Antislingerkopeling
Antislingerkopeling
goedendag, weet iemand welke antislingerkoppeling op een chateau Chiara 450 uit 1989 past.
alvast hartelijk dank marco
alvast hartelijk dank marco
Re: Antislingerkopeling
Welke koppeling heb je er nu op zitten?
Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300
Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300
Audi SQ5, White with Black details
Re: Antislingerkopeling
In principe kan je elke stabilisator koppeling wel monteren. Houdt alleen even rekening met het max gewicht van je caravan en de diameter van de trekstang op foto 2 van Mzonnet33.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Antislingerkopeling
Als je een gebruikte koopt, let er dan op of de opvulstukken (halve pijpjes) in verschillende diktes erbij zitten.
Deze heb je bij sommige nodig op de ruimte tussen de koppeling en trekstang op te vullen.
Daarnaast zijn er koppelingen die de bouten aan de zijkant hebben maar ook kruislings (1 bout verticaal en 1 bout horizontaal) let ook hierop bij aanschaf.
Deze heb je bij sommige nodig op de ruimte tussen de koppeling en trekstang op te vullen.
Daarnaast zijn er koppelingen die de bouten aan de zijkant hebben maar ook kruislings (1 bout verticaal en 1 bout horizontaal) let ook hierop bij aanschaf.
Porsche + Tabbert
Antislingerkopeling Al-Ko 1300
Beste Mzonnet33,
Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!
Sorry, sorry, Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 29 nov 2018 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Antislingerkopeling
RE.gif
Misschien door het opzetstuk van het slot, ik heb hem destijds op de Rapido zonder extra bouten (te moeten aanschaffen) kunnen plaatsen, maar het hield ook niet veel over, ik heb toen niet een dergelijk slot onderdeel geplaatst.
Misschien door het opzetstuk van het slot, ik heb hem destijds op de Rapido zonder extra bouten (te moeten aanschaffen) kunnen plaatsen, maar het hield ook niet veel over, ik heb toen niet een dergelijk slot onderdeel geplaatst.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Antislingerkopeling
Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Antislingerkopeling
RE.gif
Waar staat dat? Ik zie daar zo gauw niets van op mijn kenteken bewijzen...
Enne....die demper is helemaal niet verplicht toch?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waar staat dat? Ik zie daar zo gauw niets van op mijn kenteken bewijzen...
Enne....die demper is helemaal niet verplicht toch?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Antislingerkopeling
RE.gif
Ik woon in Duitsland. Heb een Duitse caravan met Duits kenteken. Hij moet elke twee jaar voor de TüV, en is ook WA verzekerd.
Alles wat erop of eraan gebouwd is en met veiligheid heeft te maken, staat op het kenteken.
Ik woon in Duitsland. Heb een Duitse caravan met Duits kenteken. Hij moet elke twee jaar voor de TüV, en is ook WA verzekerd.
Alles wat erop of eraan gebouwd is en met veiligheid heeft te maken, staat op het kenteken.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 30 nov 2018 03:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregles m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregles m.b.t. quoten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Antislingerkopeling
Ik heb ook de Westfalia SSK, zie geen enkele reden om te wisselenMorgoth schreef:Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Antislingerkopeling
In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.
Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300
Hi Theothmeyer schreef: ↑do 29 nov 2018 17:51Beste Mzonnet33,
Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!
Sorry, sorry, Theo
Geen enkele probleem mbt jouw opmerking! Scherp gezien. De bouten waren hier volledig aangedraaid en ik was hier ook niet gelukkig met het resultaat. Deze foto’s zijn destijds gemaakt voor de leverancier. Ik heb namelijk gelijk nieuwe bouten aangeschaft en deze geplaatst om er zeker van te zijn dat het gewoon goed vast zat! Ik heb later deze bouten vergoed gekregen van Alko.
Groet
Audi SQ5, White with Black details
Re: Antislingerkopeling
De Westfalia SSK is een goede koppeling! Als alles naar behoren werkt zou ik ook geen reden zien om deze te vervangen.Micky schreef: ↑do 29 nov 2018 21:51Ik heb ook de Westfalia SSK, zie geen enkele reden om te wisselenMorgoth schreef:Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Audi SQ5, White with Black details
Re: Antislingerkopeling
RE.gif
Hij is wel wat onhandig in de bediening en als de combi naar links geknikt staat krijg je hem niet los, maar dat went wel
Hij is wel wat onhandig in de bediening en als de combi naar links geknikt staat krijg je hem niet los, maar dat went wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300
Mzonnet33 schreef: ↑vr 30 nov 2018 07:19Hi Theothmeyer schreef: ↑do 29 nov 2018 17:51Beste Mzonnet33,
Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!
