Saracen Gullwing ervaringen?
Saracen Gullwing ervaringen?
Ik ben op zoek naar een disselslot met SCM keur voor de Alko AKS 3004.
De oude types van Alko hebben geen SCM keur en de nieuwe Safety Premium is een 5 kg zware lummel die ik er dus niet op wil hebben.
De lichte sloten (type lijmtang) van bijvoorbeeld Milenco of Eagle hebben als nadeel dat je verlengde bouten met extra moeren moet monteren.
Een geschikte kandidaat zou de Saracen Gullwing van 2,2 kg kunnen zijn.
https://www.obelink.nl/koppelingsslot-c ... g-scm.html
Heeft er iemand ervaring met dit type op een AKS 3004 ?
De oude types van Alko hebben geen SCM keur en de nieuwe Safety Premium is een 5 kg zware lummel die ik er dus niet op wil hebben.
De lichte sloten (type lijmtang) van bijvoorbeeld Milenco of Eagle hebben als nadeel dat je verlengde bouten met extra moeren moet monteren.
Een geschikte kandidaat zou de Saracen Gullwing van 2,2 kg kunnen zijn.
https://www.obelink.nl/koppelingsslot-c ... g-scm.html
Heeft er iemand ervaring met dit type op een AKS 3004 ?
Volvo V60 T5 2018 - Adria 472LU 2019
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Ik heb persoonlijk geen ervaring met dit slot.
Maar wanneer ik naar de afbeeldingen kijk, heb ik de indruk dat bij de nieuwere AKS3004 deze toch net niet voldoende ver sluit.
Qua constructie (dikte van het materiaal) lijkt dit slot zeer goed op de oudere sloten van Alko.
In video gebruik men enkel een koevoet om het slot amper pijn te doen, maar met een accuslijper is hij in een mum van tijd uit elkaar.
Ikzelf gebruik de Premium van Alko en dat is toch een klasse appart.
Hij mag dan wel iets meer wegen, maar dat verschil komt doordat alles gewoon veel dikker is.
Maar wanneer ik naar de afbeeldingen kijk, heb ik de indruk dat bij de nieuwere AKS3004 deze toch net niet voldoende ver sluit.
Qua constructie (dikte van het materiaal) lijkt dit slot zeer goed op de oudere sloten van Alko.
In video gebruik men enkel een koevoet om het slot amper pijn te doen, maar met een accuslijper is hij in een mum van tijd uit elkaar.
Ikzelf gebruik de Premium van Alko en dat is toch een klasse appart.
Hij mag dan wel iets meer wegen, maar dat verschil komt doordat alles gewoon veel dikker is.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Ook hier een super tevreden Premium gebruiker op de Alko 3004 koppeling.
Behalve die keer toen de pin op mijn tenen viel...dan weet je gelijk hoe stevig dat ding is.
Behalve die keer toen de pin op mijn tenen viel...dan weet je gelijk hoe stevig dat ding is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
volgens mij is het slot goed gekeurd en dat betekend minimaal 3 minuten diefstal bestendig .
als ze de tijd en herrie kunnen maken om 3 minuten te kunnen slijpen dan is 5 minuten ook geen probleem lijkt me .
daarin tegen ik kan de caravan ook pikken met slot zonder problemen . dan slijp je hem er in Verweggistan van af .
dit is voor de gelegenheid dief en die heeft geen slijptol bij zich .
de dief die de caravan ziet staan en hem wil pikken neemt hem toch wel mee die bereid de diefstal voor . Een goede wielklem doet dan meer .
gr ralf
als ze de tijd en herrie kunnen maken om 3 minuten te kunnen slijpen dan is 5 minuten ook geen probleem lijkt me .
daarin tegen ik kan de caravan ook pikken met slot zonder problemen . dan slijp je hem er in Verweggistan van af .
dit is voor de gelegenheid dief en die heeft geen slijptol bij zich .
de dief die de caravan ziet staan en hem wil pikken neemt hem toch wel mee die bereid de diefstal voor . Een goede wielklem doet dan meer .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Ik heb 'm er inmiddels op zitten.
De éénmalige montage van het vaste deel is minder dan 1 minuut. Het slot zelf is zeer handzaam en gemakkelijk aan te brengen.
Ik ben er zeer content mee en ik voldoe aan de regels van de verzekering m.b.t. diefstal en nieuwwaardeclausule.
De éénmalige montage van het vaste deel is minder dan 1 minuut. Het slot zelf is zeer handzaam en gemakkelijk aan te brengen.
Ik ben er zeer content mee en ik voldoe aan de regels van de verzekering m.b.t. diefstal en nieuwwaardeclausule.
Volvo V60 T5 2018 - Adria 472LU 2019
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Ik heb net het Saracen Gullwing disselslot gemonteerd op de ALKO AKS 3004 stabilisator.
De montage was zo gepiept.
De werking van het slot was even puzzelen. Het kleine inbusboutje was net iets te strak gedraaid waardoor het trekmechanisme / schuifmechanisme van het slot niet werkte. Een slag losser en het werkt perfect.
De montage was zo gepiept.
De werking van het slot was even puzzelen. Het kleine inbusboutje was net iets te strak gedraaid waardoor het trekmechanisme / schuifmechanisme van het slot niet werkte. Een slag losser en het werkt perfect.
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Nou zijn de meeste slotcilinders in disselsloten niet heel geavanceerd maar een tubular slot is toch echt iets wat ik niet snel zou willen hebben.
