bandendrukcontrolesysteem
Re: bandendrukcontrolesysteem
Durf je nog wel zonder naar de nieuwe sloffen te rijden dan??? pff... lef zeg..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Vandaag Hankook Vantra's eronder laten leggen met DOT 1121, Klein Caravans te Nieuwerkerk a/d Ijssel
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Mooi mooi...11e week 2021
Lekker vers.. productie tussen 15 en 21 maart 2021
En??? stalen ventielen en uitgebalanceerd??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
En meteen op 4.0 Bar
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Staat je mover nog goed afgesteld nu??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Eea is door de dealer uitgevoerd, en heb vertrouwen in deze, dus ga er (bijna) blindelings vanuit......
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Bedankt
Ook deze noteer ik even. (Had ook al een adres van Daphne gekregen)
Als we dit jaar dan naar Kroatië kunnen dan zal ik deze bedrijven benaderen. Dan heb ik ze nl nodig voor mijn TEMPO 100
Blijven de grenzen dicht laat ik deze van januari 2015 er nog even onder zitten, want dan rijden we niet verder dan 100 km.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik heb ook nieuwe bandjes onder de caravan laten plaatsen. Vorige week donderdag de order geplaatst bij onze stalling en de woensdag erop onze caravan opgehaald met de nieuwe sloffen. Hankook Vantra's zijn het geworden, geproduceerd in de 2e week van dit jaar. Tevens hebben ze het reservewiel vervangen met de gebruikte band....
Nu nog beslissen of het Tiremoni bluetooth wordt of E-trailer.......
V60, Fendt Saphir 510 TFK
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Even dit draadje opwarmen, en "met het schaamrood op de kaken": Mag ik u het volgende presenteren:
Een gescheurd rubberen ventiel, waar de stallingshouder mij gisteren op wees: "Ik zou er maar niet teveel kilometers mee maken".
Situatiebeschrijving: De vorige banden waren zo'n 8 jaar oud, en ik heb gegeven wat financiele tegenwind de caravanbanden bij een obscuur bedrijfje laten vervangen door honkelytonkely banden. Ze hebben de ventielen niet vernieuwd, en de genoemde banden zitten er alweer 3 jaar op. Dus de ventielen zijn minimaal 11 jaar oud (moet kunnen).
Vervolgens kom ik op het briljante idee om er druksensoren op te monteren die met hun 10 gram massa - bij een snelheid van 90 km/u - een radiale kracht vergelijkbaar met zo'n 3..5 kilo genereren.
Dit tref ik dus aan nadat ik een rit van zo'n 160 km achter de rug heb met die sensoren.
Reconstructie: De ventielen zijn door hun leeftijd en de inwerking van UV brosser, stugger en zwakker geworden in de loop van de tijd. Vermoedelijk door de toepassing van de sensoren en de daarmee gepaarde extra zijdelingse kracht zijn ze gaan scheuren.
Geleerde lessen: Vervanging van ventielen is aan te bevelen. Stalen exemplaren zijn aan te bevelen als je bandensensoren monteert.
Zijdelingse lessen: Het adagium "Buy quality cry once" verdient naleving, de stallinghouder verdient een plaatsje in de hemel.
Een gescheurd rubberen ventiel, waar de stallingshouder mij gisteren op wees: "Ik zou er maar niet teveel kilometers mee maken".
Situatiebeschrijving: De vorige banden waren zo'n 8 jaar oud, en ik heb gegeven wat financiele tegenwind de caravanbanden bij een obscuur bedrijfje laten vervangen door honkelytonkely banden. Ze hebben de ventielen niet vernieuwd, en de genoemde banden zitten er alweer 3 jaar op. Dus de ventielen zijn minimaal 11 jaar oud (moet kunnen).
Vervolgens kom ik op het briljante idee om er druksensoren op te monteren die met hun 10 gram massa - bij een snelheid van 90 km/u - een radiale kracht vergelijkbaar met zo'n 3..5 kilo genereren.
Dit tref ik dus aan nadat ik een rit van zo'n 160 km achter de rug heb met die sensoren.
Reconstructie: De ventielen zijn door hun leeftijd en de inwerking van UV brosser, stugger en zwakker geworden in de loop van de tijd. Vermoedelijk door de toepassing van de sensoren en de daarmee gepaarde extra zijdelingse kracht zijn ze gaan scheuren.
Geleerde lessen: Vervanging van ventielen is aan te bevelen. Stalen exemplaren zijn aan te bevelen als je bandensensoren monteert.
