Froli Star ervaring

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Froli Star ervaring

Bericht door Conradi » zo 21 okt 2018 22:28

We vonden al een tijdje het caravan te hard liggen. Thuis worden we verwend door macrobiotisch en ambachtelijk dubbel geknoopte Zwitsers paardenhaar matrassen - tenminste dat wilde de verkoper ons laten geloven – en dan valt het caravanbed natuurlijk even tegen.

De eerste gedachte was om een speciaal multi-zone matras te kopen. Of – zoals dat zo mooi heet – aan te laten meten. We hebben bij een bedrijf een uurtje proef gelegen en raakten daarbij zo ongeveer de weg kwijt in de verschillen tussen alle mogelijke schuimvarianten en zone-indelingen.
Ok, op zich lag het geweldig. Wel schoot het haast in m’n rug toe we de prijs hoorden want daar zou zelfs de paardenhaar verkoper van schrikken.
Los daarvan stond het gewicht ons tegen. Door onze caravanindeling is er al een neiging om steeds meer gewicht achter de as toe te voegen, en zo’n speciaal matras is toch al snel 10-15 extra kg.

Vandaar dat we naar het schotelsysteem van Froli zijn gaan kijken. Of eigenlijk systemen, want ze hebben allerlei verschillende types.
Tijdens de beurs in Düsseldorf hebben we proef gelegen en voor de Froli Star gekozen. Eigenlijk omdat de verschillen onderling beperkt zijn en de Star - het standaard systeem - gelukkig niet te hoog is. Zodoende past het matras nog net binnen de bedbak.
Er was een aanbieding en we hebben twee startersets met ieder 60 schotels meegenomen.

De montage is simpel. Je verdeelt de kruizen dusdanig over de bedbodem dat ze gelijkmatig verdeeld zijn. Omdat er drie mogelijkheden zijn, kom je zowel in de lengte als de breedte altijd wel goed uit. Vervolgens klik je de kruizen in elkaar. Die zitten vervolgens stevig aan elkaar vast. Froli adviseert om bij een lattenbodem eerst een kunststof gaasprofiel te leggen, om de kruizen te ondersteunen, maar dat bleek niet nodig te zijn. De twee sets zijn ruim voldoende voor onze bedmaat 155x203 cm, zelfs als ik de hoek die het matras maakt vol zou willen leggen.

Afbeelding

Vervolgens draai je eenvoudig met een kwart-slag de schotels er op. De donkerblauwe hebben een standaard vering, de lichtblauwe zijn lichter geveerd en speciaal voor op schouderhoogte bedoeld. De starterset heeft er voldoende voor precies twee rijen.
Als je wilt kun je in de schotels nog rode kruizen monteren. Die maken de vering een stuk steviger als dat nodig is. Nu zijn wij van gemiddeld gewicht, en hebben dat nu (nog) niet gebruikt. Alles bij elkaar nog geen kwartier werk.

Afbeelding

We wilden het allemaal eerst een weekje uitproberen en hadden de kruizen überhaupt niet aan de lattenbodem vast gemaakt. Het spul blijft prima liggen, zelfs als je de schotels, ehhh… erg goed test :wink:
Ook belangrijk, de bedbodem klapt nog makkelijk omhoog, bij ons scharniert enkel de linkerhelft, en ook de hoofdsteunen werken nog prima.

O ja, bijna vergeten, en dan natuurlijk het liggen. Wat een verbetering in vergelijk hoe het eerst was! Het voelt aan als was het een boxspring. Het is wel even wennen als je draait, want de veren maken wat geluid.

Kortom, wij zijn dik tevreden. De gewichtstoename is maar een paar kilo. De ligging is enorm verbetert. Ok, het speciale matras is echt nog wel beter, maar voor ons voldoet dit uitstekend.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

arnovariante

Re: Froli Star ervaring

Bericht door arnovariante » zo 21 okt 2018 23:34

Ziet er goed uit!
Ik geloof best dat zo'n schotel systeem erg goed werkt, hier op het forum zijn er meer enthousiaste gebruikers.
Dat je dit systeem zo bovenop je bestaande lattenbodem plaatst is makkelijk!
Iets om te onthouden!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Froli Star ervaring

Bericht door VIP » ma 22 okt 2018 08:21

Interessant, het overwegen waard thumbup.gif


Vraag: ik zie schotels OP en TUSSEN de latten liggen, blijft het geheel dan wel vlak, of merk je hier niets van als je er op ligt scratch.gif
Porsche + Tabbert

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Froli Star ervaring

Bericht door sailor wim » ma 22 okt 2018 09:00

Ziet er goed uit.
Je schrijft een ander matras 10 tot 15 kg zwaarder.
Wat heb je nu aan gewicht toegevoegd?

Gewicht gevonden bij O te W 2.2 kg m2
Laatst gewijzigd door sailor wim op ma 22 okt 2018 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Froli Star ervaring

Bericht door Musso53 » ma 22 okt 2018 09:05

Bij een lattenbodem adviseert Froli wel een ondersteuningsmat.
Bijlagen
Screen Shot 10-22-18 at 09.04 AM.JPG
Screen Shot 10-22-18 at 09.04 AM.JPG (260.65 KiB) 11345 keer bekeken
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Froli Star ervaring

Bericht door Conradi » ma 22 okt 2018 11:05

RE.gif
Heb je m'n verhaal wel gelezen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Froli Star ervaring

Bericht door zilvergrijs » ma 22 okt 2018 13:47

In onze Tabbert zit standaard een dergelijk systeem; als ik je foto's bekijk mogelijk een iets ander type. maar ook deze zijn direct op de lattenbodem bevestigd, zonder gaasmat of zo. Overigens prima ligcomfort.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Froli Star ervaring

Bericht door Dottie » vr 15 okt 2021 18:00

Wij hadden die froli gekocht in 2015 met een uitbreidingsset voor onze kip . Alles was prima. In onze nieuwe feeling een aantal jaar geleden hadden we die er niet ingelegd omdat we op de kussens van de rondrit lagen met een top matras. Nu hebben we in het voorjaar nieuwe matrassen gekocht omdat de kussens toch niet zo comfortabel lagen. We dachten we hebben die froli nog dus die kunnen we er ook nog onder leggen en kopen nog een set bij want we hadden er geen genoeg voor ons bed van 200x200.
We kopen bij obelink nog een doos. Alles ok ! Nu in september als we alles wat opruimen voor de winter vind ik allemaal plastieken dopjes. Ik dacht wat is dit toch ? Ik kijk onder de matrassen en wat blijkt : al de houdertjes van de schoteltjes van de laatste doos zijn afgebroken. Bij jet nader bekijken zie ik toch een verschil tussen de oude en de nieuwe nl. De oude zijn van een hard rubber en de nieuwe van harde plastiek.
Ik heb dit gemeld bij obelink en ze hebben mij een nieuwe doos opgestuurd maar opnieuw van dezelfde kwaliteit als de laatste aanschaf.
Heeft iemand onlangs ook zo een doos daar gekocht en heeft hetzelfde probleem ? ( als ik lees op Amazon.nl hebben er heel wat hetzelfde probleem )
Zie hieronder wat foto’s om te verduidelijken
Bijlagen
A0DC52E4-9947-4557-9B22-581A7ECD6823.jpeg
A0DC52E4-9947-4557-9B22-581A7ECD6823.jpeg (101.09 KiB) 6107 keer bekeken
EF89DEDD-1681-49C5-88A4-615CA9B6FB45.jpeg
520991EA-C3AC-4028-84C0-0153E9AD219B.jpeg
520991EA-C3AC-4028-84C0-0153E9AD219B.jpeg (86.11 KiB) 6107 keer bekeken

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Froli Star ervaring

Bericht door Pieter S » wo 24 nov 2021 17:50

Dottie schreef:
vr 15 okt 2021 18:00
ij jet nader bekijken zie ik toch een verschil tussen de oude en de nieuwe nl. De oude zijn van een hard rubber en de nieuwe van harde plastiek.
Ik heb dit gemeld bij obelink en ze hebben mij een nieuwe doos opgestuurd maar opnieuw van dezelfde kwaliteit als de laatste aanschaf.
Heeft iemand onlangs ook zo een doos daar gekocht en heeft hetzelfde probleem ?
Hallo,

Ik zat net naar de Froli Star te kijken en vraag me nu af waar ik op moet letten om een 'verkeerde doos' van een 'goede doos' te onderscheiden.
Is dit een kwestie van de oude die in de tijd zijn uitgehard en gebroken? of hebben de nieuwe juist een ander breekbaarder materiaal?

Ik lees ook berichten dat Froli het probleem erkent dat het een materiaalfout is en ze vrij makkelijk een nieuwe doos opsturen ???

Alvast dank voor je reactie.

Pieter

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”