Alko krik

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Tramp

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 14:24

Signmaker schreef: Maar even iets anders er staat duidelijk meerdere keren trekauto aangekoppeld laten, dit doet u dus ook tijdens de vacantie ? :wink:
Er staat wel meer onzin op allerlei artikelen ten einde de fabrikant voor alle mogelijke en onmogelijke claims te vrijwaren.

Of ik de auto nou wel of niet aangekoppeld laat heeft niets te maken met het draagvermogen van die krik, maar alles met mogelijk niet volkomen stabiel op z'n plek blijven van de caravan tijdens het krikken danwel gedurende langere tijd van opgekrikt staan.

Welnu voor die nodige stabiliteit heb ik benevens de vier eerder vermeldde steunpoten, ook nog een uitstekende rem onder mijn mobiele hutje en twee stel wiggen om het andere wiel en het neuswiel goed klem te zetten

Bovendien ontbreekt het ook niet aan een portie gezond verstand hetwelk me verteld dat mijn caravan op die manier uitstekend staat en zal blijven staan zolang ik dat wil....zonder me door mensen met wat minder inzicht een volle broek aan te laten praten. :lol:

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » di 29 jan 2008 16:10

Als hij iets uit het llodstaat kun je hem met de mover gewoon een wig op rijden.

Tramp

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 16:30

Ik heb geen mover... maar de krik zat er al gratis bij. :wink:

@dri

Bericht door @dri » di 29 jan 2008 16:40

Tramp schreef:Er staat wel meer onzin op allerlei artikelen.......
En typisch gevalletje "Ik weet het beter"
Met stijgende verbazing lees ik een toch een alleswetende betweter die vandaag of morgen onder zijn caravan vandaan moet worden geholpen.

Wat men in de fabrikant tekst bedoeld met aangekoppeld laten is om zeker te stellen dat de caravan voldoende stabiel blijft om een wiel te heffen. Het kan met een ongunstige zucht wind op een fors caravan oppervak toch zomaar gebeuren dat deze zijn stabiliteit daardoor verliest.

Verder is het de bedoeling van de fabrikant tijdens het (as)-horizontaal stellen eveneens de caravan aangekoppeld te laten om dezelfde reden.
Na het horizontaal stellen van de as (plankjes, wiggen of anderen artikelen) dient de Alko krik weer te worden weggenomen waarna de caravan kan worden afgekoppeld en op de lengteas horizontaal horizontaal gesteld te worden.

De stelpoten aan de caravan zijn in het verhaal as horizontaal stellen niet in beeld en dragen in het geheel niet bij aan het stabiel zijn bij krikgebruik. Ook het op de handrem staan is geheel inrelevant wanneer een wiel in de lucht hangt. Voor het andere wiel geldt dat deze nog steeds als draaipunt fungeert. Ook op de handrem.

Het gevoel dat het wel goed zit is dus geheel misplaats en getuigt van afwezigheid van gezond verstand.

Ik ben blij dat ik met mijn inzicht niet in een dergelijke situatie zal geraken waarbij mij het dun door de broek loopt.

Maar..... ik kan het natuurlijk mis hebben Tramp. Nochtans een goedbedoel advies: Laat de caravan aub aangekoppeld als het waait.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 29 jan 2008 17:02

Ik doe het net als Tramp. Echter alleen als ie meer dan 15 cm omhoog moet. Dan zijn m'n wiggen te laag om erop te rijden.

Ik heb de kriksteunen aangepast omdat de mover in de weg zat
Zie een ander draadje.

Natuurlijk is het waar, dat ie er onderuit kan kantelen. Maar niet meer als de pootjes uit staan. Dan staat de hut superstabiel op 5 poten..
Als je het nu echt niet vertrouwt, kan je aan 1 kant alles ook even om beurten een klein slagje geven.. dan kom je langzaamaan ook omhoog,
zonder dat de boel onbedoeld gaat rijden.

Voor de rest is het gewoon gezond verstand gebruiken en even opletten, dan is er niks aan de hand.

"Een mens lijdt het meest van het lijden wat hij vreest."

Oud Chinees spreekwoord.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » di 29 jan 2008 17:03

Bob1976 schreef: als je de caravan hebt neer gezet, en de pootjes voor en achter hebt uitgedraaid heb je zegmaar een evenwicht in de belasting van de constructie van de caravan. Als ik nu in de deur opening stap verander ik de belasting, de vering van het wiel zal in principe gewoon ingedrukt willen worden waardoor de belasting op de pootjes toeneemt (hetzelfde effect als je probeert de caravan m.b.v. de pootjes in de breedte waterpas te stellen... overdreven gezegt zal de caravan willen doorzakken...)
Als we dan toch een oud topic omhoog schoppen...

