bandendrukcontrolesysteem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » za 3 apr 2021 22:36

[re.gif]
Ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst mrgreen.gif

Tegen beter weten in adviseren om rubber ventielen te gebruiken...... hoe krijg je het verzonnen scratch.gif

Typisch gevalletje IWAB of IWAAB stom.gif Laten we hopen dat GSAndre gewoon voor Safety-First kiest !
Laatst gewijzigd door PD op za 3 apr 2021 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 22:45

[re.gif]

Ik adviseer om stalen ventielen te laten plaatsen bij de volgende mogelijkheid, is ook gewoon terug te lezen hier op het forum, maar het is gewoon onzin dat de sensoren niet gebruikt kunnen worden op rubberen ventielen, sommige mensen die teveel met meten bezig zijn geweest zien overal een gevaar in awhoea.gif

Goed gekeurde sensoren waar niet in de handleiding staat dat ze niet op rubberen ventielen gebruikt mogen worden..... Verder is een rubberen ventiel bedoelt om te kunnen bewegen, dat is de band zelf ook, die beweegt ook heel wat keer in en uit, niet alles is een probleem, sommigen mensen hebben ook angst om de gaskachel tijdens de nacht te gebruiken om later alsnog overstag te geen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » za 3 apr 2021 22:46

IWAAB dus whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Chris » za 3 apr 2021 22:46

Tiremoni DL geeft zelf aan dat versterkte rubber ventielen prima bruikbaar zijn.
Die zitten op mijn hut, en ik zal mijn setje daar nu nog even opschroeven.
Maar... er liggen al 2 stalen ventielen voor me klaar... die komen er nog op... later...na het CFW..geen haast dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 22:52

Chris schreef:
za 3 apr 2021 22:46
Tiremoni DL geeft zelf aan dat versterkte rubber ventielen prima bruikbaar zijn.
Die zitten op mijn hut, en ik zal mijn setje daar nu nog even opschroeven.
Maar... er liggen al 2 stalen ventielen voor me klaar... die komen er nog op... later...na het CFW..geen haast dus.
Dat bedoel ik en dat zonder kinderachtig persoonlijk te worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » za 3 apr 2021 22:54

Ik hoop oprecht dat GSAndre verstandiger is !

Besparen op veiligheid voor een paar tientjes whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 22:58

[re.gif]

onderbouw het veiligheidsprobleem anders even, laat even zien dat de fabrikanten het verkeerd hebben thumbup.gif
voorlopig heb ik jaren en meer dan 10.000km gereden met deze sensoren zonder problemen en samen met mij half Europa, want die dingen worden primair verkocht voor auto's die allemaal rubberen ventielen hebben (tenzij er al een sensor inzit) en ook nog eens veel hogere snelheden rijden thumbup.gif

En lach het svp voor een keer niet weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » za 3 apr 2021 22:59

[re.gif]
Op 2,2 Bar ipv 4,5 Bar koudedruk.......... zo moeilijk is het allemaal niet.

Maar, neem fijn het risico ! Adviseer het liever niet aan anderen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 23:03

[re.gif]

Die sensoren worden verkocht met de bijbehorende druk die ze aankunnen, vrachtwagens hebben zelfs rubberen ventielen, kom nu gewoon eens met een onderbouwing ipv met een persoonlijke mening, zo'n zinnetje is geen onderbouwing waarom men dit niet zou kunnen doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » za 3 apr 2021 23:06

GSAndre (en anderen): ik hoop dat je voor veiligheid kiest thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 23:07

[re.gif]

Top, zegt genoeg, bedankt voor de onderbouwing mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door RDDR » zo 4 apr 2021 08:06

Helemaal met Micky eens. Het ventiel zat er al en kan dus de druk aan. Volgens Tiremoni mogen ze op rubber ventielen. Ik heb ze erop gezet en ben niet van plan om de ventielen te vervangen. Mijn banden staan nu op 3 bar en mogen max 3,4 bar. Zie het probleem niet.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » zo 4 apr 2021 08:19

[re.gif]
In jouw geval is het probleem ook niet zo groot, echter:

De designspecificatie voor rubber ventielen is gebaseerd op een koudedruk van max. 4,5 Bar waarbij er van uitgegaan wordt dat er een lichtgewicht ventieldopje op het uiteinde zit (centrifugaal kracht).

Ga je dit vervangen door een relatief zware TPMS sensor, dan overschrijd je de designspecs voor het rubber waar dit de velg afdicht wanneer je koudedruk 4,5 Bar bedraagt.

Een bewezen Natuurkundige Wet: na buigen komt barsten !

Het is niet de vraag OF maar WANNEER.... en als dit gebeurt, is de band direct leeg.

Kies zelf maar 👍 Ik waarschuw slechts op basis van techniek. Voor het luttele extra bedrag koop je veiligheid en dat is precies waar het bij TPMS om te doen is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door freekvo » zo 4 apr 2021 08:29

Wat een gedoe en een betweterij.....................

Laat iedereen toch zelf beslissen wat hij/zij doet. Ook ik rij (net als Micky) al een paar jaar en > 10.000 km met sensoren op rubber ventielen zonder problemen.
En dat ga ik dit jaar (als we ooit weg kunnen) gewoon weer doen.
Maar dat is MIJN keuze. Als iemand anders graag stalen ventielen wil, ook prima.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door GSAndre » zo 4 apr 2021 08:35

Met mijn (koude) druk op 3.9 en de TPMS makkelijk 10 gr weegt tov 1 gr van het ventieldopje, ga ik andere ventielen laten steken!
Vervanging van de sloffen, trek ik één jaar naar voren, ben ik meteen voor zes jaar klaar. blij.gif

Thx all voor jullie inzichten.......... iemand tegenwerpingen voor nieuwe Hankook Vantra’s ? mrgreen.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » zo 4 apr 2021 08:41

freekvo schreef:
zo 4 apr 2021 08:29
Wat een gedoe en een betweterij.....................

Laat iedereen toch zelf beslissen wat hij/zij doet.
Volgens mij is dit forum bedoeld voor gefundeerd advies 👍

Mijn bron: Dhr. N.v.A. gepensioneerd Q&A manager bij Michelin-NL en enkele jaren elders mijn collega geweest.

Zoals geschreven: kies zelf maar, maar het liefst op basis van techniek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door freekvo » zo 4 apr 2021 08:50

PD schreef:
zo 4 apr 2021 08:41
Mijn bron: Dhr. N.v.A. gepensioneerd Q&A manager bij Michelin-NL en enkele jaren elders mijn collega geweest.
Tuurlijk joh....................
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door PD » zo 4 apr 2021 09:03

[re.gif]
Ken je Nol ook ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 4 apr 2021 09:06

@micky

De meeste vrachtwagens hebben volledig stalen ventielen hoor..

De meeste vrachtwagenbanden staan op 9 bar koud stuuras meestal op 8 bar

En met een volle belading worden die banden vlot warm en zal de druk ook wel wat oplopen naar de 10 bar..

Mijn vorige hut had ook rubber ventielen tot ik op een dag thuis kwam en de caravan wel erg vreemd scheef stond voor de deur. Mm, lekke band ? Vervanging stond toch al op de planning dus naar de bandenboer bleek het ventiel dus gescheurd te zijn net op de rand van de velg, denk dat die ventielen toen een jaar of 7-8 oud waren en altijd zonder sensoren gereden. Is gewoon slijtage door het bewegen van het ventiel tijdens rijden, ga je er dan sensoren op hangen die duidelijk veel zwaarder zijn dan een simpel dopje worden de centifugaal krechten vele malen hoger en is de kans dat de banden langs het ventiel lucht gaan verliezen een stuk groter de ventielen zitten niet geschroefd baar erin getrokken de afdichting is maar enkele mm breed. Staal versterkte ventielen voorkomen al een heel stuk dat de ventielen veel kunnen bewegen tijdens rijden evenals korte ventielen

Die 10 gram per sensor is een behoorlijke kracht op het ventiel tijdens rijden, heb het ooit in mijn jeugdige jaren moeten berekenen maar zou het nu niet meer weten hoe dat moest maar een dopje van 10 gram gaf een behoorlijke kracht tijdens rijden dat weet ik nog wel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door dieseltijger » zo 4 apr 2021 09:53

Je komt bij 110 km/u ongeveer uit op een kracht van 50 N, zeg maar 5 kilo schuin op het ventiel.

Kracht = massa * hoeksnelheid in 't kwadraat * straal.

Alles uiteraard in newton's, kilo' s en radialen. 1 omw/sec is 2 pi radialen per seconde.

Graag narekenen want mijn mentale vermogens voor de eerste koffie zijn vergelijkbaar met die van een seniele teckel.

Die stalen ventielen bij vrachtwagens lijken mij ingegeven door de hoge werkdruk. De grote diameter en de lagere snelheid houden de middelpuntvliedende kracht binnen de perken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 09:56

[re.gif]
mrgreen.gif mrgreen.gif
Zo vroeg al Diesel...je moet uitslapen hoor awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door dieseltijger » zo 4 apr 2021 10:06

Hahaha. Dit illustreert trouwens wel een fenomeen dat "verbeteringen" altijd als onderdeel van een systeem moeten worden bekeken. Dus ik neig naar het checken welke ventiel varianten geschikt zijn voor die 5 kg rondzwaaiende belasting. En: met balanceren had je de sensoren gemonteerd moeten laten. Enzovoorts.

Zo ook met ingrepen tav de oplooprem. Linksom of rechtsom loop je met mentaal kluitjesvoetbal risico's. Kijk naar het geheel is de les.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Rene_13 » zo 4 apr 2021 10:57

GSAndre schreef:
zo 4 apr 2021 08:35
Met mijn (koude) druk op 3.9 en de TPMS makkelijk 10 gr weegt tov 1 gr van het ventieldopje, ga ik andere ventielen laten steken!
Vervanging van de sloffen, trek ik één jaar naar voren, ben ik meteen voor zes jaar klaar. blij.gif

Thx all voor jullie inzichten.......... iemand tegenwerpingen voor nieuwe Hankook Vantra’s ? mrgreen.gif
Ik hoor graag waar jullie het lukt om voor juni 2021 een dot van 2021 te verkrijgen.
Ik heb nu voor de 2de keer een set nieuwe banden onder mijn caravan gezet en in beide gevallen waren de banden van ruim een jaar oud.
Het betrof de MAXXIS UE - 168 175R14C
Dus graag tips voor een leverancier die een recente band kan leveren.

En om het on-topic te houden ik heb een werkdruk van 4.5 bar, stalen ventielen en daarop de Tire Moni.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

bandendrukcontrolesysteem

Bericht door Avontuur » zo 4 apr 2021 11:10

PD schreef:.
Maar, neem fijn het risico ..
Afbeelding

Afbeelding
Er is soms geen houden meer aan als het misgaat, ik had de velg ook nog verneukt doordat deze in aanraking kwam met het wegdek. Dan hadden we nog mazzel dat de schade aan de wielkast meeviel. Maar het gaat zo snel.....

Een niet versterkt ventiel van rubber is kwetsbaarder wanneer je wat gewicht toevoegt aan het ventiel. Een gewoon rubberventiel Max 4.5 Bar deze hangt dus op het rubber in de velg en daar voeg je dan gewicht aan toe.
De druk kan oplopen met 0.8 bar!

Een rubberventiel met een metalen kern welke helemaal doorloopt deze wordt ingetrokken in de velg en door de rand en de luchtdruk op hun plaats blijven Max 7.5 Bar. Deze variant kan ook goed zijn werk doen. Blijft onverlet waarom dan niet meteen een stalen variant.

Metalenventielen kunnen een druk aan van iets boven de 11 Bar. Waarom zou je het risico nemen.. Het komt wat bot over zoals het PD het schrijft maar met de strekking ben ik het wel eens. Ik ben helaas ervaringsdeskundige, zie bovenstaande foto’s.

Een stalen ventiel heeft meer voordelen dan nadelen zou ik willen inbrengen, er is niet veel op tegen.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: bandendrukcontrolesysteem

Bericht door dieseltijger » zo 4 apr 2021 11:18

Hoe zit zo'n stalen ventiel in de velg? Ook met een prop?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”