Frictie cups wissel Winterhof W3000

Plaats reactie
bromsnor
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 sep 2017 10:46

Frictie cups wissel Winterhof W3000

Bericht door bromsnor » za 28 sep 2019 14:25

Mijn frictie cups van de Winterhoff Ws 3000 waren versleten echter doordat de caravan een Hobby Premium 560 terug uit Zuid Frankrijk naar Nederland moest heb ik hem toch achter de auto gehangen. stom.gif stom.gif
Echter kwam ik er heel snel achter op de snelweg dat de caravan niet stabiel achter de auto hing.
Hierop heb ik de kogeldruk verzwaard door veel voorin in de caravan te plaatsen tot wel 110 kg.
Toen ging het redelijk tot 85km/u en 90km/u met veel zijwaartse wind echter was ik hem in de Craeybeckxtunnel Antwerpen toch bijna kwijt toen ik van baan wisselde en ik zowat de muur inreed stom.gif .
De oorzaak lag niet alleen aan mijn versleten slingerkoppeling maar ook in het wegdek, er zit daar een gemene geul waardoor je ineens weggezet wordt.
Mijn waarschuwing nu aan de leden is dan ook zorg dat de slinger koppeling perfect is want je hebt hem heel hard nodig.
Maar goed we zijn heel aangekomen.
Maar nu het vervangen van de cups,na deze besteld te hebben en ontvangen zat daar een voorbeeld bij van ff eruit drukken en weer ff nieuwe er in cool.gif
Wat blijkt door het gestamp van de kogel is er een braam ontstaan aan de onderkant waar de cups in zitten.
Hierdoor krijg je ten eerste de oude cups er moeilijk uit en de nieuwe er niet in.
Wanneer je de nieuwe er met geweld in wil drukken gaan deze dingen stuk.
Nadat ik de oude eruit had geramd heb ik de braam in de zitting met een dremel voorzichtig weg geslepen.
Hierna de gehele koppeling schoongemaakt met rijmreiniger.
De borg clips op de cups heb ik verwarmd met een feuhn zodat het kunststof niet breekt.
Hierna goed voor zn plek en klik direct goed in de passing gedrukt. C forum4.gif C forum4.gif C forum4.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Frictie cups wissel Winterhof W3000

Bericht door BertJan » za 28 sep 2019 19:22

de stabilisator is niet het wonder middel tegen slingeren maar verhoogt alleen de kritische snelheid, als je zonder stabilisator geen 90 km per uur kan rijden is er iets niet goed.
het nadeel van een stabilisator is dat als de combinatie gaat slingeren dit opeens en heftiger is dan zonder stabilisator

belangrijk is het om dit uit te zoeken, dat de belading goed is (li/re & voor /achter & maximaal gewicht) controleer asrubbers, banden, schokbrekers of gebruik de reken tabel van caravantrekker.nl of je wel de juiste auto of belading in de auto hebt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frictie cups wissel Winterhof W3000

Bericht door Micky » ma 30 sep 2019 20:35

hier is wat anders aan de hand, dit kan niet door de cups komen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Frictie cups wissel Winterhof W3000

Bericht door PD » ma 30 sep 2019 20:59

bromsnor schreef:
za 28 sep 2019 14:25
Echter kwam ik er heel snel achter op de snelweg dat de caravan niet stabiel achter de auto hing.
Hierop heb ik de kogeldruk verzwaard door veel voorin in de caravan te plaatsen tot wel 110 kg.
Toen ging het redelijk tot 85km/u en 90km/u met veel zijwaartse wind echter was ik hem in de Craeybeckxtunnel Antwerpen toch bijna kwijt toen ik van baan wisselde en ik zowat de muur inreed stom.gif .
De oorzaak lag niet alleen aan mijn versleten slingerkoppeling maar ook in het wegdek, er zit daar een gemene geul waardoor je ineens weggezet wordt.
Ik neem aan dat deze 560 Premium tenminste 1.800 kg weegt en waarschijnlijk 2.000 kg. Mijn vraag dan ook; wat voor auto staat ervoor en wat weegt die tijdens de rit scratch.gif

Onze vorige caravan was ook een Premium enkelasser (540UFe). Deze woog 2.000 kg en bij een kogeldruk van +100 kg was deze bij de combinatie van sterke zijwind en 90 km/h ook niet uitgesproken stabiel achter een Peugeot 4008... nadat we de auto verruild hadden voor een LaRo Discovery was het stabiliteitsissue direct opgelost.

De frictiecups hebben slechts beperkte invloed op de stabiliteit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Frictie cups wissel Winterhof W3000

Bericht door Ab » ma 30 sep 2019 21:10

Dat klopt.
Wat er mis is kan ik zonder meer informatie niet zeggen.
Maar een stabilisator moet je niet zien als een antislingerkoppeling, dat is het absoluut niet.
De koppeling is hoofdzakelijk een comfortverhogend ding.
Een onstabiele combinatie wordt er geen snars beter van.
Zonder dat de koppeling werkt moet je nog steeds snaarstrak 100 kmu kunnen rijden, en dan ook nog een snelle stuurbeweging kunnen maken om bijv. Iets te ontwijken.
Pas als dat het geval is, en daarna de stabilisator erop gezet wordt weet je dat je met een veilige combinatie onderweg bent.
Mogelijke oorzaken van instabiliteit zoals omschreven zijn: De auto te licht, en de caravan te zwaar.
Veel gewicht ver achter de as van de caravan.
Bandenspanning te laag bij de auto.
Idem bij de caravan, waarbij bepaalde types banden blijkens ervaringen hier op het forum sowieso een slecht weggedrag hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”