Nooit rijden met koppeling slot

psd

Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door psd » za 2 nov 2019 12:48

Hier een triest bericht en direct duidelijk waarom je nooit met het koppeling slot moet rijden.

https://nh24.de/2019/10/31/a5-auto-ger ... ore-127231

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Micky » za 2 nov 2019 13:00

RE.gif

wij hebben het slot er eigenlijk nooit om en toch vind ik dit geen reden om hem er niet op te doen, de tijd die 1 iemand nodig heeft om het wieltje uit te slingeren kan de ander gebruiken om het slot los te maken, hoogstens 5 seconden werk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Hobby Linka » za 2 nov 2019 13:14

RE.gif

Of de caravan op slot zit tijdens het rijden of niet maakt voor mij niets uit. Bij een brand in de auto of caravan is er maar een ding belangrijk. Iedereen op een veilige manier de auto uit en op een veilige afstand gaan staan. Loskoppelen van de caravan zou ik niet eens aan beginnen, zeker niet als dat op een snelweg gebeurt waar kijkende automobilisten met 100 - 130 km per uur gewoon langs komen.

Auto's en caravans zijn vervangbaar, je zelf en je passagiers niet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door eurotrotter » za 2 nov 2019 13:19

Bij ons ligt,als de caravan aangekoppeld staat op de oprit,het slot er altijd op.
Als we vertrekken haal ik de wielklem er natuurlijk af ,maar "vergeet"het slot er nogal eens af te halen,dat gebeurt dan op de eerste camping.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door RDDR » za 2 nov 2019 13:37

Ik deel volledig de mening van Hobby Linka. Kon het niet beter verwoorden.

Ik heb, toen ik nog jong was, een ontploffing gezien van een gasfles nadat er brand was ontstaan in een sta-caravan. Nou, dat is een flinke klap. Als mijn hut in brand staat, ga ik echt mijn auto niet pogen af te koppelen, waarbij je met je hoofd op een halve meter van de disselbak met 2 gasflessen staat. Vrouw en hond uit de auto, telefoon en portemonnee mee grissen (wel zo handig, liggen bij mij meestal op de middenconsole) en vanaf gepaste afstand aanschouwen wat er van over blijft.
eurotrotter schreef:
za 2 nov 2019 13:19
Als we vertrekken haal ik de wielklem er natuurlijk af
Rijdt wel zo prettig ja.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Chris » za 2 nov 2019 13:48

Ik heb toch af en toe wel de neiging om met disselslot te rijden.
Gewoon anti stelen als je toevallig net even toiletteren moet/gaat.
Ik weet wel, er moet altijd iemand bij de combi blijven als je naar de plee loopt, of koffie gaat halen ergens, maar gebeurt dat ook altijd werkelijk, en bewust??
Als ik mijn vrouw en dochter achterlaat op een parkeerterrein vraag ik meestal om de deuren van de auto te sluiten.
Zitten ze daar... en iemand koppelt de hut af onder bedreiging van een eind hout....
Helaas als het slot erop zit, maar wat gebeurt er dan met dat eind hout he...
Tja... het blijven keuzes...wat kies je..
Ik doe waar ik me goed bij voel... en da's niet altijd hetzelfde.. soms met en soms zonder slot..

Bij brand kies ik zeker om zover mogelijk bij de combi vandaan te gaan met de hele familie.... die 2 gasflessen voorin.... wegwezen... zeker niet loskoppelen idd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door VIP » za 2 nov 2019 14:40

Hier nagenoeg altijd op slot, behalve in de Alpenlanden met lange tunnels.

In geval van brand in een tunnel, koppel ik hem razendsnel af zonder neuswiel, zonder de stekker er uit te halen en zonder de breekkabel los te halen. Keer de auto en rijdt de tunnel zsm uit. (uiteraard als het ter plaatse allemaal nog kan (voordat er weer oeverloos veel commentaar op komt).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door deusjevo » za 2 nov 2019 15:06

Hobby Linka schreef:
za 2 nov 2019 13:14
RE.gif

Of de caravan op slot zit tijdens het rijden of niet maakt voor mij niets uit. Bij een brand in de auto of caravan is er maar een ding belangrijk. Iedereen op een veilige manier de auto uit en op een veilige afstand gaan staan. Loskoppelen van de caravan zou ik niet eens aan beginnen, zeker niet als dat op een snelweg gebeurt waar kijkende automobilisten met 100 - 130 km per uur gewoon langs komen.

Auto's en caravans zijn vervangbaar, je zelf en je passagiers niet.
Psies thumbup.gif

Pak m'n vrouw, dochter en hond uit de auto en ga op veilige afstand wachten op de dingen die komen gaan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Carnavalswiertz » za 2 nov 2019 16:45

Ik heb het slot er bijna altijd op. En indien er brand is niks als wegwezen en niks nog ff afkoppelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door VIP » za 2 nov 2019 16:52

RE.gif

Ik denk dat ik sneller kan rijden dan rennen in bv de Gotthard tunnel, dus ontkoppelen, keren en wegwezen indien mogelijk, anders de vluchttunnel in.
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Knaus440 » za 2 nov 2019 16:54

Ik heb geen keus, de stabifix heeft een disselslot die er altijd op zit tijdens het rijden. In de vakantie wel de sleutel aan de autosleutels.
Zodat ik eventueel snel kan afkoppelen. Zoals al genoemd in situatie in een tunnel. Bij brand van de caravan, sta ik snel op veilige afstand!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door PD » za 2 nov 2019 17:11

Thuis op de oprit, in de stalling, bij de dealer en op de camping zit er altijd tenminste het disselslot op maar tijdens de rit eigenlijk nooit. Ingeval van brand onderweg zou ik de koppeling snel lostrekken zoals VIP ook omschrijft, dus zonder neuswiel, elektrakabel en breekkabel los te maken en dan... gas op die lollie !

Overigens is dit slechts een voornemen; geen idee hoe ik zou reageren wanneer het echt gebeurt scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door henry12 » za 2 nov 2019 18:29

Hier staat de caravan alleen op slot thuis en in de stalling .
Volgens mij is het in Frankrijk en Duitsland zelfs verboden om rond te rijden met een dissel slot er op .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Erwin1987 » za 2 nov 2019 18:55

Re:
Hier ook stalling en oprit, al vraag ik me in de stalling altijd af waarom ik dat doe eigenlijk? Slot wat we voor de caravan hebben kan er niet op tijdens het rijden ik heb er wel een op de aanhanger die het kan maar ik zie ook niet in waarom hij er tijdens het rijden op moet zitten?


Erwin
Home-car racer 48

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Lucas » za 2 nov 2019 22:04

Wij rijden ook meestal zonder slot. Maar op een grote snelwegparking zonder zicht op de combinatie is het wel een prettig idee als het slot erop zit.

En je hebt brand en brand. Als de caravan al volledig in lichterlaaie staat ga je niet meer afkoppelen natuurlijk. Maar als bv. de koelkast in de fik is gevlogen, duurt het nog wel even voor die brand de gasfles bereikt. En de gasfles voldoende is opgewarmd, dat heeft ook nog wel even nodig. Dan is er heus nog genoeg tijd (als die kl*tekoppeling gewoon meewerkt natuurlijk mrgreen.gif ).

Vervelend incident een brandende caravan, maar ja hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor? Als je dáárom alleen het slot achterwege laat...

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door WillyL » za 2 nov 2019 23:48

RE.gif oh, maar een caravan kan snel, heel snel branden. Het plaatmateriaal is meestal piepschuim, of bij een Hobby kartonhoningraat (sorry, dit kon ik niet laten blij.gif ), en dat brandt als een toorts. Dus geen tijd verliezen en als de bliksem maken dat je weg bent.

En wat het disselslot betreft, ik hang het er thuis op, maar meestal onderweg niet, tenzij er een stop is aan een snelwegrestaurant, dan gaat het erop tot de camping.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door VIP » zo 3 nov 2019 07:20

RE.gif

Wat een domme opmerking van iemand die schrijft dat plaatmateriaal meestal van piepschuim is awhoea.gif

Dan ook nog schrijven dat de wanden bij een Hobby van kartonhoningraat zijn wijst er opnieuw op dat je gewoon maar wat loopt te lullen.

Die kartonhoningraat die je hebt gezien in een ander topic, is van iemand die een probleem heeft met zijn vensterbank, die vensterbanken zitten trouwens in de meeste caravanmerken verbouwt en zijn inwendig inderdaad van kartonhoningraat, zo leert je weer wat. Tip: voortaan eerst verdiepen in de materie voordat je hier wat schrijft.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door WillyL » zo 3 nov 2019 10:26

Dank voor deze fijne opmerking! Hou het vooral vriendelijk, ik paraphraseer even, lul blij.gif

Met dat piepschuim bedoelde ik de witte mousse tussen binnen en buitenwand en dat is zo bij heel veel caravans zo.
Honingraat idd kan dat van het vensterblad zijn.

En mijn verontschuldigingen indien ik een Hobbyfanaat op de gevoelige teentjes trapte.
Laatst gewijzigd door WillyL op zo 3 nov 2019 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Hobby Linka » zo 3 nov 2019 10:27

Laten we het netjes houden anders gaat er hier een slotje op.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door deemster07 » zo 3 nov 2019 11:10

Eigenlijk rijden wij altijd zonder slot maar als ik zo af en toe lees dat er toch caravans worden gestolen op de parkings langs de snelweg gaan we misschien toch met slot rijden. Tijdens de pauzes gaan we meestal tegelijk naar het toilet tenzij het donker is of het zo druk is dat de combi een beetje dubieus staat geparkeerd ;-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Chris » zo 3 nov 2019 11:18

deemster07 schreef:
zo 3 nov 2019 11:10
Eigenlijk rijden wij altijd zonder slot maar als ik zo af en toe lees dat er toch caravans worden gestolen op de parkings langs de snelweg gaan we misschien toch met slot rijden. Tijdens de pauzes gaan we meestal tegelijk naar het toilet tenzij het donker is of het zo druk is dat de combi een beetje dubieus staat geparkeerd ;-)
Exact, daarom rij ik vaak "Op Slot".
Ik heb nog gezocht maar kan het nergens meer vinden... maaarrrrrrr..
Stond er niet vorig jaar een stukje ergens geschreven van een hut die op een parkeerplaats gestolen werd en waarvan de eigenaar(s) gewoon in de hut lag(en) te slapen ???
Dat slapen zal wel niet lang meer geduurd hebben, het langevingersgilde zal niet rustig en bedeesd weg zijn gereden....hij zal wel uit zn bed gestuiterd zijn..
Vreemde ervaring denk ik... [aschrik.gif] [aschrik.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door sailor wim » zo 3 nov 2019 11:24

Mijn alko slot 3004 weegt 5.5 kg.
Dat is mij toch te gortig, ik heb liever de kogeldruk op een andere wijze verzwaard.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Chris » zo 3 nov 2019 11:29

RE.gif
Bij mij juist welkom... ik heb hetzelfde slot.
Kan je het slot mooi gebruiken om te "Finetunen" toch.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 11:32

Dat gewicht deert me niet, ligt normaal achter in de kofferbak dus zoveel scheelt het dan al niet meer, maar dat gerammel stoort me wel! Hier dus slotloos op pad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Nooit rijden met koppeling slot

Bericht door Erwin1987 » zo 3 nov 2019 11:34

Re:

Ik heb zo’n slot op de aanhanger die rammelt ook verschrikkelijk om die reden zit hij er ook nooit op.


Erwin
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”