Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » zo 8 sep 2019 22:28

Zoals de titel al zegt: de caravan die wij gekocht hebben heeft nieuwe banden, dat wil zeggen 5 jaar stil gestaan op nieuwe banden. Nu zit ik voor volgend seizoen te kijken naar nieuwe banden en zie dat er nogal wat discussie kan ontstaan over mensen hun persoonlijke mening over welk merk banden je moet hebben. Daar heb ik zelf ook een duidelijke mening over: het moeten altijd michelins zijn... :-)
Aangezien de caravan nu op trailermaxx banden staat en ik dit nog onbekend vind klinken ben ik een beetje rond aan het kijken. Banden kan ik zelf monteren. In het boekje van de caravan staan duidelijk een tabel met welke banden je minimaal moet monteren: 195/70r14 met 91 als last index. Dat houdt in dat per band 615 kg gedragen mag worden. Ook staat hierbij dat de bandenspanning 3.0 bar moet zijn. Er wordt niets over C banden, trailer banden of “normale” banden gesproken. Het max totaal gewicht is 1100 kg. Logischerwijs zal je zeggen: 2x 615 kg = 1230 kg laadvermogen op de banden, 1100 is de hut max zelf, kan dus. Ook kan ik “gewone autobanden” van michelin kopen. Zie ik dit verkeerd? Kan iemand mij zonder het aansmeren van een bepaald merk of model mij overtuigen wat voor soort banden ik moet hebben?
Graag zou ik hier wat meer info over willen hebben...

Alvast hartelijk dank
Gr Stef
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door nonblond » zo 8 sep 2019 22:49

Google eens op Reïnforced banden en C-banden of Commercialbanden. (MIchelin heeft die beide ook) Bepaal daarna je keus voor banden. Je loadindex moet altijd meer zijn dan de helft van wat de caravan mag wegen. Let erop dat bij de meeste caravans het leeggewicht te laag is aangegeven en dat je dan al spoedig overlaad. Afhankelijk van het land mag dat doorgaans 5 tot 10% zijn, voordat er wordt beboet. Je totale draagkracht moet in ieder geval het gewicht kunnen dragen dat je caravan daadwerkelijk weegt of het maximale wat de caravan beladen mag wegen als dat minder is. En voor de zekerheid wat meer, omdat de ervaring leert dat er in de loop der jaren toch wat spullen bijkomen. De meeste van ons vinden dat de rijeigenschappen van de caravan verbeteren met Reïnforced of C-banden. De draagkracht is bij dezelfde loadindex natuurlijk gelijk.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » ma 9 sep 2019 00:19

Met mijn calculator kom ik op 2,4 bar adviesdruk.
Vul ik 1200 kg in, dan 2,7 bar.
Dus hier is nog niet eens van de oude 10% regel gebruik gemaakt.
Dus zelgs met wat overgewicht, wat bij lichte caravans meer te verwachten is, zojn de standaard load 91 nog goed.

Met 95 XL komt met 1200 kg er ook 2,7 bar uit.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » ma 9 sep 2019 06:39

Ok, zie ik nou goed dat de eerste en tweede reactie elkaar tegen spreken?
De eerste reactie stelt dat de loadindex dubbel zo hoog gezien vanaf de helft van het maximale gewicht.
De tweede reactie zegt dat het eigenlijk goed is..
Daaronder staat ook een 95 XL band.. is dat hetgeen wat ik zou moeten hebben?
Ik heb het idee dat echte aanhanger banden en C banden misschien nogal overkill zijn..
@jadatis: kan je me eens uitleggen wat je precies bedoelt met de bandenspanning die je opnoemt? Hoe kan je aan de spanning zien of je band goed is?
Alvast bedankt
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Hans 555 » ma 9 sep 2019 07:20

RE.gif
Je stelt dat beide reageerders elkaar tegen spreken maar dat zie ik niet zo. Nonblond stelt dat het draagvermogen van één band hoger moet zijn dat de helft van het toegestaan maximum massa van de caravan (TMM). Jadatis is een persoon die verstand van banden heeft en een berekening heeft gemaakt welke luchtdruk er in de banden moet bij een bepaalde belasting bij een bepaald type/maat band. Succes met je zoektocht, thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door SaPH » ma 9 sep 2019 08:11