Sorry, sorry, Theo
Geen enkele probleem mbt jouw opmerking! Scherp gezien. De bouten waren hier volledig aangedraaid en ik was hier ook niet gelukkig met het resultaat. Deze foto’s zijn destijds gemaakt voor de leverancier. Ik heb namelijk gelijk nieuwe bouten aangeschaft en deze geplaatst om er zeker van te zijn dat het gewoon goed vast zat! Ik heb later deze bouten vergoed gekregen van Alko.
Groet
Heb je wel 10.9 genomen/gekocht...... (en geen 8.8 Bouten van de DHZ bouwmarkt).
Porsche + Tabbert
Re: Antislingerkopeling
Dat klopt. En omdat er in Duitsland wel een TüV (APK) plicht is wordt dat elke twee jaar gecontroleerd. Komt het niet overeen met het kentekenbewijs dan wordt de boel afgekeurd.arnovariante schreef: ↑do 29 nov 2018 22:23In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.
Inderdaad, andere wielen, andere koppeling, andere as, verzin het maar. Alles moet worden "eingetragen". En dat kan alleen als het onderdeel een certificaat heeft waarin staat dat het betreffende onderdeel op het betreffende caravanonderstel gemonteerd mag worden.
Als ik velgen zie van bv een Opel Kadett die ik graag op mijn caravan wil hebben, hoef je in Nederland alleen maar te kijken of het past. In Duitsland moet je gaan zoeken of er ergens een certificaat is waarop staat dat je ze ook mag toepassen.
Je zou de caravan kunnen laten keuren met het originele onderdeel en na de keuring het aangepaste onderdeel er weer op zetten. Dat doe ik op de motor bijvoorbeeld met de richtingaanwijzerglaasjes. Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300
Yes Yes. Voor de aankoop even snel contact gehad met onze caravan dealer.VIP Premium schreef: ↑vr 30 nov 2018 11:54Heb je wel 10.9 genomen/gekocht...... (en geen 8.8 Bouten van de DHZ bouwmarkt).
Kwam er al snel achter dat iedere bout een andere samenstelling heeft met zo zijn eigen doel.
deze bouten hebben een samenstelling van;
Koolstofgehalte: Min 0,20 - Max 0,55
toevoegingen: Mangaan (Mn)
speciale warmtebehandeling: Quenched and Tempered
Denk dat het goed zit!
Audi SQ5, White with Black details
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Antislingerkopeling
10.9 staat gewoon op de kop.....
Zolang deze niet uit China komen zijn ze goed.
Alko levert vaak ook 8.8, of dit met het aanhanger gewicht te maken heeft weet ik niet.
Zolang deze niet uit China komen zijn ze goed.
Alko levert vaak ook 8.8, of dit met het aanhanger gewicht te maken heeft weet ik niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Antislingerkopeling
Heb je dit al eens meegemaakt?Morgoth schreef: ↑vr 30 nov 2018 12:40
Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Volgens mij dient een verzekeraar dan ook aan te tonen dat de oorzaak van de schade ligt in de veranderde bandenmaat,dus aantonen dat de veranderde bandenmaat (of antislingerkoppeling of wat dan ook) onherroepelijk leidt tot t gevolg van deze schade.
t feit dat alleen de maat veranderd is geen reden om de schade af te wijzen, vaek buj'je te bange.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Antislingerkopeling
Volgens mij gaat de verzekering dat alleen maar controleren als er een aanleiding voor is. (Lees dat het de vermoedelijke oorzaak van het ongeluk is). Maar nu weer on-topic.
Re: Antislingerkopeling
Hoe zit dat met velgenmaat op de auto dan in Duitsland? ik heb op mijn kenteken (ik rij een auto met Duits kenteken, maar woon in Nederland) een andere maat staan dan affabriek is gemonteerd (let wel echt affabriek en niet bij de dealer gemonteerd).Morgoth schreef: ↑vr 30 nov 2018 12:40Dat klopt. En omdat er in Duitsland wel een TüV (APK) plicht is wordt dat elke twee jaar gecontroleerd. Komt het niet overeen met het kentekenbewijs dan wordt de boel afgekeurd.arnovariante schreef: ↑do 29 nov 2018 22:23In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.
Inderdaad, andere wielen, andere koppeling, andere as, verzin het maar. Alles moet worden "eingetragen". En dat kan alleen als het onderdeel een certificaat heeft waarin staat dat het betreffende onderdeel op het betreffende caravanonderstel gemonteerd mag worden.
Als ik velgen zie van bv een Opel Kadett die ik graag op mijn caravan wil hebben, hoef je in Nederland alleen maar te kijken of het past. In Duitsland moet je gaan zoeken of er ergens een certificaat is waarop staat dat je ze ook mag toepassen.
Je zou de caravan kunnen laten keuren met het originele onderdeel en na de keuring het aangepaste onderdeel er weer op zetten. Dat doe ik op de motor bijvoorbeeld met de richtingaanwijzerglaasjes. Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Volgens mij loopt het met die koppelingen ook echt wel los en zeker als je het vervangt door een nieuwer/beter product, maar dit kun je zo navragen bij de TüV..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB