Trekhaak los!

Emma&Ed
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 12:58

Trekhaak los!

Bericht door Emma&Ed » zo 14 jul 2019 10:56

Al vele Jaren rijden wij met auto en caravan. 40 jaar diverse Volvo modellen gehad. Altijd nieuw en bij de dealer in onderhoud.
3 jaar geleden, reden wij in middenFrankrijk op RN. We hoorden al een tijdje een bonkend metalen geluid. Gestopt, niets te zien. (Door gewicht van de caravan geen speling te voelen)Na een paar kilometer bedachten wij ineens, dat het ook de trekhaak kon zijn. Tenauwernood een camping bereikt en de caravan afgekoppeld. Trekhaak zat los. Garage gezocht, auto op de brug. Trekhaak hing nog aan 1 bout. 2e bout was half door en de andere 2 waren verdwenen. Trekhaak niet deugelijk gemonteerd? Helaas de bouten vergeten mee te nemen naar dealer. Sindsdien, vragen wij bij APK keuring altijd om controle van de trekhaak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019 11:05

Dat is niet een misselijke klacht zeg.
Wel een behoorlijke steek laten vallen tijdens montage dus...
En... niet gecontroleerd....dik min punt.. stom.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekhaak los!

Bericht door dieseltijger » zo 14 jul 2019 14:23

Het kan erger: Enkele jaren terug: een bepaald type Renault had een constructie die de standaard montage van een trekhaak niet toe liet. Ik meen mij een foto te herinneren van een ietwat schuin staande renault met een trekhaak die losgescheurd was van de carosserie.

Nou lijkt het mij eerder dat er ofwel een verkeerde trekhaak onder gemonteerd was, of de trekhaak onjuist gemonteerd was (maar dat is een vermoeden): bijvoorbeeld door geen of een verkeerde/te kleine verstevigingsplaat te monteren aan de binnenzijde...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Trekhaak los!

Bericht door Stef » zo 14 jul 2019 17:45

Ik heb meegemaakt , dat de borgringen “ vergeten “ waren , bij de eerste montage. [aschrik.gif]
Toen heb ik hem , van de slachtoffers, in Polen bij een spoorwegovergang opnieuw moeten monteren.
Het kan dus allemaal.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Trekhaak los!

Bericht door Richard1307 » za 20 jul 2019 11:25

En daarom monteer ik al jaren zelf mijn trekhaken! Inclusief regelmatige controle in het eerste jaar en na de standaard in elke handleiding vermelde 1000km.

Waarom? Omdat ik jaren gereedschap heb verkocht aan onder andere dealers en garagebedrijven en meer dan heel vaak genoeg heb gezien hoe het niet moet. Het is en blijft een veiligheidsproduct wat op een correcte manier gemonteerd moet worden volgens de aanwijzingen in de handleiding. En zowat standaard wordt daar bij montage van afgeweken zodat er wat tijd bespaard wordt en wat extra geld verdiend. Want als je elke dag één trekhaak extra kan monteren...

Denk hierbij aan het gebruik van slagmoersleutels bij montage, niet natrekken op aanhaalmoment, niet verwijderen van bodycoating terwijl het wel moet, bouten/moeten/ringen gebruiken die voor een ander montagepunt bedoeld zijn (denk hierbij ook aan de verkeerde spoed van de draad!), bouten/moeten/ringen die gevallen o.i.d. zijn niet monteren of vervangen met iets uit het boutenrek wat totaal niet geschikt is (treksterkte bv) enz enz.

Zelf heb ik in de loop der jaren ook al genoeg slordigheden van fabrikanten ontdekt die overigens allemaal door goede wil van de fabrikanten zijn opgelost. Denk aan een schuin gelaste bevestiging voor de kogel zodat deze uit het midden van de auto stond (Brink), bevestigingsbouten waar slak in zat en dus bij beetje kracht braken (MVG), bevestigingsplaatjes van slechte kwaliteit zodat de draad er compleet uit stripte (Brink), slechte relais in modules (Brink maar gefabriceerd door Erich Jaeger).

Beste kwaliteitsbewaking heb ik gevonden bij de vrienden van Westfalia. Ooit akkefietje met totaal incompetente dealer xxx gehad die pissig was dat ze de trekhaak niet mochten leveren en daarom het probleem met de parkeersensoren aan de trekhaak toewezen. Tijdens het uitsluiten van mogelijke oorzaken in de vierhoek dealer-importeur-Westfalia-klant kwamen we er achter dat het stuk metaal waar de kogel van gevormd wordt niet geheel netjes gezaagd was. Westfalia heeft daarop een compleet nieuwe trekhaak toegezonden omdat het niet naar hun kwaliteitsnormen was. Oude trekhaak was technisch niks mis mee maar het had wat Westfalia betreft zo nooit geleverd mogen worden. Daar betaal ik dan dus graag wat extra's voor...

