Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » za 18 jul 2020 09:06

Wat mij opvalt in deze discussie is , dat wat je ook wil delen met mede forumleden er altijd een paar zijn die jouw advies of mededeling in twijfel trekken of oneruit proberen te halen.
En dat vind ik jammer.
Want waarom zou iemand dan nog iets delen op dit forum.
Als Chris van de caravan dealer de opmerking krijgt dat Toyo banden prima zijn voor onder de caravan, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen.
En als hij de stabiliteit van zijn caravan als goed beschouwd,dan komt er direct weer iemand die dit in twijfel trekt en dat begrijp ik niet.
Laat iedereen in zijn waarde en heb respect voor elkaar zonder te proberen iemand onderuit te halen.
Dit wil ik even kwijt.

Mvrgr.Kees

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » za 18 jul 2020 10:44

RE.gif

Ho even;het is geenszins de bedoeling om Toyo's of welke band dan ook af te z**ken hier.
Toyo, of welke band dan ook zijn me allemaal even lief.,ik zou ze misschien zelf wel kopen als de tijd daar is.
De tendens hier is dikwijls het ongenuanceerd wantrouwen in alles wat niet uit Europa komt.
Dar komt nog bij dat er bij caravan bedrijven soms mensen werken die alles van een caravan afweten ,maar er nooit een kilometer mee gereden hebben,laat staan dat ze ervaring hebben met een duur-test.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Caravanbanden

Bericht door Techn » za 18 jul 2020 10:47

Keesje schreef:Wat mij opvalt in deze discussie is , dat wat je ook wil delen met mede forumleden er altijd een paar zijn die jouw advies of mededeling in twijfel trekken of oneruit proberen te halen.
En dat vind ik jammer.
Want waarom zou iemand dan nog iets delen op dit forum.
Als Chris van de caravan dealer de opmerking krijgt dat Toyo banden prima zijn voor onder de caravan, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen.
En als hij de stabiliteit van zijn caravan als goed beschouwd,dan komt er direct weer iemand die dit in twijfel trekt en dat begrijp ik niet.
Laat iedereen in zijn waarde en heb respect voor elkaar zonder te proberen iemand onderuit te halen.
Dit wil ik even kwijt.

Mvrgr.Kees
Als we deze regel gaan toepassen wordt er helemaal niet meer gereageerd???!!!

Dan kan het forum wel sluiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » za 18 jul 2020 11:18

Welke regel bedoel jij?

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Caravanbanden

Bericht door Techn » za 18 jul 2020 12:40

Dat wat ik quote
Dat wat jij zegt dus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » za 18 jul 2020 12:46

@Keesje:

Bekijk het zo: "Zoals de waarheid te vinden is uit het botsen der meningen..." De vraag die boven de discussie hangt is: "Hoe kom je in godesnaam te weten wat een goede band is?".

En nu to-the-point: Het zou van weinig respect getuigen als ik Chris' zijn weergave in twijfel zou trekken (want dan zou ik de suggestie wekken dat hij een jokkebrok is). We komen met bronnen die onderling elkaar tegenspreken - en de vraag: Waar moet je dan van uit gaan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » za 18 jul 2020 12:49

Onzin!
Als je jouw ervaringen deelt in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben dan hoeft er niet gelijk met suggestieve opmerkingen en negatief te worden gereageerd.
Maar kennelijk voel jij je aangesproken .

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » za 18 jul 2020 12:52

Ik heb het over de opmerking van Techn voor alle duidelijkheid.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » za 18 jul 2020 12:52

Ik heb het over de opmerking van Techn voor alle duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravanbanden

Bericht door Conradi » za 18 jul 2020 13:03

Psies, accepteer dat een ieder een eigen kijk heeft: sommige focussen op rij-eigenschappen, anderen op betrouwbaarheid of prijs.
Ik heb sinds maart er Hankooks onder liggen. Merk daar verder weinig: op het af-fabriek rubber lag ‘ie als een blok op de weg en dat doet ‘ie nog :wink:
Ik wissel om de 6 jaar, want zelfs als je 12 jaar met een caravan doet is dat nog overzichtelijk.

Autobanden houdt ik origineel: er liggen conti’s onder (tegenwoordig met Volvo-logo) en daar blijf ik bij :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravanbanden

Bericht door mrbullmastiff » za 18 jul 2020 13:10

Ik denk dat Toyo’s prima banden zijn, in het verleden heb ik ze ook wel eens gehad maar in het algemeen zijn heel erg veel banden prima voor gebruik op een caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravanbanden

Bericht door Jan van Vijven » za 18 jul 2020 15:04

Keesje schreef: Als Chris van de caravan dealer de opmerking krijgt dat Toyo banden prima zijn voor onder de caravan, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen.
Niemand die twijfelt of Chris dit daadwerkelijk gehoord heeft, dat er getwijfeld wordt aan die dealer is van een geheel andere orde, veel mensen kennen wel een dealer die anders beweert.....
Tja, die mensen willen dat ook delen, is die band dan echt goed, of is onze ingefluisterde mening niet belangrijk genoeg om te melden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 16:17

Ho ho...

