Nooit rijden met koppeling slot

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 11:39

En juist bij die “gewone” aanhanger(s) doe ik het vaak wel, die worden om de haverklap gejat bij de Gamma... caravans vallen nog wel mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Lucas » zo 3 nov 2019 11:43

WillyL schreef:
za 2 nov 2019 23:48
Oh, maar een caravan kan snel, heel snel branden.
Een caravan brandt zeker snel. Maar tussen een brand(je) rond de koelkast en een vol ontwikkelde caravanbrand, zit genoeg tijd om af te koppelen.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door janoniem » zo 3 nov 2019 11:44

Ons disselslot is actief bij huis en in de stalling, op andere momenten ligt het op zolder.
Op parkeerplaatsen houdt minimaal één van ons een oogje in het zeil.
En zodra geïnstalleerd op een camping vertrouwen we op de sociale contrôle en/of de uitrij beveiliging.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Chris » zo 3 nov 2019 11:57

RE.gif

Het Alko Premium slot wat op mijn Alko 3004 past rammelt echt niet hoor.
Massief brok ijzer... ik heb de pen een keer op mijn tenen laten vallen.
Dat leer je dan direct voor je hele leven af... doe je echt nooit meer.... stom.gif
Ook nog een Nemesis wielslot... beide gekeurd.
Verzekering eist dat nou eenmaal.
.
Disselslot.jpg
Disselslot.jpg (44.33 KiB) 2011 keer bekeken
Nemesis voor.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Erwin1987 » zo 3 nov 2019 12:46

Jan van Vijven schreef:En juist bij die “gewone” aanhanger(s) doe ik het vaak wel, die worden om de haverklap gejat bij de Gamma... caravans vallen nog wel mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Goed punt, nog nooit gedaan eigenlijk ook niet aan gedacht.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Hans 555 » zo 3 nov 2019 13:03

Tijdens de reis nooit een slot op de koppeling. Bij een pauze op een parkeerterrein en bezoek aan het restaurant gaat het slot (Alko Premium slot) er wel op. Zo haal ik ook de spiegels (Brunsgaard) van de auto af. Slot ligt tijdens de reis in de kofferruimte van de auto en is dus zo gepakt en op de koppeling gezet. Spiegels leg ik op de voorstoelen waardoor je die dus onmogelijk kan vergeten opnieuw te plaatsen. Altijd eerst het koppelingsslot erop en eraf en daarna de spiegels.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door eurotrotter » zo 3 nov 2019 13:08

janoniem schreef:
zo 3 nov 2019 11:44
Ons disselslot is actief bij huis en in de stalling, op andere momenten ligt het op zolder.
Ook al gaat het disselslot er niet op,het ligt wel in de caravan,de wielklem niet,die blijft thuis.
Enige jaren terug werden wij geconfronteerd met een sterfgeval in de familie,wij hebben toen de caravan in Annecy laten staan ,met het disselslot erop,en zijn met de solo auto op en neer naar huis gereden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door VIP » zo 3 nov 2019 13:15

WillyL schreef:
zo 3 nov 2019 10:26
Dank voor deze fijne opmerking! Hou het vooral vriendelijk, ik paraphraseer even, lul blij.gif

Met dat piepschuim bedoelde ik de witte mousse tussen binnen en buitenwand en dat is zo bij heel veel caravans zo.
Honingraat idd kan dat van het vensterblad zijn.

En mijn verontschuldigingen indien ik een Hobbyfanaat op de gevoelige teentjes trapte.