Bob: Ik kreeg bij aankoop van mijn caravan het advies van een kennis om - mede in verband met een zeer stevig postuur - een krik onder de "instap" te zetten, om doorzakken van de bodem op deze plek te voorkomen. Dat lijkt me in het verlengde van jij schrijft te liggen.

De verkopende dealer van onze caravan kwam met de suggestie om een aluminium balk te maken onder de instap, waar ik dan weer (met behulp van een paar stevige planken / blokken) een potkrik onder zet. Dat doe ik dan ook elke vakantie.

De krik "draagt" niet, maar voorkomt naar ik hoop wel het doorzakken, maar ook hetgeen jij omschrijft. Dat laatste had ik me overigens nog niet eerder gerealiseerd.

Tramp

Bericht door Tramp » di 29 jan 2008 17:19

@dri schreef:
Maar..... ik kan het natuurlijk mis hebben Tramp.
Het zou zomaar kunnen Adri.. :lol:

Nick

Bericht door Nick » di 29 jan 2008 17:25

Ik denk dat er hier 2 zaken door elkaar gehaald worden. Mijn originele vraag naar een reactie ging over het feit om een caravan aan een zijde met het wiel van de grond te tillen om er een plankje oid onder te kunnen leggen. De steunen zijn dan meestal nog niet uitgedraaid. Hierbij is mij inmiddels duidelijk dat dit met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren, bv aangekoppeld laten. Dit doe je ook bij het wisselen van een lekke band.
Het andere geval gaat over het feit de caravan een beetje op te krikken om hem in het lood te plaatsen, hierbij komt het wiel waarschijnlijk niet eens los van de grond en is dus minder gevaarlijk. Ook mbv de krik wat extra ondersteuning geven zoals in het laatste bericht lijkt me volkomen ongevaarlijk daar de steunen dan ook hun extra werk blijven doen.
Wat mij betreft mag de discussie gesloten worden.
Dank voor het meedenken en de reacties tot zover.
groeten,

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

Alko Krik

Bericht door Lambert » wo 30 jan 2008 19:28

Wij hebben ook een Alko krik onder de caravan. Maar een raad is wel op zijn plaats je moet zowel de krik als de uitdraaisteunen alleen maar gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt.
Als je een veilige krik wilt gebruiken waar in feite niets mee kan gebeuren dan neem je gewoon een klein z.g. garage krikje mee. Leg dit achter de de bestuurdersstoel dus direct bereikbaar.
Deze krik is onder alle omstandigheden zowel voor de auto als caravan te gebruiken en rolt niet weg. Ook niet in het zand. De uitdraaisteunen zijn er alleen maar om de caravan stabiel te zetten en niet om als krik te gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat als het wiel helemaal niet meer belast is en dan gaat hangen de as geheel uit zijn balans gaat en mogelijk krom wordt.

Tramp

Re: Alko Krik

Bericht door Tramp » wo 30 jan 2008 21:07

lambert schreef: Houdt er wel rekening mee dat als het wiel helemaal niet meer belast is en dan gaat hangen de as geheel uit zijn balans gaat en mogelijk krom wordt.
Hmm... maar nou is de as onder mijn caravan net als de krik van de firma Alko.
De firma dus die zelf, gezien de aanbeveling op hun site, van mening is dat die krik wel degelijk als steun gebruikt kan en mag worden..


Zouden die mensen iets niet helemaal snappen..
iets wat voor U blijkbaar zo voor de handliggend lijkt .. :?: :roll:

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » wo 30 jan 2008 22:11

Tramp, alles goed en wel maar waar leest u dat dit voor langere tijd mag en kan ???

Je kunt natuurlijk de tekst van alko inerpeteren hoe je wil maar ik lees d'r uit dat dit mag en kan voor kortere tijd bv een overnachting en ik d'r niet uit dat het voor meerdere weken kan en mag.

Maar goed u moet gewoon doen wat u goeddunkt, zolang het maar met uw eigen caravan gebeurt en zeker niet met de mijne

Tramp

Bericht door Tramp » wo 30 jan 2008 22:46

Signmaker schreef: Tramp, alles goed en wel maar waar leest u dat dit voor langere tijd mag en kan ???
Dat zegt het gezond verstand..
want anders zou ergens toch te lezen zijn dat dit door de fabrikant niet voor "langere tijd"word aanbevolen..

Eerlijk gezegd lees ik alleen hier in het forum dat allerlei mensen van mening zijn dat dit niet zou kunnen.. :shock:

Het zal allemaal heel goed bedoeld zijn.. :wink:

@dri

Bericht door @dri » do 31 jan 2008 00:33

Als het niet specifiek op het artikel vermeld staat geldt:
Tramp schreef:.......want anders zou ergens toch te lezen zijn dat dit door de fabrikant niet voor "langere tijd"word aanbevolen..
En als het wel op het artikel staat geldt:
tramp schreef:......Er staat wel meer onzin op allerlei artikelen.......
maar we weten het niet beter hoor. Wij gebruiken ons gezond verstand.
tramp schreef:....Eerlijk gezegd lees ik alleen hier in het forum dat allerlei mensen van mening zijn dat dit niet zou kunnen..
Dat zou je toch op z'n minst tot nadenken stemmen nietwaar?

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 31 jan 2008 01:43

Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen, ik ga de rest volgen en me in dit topic niet meer laten horen. een discusie voeren ok, maar tegen een steen praten heeft geen nut

Tramp

Bericht door Tramp » do 31 jan 2008 13:23

@dri schreef:
tramp schreef:....Eerlijk gezegd lees ik alleen hier in het forum dat allerlei mensen van mening zijn dat dit niet zou kunnen..
Dat zou je toch op z'n minst tot nadenken stemmen nietwaar?
Mja .. dat doet het zeker..

Maar ik ga er vanuit dat mijn gedachten, over neuzelende angstige ouwe mannetjes met teveel vrije tijd, niet echt een punt is waar we hier dieper op moeten ingaan... :lol:

Tramp

Bericht door Tramp » do 31 jan 2008 13:27

Signmaker schreef: een discusie voeren ok, maar tegen een steen praten heeft geen nut
Hmm
Nu we het eindelijk dan toch nog op dit punt met elkaar eens zijn,
moeten we dit onderwerp dan maar sluiten voor het echt gaat vervelen vind je niet.. :wink:

Willie

Bericht door Willie » zo 3 feb 2008 22:01

BDoets schreef:
Nick schreef:Mag je een vrijstaande caravan, dus wel op de handrem staand maar niet aangekoppeld, met een alko krik zover opkrikken dat een wiel vrijkomt om er een plankje onder te leggen.
Dit is in het verleden vrij uitgebreid besproken...
Met een Alko krik loop je betrekkelijk weinig kans dat de zaak gaat draaien, omdat die krik in een vrij degelijk steunpunt zit. Maar het blijft link.
Wat zal je riskeren... zorg gewoon dat je disselwiel niet kan gaan rijden. Dat kan je doen door een balkje in de disselkast klaar te hebben liggen, als je een wiel gaat opkrikken dan leg je dat balkje eerst onder de verticale buis van het disselwiel. De kans dat de caravan dan zal wegdraaien met het andere wiel als middelpunt lijkt me vrijwel uitgesloten.

Eerlijk gezegd heb ik het jaren gedaan zonder het disselwiel vast te zetten, en niet met een Alko krik maar met een potkrikje (staat wel altijd precies verticaak, en had een vergrote grondplaat). Uiteindelijk heeft iemand me op dit forum uitgelegd wat ik riskeerde, maar het was me nog niet gebeurd... :oops:

Bart
Wanneer de caravan is afgekoppeld en op de handrtem is getrokken, zal deze wanneer hem hem vooruit probeert te duwen geremd staan.
Maar let wel! Wammeer men de caravan met aangetrokken handrem achteruit duwt zul je zien dat deze nog enkele decimeters achteruit kan rijden en dat dan tegelijkertijd de handremhandel zich verder opricht.
Dit wetend kun je natuurlijk nagaan dat het tegenovergestelde wiel mogelijk kan wegdraaien en zo U in problemen kan brengen. Dit is een van de redenen van de fabrikant om te adviseren aangekoppeld te krikken.