Ik bedoel niet dat je een Toyo MOET monteren hoor.
Je zou er eens over na kunnen denken als je een nieuw setje nodig hebt.
En dat ik direct af fabriek de banden wisselde is op advies van 3 gerespecteerde mede forummers... en mijn dealer deed niet moeilijk... dus hupsakee..
Voor mijn volgende set zijn er nu 3 opties... de Hankook waar ik veel positieve reacties van lees, de Conti's die mij en een ander forumlid iets minder goed ( lees slijtvast) bevallen en wat de techneut van mijn dealer en mijn garagist onafhankelijk van elkaar mij influisterde... die Toyo's.
En voor de weet.... die gozer rijd zelf ook met een hut rond... volledig aangepaste en omgebouwde weliswaar, maar wel met een Delta as.. en gaat verweg met die combi. M.a.w. wel ervaring met sleurhutrijden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » za 18 jul 2020 16:23

Jan van Vijven schreef:
za 18 jul 2020 15:04
...veel mensen kennen wel een dealer die anders beweert.....
Tjah en wat is de ervaring van een specifieke dealer of medewerker werkelijk waard... wij van WC-eend... geen enkele wetenschappeljjke onderbouwing, veelal niet verder dan lbo of mbo geschoold, maar het wordt al snel als een voldongen en onbetwistbaar feit verkondigd... logisch dat daar reacties op komen mrgreen.gif

Juist daar is een open forum voor bedoeld... het delen van (tegenstrijdige) ervaringen... om daar voor jezelf een beeld van te vormen thumbup.gif

De meeste "deskundigen" schrijven en praten veel over kamperen en rijden met de caravan, zonder het zelf echt veel en vaak te doen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 16:56

Volgens mij is er wel degelijk verschil tussen een papieren deskundige en een ervarings deskundige.
En laat nou juist die laatste van toepassing zijn hier...

En dat ie een kast vol met die banden heeft... klopt... maar er waren er ook net een stuk of 16 geleverd, die lagen voor het bandenmagazijn, en dat was ook de reden waarom wij er over aan de praat raakten.

Frappant vind ik ook dat ik lang geleden met mijn vorige auto last van cuppen had.
Mijn garagehouder stuurde me naar een oude baas die in Haarlem een banden, cq uitlijn bedrijfje had.
Zo iemand die nog wist wat ie deed zonder dat de computer het hem vertelde.
Die uitlijning van auto's aanvoelde zeg maar.
Ok die man kwam toen met dit zelfde merk op de proppen....
Ik denk dat hij zeker een ervarings deskundige is....
2 totaal verschillende mensen dus met het zelfde advies..
Dan kan je toch wel eens ergens over gaan denken... nietwaar... wel waar.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravanbanden

Bericht door Niels83 » zo 19 jul 2020 16:20

even een korte vraag over banden tussendoor.
op nijn caravan staat uit mijn hoofd dat hij max 3,5 bar mag zijn, nogmaals uitmijn hoofd op de band staat 5 bar, wat houik nu het beste aan?

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravanbanden

Bericht door Erwin1987 » zo 19 jul 2020 16:21

Band.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravanbanden

Bericht door Keesje » zo 19 jul 2020 17:47

Ik weet dat de dealer bij mijn vorige caravan 4,5 bar indeed.
Maar bij mijn huidige caravan staat in het instructieboekje 4,1 bar dus houd ik dit maar aan.
Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravanbanden

Bericht door Erwin1987 » zo 19 jul 2020 18:21

Ook met andere banden?


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravanbanden

Bericht door Fred G » zo 19 jul 2020 22:13

Niels83 schreef:
zo 19 jul 2020 16:20
even een korte vraag over banden tussendoor.
op nijn caravan staat uit mijn hoofd dat hij max 3,5 bar mag zijn, nogmaals uitmijn hoofd op de band staat 5 bar, wat houik nu het beste aan?
Wat staat er op de band zelf, kun je dat toevallig zien?
Bij onze band van de caravan (Hankook) staat 380 kPa. Dus ik zet m op 3,8 bar.
Bij de lange winterstalling gooi ik m op 4,5 bar.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Caravanbanden

Bericht door Henkc » zo 19 jul 2020 23:18

Voor de mensen die door de bomen het bos niet meer zien..
https://www.apk-autokeuring.nl/caravan-banden/

Afgezien daarvan kun je zelf ook nagaan.
Auto 1600kg 4 banden = 400kg per band
Caravan 1600kg 2 banden = 800kg per band
Met de moderne “Minimal enginering” kun je er echt van uit gaan dat er verschil tussen deze banden zit.

Overigens mijn Hobby geeft aan 4,5 (na een dagje rijden ri Spanje) zit dat ruim boven de 5.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravanbanden

Bericht door myalexx » zo 19 jul 2020 23:31

Een caravan band is eigenlijk gewoon een bedrijfswagen band.

Dus iets andere rubber samenstelling en even wat meer koortlagen ( kan dus meer gewicht hebben )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravanbanden

Bericht door dieseltijger » zo 19 jul 2020 23:37

Volgens mij ook. De originele banden die onder mijn Kip zaten waren Vredestein Comtrack banden. De naam doet vermoeden dat het inderdaad bedrijfswagen banden zijn. En volgens mij (maar ik kan het mis hebben) zijn de wanden daarvan wat stugger en is materiaal wat slijtvaster, en is er sprake van een groter draagvermogen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”