SpaceX Starlink

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

SpaceX Starlink

Bericht door Conradi » di 3 aug 2021 11:41

Starlink van SpaceX, het ruimtebedrijf van Elon Musk, wordt een wereldomvattend hoge-snelheid internetnetwerk via satellieten. Nu bestaat internet via satelliet al veel langer, maar dat is peperduur, lastig uit te richten, en ook nog eens ontzettend traag. Starlink werkt daarom met satellieten die heel laag om de aarde zweven. Nu al beschikken gebruikers over 150 mb/sec (down) en 20 mb/sec (up). Video streamen, gamen, het kan allemaal.
Om een wereldomvattend netwerk te bouwen zijn er 40.000(!) satellieten nodig. Nu staat de teller op 1.400 en iedere 2 weken wordt er een raket afgeschoten die er 60 bij brengt.

Verbinding met Starlink krijg je via een disc - een schotel die vol zit met kleine elektrische antennes - die zichzelf dynamisch op de satellieten richten. Dat laatste is nodig, want in tegenstelling tot de hoge satellieten, zoals Astra voor TV, hangen deze satellieten niet stil. De disc komt verder met een WiFi-router waarmee je draadloos en beraadt internet hebt. Het weegt zo'n 6 kg en kan tot 100 Watt verbruiken. In de winter warmt 'ie automatisch de antennes op om sneeuw te laten smelten.

De dekking is dus nog lang niet perfect, maar je kunt in (sommige) delen van Nederland Starlink al uitproberen. Het is wel uitproberen, want de verbinding valt nog weleens weg. Starlink noemt het dan ook het Better Than Nothing-bèta-abonnement. Of het abonnement voor jouw locatie beschikbaar is, kun je checken op Starlink.com. De kosten bedragen € 550 voor de disc plus start-op en het abonnement kost € 99 per maand.
Belangrijk: In deze beta-test kun je Starlink alleen op het gekozen adres gebruiken, 10 km verderop doet 'ie het al niet meer. Als de dekking beter wordt, kun je 'm overal gebruiken, en dus ook in de caravan meenemen.




Starlink is deels omstreden: Omdat de satellieten laag hangen zie 's nachts de reflecties van de collectoren, wat als horizonvervuiling ervaren wordt. De satellieten gaan maar 4~5 jaar mee, wat een milieu impact heeft.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: SpaceX Starlink

Bericht door DV_t » di 3 aug 2021 22:36

Interessante filosofie en optie. Ik zie alleen niet waarom je hier 50 euro per maand aan zou willen uitgeven.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door iemand » di 3 aug 2021 22:56

50 ... het dubbele scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SpaceX Starlink

Bericht door dieseltijger » di 3 aug 2021 23:28

@Conradi: Interessant, thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Conradi » di 3 aug 2021 23:40

DV_t schreef:Interessante filosofie en optie. Ik zie alleen niet waarom je hier 50 euro per maand aan zou willen uitgeven.
Omdat de meesten van ons thuis verwend zijn met supersnel internet :wink:

Starlink richt zich op de grote delen van de wereld die nauwelijks of beperkt internet hebben. Dicht bij huis; je zult hier in het buitengebied wonen bijvoorbeeld.
Het is dan ook nadrukkelijk niet bedoeld voor steden, want dan zouden 1000e disc naar één en dezelfde satelliet kijken en dus bandbreedte opslurpen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Troll2006
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Troll2006 » do 12 aug 2021 05:11

Zie onderstaande kopie uit de q&a's van starlink. Reizen met zo'n internet abbo is niet mogelijk.

Can I travel with Starlink, or move it to a different address?
Starlink satellites are scheduled to send internet down to all users within a designated area on the ground. This designated area is referred to as a cell.