Overigens lag het aan het probleem waar ik al vanaf het eerste moment op gewezen heb, namelijk een kapotte bevestigingsbeugel van één parkeersensor. Alle beugels zijn onder dwang van Fiat NL vervangen en probleem was opgelost. Eenzelfde situatie met dezelfde dealer gehad met een lekke koelvloeistofslang. Alles vervangen behalve die slang die een haarscheur bleek te hebben net achter de slangklem. Is uiteindelijk door een andere dealer opgelost.

Moraal van het lange verhaal: Trekhaken kun je, als zeker wil weten dat het echt goed gebeurt, beter zelf monteren!
Laatst gewijzigd door Trina op zo 21 jul 2019 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam dealer verwijderd. Lees de regels.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Trekhaak los!

Bericht door Knaus440 » za 20 jul 2019 12:29

Mocht je het niet meer zelf kunnen doen, dan heb ik, en ongetwijfeld meer forummers, nog wel een paar betrouwbare adresjes voor je.
Wel gevonden, moeten zoeken, na slechtere ervaringen met andere garage. Als voorbeeld het niet monteren van voertuig specifieke kabelset. En aanpassen met de blauwe blokjes. Waardoor bij aankoppelen van de caravan het canbus systeem op hol sloeg.
En ze de storingen niet eens konden vinden en herstellen. Kwam door de caravan zeiden ze. Na enkele aansluitingen te hebben gesoldeerd had ik het probleem verholpen.
Montage en juiste kabelset is van belang.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trekhaak los!

Bericht door Nimma » za 20 jul 2019 19:44

Ik heb hier op het forum al eens eerder mijn ervaring gedeeld van voordelig maar slecht geholpen: de haak is te lang en echt te laag, hoort niet bij deze auto, kogel zit 2cm uit het midden, montage duurde bij elkaar in 2 dagen op en neer naar Geldermalsen 8 uren, het bedrijf vind ik niet meer terug, alleen in klachten op het internet. Nu is het Trekhaakcentrum voor mij bezig een ander model haak te regelen bij de fabrikant (de boutgaten van bijvoorbeeld Brink of Bosal of Thule of Westfalia zitten niet op dezelfde plek dus niet uitwisselbaar).
Wie weet nog voor 17 augustus een hogere passende haak zonder elke drempel aan te tikken met het neuswiel.
NB in 1976 onder mijn Golf zelf een trekhaak gemonteerd, zo moeilijk was dat toen niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak los!

Bericht door VIP » za 20 jul 2019 20:25

Vandaag de dag is een trekhaak monteren het makkelijkst, de kabelboom (en Can bus aansluitng) is andere koek, daar ben je vele malen langer rmee bezig.
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Trekhaak los!

Bericht door Knaus440 » za 20 jul 2019 20:35

Onze laatste auto's hadden zo'n canbus systeem. C5, skoda octavia en golf.
Met een merk gebonden en voertuig eigen kabelset was het gewoon stekkertjes klikken.
Niks gefrunnik of lapmiddelen.
In de auto lag de bekabeling ook al klaar.
En ik kon een brug huren, dat werkt heel prettig.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak los!

Bericht door VIP » za 20 jul 2019 20:44

RE.gif

Dat is niet bij elke auto zo dat de kabelboom er al ligt. (o.a. Golf/Touareg)

De kabelboom zelf naar de zekeringkast leggen en netjes wegwerken is een hele andere klus.

Daarnaast moet ie ook nog vrijgeschakeld worden e/o de parkeersensoren geprogrammeerd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » za 20 jul 2019 21:38

RE.gif
Exact, dat is mij overkomen.
Mijn auto bleek na aanschaf een 7 polige stekker te hebben.
Werkte perfect op het canbus systeem..met een speciale TRM unit. ( Trailer Module)
Maar na ombouw naar 13 polig mag je de auto ook opnieuw inleren..... dan is ie ineens weer heel stom.
Dus op naar de Volvo garage en software uploaden...
Dan werkt het wel in 1 keer perfect.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trekhaak los!

Bericht door Conradi » za 20 jul 2019 22:02

Je kunt natuurlijk ook een trekhaak af fabriek nemen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trekhaak los!

Bericht door Nimma » za 20 jul 2019 22:10

Best lastig met een gebruikte auto knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » za 20 jul 2019 22:15

Conradi schreef:
za 20 jul 2019 22:02
Je kunt natuurlijk ook een trekhaak af fabriek nemen :wink:
Had ie... afneembaar, maar met 7 polig... gek hoor tegenwoordig..
Wel een occasion gebakkie, dus niet zelf gekozen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trekhaak los!

Bericht door Conradi » za 20 jul 2019 23:14

RE.gif
Een trekhaak niet deugdelijk gemonteerd af fabriek? Dat vind ik moeilijk te geloven.

Misschien verkeerd behandeld in een vorig leven....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Trekhaak los!

Bericht door Knaus440 » zo 21 jul 2019 08:06

Dat programmeren klopt inderdaad.
Ik plaatste zelf de trekhaak en de garage deed de programmering.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Trekhaak los!

Bericht door Davendre » zo 21 jul 2019 08:29

Richard1307 schreef:
za 20 jul 2019 11:25
Moraal van het lange verhaal: Trekhaken kun je, als zeker wil weten dat het echt goed gebeurt, beter zelf monteren!
Trekhaken kan ik, als ik zeker wil weten dat het echt goed gebeurt, beter door een ander laten doen. En ik denk met mij velen . thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » zo 21 jul 2019 12:45

Trekhaak af fabriek in de fabriek monteren? Doen ze dat echt? Wat een kolder, wat doet dat met je hele productieproces, constant omschakelen van wel of geen trekhaak per auto. Dat je een trekhaak nieuw kan bestellen is logisch, maar lijkt me dat dit bij de dealer of desnoods tussenstation word gedaan. Wel eens bezoek gedaan aan de car terminal in Rotterdam, oa Subaru en Suzuki werden daar van het schip gereden, veel niet standaard opties werden er daar achteraf opgezet op een eigen productielijn, maar dat is al 20 jaar geleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Trekhaak los!

Bericht door Gemineye » zo 21 jul 2019 12:59

Ik heb een tijdje gewerkt bij Volkswagen in Emden, daar werd destijds de Passat 3c geproduceerd. Dat omschakelen is geen probleem hoor. Dat gebeurt aan de lopende band (Haha). Of de trekhaak daar een onderdeel van was weet ik heel eerlijk gezegd niet meer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019 13:21

Ik denk nu dat jou reactie niet voor mijn auto bedoeld was Conradi...
Foutje...sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » zo 21 jul 2019 13:29

Er zal vast ergens een omschakelmoment zijn want er worden immers verschillende modellen en/of uitvoeringen gemaakt, maar om dat speciaal voor je auto's met trekhaken bij bestelling is denk ik procesmatig gezien niet de slimste keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019 13:35

RE.gif
Nou... zeker wel hoor..
Op de productieband is denk ik niet een auto gelijk aan diegene ervoor of erachter.
Alles kan tijdens het produceren, opties te kust en te keur... hoe de klant het wilt.. dus ook trekhaken.
Dat plannings proces is wonderbaarlijk gestroomlijnd ...
Nog wonderbaarlijker is het voorraad beheer...
Goed kans dat een bepaald onderdeel exact op het moment dat dit nodig is ook juist aankomt in de fabriek.
Producenten willen eigenlijk een leeg magazijn hebben, leeg kost geen geld...
Voorraad wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Trekhaak los!

Bericht door DanielW » zo 21 jul 2019 16:43

RE.gif

Daarom zeg ik bewust dat er meerdere modellen en/of uitvoeringen gebouwd zullen worden, die voorraden zullen er wel zijn, maar op de werkvloer, dus zoveel mogelijke "one piece flow" vanaf leverancier naar werkvloer zonder tussenbewegingen. Ik heb geen idee hoeveel auto's er standaard met een trekhaak worden geleverd, zal per merk en model verschillen, maar stel dat het 25% is, dan houd 25% van de auto's de andere 75% op die zonder haak worden geleverd scratch.gif . Maar ieder heeft daar zn eigen blik op en voegt niets toe aan deze discussie, stom om er zelf van af te wijken stom.gif .
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trekhaak los!

Bericht door Nimma » di 23 jul 2019 17:57

Nimma schreef:
za 20 jul 2019 19:44
Ik heb hier op het forum al eens eerder mijn ervaring gedeeld van voordelig maar slecht geholpen: de haak is te lang en echt te laag, hoort niet bij deze auto, kogel zit 2cm uit het midden, montage duurde bij elkaar in 2 dagen op en neer naar Geldermalsen 8 uren, het bedrijf vind ik niet meer terug, alleen in klachten op het internet. Nu is het Trekhaakcentrum voor mij bezig een ander model haak te regelen bij de fabrikant (de boutgaten van bijvoorbeeld Brink of Bosal of Thule of Westfalia zitten niet op dezelfde plek dus niet uitwisselbaar).
Wie weet nog voor 17 augustus een hogere passende haak zonder elke drempel aan te tikken met het neuswiel.
NB in 1976 onder mijn Golf zelf een trekhaak gemonteerd, zo moeilijk was dat toen niet.
Zojuist van een Nederlandse groothandel begrepen wat ik al dacht: er is 4 jaar geleden een verkeerde trekhaak gemonteerd op mijn RAV4: eentje voor een uitvoering met een reservewiel achterop de auto. Het bedrijf wat dat deed is niet meer. Nu snap ik waarom ik niet in de werkplaats mocht komen. Nu wordt samen met de fabrikant, groothandel en een franchisenemer gezocht naar een oplossing, ws toch een andere/nieuwe complete trekhaak.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekhaak los!

Bericht door Chris » di 23 jul 2019 20:32

RE.gif
Klinkt als een "zotte" fout destijds.
Maar jij bent de dupe.
Een ding scheelt.... je hebt alleen de haak nodig, geen elektrische gedoe...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”