Let naast de juiste loadindex (is al wat over gezegd) ook op het aantal koordlagen in de zijwanden. Heelveel "normale" banden hebben maar 1 koordlaag in de zijwang. Ondanks de goede loadindex ben je dan toch kwetsbaar. Stel je pakt in een iets onbewaakt ogenblik een stoeprand mee met inparkeren, of op de camping ligt een steen in het gras. De koordlagen in de zijwang bepalen de sterkte van de zijwang en bescherming van de zijwaartse impact. Daarnaast klaagt men weleens over het dweilen van de caravan. Of de bandenspanning is dan te laag, of de zijwang is slap. (vaak maar 1 laag).
Banden met meer koordlagen in de zijwang zijn vaak reïnforced, C banden, XL of iets dergelijks, maar dat hoeft niet.

Op de zijkant van een band staat altijd plies en dan nummers met uitleg. (zie foto)

Let er op bij de aanschaf zou ik zeggen.
IMG_20190909_071928.jpg
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » ma 9 sep 2019 08:22

Hi allen,

Dank voor jullie reactie.
Ik heb nu onder de caravan trailermaxx banden, ik denk dat deze van maxxis zijn.
Maat is: 195/70R14. 96N. Zijn dit dus dan eigenlijk prima banden om overnieuw te kopen?
Zie ik het goed als ik bovenstaande band kort opsom: Hogere loadindex, speciaal voor aanhanger dus sterke wangen.
Heeft iemand ervaring met deze band, is het een goede band?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » ma 9 sep 2019 08:59

Verder zou ik ook wel de juiste bandenspanning willen weten voor de nieuw aan te schaffen banden:
Ik probeer de tool in te vullen maar dit lukt niet helemaal:
Het zou dan om de Maxxis Trailermax 96N banden gaan in 195/70R14 met 1100 kg MTM.
Er staat in het boekje 3.0 bar, waarna de vorige eigenaar dit met pen heeft verlaagd naar 2.7 bar. Lijkt mij wat laag.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » ma 9 sep 2019 11:28

Eerst mijn geadviseerde druk voor de 96N trailermax.
1100kg/ 2,6 bar en 1200kg/ 2,9 bar. Werkelijk totaalgewicht bepalen is jouw verantwoording, maar besef dat een relatief lichte caravan , vaak meer overbeladen is.
Dit is de hoogsþe druk, dus met meeste reserve, waarbij de schroeven nog niet gaan lostrillen .

De Trailermax is een " for trailer use only" die meer draagvermogen mag hebben, omdat dat voor lagere snelheid is uitgerekent, 140kmpu( N) ipv 160kmpu( Q en hoger) . Men heeft waarscheinlijk het ontwerp van een XL in die maat gebruikt, en mogelijk kleine veranderingen als minder diep profiel( iets beter koeling) en een stootring in het midden van de bandwang, maar dat wordt bij gewone banden ook wel gebruikt.

Dus eigenlijk meer een down- dan een up-grade.

Ik heb voor de zekerheid 3,0 bar als referentiedruk ingevuld, mogelijk is die , net als meeste XL/ reinforced/ extraload toch 2,9 bar, maar bij twijfel altijd de hoogste gebruiken. En dan nog die 2,6 of 2,9 bar.
Heb de LI 2 stappen verlaagd dus 94 loadindex ingevuld, om de invering te geven die voor een Q of hoger de maxload voor berekent wordt. Dat sijsteem heb ik afgekeken van de bandenfabrikanten en uitgevogeld.
Vuistregel voor elke 10kmpu anders》 1 loadindex stap anders, hogere snelheid》lagere LI , lagere snelheid》hogere LI.
Dus kortweg, deze adviesdrukken zijn zeker niet te laag voor de gewichten. Wegen, best per wiel, in volle bepakking, geeft zekerheid, bepalen van werkelijk gewicht is het grootste struikelblok, en ook jouw eigen verantwoording. Daarom bouw ik zoveel mogelijk reserve in, omdat 100% nauwkeurigheid nooit mogelijk is.

Een XL// geeft meer oppervlak op de weg dan een C- band en daardoor iets meer grip op moelijke ondergrond.
Handig op nat gras of rull zand, zodat ie niet wegzakt zo snel.