Zijdelingse lessen: Het adagium "Buy quality cry once" verdient naleving, de stallinghouder verdient een plaatsje in de hemel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
De scheuren zitten aan de zijkant van het ventiel, die kant beweegt het ventiel niet op onder het rijden, hij beweegt namelijk richting de band om vervolgens tot rust te komen tegen de velg, ik zie daar bij jou ook een beetje afgeschuurde lak als ik het goed zie, bij mij was dat heel duidelijk te zien iig. dit is gewoon duidelijk een geval van slecht onderhoud en wie weet zijn ze de keer ervoor ook al niet vervangen. deze zelfde scheuren zie je ook bij auto's waarbij de ventielen niet vervangen worden, een collega kreeg zo een verrassing toen hij in de middag op kantoor bij zijn auto kwam, geen sensoren gemonteerd bij hem.
ik heb geschat wel zo'n 14k km gereden met sensoren op rubberen velgen en dit gewoon niet gehad.
gauw vervangen, ik zou er niet eens mee gaan rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: bandendrukcontrolesysteem
Daar hoef je bij Klein niet wakker van te liggen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ooit op caravantrekker over onderzoek gelezen.
Daar boven 4 bar en 100kmpu met opgeschroefde sensor, ventiel zo krom geslingerd dat het ging lekken bij het gat in de velg, dan alleen tijdens het rijden dat ie lekt.
Dan ook bij een nieuw ventiel.
Maar bij deze velg , zoals Micky al schreef, kan het ventiel niet zover opzij, en de scheuren zitten meest dwars daar op.
Kan ook door een wieldop scheefgedrukt zijn, die er niet goed opgezet was. En natuurlijk de ouderdom.
Of heel hard optrekken, dan buigt het ventiel wel in die richting.
Of heel hard remmen, was het het linker of rechtewiel.
Dan zie je aan de andere kant de scheuren aan de andere kant zitten.
Weer even serieus, heb je ook naar het andere ventiel gekeken.
Daar boven 4 bar en 100kmpu met opgeschroefde sensor, ventiel zo krom geslingerd dat het ging lekken bij het gat in de velg, dan alleen tijdens het rijden dat ie lekt.
Dan ook bij een nieuw ventiel.
Maar bij deze velg , zoals Micky al schreef, kan het ventiel niet zover opzij, en de scheuren zitten meest dwars daar op.
Kan ook door een wieldop scheefgedrukt zijn, die er niet goed opgezet was. En natuurlijk de ouderdom.
Of heel hard optrekken, dan buigt het ventiel wel in die richting.
Of heel hard remmen, was het het linker of rechtewiel.
Dan zie je aan de andere kant de scheuren aan de andere kant zitten.
Weer even serieus, heb je ook naar het andere ventiel gekeken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Nee, het is de combinatie ouderdom en de bandendruksensor. Mijn berekening stemt niet vrolijk. Wieldoppen zijn niet van toepassing, en hard optrekken....Avensis.... Ik dacht, laat ik even wat delen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
Alert van de stallingshouder dat hij dit heeft gezien.
Gelukkig ben er op tijd bij en is er verder geen schade... op naar een paar frisse stalen exemplaren....
Gelukkig ben er op tijd bij en is er verder geen schade... op naar een paar frisse stalen exemplaren....
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: bandendrukcontrolesysteem
Idd een goede stallingbaas, de mijne toen ik nog geen loods had was alleen goed in schade aan de caravan rijden en dat keer op keer
Oh ja en daarna ontkennen, dat kon hij ook goed
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrolesysteem
Zo...de eerste trip met Tiremoni gedaan.
De dongle in het usb punt voorin mijn hut.
Daar staat onderweg spanning op..heel handig.
En m'n debieltje gewoon voorin.
Perfect...ideaal..
Alleen liep de bandenspanning best flink op.
Ik zag ook bij aanvang dat mijn stalling een beetje uitgeschoten was...4.7 bar.
.
De dongle in het usb punt voorin mijn hut.
Daar staat onderweg spanning op..heel handig.
En m'n debieltje gewoon voorin.
Perfect...ideaal..
Alleen liep de bandenspanning best flink op.
Ik zag ook bij aanvang dat mijn stalling een beetje uitgeschoten was...4.7 bar.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Een koudedruk van 4,7 Bar is nu echt teveel; deze moet maximaal 4,5 Bar zijn bij een omgevingstemperatuur van 18 C.
Dus een te hoge druk bij een te lage temperatuur; dat is dus dubbel-fout
Een toename van 0,6 Bar vind ik overigens niet vreemd; past uitstekend in het verwachtingspatroon.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrolesysteem
Hier duidelijk externe sensoren, want de drukstijging zou een veel hogere temperatuur in de band geven.Chris schreef: ↑do 22 apr 2021 21:04Zo...de eerste trip met Tiremoni gedaan.
De dongle in het usb punt voorin mijn hut.
Daar staat onderweg spanning op..heel handig.
En m'n debieltje gewoon voorin.
Perfect...ideaal..
Alleen liep de bandenspanning best flink op.
Ik zag ook bij aanvang dat mijn stalling een beetje uitgeschoten was...4.7 bar.
.
Screenshot_20210422-145015.jpg
5,31 bar is omrekening van 77 psi en 5,38 bar/ 78 psi.
4.69 bar is 68 psi, en dat heb je waarschijnlijk in dit topic naar 4.7 bar afgerond.
Dus de sensoren geven digitaal per psi door aan je mobiel, en die rekent het om naar bar.
4,7 bar bij 18 grC. gevuld, en stijgt naar 5,35 bar betekent 51 grC temperatuur van het gasmengsel in de band.
Je las 21gr C af.
Bij 18 grC. rijden met 80 a 90kmpu constant geeft ongeveer 45grC in de band. Dus je drukstijging is ook naar mijn mening niet zo gek.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandendrukcontrolesysteem
Ik zag die wat hoge druk pas na vertrek.
Morgen alle tijd om het even te corrigeren.
4.5 lukt met mijn digitale meter best.
De druk stijging maak ik me ook geen zorgen om...
Natuurkundig gegeven..
Alleen aanvang was te hoog.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrolesysteem
Met Gutschein.
Warenwert (Netto)100,00 EUR Warenwert (Brutto)119,00 EUR Versandkosten (Netto)8,24 EUR Versandkosten (Brutto)9,80 EUR Gutschein-15,00 EUR
Gesamtsumme (Netto)95,63 EUR
MwSt. 19%18,17 EUR
Gesamtsumme (Brutto)113,80 EUR
Warenwert (Netto)100,00 EUR Warenwert (Brutto)119,00 EUR Versandkosten (Netto)8,24 EUR Versandkosten (Brutto)9,80 EUR Gutschein-15,00 EUR
Gesamtsumme (Netto)95,63 EUR
MwSt. 19%18,17 EUR
Gesamtsumme (Brutto)113,80 EUR
Re: bandendrukcontrolesysteem
Tiremoni’s geplaatst, gaat direct na het plaatsen van de sensoren, het alarm af WTF
Blijkt tijdens het installeren van de sensoren de app is versprongen naar PSI
Daarna functioneert het
Bij vertrek stonden de banden op 4.3
Onderweg hadden we deze uitlezing
Blijkt tijdens het installeren van de sensoren de app is versprongen naar PSI
Daarna functioneert het
Bij vertrek stonden de banden op 4.3
Onderweg hadden we deze uitlezing
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrolesysteem
Dan is de temp in de band ongeveer 43 grC , en niet de 27 graden, die je tmps aangeeft.
De temperatuuraangave van externe sensoren is waardeloos.
Maar ook die van interne sensoren is niet 100% zuiver..
Op een amerikaans forum kwam ik ook bij interne sensoren tegen , dat de temperatuur-aangave niet overeenkwam met de omrekening van de druk, zelfs als je een speling in de druk-aangave mee rekent.
Mijn vermoeden is dat de sensoren de warmte van de velgen ook meekrijgen, mogelijk juist door de metalen ventielen.
Maar als je dus je niets aantrekt van de temperatuur-aangave, zijn de sensoren ,intern of extern, best bruikbaar.
De temperatuuraangave van externe sensoren is waardeloos.
Maar ook die van interne sensoren is niet 100% zuiver..
Op een amerikaans forum kwam ik ook bij interne sensoren tegen , dat de temperatuur-aangave niet overeenkwam met de omrekening van de druk, zelfs als je een speling in de druk-aangave mee rekent.
Mijn vermoeden is dat de sensoren de warmte van de velgen ook meekrijgen, mogelijk juist door de metalen ventielen.
Maar als je dus je niets aantrekt van de temperatuur-aangave, zijn de sensoren ,intern of extern, best bruikbaar.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandendrukcontrolesysteem
Meten is zweten. Oftewel: Je moet je niet gek laten maken door de meetwaarden, dan heb je geen vakantie meer, toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandendrukcontrolesysteem
Dan vroeger, je vulde de band een keer met de toen geldende juiste druk, en werd onderweg niet lastig gevallen met verontrustende informatie.
Maar ja , info kan ook prettig aanvullend zijn, als je weet waar je wel en niet wat aan hebt.
En daar is een forum nou zo handig voor.
Als ik de gegevens van Cris en GS andre vergelijk, vermoedt ik dat bij Cris de banden minder reserve hebben in draagvermogen dan GS .
Bij Criss omgerekende temp in band hoger dan bij GS, ondanks de hogere koude druk.
Maar er kunnen ook nog externe factoren meespelen.
Bijvoorbeeld hogere buitentemperatuur, warmte van de remmen , andere snelheid, of aanlopend lager, mischien zelfs sporing door delta-as.
Geef de band- en caravan-gegeven, dan zien of ik gelijk heb
Maar ja , info kan ook prettig aanvullend zijn, als je weet waar je wel en niet wat aan hebt.
En daar is een forum nou zo handig voor.
Als ik de gegevens van Cris en GS andre vergelijk, vermoedt ik dat bij Cris de banden minder reserve hebben in draagvermogen dan GS .
Bij Criss omgerekende temp in band hoger dan bij GS, ondanks de hogere koude druk.
Maar er kunnen ook nog externe factoren meespelen.
Bijvoorbeeld hogere buitentemperatuur, warmte van de remmen , andere snelheid, of aanlopend lager, mischien zelfs sporing door delta-as.
Geef de band- en caravan-gegeven, dan zien of ik gelijk heb
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"