bandendrukcontrolesysteem
Re: bandendrukcontrollesysteem
Top!
Dan staan bij mij de grenzen ook wel goed.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrollesysteem
Met de limits moet ik nog gaan "spelen"..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Mijn ervaringen tbv de alarmgrenzen:
-Tijdens rijden neemt de druk met maximaal ca. 0,6 tot 0,8 Bar toe boven de koudedruk bij 18 C, dus het hoog-alarm +1,0 Bar tov je koudedruk
-In het vroege voorjaar is je bandendruk bij vertrek ca. 0,3 tot 0,4 Bar lager dan de koudedruk bij 18 C, dus het laag-alarm -0,5 Bar tov je koudedruk
-Temperatuuralarm kun je vergeten; de geregistreerde temperatuur bedraagt max. +10 C tov de buitentemperatuur; daar heb je niets aan.
Wanneer moet je reageren:
-Wanneer de bandendruk meer dan met +1,0 Bar toeneemt; dan heb je mogelijk vastgelopen remmen
-Wanneer de bandendruk tijdens rijden meer dan met -0,5 Bar afneemt; dan heb je waarschijnlijk een leegloper en moet je snel stoppen.
Dit ontstaat vanzelfsprekend niet bij alle banden tegelijk, maar waarschijnlijk bij slechts één band; ook een prima indicatie.
In de praktijk ontstaat een klapband niet door een verhoogde bandendruk maar juist door een verlaagde bandendruk door bijv. een leegloper.
De temperatuurmeting van de sensoren heeft geen praktische waarde; daarvoor zitten de sensoren te ver van de band af en nemen ze hoofdzakelijk de temperatuur van de buitenlucht aan waarin ze als een dolle draaien en dus worden afgekoeld. Wanneer je gedurende langere tijd met dezelfde zijde van de caravan in de zon rijdt, zul je de druk aan die zijde zien toenemen met 0,1 tot 0,2 Bar terwijl de temperatuuraanwijzing van de sensor nauwelijks hoger wordt.
-Tijdens rijden neemt de druk met maximaal ca. 0,6 tot 0,8 Bar toe boven de koudedruk bij 18 C, dus het hoog-alarm +1,0 Bar tov je koudedruk
-In het vroege voorjaar is je bandendruk bij vertrek ca. 0,3 tot 0,4 Bar lager dan de koudedruk bij 18 C, dus het laag-alarm -0,5 Bar tov je koudedruk
-Temperatuuralarm kun je vergeten; de geregistreerde temperatuur bedraagt max. +10 C tov de buitentemperatuur; daar heb je niets aan.
Wanneer moet je reageren:
-Wanneer de bandendruk meer dan met +1,0 Bar toeneemt; dan heb je mogelijk vastgelopen remmen
-Wanneer de bandendruk tijdens rijden meer dan met -0,5 Bar afneemt; dan heb je waarschijnlijk een leegloper en moet je snel stoppen.
Dit ontstaat vanzelfsprekend niet bij alle banden tegelijk, maar waarschijnlijk bij slechts één band; ook een prima indicatie.
In de praktijk ontstaat een klapband niet door een verhoogde bandendruk maar juist door een verlaagde bandendruk door bijv. een leegloper.
De temperatuurmeting van de sensoren heeft geen praktische waarde; daarvoor zitten de sensoren te ver van de band af en nemen ze hoofdzakelijk de temperatuur van de buitenlucht aan waarin ze als een dolle draaien en dus worden afgekoeld. Wanneer je gedurende langere tijd met dezelfde zijde van de caravan in de zon rijdt, zul je de druk aan die zijde zien toenemen met 0,1 tot 0,2 Bar terwijl de temperatuuraanwijzing van de sensor nauwelijks hoger wordt.
Laatst gewijzigd door PD op ma 22 mar 2021 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Hmmm...... dan wordt het bij mij dus max. 5,5 bar en min.4,0 bar.
Beetje veiligheid inbouwen: 5,7 - 3,8.
Beetje veiligheid inbouwen: 5,7 - 3,8.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: bandendrukcontrollesysteem
Tijdens mijn rit naar de Kleine Abtshoeve twee weken geleden een ritje van slechts 120 km zag ik de druk met 0,4 bar stijgen. Bij vertrek was het drukverschil tussen links en rechts 0,02 bar, na 100 km op de snelweg was het druk verschil tussen links en rechts opgelopen naar 0,14 bar.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: bandendrukcontrollesysteem
Dank je PD! Nuttige info.
Ondergrens van 3 bar (bij 3,5 bar advies) is dan dus OK en ik zal mijn bovengrens wat krapper zetten. 5,5 bar is dat wat veel van het goede. Zal er 4,5 of 4,7 van maken.
