bandendrukcontrolesysteem
Re: bandendrukcontrolesysteem
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
bandendrukcontrolesysteem
dieseltijger schreef:Hoe zit zo'n stalen ventiel in de velg? Ook met een prop?
Nee zitten gefixeerd!
A travel adventure has no substitute.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
OK. Nu snap ik het.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik houd het al jaren op mijn vertrouwde Tyrons. Volgende week ook weer op mijn Swift laten monteren, omdat ie een andere velgmaat heeft en derhalve niet van mijn huidige Sprite overgezet kunnen worden (minpuntje)
In 2001 bij een demonstratie bij collega's in Engeland kennis met de Tyrons meegemaakt en sindsdien heb ik ze onder mijn caravan zitten. Je kan ook nog naar een veilige plek doorrijden om je wiel te wisselen ipv op een vluchtstrook.
Qua prijs zal het niet veel uiteenlopen, maar de kans dat je velg heel blijft en minder schade aan je wielkast oploopt bij een klapband is vele malen groter.
Eerverleden jaar gaf mijn TPMS van mijn Skoda te laat aan dat mijn bandenspanning te laag was. Gevolg te lang doorgereden en een verbrande band die niet meer te repareren was.
https://www.triorep.nl/index.php/tyron- ... protection
In 2001 bij een demonstratie bij collega's in Engeland kennis met de Tyrons meegemaakt en sindsdien heb ik ze onder mijn caravan zitten. Je kan ook nog naar een veilige plek doorrijden om je wiel te wisselen ipv op een vluchtstrook.
Qua prijs zal het niet veel uiteenlopen, maar de kans dat je velg heel blijft en minder schade aan je wielkast oploopt bij een klapband is vele malen groter.
Eerverleden jaar gaf mijn TPMS van mijn Skoda te laat aan dat mijn bandenspanning te laag was. Gevolg te lang doorgereden en een verbrande band die niet meer te repareren was.
https://www.triorep.nl/index.php/tyron- ... protection
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: bandendrukcontrolesysteem
interessant... wat kost dat ?
en is het wel zinvol bij tube-less banden
Laatst gewijzigd door iemand op zo 4 apr 2021 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
@pmt: merk je het tijdens het rijden dat jouw caravanband lek is? En: Is de band er gewoon af te halen bij de periodieke banden wissel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
bandendrukcontrolesysteem
Toevallig zit ik te lezen in de “caravannen”PMT schreef:Ik houd het al jaren op mijn vertrouwde Tyrons.
https://www.triorep.nl/index.php/tyron- ... protection
Nummer 1 2021. Deze kreeg ik onlangs van GSAndre en de door jou vertrouwde Tyrons staan erin. Normaal lees je er gewoon overheen, maar nu niet !!!
Zal me er in verdiepen, dank beiden, PMT voor
de Tyron en GSAndre voor het blad
A travel adventure has no substitute.
Re: bandendrukcontrolesysteem
In 2017 bij mijn Sprite betaalde ik €200 inclusief uitbalanceren. Ik geloof dat ze nu voor een set €215 rekenen.
Bestaan er nog wel autobanden met een binnenband?
Juist dit systeem zorgt ervoor dat, hoe erg de band ook beschadigd is, niet van de velg kan aflopen en de velg ook niet het wegdek raakt.
Ik heb toen in Engeland gezien dat ze een band op afstand met grof geschut werd kapot geschoten en dat de auto nog normaal kon doorrijden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Je schijnt het wel te merken, maar geen zelf gelukkig nog nooit een klapband gehad. Blijkbaar gaat de caravan zelfs niet slingeren maar blijft gewoon rustig volgen.dieseltijger schreef: ↑zo 4 apr 2021 13:14@pmt: merk je het tijdens het rijden dat jouw caravanband lek is? En: Is de band er gewoon af te halen bij de periodieke banden wissel?
Doordat die ring om het velgbed ligt kan je in eerste instantie de band niet met een gewone machine verwisselen. De band moet eerst liggend in zijn geheel naar beneden gedrukt worden, waardoor je die ring (2 halve ringen) met een lange inbussleutel los kunt draaien en zo kunt verwijderen. Daarna kan de standaard machine de band van de velg afdraaien. Het omleggen van een nieuwe band gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.
In dit filmpje kan je enigszins zien hoe een band met Tyrons verwisseld wordt.
https://youtu.be/WHxDC1G_Cf0
Laatst gewijzigd door PMT op zo 4 apr 2021 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Als je dit systeem niet hebt gaat een caravan bij een klapband ook niet slingeren, hij wordt naar 1 kant getrokken, de kant van de meeste weerstand.
ik ben dit systeem al heel wat vaker tegen gekomen en lees alleen maar goeie berichten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Bende en rampen... helemaal mee eens als je dit overkomt.Adventure schreef: ↑zo 4 apr 2021 11:10PD schreef:.
Maar, neem fijn het risico ..
Er is soms geen houden meer aan als het misgaat, ik had de velg ook nog verneukt doordat deze in aanraking kwam met het wegdek. Dan hadden we nog mazzel dat de schade aan de wielkast meeviel. Maar het gaat zo snel.....
Een niet versterkt ventiel van rubber is kwetsbaarder wanneer je wat gewicht toevoegt aan het ventiel. Een gewoon rubberventiel Max 4.5 Bar deze hangt dus op het rubber in de velg en daar voeg je dan gewicht aan toe.
De druk kan oplopen met 0.8 bar!
Een rubberventiel met een metalen kern welke helemaal doorloopt deze wordt ingetrokken in de velg en door de rand en de luchtdruk op hun plaats blijven Max 7.5 Bar. Deze variant kan ook goed zijn werk doen. Blijft onverlet waarom dan niet meteen een stalen variant.
Metalenventielen kunnen een druk aan van iets boven de 11 Bar. Waarom zou je het risico nemen.. Het komt wat bot over zoals het PD het schrijft maar met de strekking ben ik het wel eens. Ik ben helaas ervaringsdeskundige, zie bovenstaande foto’s.
Een stalen ventiel heeft meer voordelen dan nadelen zou ik willen inbrengen, er is niet veel op tegen.
Maar...
Ik denk dat dit niet in EU is.... USA lijkt mij meer.
En dan is het denk ik een huur camper/caravan
Daar weet je geen voorgeschiedenis van... helaas..band met een "knauw" ??
Maar... als deze band met een TPMS wat uitgerust dan had je dit wellicht vooraf kunnen uitlezen / alarm gehad.
Ik blijf het met je eens dat een Stalen ventiel zeker voorkeur heeft.
Tiremoni zegt zelf dat versterkt rubber ventielen bruikbaar zijn.
Gewone rubbers... afgeraden.
Echter... de meeste caravans zullen versterkte ventielen hebben, de druk en belasting is gewoon hoger dan b.v. van een auto.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Onze caravan staat in principe op normale autobanden (extra load uitvoering). Ik denk dus niet dat daar versterkte ventielen in zitten. Bij de eerstvolgende bandenwissel wil ik wel direct stalen ventielen laten plaatsen omdat ik ook voornemens ben om een TPMS te plaatsen.
Is het aan de ventielen te zien of het versterkte zijn of normale rubberen ventielen?
Is het aan de ventielen te zien of het versterkte zijn of normale rubberen ventielen?
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: bandendrukcontrolesysteem
Bij mij zaten er standaard geen versterkte ventielen in de Knaus, dus ik zou er niet vanuit gaan dat er altijd versterkte ventielen geplaatst worden.Chris schreef: ↑zo 4 apr 2021 16:05Bende en rampen... helemaal mee eens als je dit overkomt.Adventure schreef: ↑zo 4 apr 2021 11:10PD schreef:.
Maar, neem fijn het risico ..
Er is soms geen houden meer aan als het misgaat, ik had de velg ook nog verneukt doordat deze in aanraking kwam met het wegdek. Dan hadden we nog mazzel dat de schade aan de wielkast meeviel. Maar het gaat zo snel.....
Een niet versterkt ventiel van rubber is kwetsbaarder wanneer je wat gewicht toevoegt aan het ventiel. Een gewoon rubberventiel Max 4.5 Bar deze hangt dus op het rubber in de velg en daar voeg je dan gewicht aan toe.
De druk kan oplopen met 0.8 bar!
Een rubberventiel met een metalen kern welke helemaal doorloopt deze wordt ingetrokken in de velg en door de rand en de luchtdruk op hun plaats blijven Max 7.5 Bar. Deze variant kan ook goed zijn werk doen. Blijft onverlet waarom dan niet meteen een stalen variant.
Metalenventielen kunnen een druk aan van iets boven de 11 Bar. Waarom zou je het risico nemen.. Het komt wat bot over zoals het PD het schrijft maar met de strekking ben ik het wel eens. Ik ben helaas ervaringsdeskundige, zie bovenstaande foto’s.