Your Starlink is assigned to a single cell. If you move your Starlink outside of its assigned cell, a satellite will not be scheduled to serve your Starlink and you will not receive internet. This is constrained by geometry and is not arbitrary geofencing.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Gerardo » do 12 aug 2021 05:53

Voor nu ja. Maar Meneer Musk heeft reeds aangekondigd RVing officieel te gaan ondersteunen. En zie de vele Youtube filmpjes over dit onderwerp, de praktijk in deze "better than nothing" test periode is dat je vrolijk buiten je "cel" kunt gaan en gebruik blijven maken van de verbinding.

https://youtu.be/SgAsvdpbSZo
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Reizigers

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Reizigers » do 12 aug 2021 07:06

Conradi schreef:
di 3 aug 2021 23:40
DV_t schreef:
Starlink richt zich op de grote delen van de wereld die nauwelijks of beperkt internet hebben. Dicht bij huis; je zult hier in het buitengebied wonen bijvoorbeeld.
Wij wonen in een buitengebied, geen kabel, geen gas, geen riolering.
Alleen elektra en water.
Eind volgend jaar komt er glasvezel.
Voor nu halen we internet met een buitenantenne uit de lucht via T-mobile.
Kunnen gewoon Netflix end streamen.
Starlink is natuurlijk in de toekomst perfect, zeker onderweg.
Dan zit het waarschijnlijk, net als een autoantenne, gewoon ingebouwd.
Dit zijn de eerste stappen.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Gerardo » di 24 mei 2022 08:51

haphop.gif

Per vandaag Starlink RV beschikbaar in de gebieden die nu gedekt zijn. https://www.starlink.com/map?source=rv Daar valt een groot deel van Europa onder:
Screenshot_20220524-084746_Chrome.jpg
Let wel,
Starlink for RVs is not designed for use while in motion
Deze disclaimer komt voort uit het feit dat de beschikbare antenne niet is ontworpen voor mobiel gebruik. De techniek opzichzelf ondersteund gebruik tijdens het rijden, varen en vliegen. De twee laatste hebben hun toepassing inmiddels gevonden en worden ook officieel door Starlink aangeboden voor professioneel gebruik.

https://www.starlink.com/rv

thumbup.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: SpaceX Starlink

Bericht door DV_t » di 24 mei 2022 16:02

hier nog een stukje informatie.

https://tweakers.net/nieuws/197154/star ... bruik.html

Als ze het nog een paar tientjes in de maand goedkoper maken dan is het een serieuze optie. Dan kan de Travel Vision R7 er uit en een starlink schotel er in. Een paar weken geleden in Toscane echt een waardeloze internetverbinding gehad. Wifi op de camping was ook om te huilen.

Qua initiële aanschaf is het goedkoper dan een automatische TV schotel. Geen ellende meer m.b.t. tot het updaten van zenderlijsten enzovoorts en alles beschikbaar door middel van een Chromecast. OpenVPN tunnel naar huis toe en je kunt ongestoord van alles gebruik maken zoals thuis.

Ik denk dat mijn "maandgrens" op +/- 70 euro zou liggen voor een flexabonnement.

Gebruikersavatar
Gps68
Berichten: 84
Lid geworden op: di 9 aug 2022 12:41
Locatie: 070
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Gps68 » do 8 sep 2022 13:54

Zijn er inmiddels al forum leden met praktijk ervaring met Starlink? Hoe is de ontvangst/ verbindings snelheid. Gevoeligheid voor weer en bomen /gebouwen. Wij staan vaak op en camping waarbij het internet niet best is en de GSM dekking ook nogal te wensen overlaat. Heel leuk een camping in het buitengebied en precies wat we willen. Maar als we dan vanuit de caravan kunnen werken kunnen we de weekenden ook verlengen.
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Paul » do 8 sep 2022 17:58

Geen directe ervaring met Starlink.
Wel stond ik deze zomer op een camping in Frankrijk die Starlink gebruikte voor zijn internet verbinding en wifi voor de camping en dat werkte eigenlijk bijzonder goed.
Er zijn op youtube wel wat video's te vinden met testen.
Ook de jongens van campingtrend hebben Starlink.
Jos heeft de thuis versie en DW de mobiele versie en die hebben wel eens een test gedaan op dezelfde plek en daarbij was de thuis versie vele malen sneller dan de mobiele versie.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Rigte » za 12 aug 2023 08:36

Sinds deze maand Starlink in gebruik. De RV versie waar je betaald (€ 100) voor de maand waarin je het gebruikt. Dit moet je overigens wel zelf uitzetten anders loopt het gewoon door.

Waarom hiervoor gekozen:

Met 4x iPad, 3x telefoon, 2x Nintendo Switch, 1x laptop en een Apple TV zijn er dus 11 devices die graag internet hebben. Nu hebben wij best wel grote databundels, maar mobiel internet van Vodafone ( handmatig op Orange scheelt veel) in West Frankrijk is nu niet echt top.

