Trekhaak los!

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Trekhaak los!

Bericht door Hefeweizen » di 14 jul 2020 16:09

erichendri schreef:
di 14 jul 2020 14:21
Over trekhaken af-fabriek, dat is helemaal geen probleem, auto wordt gewoon even naast de
lopende band geparkeerd en daar wordt hij dan gemonteerd.
Gebeurd wel vaker als er een ontbrekend onderdeel of optie te laat wordt geleverd.
Gewoon even naast de lopende band geparkeerd? Dat lijkt me juist helemaal niet gewoon! Ik ben in diverse autofabrieken geweest: Volvo in Gent, VW in Wolfsburg, VW in Emden. Het heet niet voor niets een lopende band, die moet doorlopen en dat doet ie dan ook. Ik heb nog nooit gezien dat er überhaupt een auto naast de lopende band werd geparkeerd. Tegenwoordig wordt alles door de “centrale computer” aangestuurd. Er ontbreekt niet zomaar een onderdeel, dat is dan vantevoren al bekend dus dan gaat die auto niet in productie.

De trekhaak wordt helemaal niet naast de lopende band gemonteerd, maar juist op de lopende band. Er komt gewoon een trekhaak aan het chassis. Zo ingewikkeld is dat niet. Duurt misschien één minuut.

Bij Volvo in Gent werden de C30, S40, V50, V70 dwars door elkaar heen op dezelfde lopende band gemonteerd. Is al wat jaartjes geleden trouwens dat ik daar was, denk bijna 20 jaar, kan je nagaan als dat toen al zo ging hoe modern het tegenwoordig kan gaan.
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Trekhaak los!

Bericht door thmeyer » di 14 jul 2020 17:09

Een ervaring deskundige

Ik heb in het verleden een Audi in Duitsland gekocht, waarbij de trekhaak af fabriek werd geleverd.
De autoverkoper adviseerde wel voor DM 150 “een verstärkte Wasserkühler” te nemen.
Dat bleek later een groter (zwaardere) ventilator van de koeling te zijn. En de trekhaak kosten in die tijd mijn DM 350.

Een collega had een paar maanden later ook een Audi gekocht en de trekhaak bij de dealer erop laten zetten.
Wat bleek hij moest later nog een aparte draad laten trekken vanaf de accu en er moest toen die tijd ook nog een rechter spiegel bij op.
Alleen die kale trekhaak kosten hem al DM 500.

Wat bleek later: Ik had voor die DM 350, uiteraard een trekhaak, een rechter buitenspiegel, een 12 volt draad standaard vanaf de accu en gezekerd en mijn achter-veren waren stugger.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak los!

Bericht door meeder » di 14 jul 2020 17:32

Re.gif
Dat is vergelijkbaar met de trekhaakvoorbereiding bij Ford. Kost €100 maar daar krijg je afhankelijk van de motor en transmissie een extra ventilator, bij de automaat een extra oliekoeler en de bedrading ligt al klaar tot achter in de auto.
Door wat miscommunicatie heeft Ford achteraf bij ons op hun kosten die extra oliekoeler gemonteerd, ze zijn met 2 man 1,5 aan het sleutelen geweest waarbij de tweede man bij Ford in Keulen vandaan kwam omdat deze modificatie nog nooit achteraf gedaan was.
Dus voor €100 kan je een hoop achteraf gedoe voorkomen maar nog beter kan je bij Ford een af fabriek trekhaak bestellen omdat je dan voor hetzelfde geld als achteraf inbouw een wegklapbare trekhaak krijgt. Alleen kan het zijn dat de levertijd van een nieuwe auto dan aanzienlijk oploopt.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”