Hoe Assteunen plaatsen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
TheAn

Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door TheAn » wo 28 mar 2012 21:23

Wij gaan dit jaar onze caravan niet gebruiken voor de vakantie, maar we zetten hem voor een half jaar op een camping als seizoensplaats.
Daarom willen we een houten vloer in de voortent, die staat al klaar.
Maar ook wil ik hem voor dat half jaar wat stabieler plaatsen, de caravan iets uit de veren heffen zodat we ook geen last hebben van die vering en van de bandenspanning.
Vanmiddag dus een set Assteunen gekocht.
Wat mij opviel, je kunt ze alleen maar per 4 kopen. Ik was van plan er 2 te plaatsen onder de AS, daarmee de caravan waterpas in de breedte en een cm of 5 hoger draaien en daarna de caravan pootjes op de normale manier vastzetten.
De dame in de caravanshop vanmiddag vertelde ons dat het er 4 waren omdat je ze tussen de uitdraaipootjes en de as plaatst en dat op 4 plaatsen. Dat was volgens haar de beste manier.
Wat vinden jullie ?

Verder vond ik ze nogal hoog, (minimale hoogte 28 cm) en inderdaad thuisgekomen en gepast, ze passen niet onder de chassisbalk en ook niet onder de as. Dat wordt dus eerst wat omhoog krikken en dan de steunen plaatsen. Jullie daar ervaring mee ?

mr-leo

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door mr-leo » wo 28 mar 2012 21:29

Als je de assteunen op een andere plaats zet dan de assen dan druk/trek je de hele caravan kapot denk ik!

Ik denk dat het er 4 zijn omdat het assteunen voor een auto zijn.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Fred N » wo 28 mar 2012 21:59

Het slimste is een sapeltje 30 x 30 trottoirtegel te stapelen.
Tussen de tegels en de caravan een schaarkrik van de sloop.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Ab » wo 28 mar 2012 22:16

Ik begrijp het even niet..
Een caravan heeft toch al 4 uitdraaisteunen ?
Als je die iets op spanning draait, dan veert de as of banden toch niks meer, het caravangewicht wordt dan immers voor een groot deel door die steunen gedragen ?

Als die steunen ook doorveren, (? scratch.gif ?) kan je het beste de raad van de dame uit de winkel opvolgen.
Dus de steunen op halverwege de as en de uitdraaipoten onder het chassis zetten. Het chassis kan dat goed hebben, op die punten wordt de caravan ook opgetild op een hefbrug bij onderhoud e.d.
Wat het voor nut heeft om die steunen te plaatsen is mij echter onduidelijk.. :wink:

Om een caravan stabieler te krijgen in zijdelingse richting, helpen ze in ieder geval niet veel.
Een stapeltje tegels zou beter werken inderdaad. Het beste nog zonder krik ertussen, dus direkt onder het chassis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Swift boy » wo 28 mar 2012 22:22

Nova Booy.

Als je de spindel een eindje uitgedraaid en dan pas dat omhoog gezette randje op het boven plaatje in een gaat van het alco frame.
Het is aanbevolen om onder de steun een houtplaatje te plaatsen en als je met een krik onder de as van de caravan plaats,
en de caravan een vijf tal cm omhoog krikt en dan plaats je de steunen aan een kant en dat zelfde aan de anderekant.letwel op dat je de uitdraaisteunen van de caravan ook op draait en net op spanning zet en uitteraard een waterpas gebruiken.
als je de steunpootje heb geplaatst laat je de krik onder de as langzaam zakken.
Nou een heel verhaal ik hoop dat de uitleg je verder help.
Gr Nova Booy. thumbup.gif
Nova 470/2 2002

TheAn

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door TheAn » wo 28 mar 2012 22:27

Ab schreef:....Een caravan heeft toch al 4 uitdraaisteunen ?
Als je die iets op spanning draait, dan veert de as of banden toch niks meer, het caravangewicht wordt dan immers voor een groot deel door die steunen gedragen ?....
Dan staat de caravan dus op de banden en de 4 uitdraaisteuntjes. Op zich prima voor 2 weken vakantie.
Maar je kunt de banden en de bijbehorende veren niet echt stabiele steunen noemen toch ?
Als je de caravan direct na het opzetten tijdens vakantie leegruimt in de voortent dan zal de vering van de caravan de uitdraaisteunen losser zetten dus die moet je na een tijdje wat aandraaien. Als je daarna een half jaar staat en je sjouwt steeds meer in de caravan, dan zal die extra druk volledig opgevangen moeten worden door de uitdraaisteunen, en die zijn daar niet echt voor bedoeld.
Kortom, om de grootste drager van een stilstaande caravan wat stabieler te maken leek het mij een goed idee om onder de assen, assteunen te plaatsen zodat je de ietwat instabiele factor van de banden en vering teniet doet.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door peter s » wo 28 mar 2012 22:34

Ik zet al jaren de caravan van mijn broer op de plek voor een heel seizoen.

Onder de as komen twee assteunen (met v-vorm op de kop), dus eerst opkrikken in mijn geval met de alko krik ( eerst blokken hout onder de vertikale stang van het neuswiel)
Met een stapel stenen hebben we het ook een jaar gedaan maar voor deze caravan van ruim 9 meter bleef wiebelen het gevolg. De stapel van zoveel stenen word instabiel!
Voor het horizontaal zetten was het ook even zoeken, houten plankjes rotten binnen een paar maanden weg op de bosgrond, het werden kunstof plaatje overal bij elkaar gesprokkeld. Zelfs snijplankjes werken perfect.

Als ie dan staat komt het in de lengte richting horizontaal stellen met neuswiel en de poten uitdraaien, aan de kant van de voortent (en instapkant) nog twee extra steunen onder het chassis. Onder de poten ook straattegels, hout word soep!

En dan staat ie weer zes maanden, als een huis...................
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Swift boy » wo 28 mar 2012 22:35

Nova Booy.

Ik heb 14 jaar met div caravans op een vaste plaats ge staan en dat was de ideale oplossing.
Als je de as op krikt en daar neer laat zakken is de druk van de wielen af en veerd de caravan niet meer.
Gr Nova Booy. thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Martijn0207
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jul 2018 13:26

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Martijn0207 » ma 9 aug 2021 13:35

Ab schreef:Ik begrijp het even niet..
Een caravan heeft toch al 4 uitdraaisteunen ?
Als je die iets op spanning draait, dan veert de as of banden toch niks meer, het caravangewicht wordt dan immers voor een groot deel door die steunen gedragen ?

Als die steunen ook doorveren, (? scratch.gif ?) kan je het beste de raad van de dame uit de winkel opvolgen.
Dus de steunen op halverwege de as en de uitdraaipoten onder het chassis zetten. Het chassis kan dat goed hebben, op die punten wordt de caravan ook opgetild op een hefbrug bij onderhoud e.d.
Wat het voor nut heeft om die steunen te plaatsen is mij echter onduidelijk.. :wink:

Om een caravan stabieler te krijgen in zijdelingse richting, helpen ze in ieder geval niet veel.
Een stapeltje tegels zou beter werken inderdaad. Het beste nog zonder krik ertussen, dus direkt onder het chassis.
Beste Ab, het gaat er met name om dat asrubbers en wiellagers ontlast worden. Door lange tijd kunnen de kogeltjes van de wiellagers ingedrukt worden en daardoor niet meer mooi rond. Dit geeft spanningen in de lagers. Groetjes martijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Ab » ma 9 aug 2021 14:43

Sorry..maar dat is onzin.
De lagers kunnen wel een 20 voudige belasting aan, en dan gebeurt er nog niks.
Kogeltjes worden echt niet ingedrukt door een langdurige dezelfde belasting.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Martijn0207
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jul 2018 13:26

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Martijn0207 » ma 9 aug 2021 15:02

Ab schreef:Sorry..maar dat is onzin.
De lagers kunnen wel een 20 voudige belasting aan, en dan gebeurt er nog niks.
Kogeltjes worden echt niet ingedrukt door een langdurige dezelfde belasting.
Dan zijn we het niet met elkaar eens. M'n schoonvader heeft een groot garagebedrijf en heeft al meerdere schadegevallen gehad. Die assteunen zijn er niet voor niks

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door merchr32 » ma 9 aug 2021 15:26

Ik begrijp hem ook niet. Vaak staan caravans in de stalling een heel jaar te wachten en dragen alleen de banden het totale gewicht. Zo gaat dit meestal. Dus om veel uit te halen om slechts een half jaar de caravanas op te hogen om de banden te sparen ontgaat me. Het advies van de dame kan ik eerder begrijpen.
Veel erger is de ondergrond. Als hij op gras staat dan lijdt de onderkant en lagers meer van het vocht dan van het staan. Mijn caravan stond in een (slechte) en eenmalige buitenstalling met één wiel op gras en het ander wiel op beton. Het heeft me een wiellager gekost bij de eerst volgende beurt. Of het daaraan lag weet ik niet maar opvallend was het wel.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Knaus440 » ma 9 aug 2021 21:12

Ja, onze caravan staat ook zeker 30-35 weken aaneengesloten stil. Al vanaf 1997. Echt geen probleem met de kogeltjes hoor.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Martijn0207
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jul 2018 13:26

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Martijn0207 » ma 9 aug 2021 21:19

Knaus440 schreef:Ja, onze caravan staat ook zeker 30-35 weken aaneengesloten stil. Al vanaf 1997. Echt geen probleem met de kogeltjes hoor.
Oke

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Niels83 » ma 9 aug 2021 23:20

Onze caravan is alleen op de steunen nog steeds wat wiebelig. Ik zet. Gewoon een schaarkrik net achter de as op de chassis balk. Draai het iets omhoog en klaar.

Ik heb een potkrik gebruikte maar die zakte steeds wat in. Assteunen paste er niet onder. Dus de krik is imo de beste oplossing.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Ab » di 10 aug 2021 09:52

Knaus440 schreef:
ma 9 aug 2021 21:12
Ja, onze caravan staat ook zeker 30-35 weken aaneengesloten stil. Al vanaf 1997. Echt geen probleem met de kogeltjes hoor.
Net als practisch 99% van alle 250.000 caravans in Nederland.
Om van de andere miljoen caravans in Europa nog maar niet te spreken.. mrgreen.gif
Caravans staan nu eenmaal veel meer stil dan dat ze rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door Paul Vingerhoets » di 10 aug 2021 09:56

Een set steunen onder het chassis bij de wielen zal zeker enige stabiliteit geven, omdat dan de vering wat ontlast wordt en er dus minder beweging zal zijn.

Maar plaats die steunen dan wel onder het chassis en niet onder het as lichaam (die ronde of gehoekte buis) die is er niet voor gemaakt om het gewicht van de caravan te dragen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Hoe Assteunen plaatsen

Bericht door cadance » di 10 aug 2021 11:48

Wij doen het ook in de winter stalling met as steunen achter de wielen onder het chassis.
We krikken de hut 3 cm. om hoog en plaatsen dan de as steunen.
Na de jaarwisseling draaien we zelfs de wielen nog een keer 180 gr. (halve omwenteling).
De achter liggende gedachte is om het totale gewicht van de veren wat af te halen.
Allemaal onzin natuurlijk maar ik denk dat het beter is.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”