Ondergrens van 3 bar (bij 3,5 bar advies) is dan dus OK en ik zal mijn bovengrens wat krapper zetten. 5,5 bar is dat wat veel van het goede. Zal er 4,5 of 4,7 van maken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: bandendrukcontrollesysteem
Thanks PD, heb je advies opgeslagen, zal dit ook toepassen!
A travel adventure has no substitute.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Nu effe werken straks effe instellen.
Finetunen kan altijd natuurlijk nog als je dat wilt..
Hup... arbeiten nu..
Finetunen kan altijd natuurlijk nog als je dat wilt..
Hup... arbeiten nu..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik rijd al zo'n 10 jaar met de Tiremoni 260, meetbereik 12 bar.
Deze stel ik in als volgt:
0.20 bar onder de ingestelde bandendruk
0.50 bar boven de ingestelde bandendruk
Bandentemperatuur op 60 graden.
Systeem piept eigenlijk nooit.
Deze stel ik in als volgt:
0.20 bar onder de ingestelde bandendruk
0.50 bar boven de ingestelde bandendruk
Bandentemperatuur op 60 graden.
Systeem piept eigenlijk nooit.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: bandendrukcontrollesysteem
Dat is vrijwel onmogelijk; wanneer je de banden bij 18 C op de koudedruk zet en je rijdt een keer bij 10 C van huis weg, dan zit je zeker onder die ondergrens. En een bovengrens van +0,5 Bar overschrijd je ook heel snel, zeker wanneer het wat warmer is zoals in Frankrijk of Spanje.
Ik heb ook de TM260, gecombineerd met een booster.
Laatst gewijzigd door PD op ma 22 mar 2021 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Inderdaad. Ik had de vorige tpms ingesteld op 5,0 max en op onze reis naar Spanje begon die bij Holten al te piepen. Dat is een half uur rijden......
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrollesysteem
We hebben er al eens eerder over geschreven viewtopic.php?f=70&t=9317&hilit=tpms&start=75
Ik gebruik Tiremoni inmiddels voor het 6e seizoen en wil ook niet meer zonder rijden.
Op de Premium 2 ton's enkelasser had ik een koudedruk van 4,5 Bar, daarna op de Premium 2,2 ton's tandemasser 4,0 Bar en inmiddels op de Brillant 2,5 ton's tandemasser 3,5 Bar. De gekozen band bepaalt de koudedruk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik kwam nog een oude foto tegen van een dubbeltest toen ik overstapte van de TM240 (zonder booster) naar de TM260 (met booster):
- Bijlagen
-
- Tiremoni dubbeltest.jpeg (47.48 KiB) 265 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ingesteld...simpel de simpel op een mobieltje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Worstelen met mijn digitale onhandigheid
ALS ik zo'n systeem koop, ga met Pasen eerst kijken of er spanning zit, op de USB connectoren als de hut is aangesloten ....
Vroeg ik mij af; Als je oppad gaat zul je de app moeten openen, maar wat als de telefoon onderweg op stand-by slaat?
En bij verlaten van de auto (toiletteren/koffie of anderszins) moet je dan de app steeds opnieuw activeren ?
ALS ik zo'n systeem koop, ga met Pasen eerst kijken of er spanning zit, op de USB connectoren als de hut is aangesloten ....
Vroeg ik mij af; Als je oppad gaat zul je de app moeten openen, maar wat als de telefoon onderweg op stand-by slaat?
En bij verlaten van de auto (toiletteren/koffie of anderszins) moet je dan de app steeds opnieuw activeren ?
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: bandendrukcontrollesysteem
Standby van de telefoon zal neem ik aan door de app voorkomen worden / in ieder geval de alarmering nog laten werken. Als dat niet het geval is, dan zijn er weer appjes die standby kunnen voorkomen.
Bij een tankstation is wel een dingetje: als je de USB connector in de caravan gebruikt, zal deze van de stroom af gaan als je de auto afzet en dus het signaal met de sensoren en de telefoon verliezen. Geen idee hoe lang dit duurt voordat weer werkt na het starten, maar ik ga er vanuit dat dat net meer dan 1 minuut zal zal zijn. Kan ik testen zodra ik de sensoren heb. Die zijn onderweg nu.
Alternatief blijft Freek's powerbank idee, waardoor alle verbindingen behouden blijven. Vraag is dan hoe lang het duurt todat de sensoren uit gaan omdat er geen beweging meer plaats vindt.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat Tiremoni hierover nagedacht heeft en dat re-connect niet lang duurt. Anders hadden we PD daar ook al lang over horen klagen
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: bandendrukcontrollesysteem
Helemaal eens met RDDR. Zie het als elke andere app die een BT-verbinding maakt (muziek, stappenteller oid). Ook daar blijft de verbinding in stand als de phone in standby gaat.
