Trekhaak los!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak los!

Bericht door Micky » wo 24 jul 2019 10:20

DanielW schreef:Trekhaak af fabriek in de fabriek monteren? Doen ze dat echt? Wat een kolder, wat doet dat met je hele productieproces, constant omschakelen van wel of geen trekhaak per auto. Dat je een trekhaak nieuw kan bestellen is logisch, maar lijkt me dat dit bij de dealer of desnoods tussenstation word gedaan. Wel eens bezoek gedaan aan de car terminal in Rotterdam, oa Subaru en Suzuki werden daar van het schip gereden, veel niet standaard opties werden er daar achteraf opgezet op een eigen productielijn, maar dat is al 20 jaar geleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Grapje zeker?? Elke auto is bijna anders, als monteur heb je een lijst wat er wel en niet op moet.. tegenwoordig worden elektrisch uit- en inklapbare trekhaken geleverd, die zijn zo geïntegreerd dat achteraf inbouwen een hele dure en complexe oplossing zou zijn. De trekhaak van onze A6 Allroad werd in 2005 al af-fabriek geleverd.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Trekhaak los!

Bericht door Vadervan3 » wo 24 jul 2019 10:47

Chris schreef:
za 20 jul 2019 22:15
Conradi schreef:
za 20 jul 2019 22:02
Je kunt natuurlijk ook een trekhaak af fabriek nemen :wink:
Had ie... afneembaar, maar met 7 polig... gek hoor tegenwoordig..
Wel een occasion gebakkie, dus niet zelf gekozen.
Hadden wij inderdaad ook. Dan vraag je je af waarom ze daar nog voor gekozen hebben. Oude aanhanger of caravan waarschijnlijk. Doe er altijd een verloopstukje op. Bij ons was de stekker trouwens bagger er aan geknupt. De eerste de beste keer dat ik de caravan ophaalde deed ik het kapje open: vol met water, Alles vol met aanslag. Bleek alles met kit dichtgemaakt te wezen aan de achterkant. Ben ik nog wel even boos mee terug geweest naar de dealer, vroeg me af waarvoor ik dan een past 100 eu aan afleverpakket had betaald terwijl je de kit en de Tyrips zo zag zitten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak los!

Bericht door Micky » wo 24 jul 2019 12:31

RE.gif

Afleveringskosten zijn net als een APK geen beurt of onderhoud, je betaald afleveringskosten omdat je het er niet af onderhandelt hebt :)

Ik heb het nog nooit betaald en zal het ook nooit betalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » wo 24 jul 2019 13:00

@Mickey dan zal ik het wel mis hebben in wat efficiënt werken is, ondanks dat het mn vakgebied is. Mis zitten kan ook goed zijn voor andere inzichten.

Maar om nog even in te gaan op je opmerking "geen 1 auto is hetzelfde", in productieproces wel, maar in activiteiten niet; elke auto zou kunnen beginnen met een chassis, daar gaat een carrosserie op, lichten monteren etc etc. Dat in elke productiestap een andere activiteit word uitgevoerd is evident, want de ene heeft een standaard carrosserie en de ander wat sportiever of standaard verlichting en xenon. Maar dat zijn nog steeds standaard onderdelen, niet uitzonderingen op de regel als een trekhaak.

Ik ben nog nooit in een autofabriek geweest, dus kan er blijkbaar niets zinnigs over melden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trekhaak los!

Bericht door Conradi » wo 24 jul 2019 13:19

DanielW schreef:Ik ben nog nooit in een autofabriek geweest, dus kan er blijkbaar niets zinnigs over melden.
Ik kan je op weg helpen want heb 15 jaar in de auto-industrie gewerkt. Van een model bestaan al snel - kleur, motoren, transmissies, links/rechts stuur, luxe - ruim 50.000 varianten.

Het logistieke proces is enorm. Als een lijn 1600 auto’s per dag produceert heb je het al over 2,5 mljn kg materiaal.
Bumbers of dashboards staan compleet gemonteerd en in de juiste kleur op het juiste moment klaar om op de juiste auto gemonteerd te worden.

