Alko krik

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Alko krik

Bericht door FWalraven » ma 19 jun 2006 23:10

Hallo,

Wie heeft er ervaring met een Alko krik.

Met name voor het waterpas zetten op de camping.

Als de laagste kant aan de voortent cq luifel zijde zit zal de krik dus aan die zijde onder het chassis geplaatst moeten worden.

Ik heb vanmiddag zo'n krik bekeken en kreeg daarbij het vermoeden dat de slinger daarvan wel eens irritant in de weg blijft zitten omdat hij niet geheel onder de caravan zit.


Frans

BDoets

Bericht door BDoets » ma 19 jun 2006 23:16

Wij hebben een Alko krik bij onze Adria Unica 390, en hebben er dit voorjaar onze eerste vakantie mee gehad.
Inderdaad steekt de slinger van de krik, als je 'm omklapt, nog zekeer twee centimeter uit. Ik kan je echter verzekeren dat we daar geen last van hebben gehad.
Als ik me goed herinner komt de krik, als-ie aan de luifelkant staat, achter het opstapje te staan, en op die manier zit hij al helemaal niet in de weg.
Bart

gastjw

Bericht door gastjw » ma 19 jun 2006 23:39

Je bedoelt toch niet dat je dat ding als vervanger gaat gebruiken voor het wiel?
Behalve dat ie daar niet op is gemaakt moet je wel heel precies stellen en blijven controleren. Je kunt het chassis er ernstig mee vervormen als het ding begint te wringen. Ik heb de gevolgen eens mogen aanschouwen.
De bedoeling is om er bij aangekoppeldfe caravan een lekke band mee te lijf te gaan. Je kunt / mag er ook wel mee waterpas stellen, maar alleen om dan plankje(s) onder het wiel te leggen.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » ma 19 jun 2006 23:56

Jasperw,

En een leveler?

Daarmee voorkom ik jou probleem.

Maar hoever komt deze naar binnen.

Hij kan in iedergeval niet achter het trapje.

Frans

Pappa

Bericht door Pappa » di 20 jun 2006 12:45

Mee eens: ik gebruik de Alko krik ook om plankjes onder het wiel te kunne zetten. Daarna verwijder ik hem omdat anders de kleine het wel eens leuk zou kunnen vinden om voor orgelman te spelen!
Krik is om op te krikken; niet om op te steunen.

Bob1976

Bericht door Bob1976 » di 20 jun 2006 13:56

Pappa schreef:Mee eens: ik gebruik de Alko krik ook om plankjes onder het wiel te kunne zetten. Daarna verwijder ik hem omdat anders de kleine het wel eens leuk zou kunnen vinden om voor orgelman te spelen!
Krik is om op te krikken; niet om op te steunen.
hmmm, ik gebruik de krik ook tijdens het camperen om ervoor te zorgen dat de caravanvering niet meer kan "inveren".... ik heb namelijk het volgende gedachte expiriment gedaan :wink:

als je de caravan hebt neer gezet, en de pootjes voor en achter hebt uitgedraaid heb je zegmaar een evenwicht in de belasting van de constructie van de caravan. Als ik nu in de deur opening stap verander ik de belasting, de vering van het wiel zal in principe gewoon ingedrukt willen worden waardoor de belasting op de pootjes toeneemt (hetzelfde effect als je probeert de caravan m.b.v. de pootjes in de breedte waterpas te stellen... overdreven gezegt zal de caravan willen doorzakken...). Nu zet ik de krik achter het wiel (aan de kant van de deur) en wel zover uitgedraaid dat de caravan net een ietsiepietsie uit de vering komt. Op deze manier zal de belasting van de constructie "normaal" zijn, namelijk in het midden van het chassis (waar de krik zit...). De meest ideale plek voor de krik zou natuurlijk precies onder de as zijn, maar goed deze manier lijkt me al beter dan helemaal geen krik....

