bandendrukcontrolesysteem
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Tegen beter weten in adviseren om rubber ventielen te gebruiken...... hoe krijg je het verzonnen
Typisch gevalletje IWAB of IWAAB Laten we hopen dat GSAndre gewoon voor Safety-First kiest !
Laatst gewijzigd door PD op za 3 apr 2021 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik adviseer om stalen ventielen te laten plaatsen bij de volgende mogelijkheid, is ook gewoon terug te lezen hier op het forum, maar het is gewoon onzin dat de sensoren niet gebruikt kunnen worden op rubberen ventielen, sommige mensen die teveel met meten bezig zijn geweest zien overal een gevaar in
Goed gekeurde sensoren waar niet in de handleiding staat dat ze niet op rubberen ventielen gebruikt mogen worden..... Verder is een rubberen ventiel bedoelt om te kunnen bewegen, dat is de band zelf ook, die beweegt ook heel wat keer in en uit, niet alles is een probleem, sommigen mensen hebben ook angst om de gaskachel tijdens de nacht te gebruiken om later alsnog overstag te geen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
IWAAB dus
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Tiremoni DL geeft zelf aan dat versterkte rubber ventielen prima bruikbaar zijn.
Die zitten op mijn hut, en ik zal mijn setje daar nu nog even opschroeven.
Maar... er liggen al 2 stalen ventielen voor me klaar... die komen er nog op... later...na het CFW..geen haast dus.
Die zitten op mijn hut, en ik zal mijn setje daar nu nog even opschroeven.
Maar... er liggen al 2 stalen ventielen voor me klaar... die komen er nog op... later...na het CFW..geen haast dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Dat bedoel ik en dat zonder kinderachtig persoonlijk te worden.Chris schreef: ↑za 3 apr 2021 22:46Tiremoni DL geeft zelf aan dat versterkte rubber ventielen prima bruikbaar zijn.
Die zitten op mijn hut, en ik zal mijn setje daar nu nog even opschroeven.
Maar... er liggen al 2 stalen ventielen voor me klaar... die komen er nog op... later...na het CFW..geen haast dus.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik hoop oprecht dat GSAndre verstandiger is !
Besparen op veiligheid voor een paar tientjes
Besparen op veiligheid voor een paar tientjes
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
onderbouw het veiligheidsprobleem anders even, laat even zien dat de fabrikanten het verkeerd hebben
voorlopig heb ik jaren en meer dan 10.000km gereden met deze sensoren zonder problemen en samen met mij half Europa, want die dingen worden primair verkocht voor auto's die allemaal rubberen ventielen hebben (tenzij er al een sensor inzit) en ook nog eens veel hogere snelheden rijden
En lach het svp voor een keer niet weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Op 2,2 Bar ipv 4,5 Bar koudedruk.......... zo moeilijk is het allemaal niet.
Maar, neem fijn het risico ! Adviseer het liever niet aan anderen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Die sensoren worden verkocht met de bijbehorende druk die ze aankunnen, vrachtwagens hebben zelfs rubberen ventielen, kom nu gewoon eens met een onderbouwing ipv met een persoonlijke mening, zo'n zinnetje is geen onderbouwing waarom men dit niet zou kunnen doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
GSAndre (en anderen): ik hoop dat je voor veiligheid kiest
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Top, zegt genoeg, bedankt voor de onderbouwing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Helemaal met Micky eens. Het ventiel zat er al en kan dus de druk aan. Volgens Tiremoni mogen ze op rubber ventielen. Ik heb ze erop gezet en ben niet van plan om de ventielen te vervangen. Mijn banden staan nu op 3 bar en mogen max 3,4 bar. Zie het probleem niet.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: bandendrukcontrolesysteem
In jouw geval is het probleem ook niet zo groot, echter:
De designspecificatie voor rubber ventielen is gebaseerd op een koudedruk van max. 4,5 Bar waarbij er van uitgegaan wordt dat er een lichtgewicht ventieldopje op het uiteinde zit (centrifugaal kracht).
Ga je dit vervangen door een relatief zware TPMS sensor, dan overschrijd je de designspecs voor het rubber waar dit de velg afdicht wanneer je koudedruk 4,5 Bar bedraagt.
Een bewezen Natuurkundige Wet: na buigen komt barsten !
Het is niet de vraag OF maar WANNEER.... en als dit gebeurt, is de band direct leeg.
Kies zelf maar Ik waarschuw slechts op basis van techniek. Voor het luttele extra bedrag koop je veiligheid en dat is precies waar het bij TPMS om te doen is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Wat een gedoe en een betweterij.....................