Echt een optionele trekhaak is geen probleem ;-)
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » wo 24 jul 2019 13:36

RE.gif

Dat is ook wat ik schreef; de productie van een auto is in basis hetzelfde maar niet in activiteiten, elke auto misschien net een andere body, chassis, verlichting, velgen, stoelen, dashboard al dan niet met navigatie etc etc. Tot zover kom ik wel, maar die onderdelen heeft IEDERE auto, een trekhaak niet en derhalve vind ik het een opmerkelijke keus, maar het zal vast en zeker goed passen in het proces thumbup.gif
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trekhaak los!

Bericht door Conradi » wo 24 jul 2019 13:44

Er zijn heel veel onderdelen die niet iedere auto heeft. Automaten hebben bv een oliekoeler die apart en op een andere plek gemonteerd wordt. Bumpers hebben optioneel mistlampen, parkeersensoren en ga zo maar door.

Bij het vrijgeven van een onderdeel rekent de computer alle varianten door. De uitkomst kreeg je vaak pas de volgende dag, zo complex is het.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak los!

Bericht door p_vingerhoets » wo 24 jul 2019 15:42

In een fabriek lopen een groot aantal voertuigen door elkaar heen op de band het enige wat hetzelfde is is het platform waar hij op ontwikkeld is, ja zelfs de kleuren komen door elkaar uit de spuitcabines. Elke carrosserie krijgt bij de eerste hamerslag een nummer en barcode waarmee ze alle delen koppelen en in time afleveren bij de band. Als er eens een onderdeel mist wordt die gewoon geparkeerd langs de band om op een later moment weer in te voegen. Hoe ze het regelen weenie.gif maar het werkt meestal. Dus monteren van een trekhaak gaat net zo snel als een achterlicht plaatsen. En de kabelboom is voer dat voertuig al voorzien van een stekkerdoos en bekabeling.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Trekhaak los!

Bericht door wolf » wo 24 jul 2019 16:11

Als in Belgie op een spiksplinternieuwe auto een trekhaak gemonteerd wordt/is, moet je daar na aankoop direct mee naar de technische controle gaan om die te laten keuren.
Geen slechte procedure precies.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trekhaak los!

Bericht door Hobby Linka » wo 24 jul 2019 17:47

Over keuren in België loopt nu een ander onderwerp. Ik heb geen hoge pet op over de Belgen en keuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak los!

Bericht door Micky » wo 24 jul 2019 18:03

DanielW schreef:
wo 24 jul 2019 13:00

Ik ben nog nooit in een autofabriek geweest, dus kan er blijkbaar niets zinnigs over melden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Ik wil niet zeggen dat jij er niets zinnigs over kunt melden, maar je zegt dat het "kolder" is als een trekhaak in de fabriek onder gebouwd wordt en dat is nu juist wel logisch omdat ze overal netjes bij kunnen, ik zie dan ook geen verschil tussen wel of geen panoramadak of wel of geen trekhaak. Ik heb in de Scania fabriek gewerkt als motorbouwer (onvoorstelbaar hoeveel varianten je daar alleen al hebt per motor, er wordt zelfs al een andere steun gemonteerd als de cabine luchtgeveerd is ipv met spiraalveren), ik spreek dan ook uit eigen ervaring, verder ben ik in aardig wat autofabrieken, een maand of 2 geleden voor het laatst in Wolfsburg.
Overigens zijn er nog maar weinig auto's met een chassis en een carrosserie, de motor, aandrijflijn, veerpoten, uitlaat wordt bijv. bij VW in 1 beweging van onderuit aan de carrosserie gemonteerd, machinaal.


Wat Conradi ook schrijft knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » wo 24 jul 2019 18:10

Oké overtrokken opmerking, nieuwe kennis is altijd goed

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Trekhaak los!

Bericht door Fred » zo 8 dec 2019 15:22

Dag,
Eind jaren 50 van de vorige eeuw had mijn vader een van de laatste Kevers met klein achterruitje. Daar moest op een gegeven moment een caravannetje achter. Dus een trekhaak moest gemonteerd worden.
De trekhaak zat met 4 armen vast: 2 naar de vooras en 2 naar de achteras. Trekhaak heette toen nog spottend: welstandsknobbel. Eigenlijk was het toen volslagen en voor 100% onmogelijk dat deze zou kunnen loslaten.
Mijn vader wilde deze trekhaak later gemonteerd hebben op een Kever 1300. De VW-dealer begon daar niet aan. Was veel te arbeidsintensief en er kwam gewoon een standaard haak onder de auto.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak los!

Bericht door p_vingerhoets » zo 8 dec 2019 17:09

Standaard haken bestaan eigenlijk niet (of wel) elk merk en model heeft een eigen trekhaak op maat gemaakt voor die carrosserie uitvoering. Er zijn wel meerdere merken die trekhaken maken voor de diverse merken en modellen en die kunnen op detail wel eens anders zijn zoals hoogte van kogen en manier waarop een afneembare kogel gemonteerd is
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak los!

Bericht door Micky » zo 8 dec 2019 17:39

Fred schreef:Dag,
Eind jaren 50 van de vorige eeuw had mijn vader een van de laatste Kevers met klein achterruitje. Daar moest op een gegeven moment een caravannetje achter. Dus een trekhaak moest gemonteerd worden.
De trekhaak zat met 4 armen vast: 2 naar de vooras en 2 naar de achteras. Trekhaak heette toen nog spottend: welstandsknobbel. Eigenlijk was het toen volslagen en voor 100% onmogelijk dat deze zou kunnen loslaten.
Mijn vader wilde deze trekhaak later gemonteerd hebben op een Kever 1300. De VW-dealer begon daar niet aan. Was veel te arbeidsintensief en er kwam gewoon een standaard haak onder de auto.
Trekhaken waren in die tijd ook echt niet bijzonder, wellicht dat de regels wat makkelijker waren, de haak onder onze DS loop ook erg ver door naar voren, iets wat je nu nog zelden ziet

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hanske
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 19:40
Locatie: Uden

Re: Trekhaak los!

Bericht door Hanske » zo 8 dec 2019 17:57

Wat een ontzettend mooie DS23 thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Ik heb zelf jarenlang DS gereden. Geweldige auto!
Laatst gewijzigd door Hanske op zo 8 dec 2019 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hyundai Tucson 2016 DCT 177pk en Fendt Bianco 465 2016.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trekhaak los!

Bericht door Nimma » zo 8 dec 2019 17:57

Hoe makkelijk was het (zelf gedaan zonder brug of opkrikken) in 1976 bij mijn Golf1. Bumper (een u-profiel) met 2 bouten los en eraf. De vrijgekomen stalen balk met 4 bouten eraf en de trekhaak met 4 bouten er weer op. Daarop weer de "bumper". Half uurtje schat ik, misschien 45 minuten.
002__scaled_600_019.jpg
002__scaled_600_019.jpg (65.82 KiB) 2518 keer bekeken
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak los!

Bericht door Micky » zo 8 dec 2019 18:44

Hanske schreef:
zo 8 dec 2019 17:57
Wat een ontzettend mooie DS23 thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Ik heb zelf jarenlang DS gereden. Geweldige auto!
Dankjewel, hier nog een paar foto's

http://www.carrosso.nl/for%20sale/citro ... -inj..html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Trekhaak los!

Bericht door Carnavalswiertz » zo 8 dec 2019 19:10

Linkje naar DS werkt niet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trekhaak los!

Bericht door Hobby Linka » zo 8 dec 2019 19:21

RE.gif

Hier wel.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekhaak los!

Bericht door PD » zo 8 dec 2019 19:22

RE.gif RE.gif
Wil je hem kopen ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trekhaak los!

Bericht door Morgoth » ma 9 dec 2019 13:43

Fred schreef:
zo 8 dec 2019 15:22
Dag,
Eind jaren 50 van de vorige eeuw had mijn vader een van de laatste Kevers met klein achterruitje. Daar moest op een gegeven moment een caravannetje achter. Dus een trekhaak moest gemonteerd worden.
De trekhaak zat met 4 armen vast: 2 naar de vooras en 2 naar de achteras. Trekhaak heette toen nog spottend: welstandsknobbel. Eigenlijk was het toen volslagen en voor 100% onmogelijk dat deze zou kunnen loslaten.
Mijn vader wilde deze trekhaak later gemonteerd hebben op een Kever 1300. De VW-dealer begon daar niet aan. Was veel te arbeidsintensief en er kwam gewoon een standaard haak onder de auto.
Ik heb 5 kevers gehad, de oudste van 1970. 3 Kevers hadden een trekhaak. De trekhaak was niet meer dan een aangepaste bumpersteun met een balk ertussen waaraan de kogel zat. Dus bumper eraf, bumpersteunen eraf (aan beide zeiden 3 of 4 M8 bouten), trekhaak met beugeltjes voor de bumper erop, bumper erop, klaar.
De trekhaken van latere kevers zaten met slechts 6 of 8 M8 bouten vast. Niet meer dan dat.

Mij mijn Mercedes heb ik de stalen binnenbumper vervangen voor een binnenbumper van een zwaardere soort met aangelaste oren voor een kogel en twee stalen lengtebalken die in de originele kokerbalken werden geschoven. Mercedes heeft achterin een zekeringkast. De kabelset had een stekker die je direct in de zekeringkast kon pluggen. De stekker met twee draden voor de Canbus moesten uit de zekeringkast worden gehaald, in de meegeleverde Canbusmodule worden gestoken en van de Canbusmodule weer in de zekeringkast worden geplugd. Kind doet de was.
Het meeste (en engste) werk was eigenlijk de auto ontdoen van de achterbumper. Deze zit met enkele bouten vast maar ook met veel van die kunststof drukkers die je met kracht los moet trekken. Het is wel even spannend om je net "nieuwe" Mercedes zo te slopen.

Het enige wat ik nu heb ontdekt is dat de parkeersensoren de trekhaakdop zien als deze een beetje scheef is geplaatst. Zonder dop geen problemen. Dit kan wellicht nog worden ingeregeld.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Trekhaak los!

Bericht door Jaap van Duijn » di 10 dec 2019 06:39

@Morgoth,

Ook bij onze 220CDI het "probleem" met schuin afdekkapje parkeer sensor toeter.
Toen ik dat bij garage aangaf vertelde monteur dat het veel voorkomend was, kapje scheef en kan door te veel speling in kapje komen.
Goedkope oplossing nieuw kapje kopen van wat is het 2 euro.
Maar denk eens aan de kogel is die niet was versleten, gedurende de jaren gaat er toch wat materiaal af dacht ik toch.
Ja kan ook nog kiezen voor een hogere haak maar dat is niet bedoeling denk met caravan achter over?

grtn Jaap van Duijn.

Emma&Ed
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 12:58

Re: Trekhaak los!

Bericht door Emma&Ed » di 14 jul 2020 10:27

wat een reacties! iedereen is er wel van doordrongen, dat dit heel belangrijk is. Trekhaak juist monteren. Ik wil alleen nog aangeven, dat alle 15 Volvo's , vanaf 1978, nieuw werden gekocht en meteen werden voorzien van een Brink trekhaak bij de dealer! Dit debacle was dus de 1e en hopelijk de laatste keer.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Trekhaak los!

Bericht door erichendri » di 14 jul 2020 14:21

Waar ik eerder aan zit te denken bij jullie losse trekhaak is dat iemand die van
jullie wilde stelen en gestoord is.
Lijkt mij stug dat jullie pas bij de laatste bout die er nog op zit het ineens horen rammelen.

Over trekhaken af-fabriek, dat is helemaal geen probleem, auto wordt gewoon even naast de
lopende band geparkeerd en daar wordt hij dan gemonteerd.
Gebeurd wel vaker als er een ontbrekend onderdeel of optie te laat wordt geleverd.
Alleen, bij af-fabriek trekhaken wordt de auto zwaarder waardoor hij meer CO uitstoot.
Vaak zat gelezen, ook bij montage grotere wielen af-fabriek of spoilers etc...

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”