Fred schreef: ↑zo 8 dec 2019 15:22
Dag,
Eind jaren 50 van de vorige eeuw had mijn vader een van de laatste Kevers met klein achterruitje. Daar moest op een gegeven moment een caravannetje achter. Dus een trekhaak moest gemonteerd worden.
De trekhaak zat met 4 armen vast: 2 naar de vooras en 2 naar de achteras. Trekhaak heette toen nog spottend: welstandsknobbel. Eigenlijk was het toen volslagen en voor 100% onmogelijk dat deze zou kunnen loslaten.
Mijn vader wilde deze trekhaak later gemonteerd hebben op een Kever 1300. De VW-dealer begon daar niet aan. Was veel te arbeidsintensief en er kwam gewoon een standaard haak onder de auto.
Ik heb 5 kevers gehad, de oudste van 1970. 3 Kevers hadden een trekhaak. De trekhaak was niet meer dan een aangepaste bumpersteun met een balk ertussen waaraan de kogel zat. Dus bumper eraf, bumpersteunen eraf (aan beide zeiden 3 of 4 M8 bouten), trekhaak met beugeltjes voor de bumper erop, bumper erop, klaar.
De trekhaken van latere kevers zaten met slechts 6 of 8 M8 bouten vast. Niet meer dan dat.
Mij mijn Mercedes heb ik de stalen binnenbumper vervangen voor een binnenbumper van een zwaardere soort met aangelaste oren voor een kogel en twee stalen lengtebalken die in de originele kokerbalken werden geschoven. Mercedes heeft achterin een zekeringkast. De kabelset had een stekker die je direct in de zekeringkast kon pluggen. De stekker met twee draden voor de Canbus moesten uit de zekeringkast worden gehaald, in de meegeleverde Canbusmodule worden gestoken en van de Canbusmodule weer in de zekeringkast worden geplugd. Kind doet de was.
Het meeste (en engste) werk was eigenlijk de auto ontdoen van de achterbumper. Deze zit met enkele bouten vast maar ook met veel van die kunststof drukkers die je met kracht los moet trekken. Het is wel even spannend om je net "nieuwe" Mercedes zo te slopen.
Het enige wat ik nu heb ontdekt is dat de parkeersensoren de trekhaakdop zien als deze een beetje scheef is geplaatst. Zonder dop geen problemen. Dit kan wellicht nog worden ingeregeld.