Laat iedereen toch zelf beslissen wat hij/zij doet. Ook ik rij (net als Micky) al een paar jaar en > 10.000 km met sensoren op rubber ventielen zonder problemen.
En dat ga ik dit jaar (als we ooit weg kunnen) gewoon weer doen.
Maar dat is MIJN keuze. Als iemand anders graag stalen ventielen wil, ook prima.
Laat iedereen toch zelf beslissen wat hij/zij doet. Ook ik rij (net als Micky) al een paar jaar en > 10.000 km met sensoren op rubber ventielen zonder problemen.
En dat ga ik dit jaar (als we ooit weg kunnen) gewoon weer doen.
Maar dat is MIJN keuze. Als iemand anders graag stalen ventielen wil, ook prima.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrolesysteem
Met mijn (koude) druk op 3.9 en de TPMS makkelijk 10 gr weegt tov 1 gr van het ventieldopje, ga ik andere ventielen laten steken!
Vervanging van de sloffen, trek ik één jaar naar voren, ben ik meteen voor zes jaar klaar.
Thx all voor jullie inzichten.......... iemand tegenwerpingen voor nieuwe Hankook Vantra’s ?
Vervanging van de sloffen, trek ik één jaar naar voren, ben ik meteen voor zes jaar klaar.
Thx all voor jullie inzichten.......... iemand tegenwerpingen voor nieuwe Hankook Vantra’s ?
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Volgens mij is dit forum bedoeld voor gefundeerd advies
Mijn bron: Dhr. N.v.A. gepensioneerd Q&A manager bij Michelin-NL en enkele jaren elders mijn collega geweest.
Zoals geschreven: kies zelf maar, maar het liefst op basis van techniek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Tuurlijk joh....................
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ken je Nol ook ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: bandendrukcontrolesysteem
@micky
De meeste vrachtwagens hebben volledig stalen ventielen hoor..
De meeste vrachtwagenbanden staan op 9 bar koud stuuras meestal op 8 bar
En met een volle belading worden die banden vlot warm en zal de druk ook wel wat oplopen naar de 10 bar..
Mijn vorige hut had ook rubber ventielen tot ik op een dag thuis kwam en de caravan wel erg vreemd scheef stond voor de deur. Mm, lekke band ? Vervanging stond toch al op de planning dus naar de bandenboer bleek het ventiel dus gescheurd te zijn net op de rand van de velg, denk dat die ventielen toen een jaar of 7-8 oud waren en altijd zonder sensoren gereden. Is gewoon slijtage door het bewegen van het ventiel tijdens rijden, ga je er dan sensoren op hangen die duidelijk veel zwaarder zijn dan een simpel dopje worden de centifugaal krechten vele malen hoger en is de kans dat de banden langs het ventiel lucht gaan verliezen een stuk groter de ventielen zitten niet geschroefd baar erin getrokken de afdichting is maar enkele mm breed. Staal versterkte ventielen voorkomen al een heel stuk dat de ventielen veel kunnen bewegen tijdens rijden evenals korte ventielen
Die 10 gram per sensor is een behoorlijke kracht op het ventiel tijdens rijden, heb het ooit in mijn jeugdige jaren moeten berekenen maar zou het nu niet meer weten hoe dat moest maar een dopje van 10 gram gaf een behoorlijke kracht tijdens rijden dat weet ik nog wel
De meeste vrachtwagens hebben volledig stalen ventielen hoor..
De meeste vrachtwagenbanden staan op 9 bar koud stuuras meestal op 8 bar
En met een volle belading worden die banden vlot warm en zal de druk ook wel wat oplopen naar de 10 bar..
Mijn vorige hut had ook rubber ventielen tot ik op een dag thuis kwam en de caravan wel erg vreemd scheef stond voor de deur. Mm, lekke band ? Vervanging stond toch al op de planning dus naar de bandenboer bleek het ventiel dus gescheurd te zijn net op de rand van de velg, denk dat die ventielen toen een jaar of 7-8 oud waren en altijd zonder sensoren gereden. Is gewoon slijtage door het bewegen van het ventiel tijdens rijden, ga je er dan sensoren op hangen die duidelijk veel zwaarder zijn dan een simpel dopje worden de centifugaal krechten vele malen hoger en is de kans dat de banden langs het ventiel lucht gaan verliezen een stuk groter de ventielen zitten niet geschroefd baar erin getrokken de afdichting is maar enkele mm breed. Staal versterkte ventielen voorkomen al een heel stuk dat de ventielen veel kunnen bewegen tijdens rijden evenals korte ventielen
Die 10 gram per sensor is een behoorlijke kracht op het ventiel tijdens rijden, heb het ooit in mijn jeugdige jaren moeten berekenen maar zou het nu niet meer weten hoe dat moest maar een dopje van 10 gram gaf een behoorlijke kracht tijdens rijden dat weet ik nog wel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Je komt bij 110 km/u ongeveer uit op een kracht van 50 N, zeg maar 5 kilo schuin op het ventiel.