Ik ben geen Hobby fanaat, wie mij kent weet dat ik fanaat van een ander merk ben, maar die eeuwige azijnpissers die altijd maar weer lekker een steek onder water geven moeten eens volwassen worden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door PD » zo 3 nov 2019 13:32

eurotrotter schreef:
zo 3 nov 2019 13:08
Ook al gaat het disselslot er niet op,het ligt wel in de caravan,de wielklem niet,die blijft thuis.
Enige jaren terug werden wij geconfronteerd met een sterfgeval in de familie,wij hebben toen de caravan in Annecy laten staan ,met het disselslot erop,en zijn met de solo auto op en neer naar huis gereden.
Voor onze weekendjes in NL nemen we uitsluitend het disselslot mee en plaatsen dit ook direct na aankomst op de camping (eis van de verzekering). Ingeval we echter voor langere tijd naar het buitenland gaan, nemen we ook de wielketting mee voor het geval we onverhoopt even terug naar NL moeten en de caravan laten staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Nimma » zo 3 nov 2019 13:38

Ik neem die ketting ook mee als ik naar de dealer rijd voor onderhoud en ook naar de stalling; dus bij elke rit met de caravan, ook in Nederland. Als je met o.a. autopech komt en je moet de caravan ter plekke laten staan, dan staat ie er tenminste nog als je terugkomt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door sander_knaus » zo 3 nov 2019 19:39

Ik heb zo'n alko pen die door de aks 1300 gaat. Is gewoon een pin met een cilinder erin. Daardoor kan de stabi niet omhoog en de caravan dus niet van de haak. Kost een 10 ofzo en weegt 3x niks. Deze heb ik er altijd op tijdens het rijden. En die hoor je niet
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door eurotrotter » zo 3 nov 2019 21:03

Nimma schreef:
zo 3 nov 2019 13:38
Ik neem die ketting ook mee als ik naar de dealer rijd voor onderhoud en ook naar de stalling; dus bij elke rit met de caravan, ook in Nederland. Als je met o.a. autopech komt en je moet de caravan ter plekke laten staan, dan staat ie er tenminste nog als je terugkomt.
Bij mijn stalling mag er alleen een disselslot op,en geen wielklem.
De eis van de verzekering is of een disselslot of een wielklem
Als de caravan bij de dealer staat voor onderhoud ,mag er niks op,i,v,m het regelmatig verplaatsen van de caravan.
( de dealer is er voor verzekerd als de caravan bij hem van het afgesloten en beveiligde terrein gestolen word)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Lucas » zo 3 nov 2019 21:07

Ik had nog nooit van een wielketting gehoord. Maar als ik het google kom ik op een veredelde fietsenketting uit. Is dat wel effectief? Lijkt me met een juiste betonschaar in minder dan een seconde doorgeknipt.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Nimma » zo 3 nov 2019 21:55

RE.gif Mijn ketting kost €150, iets meer dan een fietsketting. Die komt er dus alleen op voor de deur én eventueel bij pech/noodgeval waar ik de caravan langs de weg moet achterlaten.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door PD » zo 3 nov 2019 22:00

Lucas schreef:
zo 3 nov 2019 21:07
Ik had nog nooit van een wielketting gehoord. Maar als ik het google kom ik op een veredelde fietsenketting uit. Is dat wel effectief? Lijkt me met een juiste betonschaar in minder dan een seconde doorgeknipt.
Ik denk dat het meevalt, de wielketting is SCM goedgekeurd dus zal niet eenvoudig door te knippen zijn.
Op de oprit plaatsen we beide sloten.
Bijlagen
Caravansloten.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Michel1975 » zo 3 nov 2019 23:07

PremiumDiscovery schreef:
za 2 nov 2019 17:11
Thuis op de oprit, in de stalling, bij de dealer en op de camping zit er altijd tenminste het disselslot op maar tijdens de rit eigenlijk nooit. Ingeval van brand onderweg zou ik de koppeling snel lostrekken zoals VIP ook omschrijft, dus zonder neuswiel, elektrakabel en breekkabel los te maken en dan... gas op die lollie !

Overigens is dit slechts een voornemen; geen idee hoe ik zou reageren wanneer het echt gebeurt scratch.gif
Dat laatste dus. weenie.gif

Maar heb alleen voor het deur het slot erop. Op de camping niet en onderweg al helemaal niet. Ik laat mijn caravan eigenlijk nooit onbeheerd achter of vol in het zicht. De caravan jatten ze niet zo snel maar een auto vol spullen is wel aantrekkelijk voor het dievengilde. Dus altijd in de buurt of zicht.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door r.obbink » za 9 nov 2019 12:49

Voor de deur zit het alkoslot erop, een uitdraaisteunslot (leuk scrabble woord) en de ketting van mijn scooter door het wiel.