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » di 20 jun 2006 21:21

JasperW schreef:Je bedoelt toch niet dat je dat ding als vervanger gaat gebruiken voor het wiel?
Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Ten slotte heb ik het wiel niet nodig als de caravan toch stilstaat... :)
In de praktijk steunt-ie dus aan één kant op de krik plus twee uitdraaisteunen; aan de andere kant normaal op een wiel en twee steunen.
Ik weet dat het gangbaar is om te levellen met de as (dat heb ik vroeger altijd gedaan met de potkrik, dwz die stond altijd onder het frame vlak naast de as) maar de alko krik kan maar op één plek, tussen de as en de achtersteunen. Maar daar is volgens mij heel weinig tegen. De poten houden hem stabiel, en bovendien is die krik zó geconstrueerd dat hij eigenlijk geen kant op kan.
Tot dusver twee-en-een-halve-week op die manier in gewoond, dit voorjaar.
Zoals Bob al schreef: ook als de caravan alleen op wielen + steunen staat, veert de as in zo gauw je erin stapt. Dan staat hij min of meer op zijn steunen + een klein percentage wielen. Wat is het verschil?
Bart

Stef

Bericht door Stef » di 20 jun 2006 21:50

Bob1976 schreef:De meest ideale plek voor de krik zou natuurlijk precies onder de as zijn
Ik denk niet dat dit altijd zo is. Bij mijn caravan zitten de wielen toch iets achter de as. Als ik een krik onder de as zou zetten zou ik de balans toch wel wat veranderen. Stel dat de koppelingsdruk al een beetje aan de lage kant zou zijn zou je risico lopen dat de caravan achterover gaat bij het opkrikken.

gastjw

Bericht door gastjw » wo 21 jun 2006 21:02

Jullie mogen filosoferen zoveel je wilt. En ik kan daar een heel eind in mee gaan.
Maar ik vermeld alleen het botte feit dat mijn dealer me ooit een kriksteun liet zien die bijna haaks omgeklapt was. Het chassis waar ie aan vast zat had daardoor ook nogal voor z'n broek gehad en was ook wat vervormd, om het met enig understatement te zeggen.
Hoe het precies gekomen was vermeldde de dealer niet, maar hij wist wel dat het niet bij een lekke band wisselen was gekomen.
Ergens meen ik me te herinneren dat de krik niet goed gestaan had en van een steen af geschoten was.
De rest werd aan mijn verbeelding en (ook jullie)scherpzinnigheid overgelaten.
Verder heb ik er nooit meer zo diep over nagedacht, maar wel braaf alleen plankjes onder het wiel gelegd.
Misschien is de lering uit dit verhaal wel dat je de krik niet moet gebruiken om blijvend het wiel uit z'n veren te tillen. Als het krikje door de 'muziek' van de wisselende belasting dan een keer uitschiet kun je aardig neerploffen. Misschien ook niet zo goed voor de pootjes...?

BDoets

Bericht door BDoets » wo 21 jun 2006 21:19

JasperW schreef:Als het krikje door de 'muziek' van de wisselende belasting dan een keer uitschiet kun je aardig neerploffen. Misschien ook niet zo goed voor de pootjes...?
Niks neerploffen, want hij steunt immers al op de pootjes.
Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 21 jun 2006 23:13

bdoets schreef:
JasperW schreef:Als het krikje door de 'muziek' van de wisselende belasting dan een keer uitschiet kun je aardig neerploffen. Misschien ook niet zo goed voor de pootjes...?
Niks neerploffen, want hij steunt immers al op de pootjes.
Bart
Het is zeer de vraag of de pootjes van een Alko onderstel dat gaan houden en niet met grof geweld uit je vloer scheuren.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 21 jun 2006 23:33

*Peter* schreef:Het is zeer de vraag of de pootjes van een Alko onderstel dat gaan houden en niet met grof geweld uit je vloer scheuren.
Zoals ik al zei, er is geen sprake van ploffen.
De caravan rust op 1 wiel, 1 krik EN 4 pootjes. Als wiel + krik plotseling zouden desintegreren dan stond-ie op 4 pootjes, zonder plof. Dat scheurt niet, daar kan die caravan echt tegen.
Toegegeven, ik heb ook liever dat wiel en die krik erbij, maar we hebben het dan ook over een hypothetisch geval...
Bart

BDoets

Bericht door BDoets » wo 21 jun 2006 23:40

Ik heb het nog even opgezocht...:
http://www.al-ko.de/fahrzeugtechnik/car ... heber.html
"Praktischer Doppelnutzen
Der Wagenheber eignet sich auch zum Ausrichten und Unterbauen des Wohnwagens. In diesem Fall sollten Sie jedoch nicht vergessen, den Wohnwagen während des Ausrichtens zu sichern, d.h. am Zugfahrzeug angekuppelt zu lassen."

Bob1976

Bericht door Bob1976 » do 22 jun 2006 15:44

JasperW schreef:Jullie mogen filosoferen zoveel je wilt.
fijn dat dat mag Jasper :wink:
JasperW schreef:Misschien is de lering uit dit verhaal wel dat je de krik niet moet gebruiken om blijvend het wiel uit z'n veren te tillen.....
dat ben ik wél met je eens hoor, want als je zover door gaat met krikken dat het wiel los komt van de grond heb je geen remmend vermogen meer.... met de kans dat de caravan wil gaan draaien om het punt waar hhet andere wiel nog aan de grond staat.... :? ik draai dan ook niet de krik zover omhoog dat het wiel los komt :wink:

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » do 22 jun 2006 17:33

Bob1976 schreef:...als je zover door gaat met krikken dat het wiel los komt van de grond heb je geen remmend vermogen meer.... met de kans dat de caravan wil gaan draaien om het punt waar hhet andere wiel nog aan de grond staat.... :? ik draai dan ook niet de krik zover omhoog dat het wiel los komt :wink:

gr, Bob.
Daarom staat er ook in die Duitse tekst:
"In diesem Fall sollten Sie jedoch nicht vergessen, den Wohnwagen während des Ausrichtens zu sichern, d.h. am Zugfahrzeug angekuppelt zu lassen." Met andere woorden, precies wat je zegt.
Bart

b-art_

Bericht door b-art_ » do 29 jun 2006 22:35

fwalraven schreef:Jasperw,

En een leveler?
een leveler zit aan de as vast... Ik ben het volledig met Jasper eens...

Nick

Bericht door Nick » ma 28 jan 2008 21:43

Even terug komend op een draadje van 2006: Mag je een vrijstaande caravan, dus wel op de handrem staand maar niet aangekoppeld, met een alko krik zover opkrikken dat een wiel vrijkomt om er een plankje onder te leggen.
Dit lijkt me in de praktijk een normale situatie.
groet,

BDoets

Bericht door BDoets » ma 28 jan 2008 22:06

Nick schreef:Mag je een vrijstaande caravan, dus wel op de handrem staand maar niet aangekoppeld, met een alko krik zover opkrikken dat een wiel vrijkomt om er een plankje onder te leggen.
Dit is in het verleden vrij uitgebreid besproken...
Met een Alko krik loop je betrekkelijk weinig kans dat de zaak gaat draaien, omdat die krik in een vrij degelijk steunpunt zit. Maar het blijft link.
Wat zal je riskeren... zorg gewoon dat je disselwiel niet kan gaan rijden. Dat kan je doen door een balkje in de disselkast klaar te hebben liggen, als je een wiel gaat opkrikken dan leg je dat balkje eerst onder de verticale buis van het disselwiel. De kans dat de caravan dan zal wegdraaien met het andere wiel als middelpunt lijkt me vrijwel uitgesloten.

Eerlijk gezegd heb ik het jaren gedaan zonder het disselwiel vast te zetten, en niet met een Alko krik maar met een potkrikje (staat wel altijd precies verticaak, en had een vergrote grondplaat). Uiteindelijk heeft iemand me op dit forum uitgelegd wat ik riskeerde, maar het was me nog niet gebeurd... :oops:

Bart

gastjw

Bericht door gastjw » ma 28 jan 2008 23:19

Je had dus gewoon 'gezweind' zoals dat heet.
In de statica heet zo'n constructie 'statisch onbepaald' oftewel labiel.

Stel je maar voor: het linker- en rechterwiel staan beide op de rem en het neuswieltje, nouja, dat is een zwenkwieltje zonder rem.
Ga je nu bijv. het rechterwiel zonder meer opkrikken dan blijft er één draaipunt van het linker wiel en een ongeleid rij-wieltje over.
De caravan steunt dan op een draaipunt, een wiebel pootje en een even beweeglijk wieltje.
Als je daar je arm onder wil leggen moet je dat zelf weten, maar ik hou die toch liever nog even heel. Want er is bijna niks nodig om het geheel te laten omzwikken en wegdraaien.