Kracht = massa * hoeksnelheid in 't kwadraat * straal.
Alles uiteraard in newton's, kilo' s en radialen. 1 omw/sec is 2 pi radialen per seconde.
Graag narekenen want mijn mentale vermogens voor de eerste koffie zijn vergelijkbaar met die van een seniele teckel.
Die stalen ventielen bij vrachtwagens lijken mij ingegeven door de hoge werkdruk. De grote diameter en de lagere snelheid houden de middelpuntvliedende kracht binnen de perken.
Kracht = massa * hoeksnelheid in 't kwadraat * straal.
Alles uiteraard in newton's, kilo' s en radialen. 1 omw/sec is 2 pi radialen per seconde.
Graag narekenen want mijn mentale vermogens voor de eerste koffie zijn vergelijkbaar met die van een seniele teckel.
Die stalen ventielen bij vrachtwagens lijken mij ingegeven door de hoge werkdruk. De grote diameter en de lagere snelheid houden de middelpuntvliedende kracht binnen de perken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
Zo vroeg al Diesel...je moet uitslapen hoor
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Hahaha. Dit illustreert trouwens wel een fenomeen dat "verbeteringen" altijd als onderdeel van een systeem moeten worden bekeken. Dus ik neig naar het checken welke ventiel varianten geschikt zijn voor die 5 kg rondzwaaiende belasting. En: met balanceren had je de sensoren gemonteerd moeten laten. Enzovoorts.
Zo ook met ingrepen tav de oplooprem. Linksom of rechtsom loop je met mentaal kluitjesvoetbal risico's. Kijk naar het geheel is de les.
Zo ook met ingrepen tav de oplooprem. Linksom of rechtsom loop je met mentaal kluitjesvoetbal risico's. Kijk naar het geheel is de les.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik hoor graag waar jullie het lukt om voor juni 2021 een dot van 2021 te verkrijgen.GSAndre schreef: ↑zo 4 apr 2021 08:35Met mijn (koude) druk op 3.9 en de TPMS makkelijk 10 gr weegt tov 1 gr van het ventieldopje, ga ik andere ventielen laten steken!
Vervanging van de sloffen, trek ik één jaar naar voren, ben ik meteen voor zes jaar klaar.
Thx all voor jullie inzichten.......... iemand tegenwerpingen voor nieuwe Hankook Vantra’s ?
Ik heb nu voor de 2de keer een set nieuwe banden onder mijn caravan gezet en in beide gevallen waren de banden van ruim een jaar oud.
Het betrof de MAXXIS UE - 168 175R14C
Dus graag tips voor een leverancier die een recente band kan leveren.
En om het on-topic te houden ik heb een werkdruk van 4.5 bar, stalen ventielen en daarop de Tire Moni.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
bandendrukcontrolesysteem
PD schreef:.
Maar, neem fijn het risico ..
Er is soms geen houden meer aan als het misgaat, ik had de velg ook nog verneukt doordat deze in aanraking kwam met het wegdek. Dan hadden we nog mazzel dat de schade aan de wielkast meeviel. Maar het gaat zo snel.....
Een niet versterkt ventiel van rubber is kwetsbaarder wanneer je wat gewicht toevoegt aan het ventiel. Een gewoon rubberventiel Max 4.5 Bar deze hangt dus op het rubber in de velg en daar voeg je dan gewicht aan toe.
De druk kan oplopen met 0.8 bar!
Een rubberventiel met een metalen kern welke helemaal doorloopt deze wordt ingetrokken in de velg en door de rand en de luchtdruk op hun plaats blijven Max 7.5 Bar. Deze variant kan ook goed zijn werk doen. Blijft onverlet waarom dan niet meteen een stalen variant.
Metalenventielen kunnen een druk aan van iets boven de 11 Bar. Waarom zou je het risico nemen.. Het komt wat bot over zoals het PD het schrijft maar met de strekking ben ik het wel eens. Ik ben helaas ervaringsdeskundige, zie bovenstaande foto’s.
Een stalen ventiel heeft meer voordelen dan nadelen zou ik willen inbrengen, er is niet veel op tegen.
A travel adventure has no substitute.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Hoe zit zo'n stalen ventiel in de velg? Ook met een prop?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje