Antislingerkopeling

w203
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 nov 2018 13:14

Antislingerkopeling

Bericht door w203 » di 27 nov 2018 10:53

goedendag, weet iemand welke antislingerkoppeling op een chateau Chiara 450 uit 1989 past.
alvast hartelijk dank marco

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Mzonnet33 » di 27 nov 2018 11:34

Welke koppeling heb je er nu op zitten?

Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Audi SQ5, White with Black details

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Antislingerkopeling

Bericht door MarcoC » di 27 nov 2018 11:37

In principe kan je elke stabilisator koppeling wel monteren. Houdt alleen even rekening met het max gewicht van je caravan en de diameter van de trekstang op foto 2 van Mzonnet33.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Antislingerkopeling

Bericht door VIP » di 27 nov 2018 15:31

Als je een gebruikte koopt, let er dan op of de opvulstukken (halve pijpjes) in verschillende diktes erbij zitten.

Deze heb je bij sommige nodig op de ruimte tussen de koppeling en trekstang op te vullen.

Daarnaast zijn er koppelingen die de bouten aan de zijkant hebben maar ook kruislings (1 bout verticaal en 1 bout horizontaal) let ook hierop bij aanschaf.
Porsche + Tabbert

w203
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 nov 2018 13:14

Re: Antislingerkopeling

Bericht door w203 » do 29 nov 2018 16:14

Mzonnet33 schreef:
di 27 nov 2018 11:34
Welke koppeling heb je er nu op zitten?

Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hartelijk dank groeten marco

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Antislingerkopeling Al-Ko 1300

Bericht door thmeyer » do 29 nov 2018 17:51

Mzonnet33 schreef:
di 27 nov 2018 11:34
Welke koppeling heb je er nu op zitten?

Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300
Beste Mzonnet33,

Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!

Sorry, sorry, Theo
Bijlagen
Al-Ko koppeling 1300.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 29 nov 2018 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Micky » do 29 nov 2018 18:15

RE.gif

Misschien door het opzetstuk van het slot, ik heb hem destijds op de Rapido zonder extra bouten (te moeten aanschaffen) kunnen plaatsen, maar het hield ook niet veel over, ik heb toen niet een dergelijk slot onderdeel geplaatst.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Morgoth » do 29 nov 2018 21:25

Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Antislingerkopeling

Bericht door Jan van Vijven » do 29 nov 2018 21:28

RE.gif
Waar staat dat? Ik zie daar zo gauw niets van op mijn kenteken bewijzen...

Enne....die demper is helemaal niet verplicht toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Morgoth » do 29 nov 2018 21:35

RE.gif

Ik woon in Duitsland. Heb een Duitse caravan met Duits kenteken. Hij moet elke twee jaar voor de TüV, en is ook WA verzekerd.
Alles wat erop of eraan gebouwd is en met veiligheid heeft te maken, staat op het kenteken.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 30 nov 2018 03:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregles m.b.t. quoten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Micky » do 29 nov 2018 21:51

Morgoth schreef:Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Ik heb ook de Westfalia SSK, zie geen enkele reden om te wisselen


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Antislingerkopeling

Bericht door arnovariante » do 29 nov 2018 22:23

Morgoth schreef:
do 29 nov 2018 21:35
Ik woon in Duitsland. Heb een Duitse caravan met Duits kenteken. Hij moet elke twee jaar voor de TüV, en is ook WA verzekerd.
Alles wat erop of eraan gebouwd is en met veiligheid heeft te maken, staat op het kenteken.
In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300

Bericht door Mzonnet33 » vr 30 nov 2018 07:19

thmeyer schreef:
do 29 nov 2018 17:51
Mzonnet33 schreef:
di 27 nov 2018 11:34
Welke koppeling heb je er nu op zitten?

Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300
Beste Mzonnet33,

Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!

Sorry, sorry, Theo
Hi Theo
Geen enkele probleem mbt jouw opmerking! Scherp gezien. De bouten waren hier volledig aangedraaid en ik was hier ook niet gelukkig met het resultaat. Deze foto’s zijn destijds gemaakt voor de leverancier. Ik heb namelijk gelijk nieuwe bouten aangeschaft en deze geplaatst om er zeker van te zijn dat het gewoon goed vast zat! Ik heb later deze bouten vergoed gekregen van Alko.

Groet
Audi SQ5, White with Black details

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Mzonnet33 » vr 30 nov 2018 07:22

Micky schreef:
do 29 nov 2018 21:51
Morgoth schreef:Is die Alko beter dan de Westfalia? Deze laatste heb ik namelijk ook.
In mijn geval in uitwisseling niet zo gemakkelijk omdat de koppeling op het kenteken staat. Wijziging van koppeling is wijziging van kenteken. Maar onmogelijk is het niet. Als het nou echt de moeite waard is, is het te overwegen.
Ik heb ook de Westfalia SSK, zie geen enkele reden om te wisselen


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
De Westfalia SSK is een goede koppeling! Als alles naar behoren werkt zou ik ook geen reden zien om deze te vervangen.
Audi SQ5, White with Black details

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Micky » vr 30 nov 2018 08:06

RE.gif

Hij is wel wat onhandig in de bediening en als de combi naar links geknikt staat krijg je hem niet los, maar dat went wel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Mzonnet33 » vr 30 nov 2018 08:08

RE.gif
Karakter van het beestje toch? mrgreen.gif
Audi SQ5, White with Black details

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Micky » vr 30 nov 2018 08:09

RE.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300

Bericht door VIP » vr 30 nov 2018 11:54

Mzonnet33 schreef:
vr 30 nov 2018 07:19
thmeyer schreef:
do 29 nov 2018 17:51
Mzonnet33 schreef:
di 27 nov 2018 11:34
Welke koppeling heb je er nu op zitten?

Ik weet namelijk dat de Westfalia SSK2 goed te vervang is voor een Alko 1300
Beste Mzonnet33,

Ik wil hier niemand corrigeren, maar het gaat om veiligheid. Mijn vraag is: zijn de bouten op de foto van de Al-Ko 1300 koppeling al volledige aangedraaid, zo niet, dan zijn de gebruikte bouten te kort. De kunststofring van de borgmoer moet volledig om het schroefdraad van de bout zitten met andere woorden de bout moet iets uitsteken en dat is bij jouw niet het geval !!!

Sorry, sorry, Theo
Hi Theo
Geen enkele probleem mbt jouw opmerking! Scherp gezien. De bouten waren hier volledig aangedraaid en ik was hier ook niet gelukkig met het resultaat. Deze foto’s zijn destijds gemaakt voor de leverancier. Ik heb namelijk gelijk nieuwe bouten aangeschaft en deze geplaatst om er zeker van te zijn dat het gewoon goed vast zat! Ik heb later deze bouten vergoed gekregen van Alko.

Groet


Heb je wel 10.9 genomen/gekocht...... (en geen 8.8 Bouten van de DHZ bouwmarkt).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Morgoth » vr 30 nov 2018 12:40

arnovariante schreef:
do 29 nov 2018 22:23
In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.
Dat klopt. En omdat er in Duitsland wel een TüV (APK) plicht is wordt dat elke twee jaar gecontroleerd. Komt het niet overeen met het kentekenbewijs dan wordt de boel afgekeurd.
Inderdaad, andere wielen, andere koppeling, andere as, verzin het maar. Alles moet worden "eingetragen". En dat kan alleen als het onderdeel een certificaat heeft waarin staat dat het betreffende onderdeel op het betreffende caravanonderstel gemonteerd mag worden.
Als ik velgen zie van bv een Opel Kadett die ik graag op mijn caravan wil hebben, hoef je in Nederland alleen maar te kijken of het past. In Duitsland moet je gaan zoeken of er ergens een certificaat is waarop staat dat je ze ook mag toepassen.
Je zou de caravan kunnen laten keuren met het originele onderdeel en na de keuring het aangepaste onderdeel er weer op zetten. Dat doe ik op de motor bijvoorbeeld met de richtingaanwijzerglaasjes. Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Antislingerkopeling Al-Ko 1300

Bericht door Mzonnet33 » vr 30 nov 2018 15:50

VIP Premium schreef:
vr 30 nov 2018 11:54
Heb je wel 10.9 genomen/gekocht...... (en geen 8.8 Bouten van de DHZ bouwmarkt).
Yes Yes. Voor de aankoop even snel contact gehad met onze caravan dealer.
Kwam er al snel achter dat iedere bout een andere samenstelling heeft met zo zijn eigen doel.

deze bouten hebben een samenstelling van;
Koolstofgehalte: Min 0,20 - Max 0,55
toevoegingen: Mangaan (Mn)
speciale warmtebehandeling: Quenched and Tempered

Denk dat het goed zit! mrgreen.gif
Audi SQ5, White with Black details

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Antislingerkopeling

Bericht door VIP » vr 30 nov 2018 16:10

RE.gif

Top, iig over nagedacht thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Jan van Vijven » vr 30 nov 2018 16:20

10.9 staat gewoon op de kop.....
Zolang deze niet uit China komen zijn ze goed.
Alko levert vaak ook 8.8, of dit met het aanhanger gewicht te maken heeft weet ik niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Antislingerkopeling

Bericht door eurotrotter » vr 30 nov 2018 17:21

Morgoth schreef:
vr 30 nov 2018 12:40

Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Heb je dit al eens meegemaakt?
Volgens mij dient een verzekeraar dan ook aan te tonen dat de oorzaak van de schade ligt in de veranderde bandenmaat,dus aantonen dat de veranderde bandenmaat (of antislingerkoppeling of wat dan ook) onherroepelijk leidt tot t gevolg van deze schade.
t feit dat alleen de maat veranderd is geen reden om de schade af te wijzen, vaek buj'je te bange.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Antislingerkopeling

Bericht door nonblond » vr 30 nov 2018 17:40

Volgens mij gaat de verzekering dat alleen maar controleren als er een aanleiding voor is. (Lees dat het de vermoedelijke oorzaak van het ongeluk is). Maar nu weer on-topic.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Antislingerkopeling

Bericht door Micky » vr 30 nov 2018 17:56

Morgoth schreef:
vr 30 nov 2018 12:40
arnovariante schreef:
do 29 nov 2018 22:23
In Duitsland moet alles beschreven zijn, wat dat betreft is er in de laatste 80 jaar nog niet veel verandert.....
Zelfs als je een andere maat velg monteert moet dat worden "eingetragen".
En er schijnt nog streng op gecontroleerd te worden ook, op diverse Duitse fora wordt er altijd angstvallig in de gaten gehouden of bepaalde aanpassingen wel aan de eisen voldoen.
Dat klopt. En omdat er in Duitsland wel een TüV (APK) plicht is wordt dat elke twee jaar gecontroleerd. Komt het niet overeen met het kentekenbewijs dan wordt de boel afgekeurd.
Inderdaad, andere wielen, andere koppeling, andere as, verzin het maar. Alles moet worden "eingetragen". En dat kan alleen als het onderdeel een certificaat heeft waarin staat dat het betreffende onderdeel op het betreffende caravanonderstel gemonteerd mag worden.
Als ik velgen zie van bv een Opel Kadett die ik graag op mijn caravan wil hebben, hoef je in Nederland alleen maar te kijken of het past. In Duitsland moet je gaan zoeken of er ergens een certificaat is waarop staat dat je ze ook mag toepassen.
Je zou de caravan kunnen laten keuren met het originele onderdeel en na de keuring het aangepaste onderdeel er weer op zetten. Dat doe ik op de motor bijvoorbeeld met de richtingaanwijzerglaasjes. Probleem is echter dat, als je een ongeval krijgt, de verzekeraars het voertuig of caravan gaan nakijken op onvolkomenheden. Zij kunnen de montage van bijvoorbeeld een andere bandenmaat de oorzaak vinden van een ongeval. Dan betalen ze niet. Aan jou is het dan om aan te tonen dat dit onmogelijk is. Voor een knipperlichtglaasje loop ik niet veel risico. Voor een andere antislingerkoppeling zou dat maar zo eens heel moeilijk kunnen zijn.
Hoe zit dat met velgenmaat op de auto dan in Duitsland? ik heb op mijn kenteken (ik rij een auto met Duits kenteken, maar woon in Nederland) een andere maat staan dan affabriek is gemonteerd (let wel echt affabriek en niet bij de dealer gemonteerd).

Volgens mij loopt het met die koppelingen ook echt wel los en zeker als je het vervangt door een nieuwer/beter product, maar dit kun je zo navragen bij de TüV..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”