Een stalen ventiel heeft meer voordelen dan nadelen zou ik willen inbrengen, er is niet veel op tegen.
Maar...
Ik denk dat dit niet in EU is.... USA lijkt mij meer.
En dan is het denk ik een huur camper/caravan
Daar weet je geen voorgeschiedenis van... helaas..band met een "knauw" ??
Maar... als deze band met een TPMS wat uitgerust dan had je dit wellicht vooraf kunnen uitlezen / alarm gehad.
Ik blijf het met je eens dat een Stalen ventiel zeker voorkeur heeft.
Tiremoni zegt zelf dat versterkt rubber ventielen bruikbaar zijn.
Gewone rubbers... afgeraden.
Echter... de meeste caravans zullen versterkte ventielen hebben, de druk en belasting is gewoon hoger dan b.v. van een auto.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: bandendrukcontrolesysteem
Veiligheid voor alles.
Stalen ventielen gem 5 euro per stuk. omzetten (gokje) 20 euro.
Voor die 30/35 euro ga je geen risico nemen. Toch?
Je legt uiteindelijk ook geen tomaten op de hoedenplank.
Stalen ventielen gem 5 euro per stuk. omzetten (gokje) 20 euro.
Voor die 30/35 euro ga je geen risico nemen. Toch?
Je legt uiteindelijk ook geen tomaten op de hoedenplank.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Gelukkig overwegend verstandige overwegingen en beslissingen, de kracht van dit forum TPMS met als ultieme doel maximale veiligheid.
Besluitvorming op basis van (technische) kennis ! Meningen en ervaringen zijn slechts subjectief.
Besluitvorming op basis van (technische) kennis ! Meningen en ervaringen zijn slechts subjectief.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Tuurlijk komt er staal... schreef ik al eerder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Heb jij nog geen staal dan? ik rij al jaren met stalen ventielen
Ach troost je, er zijn andere leden die pas heel laat van andere zaken overtuigt raakten en eerst zelfs tegenstander waren van:
Een ventilator achter de koelkast
Je caravan verwarmen op gas
Een cassetteluifel
Langere tijd op dezelfde plek kamperen
Enz. enz.
Als ik sommigen hier mag geloven zou ik niet meer rijden met de sensoren, ook al wordt het door de fabrikanten gewoon geadviseerd en de praktijk ook uitwijst dat het kan, je weet immers maar nooit
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Micky, Micky, wat laat je je toch weer kennen......... en dat allemaal om je gelijk te krijgen wat je niet hebt inzake rubberen/stalen ventielen
Ik laat het er maar bij.
De forummers begrijpen de boodschap inmiddels wel
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
best is je niet zo op te winden, inmiddels heb je al weer 2 keer je post aangepast, relaxed PD
Ik geef mijn mening en ervaring, jij geeft je standpunt dat het onverantwoord is, de lezer kan er zijn/haar eigen conclusie uit trekken, mooi toch, daar is een forum voor
wat handig en verstandig is blijkt met de tijd, zo is dat met alles
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik rij al jaren met stalen zenuwen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Zo ken ik je ook
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Tiremoni’s zijn binnen !
Morgen nieuwe slofjes
Enige vraagje, plaatsen we wel of niet de antidiefstalringen
Of is het ook een beveiliging tegen het , ongewild, loskomen van de zendertjes
Morgen nieuwe slofjes
Enige vraagje, plaatsen we wel of niet de antidiefstalringen
Of is het ook een beveiliging tegen het , ongewild, loskomen van de zendertjes
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik gebruik ze niet meer, heb er ooit één af moeten zagen vanwege een afgebroken inbusboutje.
Ze draaien uit zichzelf echt niet los hoor.
Alleen even opletten wanneer je de kapjes eraf wilt draaien om bij de batterijtjes te kunnen komen, dan kunnen ze losdraaien van het ventiel zonder de borgringetjes.
- Bijlagen
-
- TPMS borgringetje.jpg (36.65 KiB) 246 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Voor de functie niet echt nodig.
En jij morgen al bandenwissel??? vlotjes..
Voor mijn auto liggen 2 nieuwe sloffen klaar.... afspraak voor de garage en voor mij handig.... 7 mei...
Oeps..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
@Chris, druk op veiligheid werd zo groot
Dat ik geen kilometer, zonder meer wil of durf te rijden
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !