bed isoleren tegen de kou

Soofke

bed isoleren tegen de kou

Bericht door Soofke » ma 26 mar 2007 22:54

Ik vind het erg koud snachts in de caravan. we hebben een vast bed, en daaronder een ruimte met een luik toegankelijk, en vorig jaar met pinksteren vond ik er erg veel kou optrekken. Hoe isoleren jullie dit ? Is een fleece dekentje voldoende voor onder de matras. (we hebben een kacheltje maar geen ringverwarming ).

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 26 mar 2007 23:07

neem een electrische deken mee weet niet hoeveel stroom die dingen trekken maar zet hem op standje 1 en de kou is er van af

BDoets

Bericht door BDoets » ma 26 mar 2007 23:22

Ik zou denken aan een aquamat of andere isolerende ondermatras.
Mogelijk is je normale matras aan de dunne kant? Kan me haast niet voorstellen dat er kou optrekt door een centimeter of 12 schuimrubber... maar je kan er altijd wat onder leggen.
Electrische onderdeken: Altijd kans dat je op een campping komt waar je te weinig amperes hebt.
Bart

gastjw

Bericht door gastjw » ma 26 mar 2007 23:24

Niet iedereen vindt dat lekker, die kunstmatige warmte. Maar kan natuurlijk. (op de rommelmarkt voor een prikkie) Het trekt trouwens niet zo veel, 40 tot 60 W op de maximale stand.

Het lijkt me wel zinnig om te weten over wat voor matras we het hebben. Een binnenvering is wel lekker in een warme streek, maar komt toch wat tekort zoals hier. Vooral als er langs de kanten de gebruikelijke ventilatiegleuven zitten. Als je je dan beweegt in bed pomp je de kou van onder voortdurend naar boven.
Een fleecedekentje doet dan ook maar weinig omdat het luchtdoorlatend is en ook nog plat gedrukt wordt.

Ik denk dat ik het meer zou zoeken in een oplegmatrasje. Liefst koud schuim (is het warmst...). Maar dat kun je ook onder de matras leggen. Wat je het lekkerst vindt. Plus middelen om de gleuven dicht te stoppen.

Soofke

Bericht door Soofke » ma 26 mar 2007 23:29

leuk dat jullie meedenken :-). Mijn man had nergens last van, die lag naast me, maar ik ben misschien een koukleum :lol: . Wat voor matras..uhm..gewoon het matras dat er standaard bij geleverd is, de caravan is nieuw gekocht in 2006. Ziet er inderdaad wel uit of het een cm of 12 is. Misschien haal ik bij ikea zo'n dun opdekmatrasje of hoe dat ook mag heten, ik ken de wel, dat scheelt misschien net een paar graden :lol: .

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 26 mar 2007 23:31

In de nacht het serviceluik sluiten wil ook wel helpen! :lol: :lol:

BDoets

Bericht door BDoets » di 27 mar 2007 11:29

*Peter* schreef:In de nacht het serviceluik sluiten wil ook wel helpen! :lol: :lol:
Ik dacht het, maar hield het voor me... :razz:
Bart

DJ

Bericht door DJ » di 27 mar 2007 11:30

soofke schreef:leuk dat jullie meedenken :-). Mijn man had nergens last van, die lag naast me, maar ik ben misschien een koukleum :lol: . Wat voor matras..uhm..gewoon het matras dat er standaard bij geleverd is, de caravan is nieuw gekocht in 2006. Ziet er inderdaad wel uit of het een cm of 12 is. Misschien haal ik bij ikea zo'n dun opdekmatrasje of hoe dat ook mag heten, ik ken de wel, dat scheelt misschien net een paar graden :lol: .
Dichter bij je man gaan liggen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 27 mar 2007 11:51

bdoets schreef:
*Peter* schreef:In de nacht het serviceluik sluiten wil ook wel helpen! :lol: :lol:
Ik dacht het, maar hield het voor me... :razz:
Bart
Ik ken namelijk iemand die de andere dag zowat kreupel uit z'n caravan kwam, na een hele nacht verstijfd van de kou boven een open serviceluik te hebben gelegen! :lol: :lol: :lol:

Soofke

Bericht door Soofke » di 27 mar 2007 11:57

*Peter* schreef:In de nacht het serviceluik sluiten wil ook wel helpen! :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol:

Solifer

Bericht door Solifer » di 27 mar 2007 11:58

Misschien als je een wollen onderdekje (wordt ook gebruikt bij bejaarden :lol: ) gebruikt?
Misschien had je je plintverwarming op koelen staan... Geeft ook veel tocht en kou.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 27 mar 2007 12:01

Wij hebben een opengeslagen slaapzak op de (veerkern)matras liggen, slaapt heerlijk warm.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 27 mar 2007 12:08

Dat matje van Ikea gaat wel helpen.
Wat ook heel lekker is: er zijn van die schapenwollen dekmatrassen, die wel wat kosten, maar je niet in de kou laten staan! Eh... liggen! Of... ;-)

WL

Bericht door WL » di 27 mar 2007 21:50

Ik heb ook een vast bed met serviceluik eronder en bovendien zit daarnaast de accu. De accubak heeft een verbinding met de onderbedse ruimte én een ventilatieroostertje naar onder de caravan. Boven het bed zit een vast ventilatierooster en bovendien zetten we 's-nachts het dakluik op een kiertje voor de ventilatie, met hor ervoor. De kou kwam bij mij uit de erg brede open sleuf NAAST de matras. Per saldo leverde dat toch wel wat trek op langs de matras, dus langs mij.
Omdat er een schuim-vulstuk van precies de goede dikte is voor het geval de zithoek tot bed wordt omgebouwd, heb ik die er voortaan 's-nachts tussen gestopt. Blijft genoeg ruimte over bij voeteind en hoofdeind om te ventileren, maar de kou is weg. Nu is het echt lekker warm, ook deze winter en vorig jaar winter in de sneeuw in Limburg. Het was gewoon de tocht langs de matras.
Het zou dus ook door zo'n ventilatiesleuf kunnen komen.

