Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Bart-s
Berichten: 68
Lid geworden op: do 7 dec 2017 17:43
Locatie: Regio Oss-Nijmegen

Re: Caravanbanden

Bericht door Bart-s » zo 7 jun 2020 08:22

Heb ook Viking als winterbanden op de Passat. Daar dik tevreden over. Het is onderdeel van Continental. Nu jaar onze Eifelland en dik tevreden over. Alles wat je van Knaus gewend bent qua kwaliteit. Alleen tent was slecht dus deze laatst vervangen door 1 van 3 meter diep. Zal wel fijn zijn aangezien we vorig jaar overgestapt zijn van een Knaus 450 naar nu een Eifelland van maar 4 meter.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Cara-Fan » zo 7 jun 2020 17:32

Is het een bezwaar om de breedtemaat te veranderen? Dus van 195/70 naar bv. 185? Ik ben op zoek naar C banden maat 195R/70 R14 maar de keus is zeer beperkt in A merken, of ik zoek verkeerd. scratch.gif
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op zo 7 jun 2020 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jekihero

Re: Caravanbanden

Bericht door Jekihero » zo 7 jun 2020 17:40

Er zijn diverse merken die deze maat leveren.
Laatst gewijzigd door Jekihero op zo 7 jun 2020 17:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » zo 7 jun 2020 17:42

RE.gif RE.gif Zeker niet is mijn ervaring. Heb hetzelfde gedaan bij een Touringtroll en die lag echt veel beter achter de auto, niet zo zoekerig bij bijvoorbeeld spoorvorming thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Cara-Fan » zo 7 jun 2020 17:58

RE.gif

Dat zou fijn zijn thumbup.gif een hardere band gaat hopelijk sowieso beter reageren.

RE.gif RE.gif

Dankjewel maar voor mij onbekende merken.. ik zou graag een A merk willen laten monteren.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » zo 7 jun 2020 18:47

Als de loadindex cq draagkracht maar in orde is thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » zo 7 jun 2020 18:55

Cara-Fan schreef:
zo 7 jun 2020 17:58
RE.gif

Dat zou fijn zijn thumbup.gif een hardere band gaat hopelijk sowieso beter reageren.

RE.gif RE.gif

Dankjewel maar voor mij onbekende merken.. ik zou graag een A merk willen laten monteren.
Maar als je smaller gaat, verandert de hoogte ook let daar op, hier kun je oud en nieuw invullen, ik zou proberen ervoor te zorgen dat de omtrek zoveel mogelijk gelijk blijft
banden-velgen calculator.xls
(41.5 KiB) 62 keer gedownload
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » zo 7 jun 2020 20:48

185R-14 C ipv 195-70-14 thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

belgmetsleurhut
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 jun 2020 21:20

Re: Caravanbanden

Bericht door belgmetsleurhut » wo 24 jun 2020 15:50

Dag iedereen - mijn eerste bericht op dit forum blij.gif

Ik heb een vijf jaar oude Knaus Lifestyle 550 gekocht en ben daardoor beginnen lezen op dit forum. Nu las ik over de (on)zin van C banden, de discussies over loskomende schroeven bij hoge bandenspanning,... en heb ook de excel van Jadatis gedownload.
Nu liggen er onder de Knaus SECURITY TR603 banden 185R14C (8PR M+S) met volgende vermeldingen: 102/100S - 104N - Load Range D - Max Load single 850kg at 450kPa (65psi) COLD
Volgens de DOT code worden ze in September 6 jaar oud.
Rekening houdend met een MTM van 1700kg (wat ik niet hoop te benaderen) kom ik volgens Jadatis spreadsheet op heel nipte marges en een adviesdruk die hoger is dan 4.5 bar. Zie ik iets over het hoofd of gooi ik die banden er maar meteen af? scratch.gif

groeten uit Antwerpen
"Nen blauven'otto mé witte sleurrut"

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » wo 24 jun 2020 20:47

RE.gif

Een load index van 850 kg voor een 1700 kg as is zwz "net op het randje( 2 x 850 = 1700 kg)
Dat de banden in september 6 jaar worden,voor jezelf een kwestie van zien wat voor rajecten je in de toekomst zult rijden,ga je volgen jaar tijdens een hittegolf naar de Costa Brava ? of ga je van Antwerpen naar de Belgische kust?