Ik heb al menig slot open gekregen met een setje tools van ome Ali.
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Ik heb al menig slot open gekregen met een setje tools van ome Ali.
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
RE.gif
En toch...
Een "oude vriend" en ex forumlid, JaapB was slotenmaker in zijn werkbare leven.
Ik heb in overleg met hem toen het Nemesis wielslot gekocht, simpel omdat dit erg handig werkte.
Nemesis komt van de zelfde fabrikant als het Saracen Gullwing slot.
Ook kocht ik toen het Alko Premium disselstot voor mijn Alko 3004 koppeling
Jaap zei direct dat het Nemesis slot veel lastiger was dan het simpele cilinderslotje van de Alko Premium.
Voor een tubulair slot heb je heel speciaal gereedschap nodig, jou setje b.v.
Heb je dat niet... dan heb je veel werk.
Ook al omdat het slot diep in een stalen bus zit, je kan er maar rot bij.
Gelukkig is er een verlengde sleutel bij..
Effe een foto van mijn Nemesis wielslot en het Alko Premium disselslot ( voor mijn verzekering moest ik 2 goedgekeurde sloten aanbrengen...)
.
En toch...
Een "oude vriend" en ex forumlid, JaapB was slotenmaker in zijn werkbare leven.
Ik heb in overleg met hem toen het Nemesis wielslot gekocht, simpel omdat dit erg handig werkte.
Nemesis komt van de zelfde fabrikant als het Saracen Gullwing slot.
Ook kocht ik toen het Alko Premium disselstot voor mijn Alko 3004 koppeling
Jaap zei direct dat het Nemesis slot veel lastiger was dan het simpele cilinderslotje van de Alko Premium.
Voor een tubulair slot heb je heel speciaal gereedschap nodig, jou setje b.v.
Heb je dat niet... dan heb je veel werk.
Ook al omdat het slot diep in een stalen bus zit, je kan er maar rot bij.
Gelukkig is er een verlengde sleutel bij..
Effe een foto van mijn Nemesis wielslot en het Alko Premium disselslot ( voor mijn verzekering moest ik 2 goedgekeurde sloten aanbrengen...)
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
@ Maikel...
Mooi slot hoor....
Maar, je moet ook nog een bal in de koppeling stoppen.
Anders kunnen ze de hut nog makkelijk weghalen, trekhaak met een pen en niet met een kogel past zo.
Op mijn foto hier direct boven zie je die rooie van Alko..
Mooi slot hoor....
Maar, je moet ook nog een bal in de koppeling stoppen.
Anders kunnen ze de hut nog makkelijk weghalen, trekhaak met een pen en niet met een kogel past zo.
Op mijn foto hier direct boven zie je die rooie van Alko..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Het gewicht ( en mss ook het bedrag) van de beide sloten maakte kennelijk het verschil voor TS. Voor mij maakte het gewicht van een dergelijk slot geen verschil. Het slot ligt tijdens de reis altijd in de bagageruimte van de auto. Makkelijk om tijdens een rust-/koffiepauze het slot aan te brengen. Gewicht speelt dan geen rol. Maar ook ik heb toen gekozen voor de zware Al-Ko. Succes met de keuze.
Ben er weer ingetrapt, zag dat het een bericht is van bijna 1 jaar geleden dus zal TS inmiddels al een keuze hebben gemaakt.
Ben er weer ingetrapt, zag dat het een bericht is van bijna 1 jaar geleden dus zal TS inmiddels al een keuze hebben gemaakt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
De oranje bal zit er ook in
(Alleen niet zichtbaar op de foto)
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
RE.gif
Top....
Top....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Toch wel een goede optie eigenlijk. Bij onze vouwwagen hadden we zo'n Alko Premium slot en die dingen zijn inderdaad erg zwaar, wat ik niet handig vond. Gezien mijn rugklachten moet mijn vrouw op mijn slechte dagen alles alleen kunnen doen.
Hoe makkelijk gaat deze Gullwing erop en eraf nadat de eerste montage gedaan is?
Hoe makkelijk gaat deze Gullwing erop en eraf nadat de eerste montage gedaan is?
Laatst gewijzigd door RDDR op zo 1 mar 2020 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
RE.gif
Zwaar... zeker !!
Ik heb de pen van de Alko Premium eens op mijn tenen laten vallen...
Kwartiertje van achter naar voor gebeden....
Zwaar... zeker !!
Ik heb de pen van de Alko Premium eens op mijn tenen laten vallen...
Kwartiertje van achter naar voor gebeden....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Ik vind dat hij er best makkelijk op gaat. Het voordeel is dat de bovenkant om het handvat gaat van de koppeling, dus hoef je het gewicht (2,2 kg) niet constant vasthouden tot het moment van op slot draaien.
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
RE.gif
Dat is met de Alko Premium ook zo hoor.
Die hang je ook over de binnen handle en dan de dikke pin er aan de zijkant inschuiven.
Werking is vrijwel gelijk, slotvorm wel anders.
Dat is met de Alko Premium ook zo hoor.
Die hang je ook over de binnen handle en dan de dikke pin er aan de zijkant inschuiven.
Werking is vrijwel gelijk, slotvorm wel anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Saracen Gullwing ervaringen?
Klopt Chris. Je kan het zwarte deel erop leggen en dan de pin erin. Blijft dat ik de Alko versie een zwaar, groot lomp ding vind. Waarschijnlijk wel de meest veilige, maar goed de Gullwing is ook SCM gekeurd, compacter en veel lichter.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60