Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravanbanden

Bericht door Herman&Saskia » do 16 jul 2020 22:22

RE.gif Als je geen verzekering hebt die de eis van 6 jaar heeft...het voorjaar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 16 jul 2020 22:25

jeroen.25 schreef:
do 16 jul 2020 22:14
Ik wist wel dat mijn banden uit 2014 zijn, maar niet welke week. Nu zag ik 0414 staan. Ze zijn nu dus ruim 6 jaar oud.
Zaterdag ga ik naar de Ardennen. Dan moeten ze sowieso nog mee. In september nog 1 keer een weekje Frankrijk ofzo.
Zouden jullie de banden dan toch nu vervangen of wachten tot volgend voorjaar?
Ik zou wachten tot volgend voorjaar, maar het is je eigen keus knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravanbanden

Bericht door Fred G » vr 17 jul 2020 08:13

@ Dieseltijger:

Duidelijk! thumbup.gif

Maar ik denk dat je een van de weinigen bent.. whistle.gif

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » vr 17 jul 2020 09:49

Goedemorgen mede leden,

Ik laat mijn banden om de vier jaar vervangen, omdat ik geen enkel risico wil lopen met verdroogde banden.
Jaarlijks zie ik onderweg of in de media de gevolgen van een klapband :-(
Mijn caravan staat op het beton in een loods waar het zomers binnen best wel warm wordt.
Ik weet dat het advies is om de zes jaar vervangen maar ik voel mij hierbij een stuk zekerder.
Bovendien zijn de banden goedkoper dan autobanden zo is mijn ervaring.
Ik ben altijd zo rond de 80 euro/band kwijt.
Dan wil ik wel banden voor een bedrijfsauto hebben die flink wat extra's aan Kg kunnen torsen.

Mvrgr.Kees

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » vr 17 jul 2020 11:59

jeroen.25 schreef:
do 16 jul 2020 22:14
Ik wist wel dat mijn banden uit 2014 zijn, maar niet welke week. Nu zag ik 0414 staan. Ze zijn nu dus ruim 6 jaar oud.
Zaterdag ga ik naar de Ardennen. Dan moeten ze sowieso nog mee. In september nog 1 keer een weekje Frankrijk ofzo.
Zouden jullie de banden dan toch nu vervangen of wachten tot volgend voorjaar?
IN januari '20 voldeden ze dus nog,,,,,
Maar het is niet zo dat ze in februari'20 op eens levensgevaarlijk waren.

Kruip eens onder de caravan en contoleer ze op haarscheurtjes vooral in het profiel,en wie weet,: durf je t nog wel aan om ze volgend jaar ook nog te gebruiken,zeker als je je beslissing af laat hangen van waar je heen gaat( hoe zwaar de banden belast zullen worden)

OP de bandenleeftijd van 6 jaar word meer en meer teruggekomen,eerst de fabrikanten die een advies gaven van na 6 jaar controleren ( zou je gewoon van eerst af aan moeten doen) en na 10 jaar preventief vervangen.
Nu nemen ook de bekende clubs ,zoals ANWB een ADAC deze instelling over.

Zelfs in Duitsland is de discussie w.b. de leeftijd en 100 km/h keuring al een item,blijkbaar is de 6 jaar eis i.d op geen enkele test of ervaring gebaseerd.(lees: een ambtenaar heeft deze eis erbij gezet om zij A 4 tje vol te kunnen krijgen mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 13:14

eurotrotter schreef:
vr 17 jul 2020 11:59

OP de bandenleeftijd van 6 jaar word meer en meer teruggekomen,eerst de fabrikanten die een advies gaven van na 6 jaar controleren ( zou je gewoon van eerst af aan moeten doen) en na 10 jaar preventief vervangen.
Nu nemen ook de bekende clubs ,zoals ANWB een ADAC deze instelling over.

Zelfs in Duitsland is de discussie w.b. de leeftijd en 100 km/h keuring al een item,blijkbaar is de 6 jaar eis i.d op geen enkele test of ervaring gebaseerd.(lees: een ambtenaar heeft deze eis erbij gezet om zij A 4 tje vol te kunnen krijgen mrgreen.gif )
Wordt hier een forum taboe geslecht? Bandenfabrikanten geven deze richtlijn al enige tijd, en we moeten elkaar niet de stuipen op het lijf jagen op dit vlak. Veel zinvoller zou het zijn (denk ik) als iemand een klapband heeft en het merk en type deelt op dit forum. Zo beperk je enigszins de schade die de beruchte Matador banden ooit hadden aangericht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravanbanden

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 13:47

Fred G schreef:
vr 17 jul 2020 08:13
@ Dieseltijger:

Duidelijk! thumbup.gif

Maar ik denk dat je een van de weinigen bent.. whistle.gif

Grt Fred
Beetje offtopic, maar ook ik heb dit jaar een proefrit gemaakt met een compleet nieuwe Knaus, die door de dealer werd beladen en vrijblijvend meegegeven. Een half uurtje gereden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » vr 17 jul 2020 14:50

dieseltijger schreef:
vr 17 jul 2020 13:14
eurotrotter schreef:
vr 17 jul 2020 11:59

OP de bandenleeftijd van 6 jaar word meer en meer teruggekomen,eerst de fabrikanten die een advies gaven van na 6 jaar controleren ( zou je gewoon van eerst af aan moeten doen) en na 10 jaar preventief vervangen.
Nu nemen ook de bekende clubs ,zoals ANWB een ADAC deze instelling over.

Zelfs in Duitsland is de discussie w.b. de leeftijd en 100 km/h keuring al een item,blijkbaar is de 6 jaar eis i.d op geen enkele test of ervaring gebaseerd.(lees: een ambtenaar heeft deze eis erbij gezet om zij A 4 tje vol te kunnen krijgen mrgreen.gif )
Wordt hier een forum taboe geslecht? Bandenfabrikanten geven deze richtlijn al enige tijd, en we moeten elkaar niet de stuipen op het lijf jagen op dit vlak. Veel zinvoller zou het zijn (denk ik) als iemand een klapband heeft en het merk en type deelt op dit forum. Zo beperk je enigszins de schade die de beruchte Matador banden ooit hadden aangericht.
DE uiteindelijke oorzaak van een klapband valt nooit te achterhalen,misschien door een diepgaand laboatorium onderzoek.
Het kan de leeftijd zijn,of een beschadiging in het karkas,door b.v. een stoeprandje,of een inrijding door een voorwerp wat op de weg ligt.
Je kunt een klapband nooit uitsluiten door voortijdig je banden te vervangen,ook een nieuwe band kan er onderuit klappen.
Of het ene merk eerder klapt dan t andere weet ik niet.
Verder heb ik in mijn werkzame leven meer dan 40 jaar door Europa gereden,en heb wel eens een caravan met n klapper zien staan,maar om nu te stellen dat t schering en inslag was wil ik ook niet beweren.
Ook ben ik er nooit bij gestopt om te vragen hoe oud de banden waren,ik denk dat vóór derit de bandenspanning controleren veel onheil kan voorkomen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 15:16

Nu was ik net even bij mijn caravan dealer, bij de werkplaats techneut die ook alle bijzondere zaken daar doet en het kwam het over caravan banden te praten..
Toen stelde ik dat ik de slijtage bij mijn Delta as toch wel opvallend vond.
Niet extreem... maar zichtbaar.
Hij vertelde natuurlijk dat dit Delta as eigen was en vroeg naar het merk van mijn banden.... hij wist nog dat de originele fabrieksbanden toen direct gewisseld waren.
Conti Vancontact 100....
Zegt ie tegen me... koop de volgende keer eens Toyo banden.
Beetje verbaast als ik was over dat advies stonden wij daar wat over te kletsen en hij was er stellig in... met Toyo hebben wij nog geen caravan gehad met bandenproblemen, laat staan een klapband.
De gebruikte rubber kwaliteit is toch erg goed.... en hij was erg stellig daarin.
Hij zette Toyo ook hoger dan Conti en Hankook op de ladder..
Kijkende in de bandenstelling zag ik ook idd bijna alleen maar Toyo staan.
En toen herinnerde ik mij dat de garage die mijn auto onderhoud al jaren doet ook Toyo eens adviseerde voor mijn vorige Volvo, en dat ik daar best lang prettig mee rondgereden had.
Ik ga toch eens even lezen wat Toyo nou heeft aan C banden.
De eerste hit die ik tegenkwam was dit: https://www.autobanden-prijsvechter.nl/ ... serve-van/
Dat is niet duur zeg.... en als het echt zo goed is....
Wie weet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 15:30

Ondertussen volgens de ADAC tests:
Knipsel.PNG
Toyo is de hekkensluiter qua slijtage. Ik zit nu even te heuen: ofwel de tests hebben maar een betrekkelijke waarde, of de deskundigen hebben zo hun matig onderbouwde voorkeuren. Ga er maar aan staan als consument.....