Laat in ieder geval de banden controleren op haarscheuren,of je ze vervangt is aan u,de kosten zijn t niet,maar het is uw geld.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Caravanbanden

Bericht door Peutje » wo 24 jun 2020 20:57

belgmetsleurhut schreef:
wo 24 jun 2020 15:50
Dag iedereen - mijn eerste bericht op dit forum blij.gif

Ik heb een vijf jaar oude Knaus Lifestyle 550 gekocht en ben daardoor beginnen lezen op dit forum. Nu las ik over de (on)zin van C banden, de discussies over loskomende schroeven bij hoge bandenspanning,... en heb ook de excel van Jadatis gedownload.
Nu liggen er onder de Knaus SECURITY TR603 banden 185R14C (8PR M+S) met volgende vermeldingen: 102/100S - 104N - Load Range D - Max Load single 850kg at 450kPa (65psi) COLD
Volgens de DOT code worden ze in September 6 jaar oud.
Rekening houdend met een MTM van 1700kg (wat ik niet hoop te benaderen) kom ik volgens Jadatis spreadsheet op heel nipte marges en een adviesdruk die hoger is dan 4.5 bar. Zie ik iets over het hoofd of gooi ik die banden er maar meteen af? scratch.gif

groeten uit Antwerpen
Over de Security Banden (standaard op Knaus laatste jaren) is op dit forum al genoeg geschreven. Ik heb ze bij mij vorig jaar bij aankoop gelijk laten vervangen door continentals. 1 Security is gedegradeerd tot reserveband en hoop hem de komende 6 jaar niet nodig te hebben.
Lifestyle is wel een collectors item denk ik, gedurfde indeling, wel leuk. Vergeet niet foto's te posten van dit moois in de topic combinaties, wij willen ook graag meegenieten. zwaaien.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 21:12

Ook ik heb de Security road rubbers bij aanschaf direct laten wisselen voor Conti Vancontakt 100
Gewoon een merkband en veel stabieler.
De volgende banden worden trouwens Hankook.... schijnt echt ideaal voor een zeer betaalbare prijs te zijn.

Enne.... ook welkom op het forum hoor... en bij de Knaus club.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

belgmetsleurhut
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 jun 2020 21:20

Re: Caravanbanden

Bericht door belgmetsleurhut » wo 24 jun 2020 21:26

Peutje schreef:
wo 24 jun 2020 20:57
belgmetsleurhut schreef:
wo 24 jun 2020 15:50
Dag iedereen - mijn eerste bericht op dit forum blij.gif

Ik heb een vijf jaar oude Knaus Lifestyle 550 gekocht en ben daardoor beginnen lezen op dit forum. Nu las ik over de (on)zin van C banden, de discussies over loskomende schroeven bij hoge bandenspanning,... en heb ook de excel van Jadatis gedownload.
Nu liggen er onder de Knaus SECURITY TR603 banden 185R14C (8PR M+S) met volgende vermeldingen: 102/100S - 104N - Load Range D - Max Load single 850kg at 450kPa (65psi) COLD
Volgens de DOT code worden ze in September 6 jaar oud.
Rekening houdend met een MTM van 1700kg (wat ik niet hoop te benaderen) kom ik volgens Jadatis spreadsheet op heel nipte marges en een adviesdruk die hoger is dan 4.5 bar. Zie ik iets over het hoofd of gooi ik die banden er maar meteen af? scratch.gif

groeten uit Antwerpen
Over de Security Banden (standaard op Knaus laatste jaren) is op dit forum al genoeg geschreven. Ik heb ze bij mij vorig jaar bij aankoop gelijk laten vervangen door continentals. 1 Security is gedegradeerd tot reserveband en hoop hem de komende 6 jaar niet nodig te hebben.
Lifestyle is wel een collectors item denk ik, gedurfde indeling, wel leuk. Vergeet niet foto's te posten van dit moois in de topic combinaties, wij willen ook graag meegenieten. zwaaien.gif
RE.gif Ik wist niet dat dat model zo gelief/gezocht was, maar wij vielen inderdaad wel voor die indeling knipoog.gif
Ik zal met ter tijd wel eens foto's posten zodat jullie kunnen meegenieten thumbup.gif
Ik moet wel zeggen dat de banden er nog goed uit zien (voor zover ik dat kan inschatten). Zal ze eerst eens laten nakijken, maar bij de minste twijfel gaan ze er uit hoor.
"Nen blauven'otto mé witte sleurrut"

belgmetsleurhut
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 jun 2020 21:20

Re: Caravanbanden

Bericht door belgmetsleurhut » wo 24 jun 2020 21:27

eurotrotter schreef:
wo 24 jun 2020 20:47
RE.gif

Een load index van 850 kg voor een 1700 kg as is zwz "net op het randje( 2 x 850 = 1700 kg)
Dat de banden in september 6 jaar worden,voor jezelf een kwestie van zien wat voor rajecten je in de toekomst zult rijden,ga je volgen jaar tijdens een hittegolf naar de Costa Brava ? of ga je van Antwerpen naar de Belgische kust?

Laat in ieder geval de banden controleren op haarscheuren,of je ze vervangt is aan u,de kosten zijn t niet,maar het is uw geld.
RE.gif De Belgische kust ? [aschrik.gif]
Nee dank u! Dan rij ik wel naar Zeeland.
"Nen blauven'otto mé witte sleurrut"

belgmetsleurhut
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 jun 2020 21:20

Re: Caravanbanden

Bericht door belgmetsleurhut » wo 24 jun 2020 21:29

Chris schreef:
wo 24 jun 2020 21:12
Ook ik heb de Security road rubbers bij aanschaf direct laten wisselen voor Conti Vancontakt 100
Gewoon een merkband en veel stabieler.
De volgende banden worden trouwens Hankook.... schijnt echt ideaal voor een zeer betaalbare prijs te zijn.

Enne.... ook welkom op het forum hoor... en bij de Knaus club.. mrgreen.gif
RE.gif Dank voor de welkom. Ja, ik had hier en daar al iets gelezen over die banden. Maar ik heb wel de indruk dat alle "102" banden ook max 850 zijn, dus voor de totale belasting van de as zal het altijd een probleem zijn, toch? Dan maar minder meenemen! Nu mijn vrouw nog overtuigen awhoea.gif
"Nen blauven'otto mé witte sleurrut"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 22:03

850 Kg x 2 + 1700 Kg..
Prima toch..

1700 Kg is veel voor de gemiddelde caravan hoor.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen idee heb wat een Lifestyle leeg weegt en ook niet welk maximum de as is.
Ik denk uit jou reactie... 1700KG.

Mijn Sudwind is echt geen lichtgewicht, maar ik kom beladen meestal net aan de 1600 Kg.
Dan heb ik nog 100 Kg over...
En de kogeldruk is ong. 90 Kg... die verminderd op de 1600... is de asdruk 1510 Kg... mooi toch.
Mijn Conti Vancontact is de versie 104.. is 900 Kg...
Lekker ruim in de specs ..

Lifestyle is wel een bijzonder concept caravan.
Gedurfde indeling.
Hij stond eens bij mijn dealer... natuurlijk gekeken... apart zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravanbanden

Bericht door RDDR » wo 24 jun 2020 22:09

Chris schreef:Ook ik heb de Security road rubbers bij aanschaf direct laten wisselen voor Conti Vancontakt 100
Gewoon een merkband en veel stabieler.
De volgende banden worden trouwens Hankook.... schijnt echt ideaal voor een zeer betaalbare prijs te zijn.

Enne.... ook welkom op het forum hoor... en bij de Knaus club.. mrgreen.gif
Die van mij kwam standaard op Hankook... Blijkbaar is Knaus afgestapt van security of wat het ook was

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020 22:14

RE.gif
Security was de 15" band, jij hebt 17".
Die heeft Security niet dacht ik.
Dus je zit gebakken.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Caravanbanden

Bericht door Peutje » wo 24 jun 2020 22:22

RDDR schreef:
wo 24 jun 2020 22:09
Chris schreef:Ook ik heb de Security road rubbers bij aanschaf direct laten wisselen voor Conti Vancontakt 100
Gewoon een merkband en veel stabieler.
De volgende banden worden trouwens Hankook.... schijnt echt ideaal voor een zeer betaalbare prijs te zijn.

Enne.... ook welkom op het forum hoor... en bij de Knaus club.. mrgreen.gif
Die van mij kwam standaard op Hankook... Blijkbaar is Knaus afgestapt van security of wat het ook was

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Gelukkig maar, ik betaal liever een paar tientjes meer voor fatsoenlijk schoeisel.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 609
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Caravanbanden

Bericht door E.T. » wo 24 jun 2020 22:55

Ik heb de af-fabriek securty banden nog onder mijn Knaus liggen en heb er inmiddels de nodige km mee gemaakt. Tot nu toe geen klachten. Slijtage patroon is netjes, wegligging van de combi bij vorige auto (Volvo V70 MY05) was bij hogere snelheden wat zoekerig, met huidige combi geen last meer van gehad. Als de banden straks 6+ jaar zijn, ga ik wel kijken wat de bandenboer me adviseert.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » wo 24 jun 2020 22:56

belgmetsleurhut schreef:
wo 24 jun 2020 15:50
Dag iedereen - mijn eerste bericht op dit forum blij.gif

Ik heb een vijf jaar oude Knaus Lifestyle 550 gekocht en ben daardoor beginnen lezen op dit forum. Nu las ik over de (on)zin van C banden, de discussies over loskomende schroeven bij hoge bandenspanning,... en heb ook de excel van Jadatis gedownload.
Nu liggen er onder de Knaus SECURITY TR603 banden 185R14C (8PR M+S) met volgende vermeldingen: 102/100S - 104N - Load Range D - Max Load single 850kg at 450kPa (65psi) COLD
Volgens de DOT code worden ze in September 6 jaar oud.
Rekening houdend met een MTM van 1700kg (wat ik niet hoop te benaderen) kom ik volgens Jadatis spreadsheet op heel nipte marges en een adviesdruk die hoger is dan 4.5 bar. Zie ik iets over het hoofd of gooi ik die banden er maar meteen af? scratch.gif

groeten uit Antwerpen
Heb het ook maar even door mijn calculator gegooid, kwam 5,1 bar uit. Gesteld dat je echt 1700kg op de as hebt en gelijk verdeeld, en 4,5 bar exact in de band zit, dan zou je constant 160kmpu kunnen rijden, zonder ook maar een stukje van de band te oververhitten.

Maar ja , je begrijpt al, dat 100% nouwkeurigheid onhaalbaar is.
Gewicht is nooit precies gelijk verdeeld, 80kg verschil R/L komt voor. En de druk is bij analoog al nooit zo nouwkeurig af te lezen, en bij digitaal, ondanks eventueel 2 cijfers achter de komma, wat hoge nouwkeurigheid doet verwachten, kan ook er zomaar 5 a 10% naast zitten.
Nu rijdt je geen 160, 120 absolute max is aannemelijker, maar je moet altijd zoveel mogelijk reserve aanhouden, voor het Worst Kees senario.
Nu heb ik ingeschat ( dus besiscussiëerbaar) dat als je voor 160kmpu uitrekent, en 11% bij de aslast telt, om 90% van de draagcapaciteit te gebruiken, dat dan de band een invering krijgt, waarbij de schroeven nog niet lostrillen uit je houtwerk. Eigenlijk 80% , maar lees verder.
Dan trek ik van totaalgewicht of MTM eerst 4% als trekhaaklast af( maar kan je in het kleine oranje vlakje ook je eigen gewicht voor opgeven.
Als dan gewichtsverdeling 45%/55% , dan lichtste kant gebruikt 80% van het gewicht, waarvoor de druk is uitgerekend voor 160 kmpu, en dus net geen gestuiter, en de zwaarste kant 100%, dus net geen oververhitting.

Je banden geven buiten de 102/100 S ( 190kmpu max, maar ďie loadindex is voor 160kmpu berekent), ook 104N, iets wat merken uit de Continentalgroep ook vaak doen, nederlands woord daarvoor ken ik niet, maar Engels additional service descriptions, en Duits zuzatsbetriebskennung( 102S NEN betriebskennung)
Mogelijk geven ze ook net als Contigroep ook en 65 psi direct achter de 102/100S, en verderop de bandwang " maximum inflation pressure ( cold) 514kPa( 75 psi).
Dan mag je voor de band 5,1 bar vullen , maar ook de ventielen moeten dit ook aankunnen, en ook de velgen.
Zitten vask ruime reserves in, maar HP ventieken zijn voor die hogere drukken gemaakt, en metalen boven 10 bar. Maar ook als er geen " max infl pr" op straat, zou ik het aandurven.

In Amerika mag tegenwoordig niet meer boven de 65psi voor jouw band, gegaan worden, vroeger wel, maar ik heb de vraag gesteld aan een bandenfabrikant, of dit ook voor Europa geldt, zoals ik automatisch aannam.
In deze coronatijd krijg ik echter geen antwoorden op dit soort vragen.