Camping WiFi vaak niet goed genoeg voor TV kijken en al helemaal niet voor een TEAMS meeting. Ook per device betalen.
Op huidige camping € 35 per code voor 2 weken.
De eerste week vroegen 2 andere campings € 5 per dag per code.

In gebruik heeft de Starlink een vrij zicht naar de lucht nodig en zal zichzelf in de beste positie richten. Als je in een dicht bos staat zal het niet of beperkt werken. Zelfde als een TV schotel. Wind regen en onweer lijken geen invloed te hebben. Voor winters gebruik zit er een automatische verwarming in de schotel zodat sneeuw smelt.

Snelheid op 3 verschillende locaties was goed.
Altijd boven de 150Mbps download en minimaal 25Mbs upload. Ik heb meerdere meetings kunnen doen zonder problemen terwijl de kids aan het gamen zijn of een filmpje kijken.

Tot nu toe al 3 weken een tevreden gebruiker.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 08:48

Dat richten heb ik nog steeds niet begrepen, bij ons staat dat ding vast en ietwat schuin voor afwatering, zonder bewegende delen…stekker er in en het werkt.
Wij draaien en keren geregeld met 360 graden per minuut en slingeren een graadje of 35 heen en weer dus eigenlijk 70 graden, blijft gewoon werken.

Onze V-sat en Tv schotel houden het ook bij maar daar zitten in elk drie electro motoren om te volgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Rigte » za 12 aug 2023 08:53

Hij richt zich automatisch tot de Starlink satellieten en daarna beweegt hij niet meer. Wel zo handig dat hij zelf zijn eigen satellieten kan vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 09:00

Wat richt er dan? Bij ons beweegt er niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Ron » za 12 aug 2023 10:15

[re.gif]
Hij zal net als GPS constant diverse satellieten in beeld hebben gok ik zo.
Door het bewegen zal de antenne het signaal van de andere satellieten gebruik maken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 10:22

Maar Rigte zegt dat bij hem de antenne eerst beweegt, dat vind ik zo vreemd als ik het vergelijk met die van ons.

Btw: schotels kunnen vaak ook zelf de juiste satelliet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Rigte » za 12 aug 2023 10:26

Jan van Vijven schreef:Maar Rigte zegt dat bij hem de antenne eerst beweegt, dat vind ik zo vreemd als ik het vergelijk met die van ons.

Btw: schotels kunnen vaak ook zelf de juiste satelliet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je ook een Starlink RV Jan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 10:28

Op het werk hebben we ook zo’n ding, wij hebben alle soorten en maten van schotels en communicatie middelen dus enig vergelijk hebben we wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Rigte » za 12 aug 2023 10:41

Ok. Als je op 2.20 in dit filmpje kijkt zie je wat de Starlink doet zodra hij wordt opgestart. Hij kalibreert zichzelf en zoekt zijn eigen satellieten en dan zet hij die locatie vast en beweegt hij niet meer.

https://youtu.be/AmgwkKgZaGk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 10:45

Ik zie het, vreemd, bij ons beweegt er niets. Wij des te meer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Rigte » za 12 aug 2023 10:52

Jan van Vijven schreef:Ik zie het, vreemd, bij ons beweegt er niets. Wij des te meer Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Inderdaad vreemd. Ga er vanuit dat hij dan bij jullie altijd op dezelfde positie staat en daardoor ook niet hoeft te bewegen.

Je zou de stroom er af kunnen halen en hem dan ergens anders neerzetten, het liefste in een andere richting, en weer aansluiten.
Dan moet hij wel bewegen om zijn satellieten te vinden.

Je kunt hem niet handmatig bewegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: SpaceX Starlink

Bericht door stronk » za 12 aug 2023 11:06

[re.gif]
Of ze hebben bij Jan van Vijven een eerder model antenne die dat niet kan en jij een nieuwere. Ik gok maar en doe een aanname whistle.gif Ik zag ook op filmpjes dat je met een app de richting van je schotel kan bepalen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SpaceX Starlink

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2023 11:44

Zoals ik al eerder schreef, wij bewegen de hele dag, veel erger als een vliegtuig.
Momenteel midden op de Noordzee… bij ons nooit oude modellen. Wij zijn afhankelijk van zeer juiste positie en communicatie middelen en die worden telkens vernieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”