Onderweg nooit de sloten erop, er is altijd wel iemand bij de combi.

op de campings eigenlijk ook nooit een slot omdat ik er vanuit ga dat dat niet nodig is.

Het koppelingsslot neem ik wel altijd mee in de disselbak.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door JanP » za 9 nov 2019 12:58

RE.gif
r.obbink schreef:
za 9 nov 2019 12:49
Voor de deur zit het alkoslot erop, een uitdraaisteunslot (leuk scrabble woord) en de ketting van mijn scooter door het wiel.

Onderweg nooit de sloten erop, er is altijd wel iemand bij de combi.

op de campings eigenlijk ook nooit een slot omdat ik er vanuit ga dat dat niet nodig is.

Het koppelingsslot neem ik wel altijd mee in de disselbak.
Als je je slot toch in de disselbak hebt liggen waarom zou je hem er dan niet opzetten, je zal echt niet de laatste zijn die zijn caravan vanaf een camping gestolen wordt.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door r.obbink » zo 10 nov 2019 09:47

RE.gif

Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan maar een goede tip die ik volgende keer zal benutten knipoog.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Kasper

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Kasper » zo 10 nov 2019 10:06

Ik gebruik het disselslot alleen als de caravan bij ons op de oprit staat, anders nooit.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door deemster07 » wo 20 nov 2019 20:42

Chris schreef:
deemster07 schreef:
zo 3 nov 2019 11:10
Eigenlijk rijden wij altijd zonder slot maar als ik zo af en toe lees dat er toch caravans worden gestolen op de parkings langs de snelweg gaan we misschien toch met slot rijden. Tijdens de pauzes gaan we meestal tegelijk naar het toilet tenzij het donker is of het zo druk is dat de combi een beetje dubieus staat geparkeerd ;-)
Exact, daarom rij ik vaak "Op Slot".
Ik heb nog gezocht maar kan het nergens meer vinden... maaarrrrrrr..
Stond er niet vorig jaar een stukje ergens geschreven van een hut die op een parkeerplaats gestolen werd en waarvan de eigenaar(s) gewoon in de hut lag(en) te slapen ???
Dat slapen zal wel niet lang meer geduurd hebben, het langevingersgilde zal niet rustig en bedeesd weg zijn gereden....hij zal wel uit zn bed gestuiterd zijn..
Vreemde ervaring denk ik... [aschrik.gif] [aschrik.gif]

Als wij in de hut liggen te slapen tijdens diefstal dan hebben de dieven wel een keurige kogelvrij. ;-)

Soms haal ik de spiegels er ook wel eens af, vooral als ik weet dat we lang gaan pauzeren en de caravan niet in zicht is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Henri Berends » wo 20 nov 2019 21:36

Tijdens het rijden in ieder geval niet. Maar tijdens pauzes gaat de koppelingsslot er gelijk op. Uiteraard voor de verzekering.
Het is een jonge caravan met nagenoeg alles er op en er aan. Wil een onverlaat niet in verleiding brengen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Micky » wo 20 nov 2019 23:16

RE.gif

hoe wil jij aan de verzekering gaan bewijzen dat het slot erop zat?....of andersom scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Jaap van Duijn » do 21 nov 2019 06:05

Er zijn ook hier weer voor en tegenstanders van het slot er wel of niet op.
Ik denk deze discussie kan eindeloos doorgaan.
Wel had ik nog iets, waarmee we misschien iets kunnen doen:
De mannen van de berging auto's haten die "aanhangers" met sloten op de koppeling, zo hoorde ik van enkele van die mannen.
Had en heb eigenlijk nooit nagevraagd waarom, maar ik denk dat ze bij panne en of schade eerst met zaag of slijptol aan de gang moeten.
Sindsdien, ja ik rij zonder sloten op aanhanger koppelingen.

groet Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 08:00

RE.gif

dat is omdat ze op de auto een kogel hebben, maar, je bent er toch bij als je caravan meegenomen moet worden? dan kun je toch het slot verwijderen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”