Patje

Bericht door Patje » wo 28 mar 2007 13:35

een dun schuimrubberen matrasje van ongeveer één centimetertje dik is een uitstekende isolator. Wordt vaak gebruikt door trekkers.

WL

Bericht door WL » wo 28 mar 2007 15:33

Ja, die heb ik ook nog. Deels als kanomatje(s) (om op te knielen in de Canadese Kano), deels voor de hond in de caravan, als die onder de tafel op de caravanvloer slaapt. Bij vorst is dat voor de hond erg koud. Denk aan vorig jaar winter met sneeuw en vorst in Zuid Limburg.
Maar de matras van een vast bed heeft op zich naar mijn gevoel al meer isolatiewaarde dan zo'n 'isolmatje' (zo heetten ze vroeger). Het valt zeker te proberen, want het zijn de kosten niet (paar euro), maar naar mijn gevoel is er eerder een kwestie van tocht/trek. Voordat ik die sleuf grotendeels had afgedicht was het vorige winter erg koud, na het afdichten gewoon behaaglijk.

gastjw

Bericht door gastjw » wo 28 mar 2007 23:17

Kan zijn. Maar omdat we de werkelijke situatie niet kennen kan het een combinatie van factoren zijn.
Als je er één oplost kom je misschien de volgende tegen.
Maar er zijn diverse oorzaken en oplossingen aangedragen. Hopelijk vindt Soofke er wat van d'r gading bij.

Soofke

Bericht door Soofke » vr 30 mar 2007 21:24

harstikke bedankt voor alle reacties, aardig dat jullie zo goed meedenken. :) :) . ik lig zelf aan de kant van het luik, ik denk dat ik de volgende keer omruil met mijn vechtgenoot, en met wat extra matjes e.d komt het helemaal goed :lol: :idea:

Petr@

Bericht door Petr@ » za 31 mar 2007 08:11

Het kan nog simpeler :wink:. Neem gewoon een warme kruik mee op bed en je hebt het niet meer koud 's nachts.

Ouderwets en toch goed koop.

Wij hebben trouwens een Adria met dezelfde indeling, maar geen last van optrekkende kou.

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » zo 1 apr 2007 11:47

toen ik nog piepjong was sliep ik altijd op een dun isolatiematje. je kunt dat vergelijken met een aluminium folie. 1 zo'n matje er onder en je ligt geisoleerd. Je hebt maar 1 nodig want je partner heeft er geen last van. Ventileren overdag is heel goed want een klam bedje bevordert je nachtrust niet.ik denk dat je voor circa 10 euro al klaar bent. Wat de electrische deken betreft, dat kan ook heel goed alleen zo'n gedoe. Als je camping te weinig ampere heeft kun je er een watt controller tussen zetten. komt het altijd goed.

Blieje

Bericht door Blieje » zo 1 apr 2007 22:24

Ik ga binnenkort een van de twee treinzitjes in onze caravan ombouwen tot vast bed. Over "het probleem kou en vocht" heb ik ook zitten nadenken. :roll:

Ik denk een simpele oplossing te hebben gevonden door de ringverwarming deels te laten zitten bij de om te bouwen treinzit. In het voor- en najaar hebben we de kachel meestal op standje 1 staan ( dakluik wel een klein beetje open voor ventilatie!). Het lijkt me dat het op deze manier altijd behagelijk is, in zowel het bed, als in de rest van de caravan. :!:

Tot dusver hebben wij nog geen "kou" problemen gehad in het hoogseizoen. :?:

Gr. Marcel

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: bed isoleren tegen de kou

Bericht door sailor wim » do 3 okt 2019 16:53

Oude Koe naar boven gehaald.
Hoi,
Apriletje zoet heeft soms een witte hoed bedacht ik.
Nou is die van mij maar 12cm tja je doet het ermee, wat Dettleffs levert bij onze Cjoy.
Tja nu heeft moedertje natuur mij echter voorzien van een flinke..slechte rug.
Zijn er caravaners die ervaring hebben met een elektrische onderdeken ?
Vooronder de dinette tafel schaf ik wel een verwarmde vloermat aan. Daar is al rekening mee gehouden door een dubb. wcd te plaatsen bij de lader van de mover.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: bed isoleren tegen de kou

Bericht door Hobby Linka » do 3 okt 2019 17:10

RE.gif

Dat is zeker een hele oude koe. Vele koeien zijn niet eens lid meer van het forum. knipoog.gif

Maar ik heb geen ervaring met een elektrische onderdeken. Ook wij kamperen altijd in april (voorjaarstreffen) maar ook wel eerder in het jaar. We hebben het nooit koud gehad. Gewoon de kachel s'avonds en soms s'nachts aan. En ik heb soms ook last van mijn rug.

Wij hebben nog steeds het originele matras in onze hobby van nu 12 jaar oud en slapen er prima op.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bed isoleren tegen de kou

Bericht door Chris » do 3 okt 2019 17:21

Hoi Wim...

Mijn ex deed dat ook altijd destijds in onze eerste Knaus...
Nooit gekke dingen mee gehad hoor, ik zie ook geen probleem.
Je zou nog kunnen bedenken om er een schakelklok tussen te zetten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: bed isoleren tegen de kou

Bericht door Hobby Linka » do 3 okt 2019 17:34

RE.gif

Als angst een reden voor gebruik is zou je het bed ook eerst kunnen voorverwarmen. Ga je naar bed gewoon de stekker eruit. Kan er helemaal niets mis gaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”