Elektrische uitdraaisteunen Alko
Elektrische uitdraaisteunen Alko
Enkele jaren geleden al de elektrische uitdraaisteunen van ALKO gekocht op MP voor een fractie van de winkelwaarde [1.800,-- / 2.200,-- Euro nieuw]
Eindelijk de tijd gehad om ze te monteren, na de aankoop gecontroleerd en toen werkte alles perfect, alleen na montage 1 x werken en vervolgens niks meer
De besturingseenheid opgestuurd naar ALKO, bleek de aan / uit schakelaar kapot. Kosten [inclusief verzenden / btw 110,-- Euro = prijzig schakelaartje
Maar nu werkt alles weer en ben erg blij mee, 1 druk op de knop en de caravan staat echt als een huis. Voor de nieuwprijs zou ik het niet gedaan hebben, als ik zoveel te besteden had dan was ik voor het systeem van E&P gegaan, maar voor dit geld [inclusief de reparatiekosten] echt een aanwinst
Eindelijk de tijd gehad om ze te monteren, na de aankoop gecontroleerd en toen werkte alles perfect, alleen na montage 1 x werken en vervolgens niks meer
De besturingseenheid opgestuurd naar ALKO, bleek de aan / uit schakelaar kapot. Kosten [inclusief verzenden / btw 110,-- Euro = prijzig schakelaartje
Maar nu werkt alles weer en ben erg blij mee, 1 druk op de knop en de caravan staat echt als een huis. Voor de nieuwprijs zou ik het niet gedaan hebben, als ik zoveel te besteden had dan was ik voor het systeem van E&P gegaan, maar voor dit geld [inclusief de reparatiekosten] echt een aanwinst
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Heb je een foto??
Greetz
Chris
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Lukt niet om een foto te plaatsen Sorry, maar op Google / Alko ECS / afbeeldingen zijn er wel genoeg te vinden
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Foto's in een bericht plaatsen? Gewoon even hier kijken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Jammer dat het geen levelsysteem is, dan had je er nog veel meer profijt van gehad.
Wel een leuke gadget maar ik hou het wel bij mijn schroeftol.
Wel een leuke gadget maar ik hou het wel bij mijn schroeftol.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Handig systeem als de accuschroever leeg is
- Bijlagen
-
- image.jpeg (48.11 KiB) 5951 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Ik heb beide onderdelen al jaren in bezit.
En die lange dop voor een schroefboormachine en een goede sterke Makita accuboormachine.
En toch..
Nog nooit samen gebruikt, altijd nog met de hand geslingerd... zal ik dat nu toch ook maar eens mee gaan nemen.
Nog meer zooi om aan te denken dan, maar.....
Gemak dient de mens uiteindelijk... nietwaar-welwaar.. [sintfluit.gif]
Greetz
Chris
Ik heb beide onderdelen al jaren in bezit.
En die lange dop voor een schroefboormachine en een goede sterke Makita accuboormachine.
En toch..
Nog nooit samen gebruikt, altijd nog met de hand geslingerd... zal ik dat nu toch ook maar eens mee gaan nemen.
Nog meer zooi om aan te denken dan, maar.....
Gemak dient de mens uiteindelijk... nietwaar-welwaar.. [sintfluit.gif]
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Hartelijk dank, hoe simpel kan het zijnHobby Linka schreef:Foto's in een bericht plaatsen? Gewoon even hier kijken.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Het is inderdaad niet meer dan een "Gadget" en voor de nieuwprijs had ik het ook niet gedaan, aan de andere kant volgens mij heeft ALKO dit al meer dan 10 jaar in het assortiment dus als niemand het zou kopen, was dit allang verdwenen.
Maar voor de prijs die ervoor betaald heb [alleen de Big Foot kosten al 75,-- Euro] en het gemak dat alle vier de steunen "automatisch" uitdraaien vond ik het toch wel de moeite waard en ben er dan ook heel blij mee, kan ik ook onderweg bij een stop alle of enkele pootjes zo uitdraaien, lijkt mij zelfs een vorm van beveiliging tegen diefstal [wel de AB meenemen]
Maar voor de prijs die ervoor betaald heb [alleen de Big Foot kosten al 75,-- Euro] en het gemak dat alle vier de steunen "automatisch" uitdraaien vond ik het toch wel de moeite waard en ben er dan ook heel blij mee, kan ik ook onderweg bij een stop alle of enkele pootjes zo uitdraaien, lijkt mij zelfs een vorm van beveiliging tegen diefstal [wel de AB meenemen]
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Gadget of niet, die van Enduro autosteady is een stuk voordeliger en ik vindt ze fijn.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif als je die van ALKO nieuw koopt wel, maar het gebruiksgemak is denk ik hetzelfde en daar gaat het toch om. Indien nieuw kopen dan de Enduro
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Heb sinds een week een Kip 50 met een Al-Ko ECS.
Wie heeft er een (electrisch) schema van het Al-Ko ECS?
Ik heb 'm nu open liggen maar ik heb toch wat vragen.
B.v. waarom zit er een trafo in? Hoe weet het systeem dat de caravan horizontaal staat (of weet ie dat eigenlijk niet?)
Een blokschema met funcie-beschrijvingen zou ook al helpen!
Nog even wat tips:
Tip 1: De hoofdschakelaar (sleutelschakelaar) is van beroerde kwaliteit.
vandaar dat ik 'm vervang.
Tip 2: Zorg dat je weet hoe de nood-ontkoppeling werkt, zonder dat kun je 'm niet indraaien als ie alle diensten weigert.
Zorg dat ie gangbaar is en dat je de juiste inbussleutel bij je hebt.
Wie heeft er een (electrisch) schema van het Al-Ko ECS?
Ik heb 'm nu open liggen maar ik heb toch wat vragen.
B.v. waarom zit er een trafo in? Hoe weet het systeem dat de caravan horizontaal staat (of weet ie dat eigenlijk niet?)
Een blokschema met funcie-beschrijvingen zou ook al helpen!
Nog even wat tips:
Tip 1: De hoofdschakelaar (sleutelschakelaar) is van beroerde kwaliteit.
vandaar dat ik 'm vervang.
Tip 2: Zorg dat je weet hoe de nood-ontkoppeling werkt, zonder dat kun je 'm niet indraaien als ie alle diensten weigert.
Zorg dat ie gangbaar is en dat je de juiste inbussleutel bij je hebt.
Maarten
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Nog even wat foto's, voordat er om gevraagd gaat worden....
- Bijlagen
-
- ECS stuureenheid bouwjaar eind 2003
- AlKo ECS stuureenheid vert - rechtsonder sleutelschakelaar.jpg (69.34 KiB) 2173 keer bekeken
-
- ECS stuureenheid
- AlKo ECS stuureenheid hor.jpg (70.22 KiB) 2173 keer bekeken
Maarten
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
De motoren op de spindels zullen wel werken op laagspanning, meest waarschijnlijk 12 volt de hele unit hangt in de caravan waarschijnlijk aan de 220 v
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Wij laten binnenkort ook elektrische uitdraaisteunen monteren van Alko.
Reden o.a. slecht bereikbare spindels, vooral aan de voorzijde, vaak op hellend terrein dus de voorzijde extra laag, genoeg ervaring om in de regen te slingeren of in kurkdroge gebieden met mieren. En dan flink voorovergebogen op de knieën met een matige rug, mwahh.
Het dwars nivelleren nooit als een probleem ondervonden, even met de Mover op een keg en klaar. Het in lengte nivelleren idem, wat slingers aan het neuswiel en klaar, het ging ons echt om het slingeren.
Enduro overwogen, de Al-ko set blijkt meer te kunnen dragen dus daarvoor gekozen. De premiumsteunen en Big-foots hebben we al dus dat is geen meerwaarde van de UP4 set.
Het ECS systeem is niet meer leverbaar, het is nu de UP4. En die verschilt qua aandrijving behoorlijk van de ECS.
Daarbij kost het geheel gemonteerd inclusief afstandsbediening ongeveer 1400 euro. En manueel bedienen in geval van defect blijft mogelijk.
Dat maakt toch een verschil van ongeveer 2300 euro met een compleet EP systeem (inclusief afstandsbediening en noodpomp).
Ieder zijn voorkeur, slingeren in principe geen probleem zoals bij onze vorige Kip, EP mooi systeem maar automatisch nivelleren voor ons niet nodig, dit lijkt voor ons een goede aanvulling en we gaan zien hoe get bevalt.
Reden o.a. slecht bereikbare spindels, vooral aan de voorzijde, vaak op hellend terrein dus de voorzijde extra laag, genoeg ervaring om in de regen te slingeren of in kurkdroge gebieden met mieren. En dan flink voorovergebogen op de knieën met een matige rug, mwahh.
Het dwars nivelleren nooit als een probleem ondervonden, even met de Mover op een keg en klaar. Het in lengte nivelleren idem, wat slingers aan het neuswiel en klaar, het ging ons echt om het slingeren.
Enduro overwogen, de Al-ko set blijkt meer te kunnen dragen dus daarvoor gekozen. De premiumsteunen en Big-foots hebben we al dus dat is geen meerwaarde van de UP4 set.
Het ECS systeem is niet meer leverbaar, het is nu de UP4. En die verschilt qua aandrijving behoorlijk van de ECS.
Daarbij kost het geheel gemonteerd inclusief afstandsbediening ongeveer 1400 euro. En manueel bedienen in geval van defect blijft mogelijk.
Dat maakt toch een verschil van ongeveer 2300 euro met een compleet EP systeem (inclusief afstandsbediening en noodpomp).
Ieder zijn voorkeur, slingeren in principe geen probleem zoals bij onze vorige Kip, EP mooi systeem maar automatisch nivelleren voor ons niet nodig, dit lijkt voor ons een goede aanvulling en we gaan zien hoe get bevalt.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Toevallig weet ik het wel.
De hele bubs werkt op 12 volt uit b.v. de moveraccu.
In de stuurunit wordt m.b.v. een geschakelde voeding van 12 volt 24 volt gemaakt. ( daar is die trafo voor nodig)
En die 24 volt kan ook nog eens omkeren.
De plus en de min dus omdraaien.
De relais worden per poot gestuurd, en hebben een vaste volgorde.
Ze schakelen in groepen van 2.
Nu ben ik alleen vergeten welke eerst... ik dacht achter.
De pootmotoren zijn ook 24 volt motoren.
Ik ben ook wel eens in zo'n ding aan het spitten geweest..... en gemaakt..
En... het systeem is NIET zelf levelend...gemiste kans eigenlijk.
Maar... later is dat wel gekomen.
Het systeem is ook echt niet nieuw meer.
.
De hele bubs werkt op 12 volt uit b.v. de moveraccu.
In de stuurunit wordt m.b.v. een geschakelde voeding van 12 volt 24 volt gemaakt. ( daar is die trafo voor nodig)
En die 24 volt kan ook nog eens omkeren.
De plus en de min dus omdraaien.
De relais worden per poot gestuurd, en hebben een vaste volgorde.
Ze schakelen in groepen van 2.
Nu ben ik alleen vergeten welke eerst... ik dacht achter.
De pootmotoren zijn ook 24 volt motoren.
Ik ben ook wel eens in zo'n ding aan het spitten geweest..... en gemaakt..
En... het systeem is NIET zelf levelend...gemiste kans eigenlijk.
Maar... later is dat wel gekomen.
Het systeem is ook echt niet nieuw meer.
.
Laatst gewijzigd door Chris op do 18 jun 2020 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Ik heb het op mijn werkbank werkend gehad mbv wat kleine 28 volt DC motortjes.
Leuk om te zien hoe dat gaat met die groepen van 2..
Nog een tip.
De poten met motoren moet je goed gangbaar houden.
Van dit set was er eentje vastgelopen en dat is een flinke klus geweest om weer goed te krijgen.
Alko rekende de hoofdprijs voor een nieuwe, die zijn er denk ik ook niet meer.
Soort afschrikwekkende prijs.
Ongeveer net zoveel als de nieuwe UP4 van Alko... dat set waar Zilvergrijs over schrijft.
.
Leuk om te zien hoe dat gaat met die groepen van 2..
Nog een tip.
De poten met motoren moet je goed gangbaar houden.
Van dit set was er eentje vastgelopen en dat is een flinke klus geweest om weer goed te krijgen.
Alko rekende de hoofdprijs voor een nieuwe, die zijn er denk ik ook niet meer.
Soort afschrikwekkende prijs.
Ongeveer net zoveel als de nieuwe UP4 van Alko... dat set waar Zilvergrijs over schrijft.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Zilvergrijs en Chris: Heel erg bedankt voor de info. Jullie begrijpen het. (die prachtige Fluke is al een indicatie...)
Dan hebben jullie vast ook wel een idee waarom Al-ko in het ontwerp van 12V naar 24V over gaat. Minder stroom/dunnere draad? Kan eigenlijk niet bij dit soort kleine productie-aantallen. Hoewel, als je naar de hele keten kijkt (kabels, connectors, relais, motoren). Goedkopere motoren?
Nu zoek ik nog naar tips hoe de mechanische ontkoppeling weer gangbaar te krijgen voor als het toch een keer misgaat....die van mijn Kip zijn nooit los geweest lijkt het.
Dan hebben jullie vast ook wel een idee waarom Al-ko in het ontwerp van 12V naar 24V over gaat. Minder stroom/dunnere draad? Kan eigenlijk niet bij dit soort kleine productie-aantallen. Hoewel, als je naar de hele keten kijkt (kabels, connectors, relais, motoren). Goedkopere motoren?
Nu zoek ik nog naar tips hoe de mechanische ontkoppeling weer gangbaar te krijgen voor als het toch een keer misgaat....die van mijn Kip zijn nooit los geweest lijkt het.
Maarten
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
Kip 50TDB - BMW 320i Cabrio (E93) voorheen Knaus 450 - Kip 44 - Kip 47 - Solifer 550 - Volvo C30 - S40 - 850 - S80 - 340D - 340 1.7 - 144
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Dubbele spanning is halve stroom.
Kleinere componenten..
En ze moesten toch al iets bedenken om de spanning ook negatief te maken.
Moderne stijl elektronica.. nix vreemds aan.
Alle moderne omvormers werken ook met die techniek..
Scheelt ook enorm in gewicht..
Dubbele spanning is halve stroom.
Kleinere componenten..
En ze moesten toch al iets bedenken om de spanning ook negatief te maken.
Moderne stijl elektronica.. nix vreemds aan.
Alle moderne omvormers werken ook met die techniek..
Scheelt ook enorm in gewicht..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
@ MaartenO.
Gangbaar maken is meestal goede kruipolie spuiten en verschillende keren de delen die moeten bewegen heen en weer bewegen, cq los en vast draaien, net zo lang tot het soepel beweegt of draait.
Meer kan je niet doen, tenzij je alles volledig los en uit elkaar kunt krijgen.
Dan is het een kwestie van schoon schuren, invetten, en weer in elkaar zetten.
Gangbaar maken is meestal goede kruipolie spuiten en verschillende keren de delen die moeten bewegen heen en weer bewegen, cq los en vast draaien, net zo lang tot het soepel beweegt of draait.
Meer kan je niet doen, tenzij je alles volledig los en uit elkaar kunt krijgen.
Dan is het een kwestie van schoon schuren, invetten, en weer in elkaar zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
Net terug van 5 weken vakantie. in totaal op 8 campings gestaan, van mooi vlak tot heel hellend. (Franse Alpen, Ardèche, Jura, Zwarte Woud).
Ervaring met de UP4 is dat je met name op hellend terrein even moet leren hoe de set te bedienen. Eerst manueel laten uitdraaien tot de steunen de grond raken. Daarna automatisch activeren. Wel eerst zelf de caravan levellen, ervaring leert dat dit het beste gaat door de voorzijde iets (te) hoog in te stellen; blijkbaar draaien de achterste steunen net wat verder uit. En verder... uitstekend! Heeft mij in veel verschillende weertypes en ondergronden veel lastig geslinger bespaard, mede omdat als eerder beschreven de voorste spindels van onze Tabbert lastig bereikbaar zijn.
Niet de geringste spijt van deze aankoop. En na registratie bij Al-ko, ook nog eens 5 jaar garantie. Als je lastig bij de spindels kunt en/of niet graag slingert, zeker aan te bevelen.
Ervaring met de UP4 is dat je met name op hellend terrein even moet leren hoe de set te bedienen. Eerst manueel laten uitdraaien tot de steunen de grond raken. Daarna automatisch activeren. Wel eerst zelf de caravan levellen, ervaring leert dat dit het beste gaat door de voorzijde iets (te) hoog in te stellen; blijkbaar draaien de achterste steunen net wat verder uit. En verder... uitstekend! Heeft mij in veel verschillende weertypes en ondergronden veel lastig geslinger bespaard, mede omdat als eerder beschreven de voorste spindels van onze Tabbert lastig bereikbaar zijn.
Niet de geringste spijt van deze aankoop. En na registratie bij Al-ko, ook nog eens 5 jaar garantie. Als je lastig bij de spindels kunt en/of niet graag slingert, zeker aan te bevelen.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Bedankt voor deze info.
Stond nog op mijn wenslijstje maar had twijfels, die zijn nu zo goed als weg en ga dit komend voorjaar zo goed als zeker monteren.
Bedankt voor deze info.
Stond nog op mijn wenslijstje maar had twijfels, die zijn nu zo goed als weg en ga dit komend voorjaar zo goed als zeker monteren.
Porsche + Tabbert
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Ik geloof je direct dat dit super handig is.
Toen ik die oude versie repareerde wordt je wel duidelijk welk voordeel dit systeem heeft, hoe makkelijk dit is.
E&P is nog mooier, die levelt zelf waterpas... maar kost ook een flinke duit meer...
Maar... dat je happy bent met dit systeem... tuurlijk !!
Ik geloof je direct dat dit super handig is.
Toen ik die oude versie repareerde wordt je wel duidelijk welk voordeel dit systeem heeft, hoe makkelijk dit is.
E&P is nog mooier, die levelt zelf waterpas... maar kost ook een flinke duit meer...
Maar... dat je happy bent met dit systeem... tuurlijk !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektrische uitdraaisteunen Alko
RE.gif
Ik had de UP4 al willen kopen maar onze vrienden uit het oosten hadden hem niet op voorraad.
Leuk projectje om zelf in te bouwen in het voorjaar (of komende winter).
Ik had de UP4 al willen kopen maar onze vrienden uit het oosten hadden hem niet op voorraad.
Leuk projectje om zelf in te bouwen in het voorjaar (of komende winter).
Porsche + Tabbert