ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Herman4927
Berichten: 37
Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20

ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Herman4927 » zo 27 sep 2020 16:40

Hallo,


ik heb voor mijn nieuwe Fendt 515 SGE een ALKO AKS Safety Premium disselslot gekocht.

er wordt geadviseerd om dit slot ook tijdens het rijden gemonteerd te houden, zodat de aangekoppelde caravan niet bv. op een parkeerplaats gestolen kan worden.
toch wordt er specifiek gewaarschuwd voor "gevaar voor schade tijdens manoeuvreren"?

heeft iemand van jullie een idee wat men hiermee bedoelt c.q. wat voor risico's je loopt tijdens insteken, draaien, achteruitrijden etc.?

Bvd voor jullie hulp :)

grt,

Herman

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Chris » zo 27 sep 2020 17:21

Ik heb dezelfde koppeling en slot.. en zou niet weten hoe je met rijden schade kan maken aan je spul.
Misschien zo'n standaard regeltje om claims te vermijden?

Aan de andere kant..
Lang niet iedereen is het met je eens dat je met slot moet rijden...alhoewel ik het zeker goed snap waarom..en ook wel eens heb gedaan.
Ook hier verdeelde meningen... veiligheids issue bij b.v. brand.
Snel ontkoppelen van een of ander is er niet bij met slot..
Maar ja... bij brand ga ik toch rennen... wat fikt krijg ik toch niet uit..

Ik wil je wel twee andere waarschuwingen meegeven..

1e... gebruik zeker ook een safety bal als je dit slot b.v. thuis gebruikt, anders is het nog mogelijk om de caravan met een afgeraaide trekhaak aan te pikken.

2e... Let er op dat je de pin niet op je tenen laat vallen... dat doet verrekte pijn en voel je na een week nog.. helaas ben ik ervaringsdeskundige...
Ik heb wel even van achter naar voor gebeden toen... mozes wat komt dat aan...pin niet beschadigd trouwens..( voor de geinteresseerden) stom.gif [aschrik.gif] awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 sep 2020 17:28

Dat slot maakt geen schade tijdens manoeuvreren of what ever je doet, dat slot gebruiken we dadelijk op de vierde caravan zonder schade. Ook op een Fendt 515 hadden we geen probleem!

Edit:
Oops ik haal er twee door elkaar, de door jouw genoemde gebruik ik op de aanhanger of boten trailer... zelfde verhaal: niets mis mee!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Herman4927
Berichten: 37
Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Herman4927 » zo 27 sep 2020 17:47

tks Jan en Chris :)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door VIP » zo 27 sep 2020 20:20

Wie dit slot heeft ontwikkeld moet volgens mij eerst terug de schoolbanken in.

Waarom zit de cilinder waar de sleutei in moet niet Links ? (Aan de bestuurderskant) maar rechts..... scratch.gif

Nu zit het dus rechts..... en dan dat draaiklepje wat je voor het slot (cilinder) kan draaien, dat draait ook nog eens de verkeerde kant op en zit in de weg weenie.gif

Ik zou hem spiegelbeeld hebben gemaakt.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door eurotrotter » zo 27 sep 2020 20:37

RE.gif

Ik kan me er iets bij voorstellen als je,als rechtshandige,het sleuteltje erin moet steken als het aan de linkerkant zit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door RonvA » zo 27 sep 2020 22:04

Ik snap het advies om hem tijdens het rijden erop te houden alleen niet, als ie op een parkeer plaats staat dan sta je stil.. En ga je met iedereen dan weg van de combinatie kan je dan alsnog het slot erop zetten toch?
En wat als ze je auto jatten? dan ben je ook de hele combi kwijt xD.

Wij laten de combi gewoon nooit alleen op een parkeerplaats.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
ArdNieuwenhuizen
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 20 jul 2020 21:25

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door ArdNieuwenhuizen » ma 28 sep 2020 10:34

VIP schreef:Wie dit slot heeft ontwikkeld moet volgens mij eerst terug de schoolbanken in.

Waarom zit de cilinder waar de sleutei in moet niet Links ? (Aan de bestuurderskant) maar rechts..... scratch.gif

Nu zit het dus rechts..... en dan dat draaiklepje wat je voor het slot (cilinder) kan draaien, dat draait ook nog eens de verkeerde kant op en zit in de weg weenie.gif

Ik zou hem spiegelbeeld hebben gemaakt.
Helemaal mee eens. Is gewoon verkeerd om gemaakt. Vanmorgen ook weer over de dissel heen gebogen erop gezet. Enige wat ik kan bedenken dathet aan de deur kant van de meeste caravans zit.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

LMC Vivo 500k - VW Passat Variant 2.0d DSG - Skoda Octavia 1.6 Tdi DSG

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Klapzwaan » di 31 aug 2021 21:46

Elk disselslot dat tijdens het rijden blijft zitten is een probleem bij een ongeval waar de combinatie bij is betrokken.
Indien wagen en/of caravan weggesleept moeten worden is het voor het sleepbedrijf haast ondoenlijk om het slot te verwijderen. Zonder sleutel moet men namelijk slijpen.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door deusjevo » di 31 aug 2021 22:01

[re.gif]

Ach, is nog geen minuut werk dat slijpen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door daniel1975 » di 31 aug 2021 22:35

Ik heb m ook: hele slot is superzwaar en degelijk. Alleen dan een klein sleuteltje met een truttecyclindertje scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Chris » di 31 aug 2021 22:41

[re.gif]
Zolang het keurmerk van SCM erop staat zal dat truttecilindertje mij een biet zijn.
Verzekering eist.... SCM... nou klaar dus.

Maar 100% met je eens... een truttecilindertje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door merchr32 » wo 1 sep 2021 08:35

We hebben dit slot ook. Super stevig. De enige schade die het slot kan aanrichten is aan je voet/tenen. Schijnbaar zijn er meerderen die dit meemaakten las ik, haha.

We rijden soms met de caravan aangekoppeld en het slot op de koppeling en daar merk je helemaal niets van. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet. Soms zegt mijn gevoel om het erop te laten maar meestal ligt het in de disselbak tijdens het rijden.

Dat de cilinder/sleutel aan de rechterkant zit maakt me niet uit, dat heeft met de caravankant/-deur te maken denk ik. Alleen het klepje draait naar mijn gevoel (en anderen las ik) de verkeerde kant op.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

workel

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door workel » wo 1 sep 2021 09:52

[re.gif]
Wij hebben dat slot ook bevalt prima.

Ik zie geen meerwaarde om met dit slot te gaan rijden. Mocht de caravan onbeheerd achterblijven dan zet ik hem op slot.

Tja het slot had aan de andere kant gekund maar er zijn wel meer zaken die in, aan en om de caravan anders had gekund waar niet over is na gedacht, tis wat het is.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Ralf » wo 1 sep 2021 11:31

van een slot op de dissel worden de hulpdiensten nooit blij van die gaan na een ongeval of wat dan ook van dien aard niet eerst de sleutels zoeken . dus zolang je dit niet nodig hebt zal het geen probleem zijn .

daarnaast is er ook nog nooit een caravan gestolen tijdens het rijden dus is het ook een beetje overkill mrgreen.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Hans 555 » wo 1 sep 2021 11:38

De enige schade die het slot kan veroorzaken is, dat er een te kleine hoek ontstaat tussen de koppeling en de bumper bij b.v. scherp indraaien.
Het slot ligt in de kofferbak van de auto en zit er in enkele tellen op. Als wij de combi onbeheerd laten staan gaat het slot er op en de extra spiegels er af. Bij terugkomst gaan de spiegels er weer op en het slot er weer af. En nee, nog nooit vergeten te doen. Spiegels liggen op de voorzetels van de auto dus die vergeet ik niet, zit verdomd lastig anders. mrgreen.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door mark m » wo 1 sep 2021 11:46

[re.gif]

Dan draait de dissel in de bumper, maar zeker niet het slot..
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Chris » wo 1 sep 2021 12:12

Hans 555 schreef:
wo 1 sep 2021 11:38
De enige schade die het slot kan veroorzaken is, dat er een te kleine hoek ontstaat tussen de koppeling en de bumper bij b.v. scherp indraaien.
Het slot ligt in de kofferbak van de auto en zit er in enkele tellen op. Als wij de combi onbeheerd laten staan gaat het slot er op en de extra spiegels er af. Bij terugkomst gaan de spiegels er weer op en het slot er weer af. En nee, nog nooit vergeten te doen. Spiegels liggen op de voorzetels van de auto dus die vergeet ik niet, zit verdomd lastig anders. mrgreen.gif
Slot erop.. spiegels hebben het Emuk slotje..handig..
Blijven dus zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door SjefGS » wo 1 sep 2021 19:57

Ik heb dezelfde disselslot aangeschaft bij de nieuwe Knaus.
Het is een goed en zwaar slot en is SCM goedgekeurd en daar gaat het om.
Tijdens rijden heb ik hem er nooit op, want zoals gemeld is zijn hulpdiensten niet erg blij als ze deze aantreffen. Niet veel werk maar toch…. Spreek uit werkervaring.
Maar iets anders. Als je slot rijdend toch monteert dan gaat de beugel van stabilisator toch niet volledig naar beneden of zie ik dat verkeerd?
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Chris » wo 1 sep 2021 20:00

[re.gif]
Ja hoor... die sluit volkomen.

Ik rij ook zonder slot maar heb het zeker bij de hand.
Mochten we besluiten om samen de combi onbeheerd achter te laten zal ik die mop ijzer er zeker op hangen.
Tot op heden nog niet gebeurd.
Altijd blijft er een bij het spul achter, al is het maar voor de hond die niet in een restaurantje mee gaat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door SBerend » wo 1 sep 2021 20:11

Tijdens het rijden hebben wij het slot nooit erop. Thuis, stalling en op de camping hebben wij het slot er wel op. Onderweg onbeheerd op een parkeerplaats doen wij het slot er ook op.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Hans1954 » wo 1 sep 2021 20:31

Ik lees over hulpdiensten die een gemonteerd slot als een probleem zien. Dan is mijn vraag: hoe dan? Als de caravan in de fik gaat ben je zelfs te laat als het voor een brandweerkazerne gebeurt. Als iemand goed hard achterop de caravan knalt is er een beste kans dat de kogel omgeduwd wordt. Wel of geen slot maakt dan niet uit want je krijgt hem niet los zonder slijpen of het moet je lukken om de kogel van de constructie los te schroeven. Maar ook dan zit een slot niet in de weg. Dus zoals zo vaak een discussie over een niet bestaand probleem. Bij gaat de caravan op slot bij de koppeling en dat slot is er alleen niet bij aan- of afkoppelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door SjefGS » vr 3 sep 2021 16:03

Het kan vertragend werken in de afhandeltijd
Er kan ook voor extra schade zorgen doordat ze bijvoorbeeld in de dissel slijpen waardoor deze onbruikbaar wordt terwijl anders alleen geslepen wordt aan de kop

Ik heb vandaag de caravan opgehaald voor een vakantie en inderdaad de anti slingerbeugel gaat over alko aks heen.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Chris » vr 3 sep 2021 17:42

[re.gif]
Psies..
Eroverheen.
Als dat bij mijn Knaus kan lukt dat ook bij jou Knaus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?

Bericht door Hans1954 » vr 3 sep 2021 17:52

SjefGS schreef:
vr 3 sep 2021 16:03
Het kan vertragend werken in de afhandeltijd
Er kan ook voor extra schade zorgen doordat ze bijvoorbeeld in de dissel slijpen waardoor deze onbruikbaar wordt terwijl anders alleen geslepen wordt aan de kop
Als je het nog zelf van slot kunt halen dan is daar ruimschoots de tijd voor. Kan je dat niet dan is de boel toch al kapot of lig je zelf in de kreukels. En bij een brandje moet je ver weg blijven. Dus nog steeds geen argument. Als ze de caravan voor een verkeerslicht even snel loskoppelen heb je ook veel schade.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”