Dan nog over je 6 jaar oude banden. ANWB en VACO en Michelin, schrijven 6 haar na montage , elk jaar door profesional laten controleren, vooral op verouderingsverschijnselen, en na 10 jaar preventief vervangen. 2 jaar op stock na DOT datum, wordt beschouwd als nieuw, dus soms zelfs pas na 12 jaar na DOT preventief vervangen nodig.
Dit is dan weer beter voor het milliëu, want autobanden zijn moeilijk millieuvriendelijk te recyclen.

Mogelijk zouden consumenten organisaties eens met de Duitse instantie, die de " tempo 100" eisen opgesteld hebben van niet ouder dan 6 jaar na DOT , kunnen overleggen , of dit in deze tijd nog wel nodig is.

Dan ook gelijk met die verzekeringen , die 6 jaar gebruiken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravanbanden

Bericht door mrbullmastiff » do 25 jun 2020 00:43

Chris schreef:
wo 24 jun 2020 21:12
Ook ik heb de Security road rubbers bij aanschaf direct laten wisselen voor Conti Vancontakt 100
Gewoon een merkband en veel stabieler.
De volgende banden worden trouwens Hankook.... schijnt echt ideaal voor een zeer betaalbare prijs te zijn.

Enne.... ook welkom op het forum hoor... en bij de Knaus club.. mrgreen.gif
Ik heb vorige week toen ik mijn ventielen heb laten vervangen bij de bandenhandel gesproken over de Security road banden die bij mij nog steeds op de caravan liggen.
Volgens de handelaar is er helemaal niets mis met deze banden en zijn die niet beter of slechter dan alle veel gebruikte C banden op caravans. Security road is een submerk van een grote bekende bandenfabrikant en voldoet gewoon aan alle veiligheidsstandaarden. Hankook, door velen aangeprezen was hij zelfs helemaal niet zo heel positief over, na vier a vijf jaar beginnen die vaak al droogtescheurtjes te krijgen

Mijn banden zagen er ook nog prima uit en er was geen enkele reden voor vervanging.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravanbanden

Bericht door ArnoM » do 25 jun 2020 07:05

RE.gif
Mijn eigen banden handelaar waar ik al zeker 15 jaar alles doe wat met velgen en banden te maken heeft en die ik best wel hoog heb zitten wat zwart rubber betreft, weet ook geen flikker van caravan banden en wat nodig is om stabiel en veilig te kunnen rijden.
Ik verving de 4 banden om onze tandemasser omdat ze 6 jaar oud waren en direkt werd duidelijk waarom die caravan altijd een beetje aan het "staartkwispelen" is geweest.
De wangen van die bandjes waren zeer zacht en konden met 2 vingers zo ingeknepen en vervormd worden.
Met zulke zachte wangen en een relatief lage (voorgeschreven) druk gaat die beweging ook door in de caravan natuurlijk.
Dus naar aanleiding van mijn reactie op die banden had de handelaar kunnen weten dat het geen geschikte caravan banden waren..
Een paar maanden later gaat een vriend van ons daar nieuwe banden laten monteren onder zijn Hobby, krijgt hij exact die banden aangesmeerd!
Niets van geleerd dus.
Als ik nu nieuwe banden zou moeten doen voor een caravan zouden het de bekende slachtoffers worden die hier vaak beschreven worden.

OT onder onze nieuwe Fendt liggen Firestone's.
Die worden hier wel goed beoordeeld geloof ik.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 25 jun 2020 08:47

RE.gif

Dat is ook mijn ervaring met de goede bandenboer helaas, ze zijn goed met banden voor de auto, maar caravan snappen ze gewoon niet goed, je krijgt gewoon elke keer banden die te oud zijn, dus moeten ze weer opnieuw bestellen, ze adviseren zelf geen stalen ventielen en promoten de merken waar ze zelf goed op verdienen.

verder valt me steeds weer op dat die jochies die er werken met oude golfjes enz. gewoon zo lomp omgaan met je mooie 18-19" velgen dat er elke keer wel weer iets van een beschadiging op komt als je er niet zelf bijstaat en ze er op aanspreekt dat ze het lood moeten wegsnijden ipv steken met een scherpe beitel :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

belgmetsleurhut
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 jun 2020 21:20

Re: Caravanbanden

Bericht door belgmetsleurhut » do 25 jun 2020 09:00

Dankjewel voor alle feedback. Heb net het gelijkvormigheidsattest bekeken en daar staat op regel 52 de bandenmaat: 195/70R15C 104 M
Nu staan er 185R14C 's op - maakt dat een wezenlijk verschil?
"Nen blauven'otto mé witte sleurrut"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”