PD heeft natuurlijk een ander systeem dan onze app; dat werkt ook anders.
De BT-connectie is in 1 seconde gelegd. Als de band beweegt, is er ook connectie tussen de sensoren en de repeater (gisteren ervaren bij het plaatsen van de sensoren).
En ik zou niet bang zijn voor het verbreken van de voeding van de repeater. Ook die is in 1 sec weer aan de praat.
PD heeft natuurlijk een ander systeem dan onze app; dat werkt ook anders.
De BT-connectie is in 1 seconde gelegd. Als de band beweegt, is er ook connectie tussen de sensoren en de repeater (gisteren ervaren bij het plaatsen van de sensoren).
En ik zou niet bang zijn voor het verbreken van de voeding van de repeater. Ook die is in 1 sec weer aan de praat.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik rij overigens onze route altijd met TomTom Go Mobile op mijn smartphone (omdat ik de route dan precies zo kan maken als ik wil).
Dus ik zie het scherm van de TM-app straks helemaal niet en dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik merk het wel aan de waarschuwingen als er iets mis is. Anders ga je toch alleen meer met een schuin oog op de app rijden. Zoiets als een camera achter op de caravan die continu aan staat. Lijkt me ook helemaal niet fijn rijden dus die komt er ook niet.
Dus ik zie het scherm van de TM-app straks helemaal niet en dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik merk het wel aan de waarschuwingen als er iets mis is. Anders ga je toch alleen meer met een schuin oog op de app rijden. Zoiets als een camera achter op de caravan die continu aan staat. Lijkt me ook helemaal niet fijn rijden dus die komt er ook niet.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik kijk wel even hoe ik het doe: op zich hebben we 2 gsm's voorin liggen en gebruiken we de geintegreerde navi van de BMW voor navigatie. Dat systeem werkt erg goed overigens. Ook in vergelijking met het Lexus en Ford systeem. We zullen 1 van de gsm's dus wel gebruiken voor Tiremoni, maar niet in het zicht van de bestuurder gaan ophangen of plakken. Ligt dan gewoon op zijn plekje voor de pook van de automaat.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik hoop ook echt dat de app op de achtergrond actief blijft.
Dacht eraan om even de instellingen aan te passen en gewoon op mijn auto even te testen..
Simpele actie
Dacht eraan om even de instellingen aan te passen en gewoon op mijn auto even te testen..
Simpele actie
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Mijn MB-navigatie werkt op zich ook prima (incl. filemeldingen) maar het is wat lastiger om daarin allerlei 'tussenpunten' te zetten (zoals bijv. de rondweg Luik of de N4 tussen Bastogne en Arlon).
Op mijn Samsung doe ik dat gewoon ín de woonkamer/caravan oid. Of op mijn pc/tablet met een groter scherm.
Maar goed, dat is een heel ander onderwerp, sorry.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik zie dat TireMoni een setje voor sensoren tot 5,5 bar en tot 12,5 bar heeft. Volstaat de versie tot 5,5 bar niet gewoon? Of is het fijn om de extra capaciteit aan te kunnen?
2018 Burstner Averso Plus 520 TL
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV
Re: bandendrukcontrollesysteem
Nee, een setje van max. 5,5 Bar voldoet niet.
Wanneer je banden een koudedruk van 4,5 Bar hebben (bij 18C) dan zal in de zomer (zeker in warme streken van bijv. Frankrijk en Spanje) de druk in je banden op kunnen lopen tot boven de 5,5 Bar zonder dat er iets aan de hand is.
Setjes tot 5,5 Bar zijn eigenlijk uitsluitend geschikt voor je personenauto of wanneer de caravanbanden een koudedruk hebben van bijv. 3,5 Bar zoals nu bij onze Brillant tandemasser.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
en
Gezien het geringe prijsverschil heb ik maar de 12 bar versie genomen op advies van hier. Nu worden de nieuwe Knaussen afgeleverd met Hankook op 17" waarbij de aanbevolen druk bij 18 grade slechts 3,5 bar is. Eigenlijk vermoed ik dat daarmee de 5,5 bar versie voldoende was geweest.
Gezien het geringe prijsverschil heb ik maar de 12 bar versie genomen op advies van hier. Nu worden de nieuwe Knaussen afgeleverd met Hankook op 17" waarbij de aanbevolen druk bij 18 grade slechts 3,5 bar is. Eigenlijk vermoed ik dat daarmee de 5,5 bar versie voldoende was geweest.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: bandendrukcontrollesysteem
Re-connect (bij ons tussen display en booster) duurt niet langer dan maximaal enkele meters rijden
Laatst gewijzigd door PD op di 23 mar 2021 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)