Edit: wacht eens....Rotalla...die zitten onder mijn caravan
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 16:02

RE.gif
Tja... maar hier zitten die ronde zwarte rubbers niet onder een caravan.
Onder een auto is het toch weer andere koek hoor.
Ik denk dat ik toch best wel wat waarde geef aan de mening van een caravan onderhouds expert....
Die vent heeft al honderden Toyo's onder caravans gemonteerd... dan heb je wel wat ervaring met zo'n merk zou je denken.

Blijft een misterieus zwart gat he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » vr 17 jul 2020 16:21

Herder rubber slijt minder, maar hoeven dus absoluut niet de betere band te zijn, sterker nog ik vind dit maar een rare test, je wilt gewoon een fijne band en als die wat sneller slijt dan is dat zo
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravanbanden

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 16:25

RE.gif RE.gif RE.gif

Laat ik slijtage bij een autoband nu totaal niet interesant vinden.

Voor mij belangrijk:
Remweg nat
Remweg droog
Zijdelingse grip bij nat
Zijdelingse grip bij droog
En eventueel nog geluidsproductie

Dee eerste 4 punten bepalen echt welke band ik voor mijn auto koop, nummer 5 wordt de beslssende factor als 1 t/m 4 heel dicht bij elkaar ligt. Rest is voor mij volslagen onbelangrijk. Of ik nu 25.000 of 35.000 km met een set doe lig ik niet wakker van. Op de Honda S2000 had ik na 11.000 - 12.000 km een setje Bridgestone Potenza S02 achterbanden nodig.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 16:56

Ach, zowel de tests als de adviezen zijn dagkoersen is mijn conclusie.
  • Het ene jaar staat merk X bovenaan, het andere jaar merk Y. (??)
  • Binnen hetzelfde jaar en dezelfde testcyclus worden bij verschillende diameter- en breedte maten banden het zelfde merk en type totaal verschillende resultaten behaald. (???)
  • Komt Chris bij de caravanboer met (mind you) slijtage klachten dan is het advies (klaarblijkelijk) om een merk te monteren waarvan type X, met rubbermengsel Y, en profieltype Z qua slijtage als hekkesluiter wordt gekarakteriseerd (?????)
Kortom: I'm lost, wat resteert is maximale verwarring. Je kan er in de praktijk weinig mee.

Ik mag dan wel een Kip Shuttle hebben, maar het is echt geen Spaceshuttle: Een duffe doos, duffere Avensis, een nog duffere bestuurder met een risicomijdende rijstijl. Bij toeval is er sprake van een stabiele, rustige caravan dus de basis is goed, en er hoeft weinig gecompenseerd te worden.

En qua motorfietsen: ja....die dingen kunnen schuin hè en die kunnen hard - een heel ander verhaal. Daar wil ik stroef plakkerig spul onder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 17:04

RE.gif en RE.gif en RE.gif

Ja maar... ja maar...
Een caravanband hoeft niet een geweldige:
Remweg nat
Remweg droog
Zijdelingse grip bij nat
Zijdelingse grip bij droog
En eventueel nog geluidsproductie..... te hebben toch?