Je kunt natuurlijk onder de pijp van het wieltje een plankje, balkje of wat ook leggen, maar de wrijving daarvan op de keien, de modder, het gras of wat ook hangt wel af van de wrijvingscoëfficient van die materialen en de druk op dat balkje, dat net zo goed 50 kg kan zijn als 70 kg. Daar kun je ook op schaatsen.

En dan de uitvinding van Bart. Ik wil hem niet blijven kritiseren daarop, maar nog wel een keer vragen of ie 't ding nou niets eens wil uittesten. Dat doe je toch nog wel een keer, Bart? Alsjeblieft :?:

En nog even over de Alkokrik: de stijfheid van dat ding en de steun aan het chassis lijken misschien wel redelijk, maar ik kan je verzekeren dat het maar blik is dat gemakkelijk vervormt onder het geweld van een caravangewicht. Staat het, dan staat het, maar gaat ie eenmaal, dan kost het je niet alleen je krik, maat ook nog je chassis.

Nick dus: alleen doen als je zeker weet dat het neuswieltje niet opzij kan. Bijv. doordat het zit ingedraaid in de pijp, smal genoeg is om z'n hakken in de grond te kunnen zetten en ook zo staat. Recht vooruit dus. En dan nog ben je niet zeker.
NB Nu niet gaan denken aan de pootjes, want dan kan ik m'n betoog opnieuw beginnen. :cry:

Nick

Bericht door Nick » di 29 jan 2008 10:42

Bedankt voor de reactie. Omdat ik meestal de caravan met een mover op z'n plaats zet staat hij dus altijd afgekoppeld van de wagen.
Jullie reacties zetten me wel aan het denken hoe zo'n krik te gebruiken als hij iets uit het lood staat. Maar hij ligt dan tenminste wel paraat als ik een lekke band mocht krijgen.
groeten,

Tramp

Re: Alko krik

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 13:00

FWalraven schreef:Hallo,

Wie heeft er ervaring met een Alko krik.

Met name voor het waterpas zetten op de camping.
Ik gebruik de krik onder mijn kippetje altijd op die manier.

Echt in de weg zit die eigenlikk niet omdat je de zwengel in kunt klappen en bedenkingen omtrent de veiligheid zie ik volstrekt niet.
Het hutje steunt behalve op de krik ( die oerdegelijk en stabiel is) ook op het andere wiel plus het neuswiel en de vier steunpootjes.


Het ding is ervoor gemaakt, hoor!

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 29 jan 2008 13:33

Het ding is ervoor gemaakt om kortstondig je caravan op te tillen om het wiel te wisselen, niet om er 2 of 3 weken op te staan en dan ook nog allerlei bewegingen op te vangen.

Wat u doet moet u geheel zelf weten, maar schrijf hier niet van die teksten dat het ding daarvoor gemaakt is.

Tramp

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 13:44

Signmaker schreef:.

Wat u doet moet u geheel zelf weten, maar schrijf hier niet van die teksten dat het ding daarvoor gemaakt is.

Niet meteen nijdig worden brave man.. :roll:

De mijne is volgens de fabrikant van de caravan tevens ervoor gemaakt om de caravan horizontaal te stellen.

Afbeelding

en dat doe ik al geruime tijd zonder enige bedenking en tot volle tevredenheid..

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 29 jan 2008 14:02

Ik word niet nijdig, maar ik vind het nogal wat wat u daar schrijft, daarom dat ik reageer, en als het wel nijdig overkomt, mijn welgemeende oprechte excuses :)

Maar even iets anders er staat duidelijk meerdere keren trekauto aangekoppeld laten, dit doet u dus ook tijdens de vacantie ? :wink:

Tramp

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 14:07

Speciaal voor uw gemoedsrust,
heb ik ook nog even de tekst toegevoegd zoals de Fabrikant van de krik
( Alko) zich over dit onderwerp op z'n site uit. 8)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”