Ik schat in dat alles boven 3 bar al zo stijve band geeft, dat weggedrag goed is. Dus niet direct alleen gebonden aan C-banden. Maar wie zegt dat een beetje zijdelingse beweging slecht is voor de veiligheid en grip, en voel je wat beweging, ga je langzamer rijden, dus veiliger( zal wel weer 10 reacties geven)

Veiligheid gaat voorop, de band moet in zijn gebruikstijd geen moment van oververhitting meemaken. Maar het kan en veilig en " comfortabel" .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » ma 9 sep 2019 16:16

Jadatis schreef:
ma 9 sep 2019 11:28


Dus eigenlijk meer een down- dan een up-grade.
Wat bedoel je dan precies met meer een down dan een up-grade. Ten opzichte van een "normale XL" band...?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » ma 9 sep 2019 16:52

De suggestie wordt gewekt, dat de " for trailer use only" een meerwaarde heeft ten opzichte van C- of XL band van zelfde maat en referentiedruk.
Maar de hogere maxload is enkel doordat die voor lagere snelheid berekent is.
De vergelijkbare C of XL zou volgens de wetten van de natuur voor 140 kmpu ook zelfde toegestaan draagvermogen hebben.

Helemaal erg is het in Amerika, waar op travetrailers ST ( special trailer, wat de suggestie nog meer verhoogt)banden min of meer verplicht zijn. Deze zijn voor 65mph/104kmpu in hun maximum load berekent.
Dan 6 a 7 LI stappen hogere maxload dan LT ( =C-) band met verder zelfde specificaties, en voor 99mph/ 160kmpu in maxload berekend.
Daar veel bandschade problemen mee, omdat combinatie van iets meer snelheid en of gewicht en of lagere druk, het al over de grens brengt dat de band oververhit. Een maal oververhitting lang genoeg, geeft structurele schade, die door de mechanische krachten dan langzaam maar zeker verder scheuren, en dan na 3 jaar mischien pas zover dat loopvlak los laat of klapband.
Daar is een vervangciclus van Trailerbanden 4 a 5 jaar, terwijl in Europa 6 jaar of meer( kan oplopen tot 10 jaar na ingebruikname)


Eigenlijk alleen maar voor de caravan-fabrikant, zodat die met zo goedkoop mogelijke banden, toch aan de wettelijke eisen voldoet.

Ik vergelijk het met een schilderskwaliteit deur.
In een grijs verleden gekocht met de gedachte, dat als die gemaakt is voor schilders, dat die dan wel beter zou zijn.

Maar zo'n deur moet geschilderd worden om de onvolkomenheden af te dekken, en een blanke lak kan dus niet.

Ook een leuk vergelijk is de macdonalds reclame uit de beginperiode, " Opa je mag hier met je handen eten" in plaats van , we doen er geen bestek bij.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » ma 9 sep 2019 17:54

RE.gif

Dus eigenlijk als ik het even op mag sommen:

De trailer use only banden (trailermaxx) hebben hetzelfde draagvermogen, omdat de max snelheid omlaag is gebracht ten opzichte van een "normale" XL of C band waarmee je harder zou mogen rijden..? Zeg ik dit correct...
Wat zou jij zelf adviseren om te monteren? Een "normale" XL of C autobanden of een Trailermaxx band?

Hartelijk bedankt voor je uitleg!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » ma 9 sep 2019 18:56

Nee ze henben meer draagvermogen opgegeven, dan hier XL in zelfde maat.
Dat maakt ze niet slecht, als je maar dezelfde druk voert als de XL.
Dus in die maat voordeligste zoeken, en is dat XL met 2 LI stappen lager, dan geen probleem.
Ook nog genoeg volgens de wet , en net zo lange levensduur met mijn uitgerekende druk.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » zo 25 apr 2021 11:24

Jadatis schreef:
ma 9 sep 2019 11:28
Eerst mijn geadviseerde druk voor de 96N trailermax.
1100kg/ 2,6 bar en 1200kg/ 2,9 bar. Werkelijk totaalgewicht bepalen is jouw verantwoording, maar besef dat een relatief lichte caravan , vaak meer overbeladen is.
Dit is de hoogsþe druk, dus met meeste reserve, waarbij de schroeven nog niet gaan lostrillen .

De Trailermax is een " for trailer use only" die meer draagvermogen mag hebben, omdat dat voor lagere snelheid is uitgerekent, 140kmpu( N) ipv 160kmpu( Q en hoger) . Men heeft waarscheinlijk het ontwerp van een XL in die maat gebruikt, en mogelijk kleine veranderingen als minder diep profiel( iets beter koeling) en een stootring in het midden van de bandwang, maar dat wordt bij gewone banden ook wel gebruikt.