Nick

Bericht door Nick » za 9 feb 2008 09:11

Sorry dat ik hier nog even op terug kom.
Nog even iets over de kosten van de ALCO krik.
Ik zie prijzen van zo'n 65 euro voor de ALCO krik, bij sommigen nog hoger.
Misschien reeds hier of daar geschreven, maar een goed alternatief lijkt mij het kleine (2 ton !!) potkrikje met losse steunbeugel voor nog geen 15 euro of een potkrikje met 2 vaste steunen (te monteren tegen het chassis zoals bij de ALCO variant) voor nog geen 25 euro. Voordeel, lichter, kleiner en de spindel steekt niet uit. Iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat alle reeds genoemde nadelen en/of gevaren ook voor de potkrik gelden.
groet,

Caravanner

Bericht door Caravanner » za 9 feb 2008 11:19

Ik heb niet naar de prijs van de Alkokrik gezocht, maar het is wel een handig ding.
Verder hebben wij naast de Alkokrik ook 2 potkrikjes bij ons, met aan de bovenzijde een gelaste staal plaatje voor een betere steun. Echter kan ik me voorstellen dat bij een lekke band de hoogte om gelijk het potkrikje te plaatsen wellicht te laag is, vandaar de Alkokrik. Ik hoop nooit een lekke band te krijgen, maar ben er toch liever op voorbereid.

Borre

Bericht door Borre » za 9 feb 2008 15:03

Ik heb zowel een garagekrikje als potkrikje. Ik vind het garagekrikje het gemakkelijkst omdat daar een U-profiel op zit wat precies om de draagbalk past.

Mijn schoonvader is een ervaren kampeerder en adviseerde mij om de potkrik er gewoon onder te laten staan. Dat gaat best een nachtje goed, maar na een tijdje zakt de krik toch een stukje in waardoor de caravan op de uitdraaisteunen gaat rusten. Met een mechanische krik heb je dit probleem niet.

Ik heb vorige jaar 2 losse steunen gekocht draagkracht 2000 kg. Vooral als je de caravan langer laat staan, staat hij hier veel stabieler op.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » za 9 feb 2008 17:21

[Edit Stef: quote hersteld (er was een "code" tag gebruikt)]
Borre schreef:Dat gaat best een nachtje goed, maar na een tijdje zakt de krik toch een stukje in waardoor de caravan op de uitdraaisteunen gaat rusten.
Als dit zo is heb je ook een olie lekkage, zowel uitwendig of inwendig. Zoniet dan zakt de krik weg in de ondergrond.
Dit kun je opvangen met een groter enof steviger plankje.

Tip voor de potkrik:

pomp deze voor het seizoen en na afloop van het seizoen een keer helemaal in en uit. Dan drogen de rubberen afdicht ringen niet uit.
Gebruik mijn potkrik op deze manier al ruim 20 jaar. Zonder 1 mm te zakken.
Frans

Nick

Bericht door Nick » za 9 feb 2008 22:13

Kun je met een potkrikje (2 ton versie) het wiel helemaal vrij krikken als je een lekke band zou moeten verwisselen of om er iets onder te leggen??

Borre

Bericht door Borre » za 9 feb 2008 22:21

Als dit zo is heb je ook een olie lekkage, zowel uitwendig of inwendig. Zoniet dan zakt de krik weg in de ondergrond.
Dit kun je opvangen met een groter enof steviger plankje.
Volgens mijn gebruiksaanwijzing van zowel de potkrik als de garagekrik mag je 'm niet langdurig belasten. Zal wel een reden hebben.
Lijkt me trouwens lastig beoordelen of ie wel of niet een millimeter inzakt.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 10 feb 2008 12:16

Nick schreef:Kun je met een potkrikje (2 ton versie) het wiel helemaal vrij krikken als je een lekke band zou moeten verwisselen of om er iets onder te leggen??
Misschien is de slag van de krik wat kort, en moet je een keer uitvullen. De slag zal een cm of 10 zijn ?

Da's niet zo fijn als dat nodig zou blijken .
Laatst gewijzigd door Ab op zo 10 feb 2008 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 10 feb 2008 12:19

[Edit Stef: code tag omgezet naar quote tag. Verzoek aan FWalraven om de gebruiksaanwijzing te lezen, zodat hij dat voortaan zelf in één keer goed kan doen]
Borre schreef:Lijkt me trouwens lastig beoordelen of ie wel of niet een millimeter inzakt.
Heel simpel, laat de hefboom omhoog staan, bij inwendige lekkage zal deze ook zakken, bij uitwendige lekkage zie je ook olie aan de buitenkant verschijnen. Gebeurt dit niet dan is hij ook niet gezakt.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”