken te zijn aan gesloten, of dit schadelijk is door steeds gereset te worden zou ik toch even navragen scratch.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door eurotrotter » vr 20 mei 2016 14:53

Piet P schreef:Deze week wordt er bij mijn caravan een Alko ATC-systeem geinstalleerd, maar nu heb ik toch een vraag, misschien dat er gebruikers zijn die me kunnen helpen.

Ik heb voor mijn mover een accu in de caravan, die hoofdzakelijk gebruikt wordt voor de mover (uiteraard) , maar soms ook om "los van de paal" toch stroom te hebben in de caravan. Dit is opgelost door op de dissel een trekhaakdoos te plaatsen. Ik koppel de electriciteit van de auto los, steek de stekker in de extra trekhaakdoos en ik heb stroom in de caravan.

Nu begrijp ik dat wanneer ik de caravan aansluit op de auto de ATC een keer aan/uit gaat en daarmee laat zien dat hij werkt.

Als ik de aansluiting van de auto losmaak en hem in de extra trekhaakdoos op de dissel steek zal dus de ATC ook aan/uit gaan. Is het geen bezwaar dat deze aansluiting dan bijvoorbeeld een hele nacht of hele dag in stand blijft?

Hoor graag ervaringen.
Dat ligt eraan waar de ATC op aangesloten word,is dat op de constante spanning( pen 9) of op de geschakelde spanning (pen10),
Als t op de geschakelde spanning is heb je dit probleem niet,omdat je noodstroom vanaf de dissel alleen met de constante spanning verbonden is( als t correct aangesloten is)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Mstuniek » vr 20 mei 2016 18:06

RE.gif
De ATC heeft inderdaad een eigen voeding vanuit de auto en niet via de caravanaccu.
Staat ook in de installatiehandleiding. Wordt de voeding vanuit de caravanaccu betrokken is dat mi alleen gedaan om sneller te monteren en het kostenaspect.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Hogendoorn » vr 20 mei 2016 19:07

Eindelijk ben ik er uit, 2 jaar lang zeer vaak een rood brandende led gehad, systeem werkt niet.
Het geheugen van de ATC is na 12 storingen vol, na 1 uur rijden kan er weer een plaatsje vrijkomen, daar om als geheugen vol is 12 uur (nacht) gekoppeld aan de auto en het geheugen is dan weer leeg.

Hoe komt het dat het geheugen vol raak, dit kan gebeuren door als het systeem ingrijpt, of als een lek spanning van de accu terug komt, of als er geen goed massa contact is.

Bij mij was de ATC ook via de mover accu aangesloten, men was vergeten om er een sperdiode in te bouwen, dit is beslist noodzakelijk.

Bij mij is het toevallig vanmorgen opgelost, we zijn nu onderweg naar Zwitserland en alles werkt nu perfect.

Men heeft de ATC nu rechtstreeks aangesloten van uit de caravan verdeeldoos op pen 9 en 13 de retour draad (paars) ATC is niet aangesloten, dus geen voeding in de caravan van uit de auto.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door eurotrotter » vr 20 mei 2016 19:28

Pin 9 is de constante stroomaansluiting waar o.a. de binnenverlichting en de pompjes op aangesloten zijn,ook de ATC kan hierop aangesloten worden,geen enkel probleem.
Maar T.S. heeft middels een contactdoos op de dissel een noodstroomvoorziening vanaf zijn boord accu,als hij afgekoppeld is en de stekker hier in steekt werkt zijn verlichting via de boordaccu,maar óók de ATC is dan bekrachtigd.
Door de ATC op pen 10 aan te sluiten word deze alleen bekrachtigd als de stekker in de auto zit én de motor loopt
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door Hogendoorn » vr 20 mei 2016 20:10

Dit kan inderdaad, maar je moet dan eerst de auto starten en dan gaan kijken of de ATC wel werkt, als je dit niet doet, en gelijk weg rijd kan de ATC nog in de zelf test zitten, dan heb je een probleem, of je moet eerst starten en dan de stekker erin.

Ook bij deze opstelling moet er beslist een sperdiode ingebouwd worden!!

Aan de ATC zitten 3 draden wit/orange/paars
wit=massa
oranje= constantestroom naar ATC
paars= constantestroom van ATC naar caravan, als dit aangesloten word, moet daar de sperdiode in geplaatst worden, als dit niet gebeurd, dan constant problemen, helaas zelf ervaren.
Heeft T.S. Op pen 10 geen koelkast aan gesloten? Dan ook een sperdiode er tussen.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: ATC in combinatie met accu voor stroomverbruik

Bericht door HenkR » zo 21 jun 2020 16:51

Ik heb ook de ATC en voor eventjes/nachtje kan het geen kwaad dat er spanning op staat/led blijft branden. Is ook heel mooi dat geheugen wordt gewist.
Ik heb ook de gemakkelijke oplossing van moveraccu gebruiken voor de 12 volt op de momenten dat de 230V wegvalt dmv extra contactdoos waar de caravan stekker inzit als hij is losgekoppeld van de auto. In dit geval zal de ATC altijd onder spanning staan en heb er daarom een 220V relais tussen gezet. Alleen spanning op de extra contactdoos als de 230V weg is.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”