Dus eigenlijk meer een down- dan een up-grade.

Ik heb voor de zekerheid 3,0 bar als referentiedruk ingevuld, mogelijk is die , net als meeste XL/ reinforced/ extraload toch 2,9 bar, maar bij twijfel altijd de hoogste gebruiken. En dan nog die 2,6 of 2,9 bar.
Heb de LI 2 stappen verlaagd dus 94 loadindex ingevuld, om de invering te geven die voor een Q of hoger de maxload voor berekent wordt. Dat sijsteem heb ik afgekeken van de bandenfabrikanten en uitgevogeld.
Vuistregel voor elke 10kmpu anders》 1 loadindex stap anders, hogere snelheid》lagere LI , lagere snelheid》hogere LI.
Dus kortweg, deze adviesdrukken zijn zeker niet te laag voor de gewichten. Wegen, best per wiel, in volle bepakking, geeft zekerheid, bepalen van werkelijk gewicht is het grootste struikelblok, en ook jouw eigen verantwoording. Daarom bouw ik zoveel mogelijk reserve in, omdat 100% nauwkeurigheid nooit mogelijk is.

Een XL// geeft meer oppervlak op de weg dan een C- band en daardoor iets meer grip op moelijke ondergrond.
Handig op nat gras of rull zand, zodat ie niet wegzakt zo snel.

Ik schat in dat alles boven 3 bar al zo stijve band geeft, dat weggedrag goed is. Dus niet direct alleen gebonden aan C-banden. Maar wie zegt dat een beetje zijdelingse beweging slecht is voor de veiligheid en grip, en voel je wat beweging, ga je langzamer rijden, dus veiliger( zal wel weer 10 reacties geven)

Veiligheid gaat voorop, de band moet in zijn gebruikstijd geen moment van oververhitting meemaken. Maar het kan en veilig en " comfortabel" .
Om hier nog even nieuw leven in te blazen.. Caravan weeg ik altijd voor vertrek en mag max 1100 kg zijn dus 2,6 bar druk. Ik kan echter nog iets hoger gaan, stel dat de koelkast wat voller raakt onderweg.
Verder zie ik onderaan staan: " Ik schat dat alles boven 3 bar al zo stijve band geeft dat weggedrag goed is." daarmee bedoel je dat ik met 2,6 bar slecht weg gedrag heb en dus wel boven 3 bar moet oppompen?
Oftewel: Welke druk moet ik nu mijn banden zetten bij 1100 kg en bij 1200 kg?

Thanks! :-)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » zo 25 apr 2021 22:55

Als je die 2,6 bar uitgerekend heb met mijn systeem, kun je die aanhouden.
3 bar kan dan stuiter-klachten geven.
Maar er zijn er die zeggen dat je verder kunt gaan zonder gestuiter, en misschien is dat wel zo.
Die 3 bar heb ik ingeschat voor weggedrag, mogelijk ook met 2,6 bar goed weggedrag.
Dus als je 3 bar voert, en het geeft geen stuiter-klachten, prima houden zo. Vooralnop asphalt zal het minder snel stuiteren.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door stefertje » di 27 apr 2021 15:48

Jadatis,

Jij hebt die voor me uitgerekend in een de bovenstaande berichten...
Dan zal het wel goed zijn denk? :-)
Zoals aangeeft bij 1200 kg dus 2,9 bar.. klopt dat dan ook nog?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » di 27 apr 2021 18:29

Ja ik zie het nu ook teruglezend. 1200kg 2,9 bar.
Maar je kunt ook hoog beginnen, en als dat geen stuiterklachten geeft, zo laten. Maar weet dan dat als je zeker weet 1100 kg te wegen, dat je terug kunt tot 2,6 bar.

Als je alles 100% nouwkeurig zou kunnen bepalen, wat nooit lukt, dan zou tot 120kmpu 2,6 bar nog genoeg zijn, voor 1200kg, met zelfs reserve voor ongelijk gewicht R/L.
Om maar aan te geven waar de grenzen liggen
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door kipecu » zo 16 mei 2021 19:07

Ik heb een Kip ecu 38 van 1993.
Een prima caravan en voor ons tweeën voldoende ruimte.
De caravan is incl. lading 1000 kg zwaar. In het begin af fabriek zaten er volgens mij gewone autobanden op, het merk weet ik niet meer. Ergens in 2015 zijn de banden voor de laatste keer vervangen door Maxxis banden 175 r14 c 98/99N.
In die tijd heb ik er ook nog een Reich mover onder gezet.
Je zou zeggen dat de caravan met zo'n loadindex van deze banden wel over de weg zou moeten stuiteren maar dat is helemaal niet het geval. Hij ligt erachter als een blok en het geheel voelt goed aan. Nu is het weer 6 jaar terug dat deze banden erop zijn gekomen, tijd om weer eens uit te zien naar twee nieuwe. Nu zit ik te twijfelen tussen weer dezelfde of de hankook vantra en dan misschien een band met een wat lagere loadindex want 98/99 is niet echt nodig. Iemand advies?

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » zo 16 mei 2021 20:20

Gesteld dat het D-load/ 8 plyrated zijn AT 4,5 bar kom ik op 3,2 bar. Is hoogste druk zonder gestuiter ( zijn er die schrijven dat het hoger kan zonder gestuiter)Welke druk heb je gevoerd?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door kipecu » ma 17 mei 2021 16:06

@jadatis,
geef je mij nu een antwoord?
Zoals gezegd kan ik er de Maxxis 175 r14c er weer op laten zetten. Volgens de bandenboer is dat een 175/80 r14. Of dat ook zo is? Maar een Hankook Vantra 175/80 r14 met loadindex 99 heeft mijn voorkeur. Die Maxxis stond op 4.5 bar en dat stuiterde niet, tenminste niks van gemerkt. Begrijp ik nu van je dat ik die dan beter op 3.5 bar kan zetten?
Nu zie ik die hankook ook met een lagere loadindex van b.v. 92 en dan met 6 ply maar in iets andere maat.
Ik heb nu die Maxxis en dat past, ook met de wielkast en de afstand tot de mover. Welke Hankook zou ik nog meer kunnen kiezen? Of toch beter maar de Hankook vantra 175/80 r14 met li 99. En dan een lagere druk. De mover zit nu perfect op afstand van de band, dat wil ik graag zo houden. Dus een andere bandenmaat eigenlijk liever niet.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » ma 17 mei 2021 23:55

Ja ik had het tegen jouw,
Maar als 4,5 bar geen klachten geeft, gewoon zo laten.
Die klachten kunnen zijn:
Schroeven die steeds loslopen.
Deurtjes die na de rit open zijn.
Tot aan de hele boel overhoop na de rit.

/ 80 wordt in de regel niet op de band gezet, soms wel dus, zoals je al opviel.
Eigenlijk is het dan /82 , maar ook in de bandenwereld wordt veel afgerond.

Als je een 6 plyrated band ( C-load , LRC) dan is de referentiedruk 3,75 bar/ 55 psi met uitzondering naar 3,4 bar/ 50 psi., en die zou best 92 loadindex kunnen hebben. Dan nog een comfortabele reserve voor he 1000kg , want 2x 630kg= 1260 kg aslast ingedekt. En hebben dan meer oppervlak op de weg bij zelfde invering, dus op zachte ondergrond beter.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door kipecu » wo 19 mei 2021 10:39

Die met een loadindex van 92 is een 175/70 r14 band dus geen 175/80. Kan dat ook en moet ik dan rekening houden met een grotere afstand band mover?
Die 175/80 hebben geen li kleiner dan 98, de 175/70 wel.
De Hankook heeft er in de vantra wel een in 175/70 met een li van 95.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ook ik nieuwe banden 195/70r14

Bericht door Jadatis » wo 19 mei 2021 12:47

[re.gif]
De /70 komt de caravan ongeveer 1,5cm lager op de grond ( invering meegerekend) en je moover dan 1,75cm strakker afstellen.

Loopvlak /70 75% van 175mm breed en /80 71% van 175mm.
Mogelijk moet je dan ook zien hoe vreed de velg is, ideaal is als velgbreedte = loopvlakbreedte. 175/70 5,16 inch uitgerekend met mijn velgbreedte-calculator, dus 5 en 5,5 inch ideaal. 175/80 , 4,89 inch , dus kan zijn dat ze 5 inch brede velgen onder je caravan hebben gezet, maar misschien 4,5 inch, en dan gaat de / 70 al aan zijn grenzen komen.
Grotere speling naar bredere velg dan naar smallere.
Dus ik zou me niet druk maken om hogere loadindex, /70 kan mogelijk weer andere problemen oproepen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”