Voor een autoband gelden imo heel andere criteria..
De hut moet een stevige band hebben, stevige wangen..
En of ie slijt.... zal me worst wezen, ze krijgen na 6 jaar toch een gooi..
Wat mij wel bezig houd is het schuin slijten door de Delta as.
Maar als dat na 6 jaar nog ver binnen de norm ligt vind ik het ook best.
Die Delta as is gewoon lekker met stabiliteit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » vr 17 jul 2020 17:06

Chris schreef:
vr 17 jul 2020 16:02
RE.gif

Die vent heeft al honderden Toyo's onder caravans gemonteerd... dan heb je wel wat ervaring met zo'n merk zou je denken.
IK denk zo iets : Wij ,van WC eend, adviseren:............... mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 17:09

Chris schreef:
vr 17 jul 2020 17:04
Die Delta as is gewoon lekker met stabiliteit.
Ook weer zo'n uit de lucht gegrepen papegaaireactie, gebaseerd op ?????...... ik heb nog nooit een Delta as gehad en toch altijd een stabiele combi thumbup.gif

En ja... wij rijden wel veel km's met de combi in tegenstelling tot verschillenden hier die er slechts over schrijven kus.gif
Laatst gewijzigd door PD op vr 17 jul 2020 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravanbanden

Bericht door Herman&Saskia » vr 17 jul 2020 17:12

eurotrotter schreef:
vr 17 jul 2020 17:06
Chris schreef:
vr 17 jul 2020 16:02
RE.gif

Die vent heeft al honderden Toyo's onder caravans gemonteerd... dan heb je wel wat ervaring met zo'n merk zou je denken.
IK denk zo iets : Wij ,van WC eend, adviseren:............... mrgreen.gif mrgreen.gif
Groot ingekocht, nou die zooi nog ff slijten. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 17:18

RE.gif RE.gif RE.gif

ik heb één keer dus een echt probleem ervaren: Ergens in de Ardennen bij een rotonde, terwijl het was begonnen te sneeuwen (en lekker drabbig was): bij het remmen voor een rotonde klonk het gekraak van de ABS en volgens mij duwde de caravan de auto een eindje door. Wellicht zou permanent rijden met winterbanden onder de caravan een optie zijn want de banden slijten nauwelijks - ondanks de Delta as.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 17 jul 2020 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 17:19

RE.gif van PD
Kan ook.... maar wel frappant dat mijn garage hetzelfde zei een aantal jaar geleden.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 17:21

RE.gif
Jij gelooft ook alles wat ze zeggen awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravanbanden

Bericht door Fred G » vr 17 jul 2020 19:57

Band moet:

Betrouwbaar
Rond
Sterk zijn.

Na 6 jaar worden ze toch vervangen.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravanbanden

Bericht door Fred G » vr 17 jul 2020 19:59

RDDR schreef:
vr 17 jul 2020 13:47
Fred G schreef:
vr 17 jul 2020 08:13
@ Dieseltijger:

Duidelijk! thumbup.gif

Maar ik denk dat je een van de weinigen bent.. whistle.gif

Grt Fred
Beetje offtopic, maar ook ik heb dit jaar een proefrit gemaakt met een compleet nieuwe Knaus, die door de dealer werd beladen en vrijblijvend meegegeven. Een half uurtje gereden.
Volgende caravan ook maar eens doen dan thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravanbanden

Bericht door mrbullmastiff » vr 17 jul 2020 23:57

Zo gaf de dealer van mijn caravan aan dat het onzinnige akties waren van degenen die de originele banden er gelijk afgooien. De originele banden pasten volgens hen heel goed bij het karakter van de Delta as.
Bij mij liggen de originele banden er nog op en die zijn ook niet schuin afgesleten.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » za 18 jul 2020 08:57

dieseltijger schreef:
vr 17 jul 2020 17:18
RE.gif RE.gif RE.gif

ik heb één keer dus een echt probleem ervaren: Ergens in de Ardennen bij een rotonde, terwijl het was begonnen te sneeuwen (en lekker drabbig was): bij het remmen voor een rotonde klonk het gekraak van de ABS en volgens mij duwde de caravan de auto een eindje door. Wellicht zou permanent rijden met winterbanden onder de caravan een optie zijn want de banden slijten nauwelijks - ondanks de Delta as.
IK denk niet dat winterbanden het verschil maken op de caravan,althans niet wat betreft remmen.
DE kracht waarmee de caravan remt word uitgemaakt door de massa die oploopt door het vertragen van het trekkende voertuig,als dat ,doordat de ABS ingrijpt minder hard afremt zal de caravan ook minder hard afremmen.
Als t je gerust stelt is er niks op tegen om permanent met winterbanden te rijden,want,zoals je al zegt;de afstanden die de caravan aflegt zijn beduidend minder dan het trekkende voertuig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”