Downloaden met een (gratis) wifi punt

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Jeroent83 » wo 21 jul 2021 23:46

Het probleem met wifi op de Camping dat de totaal bandbreedte niet voldoende is of ze hebben geen enkele vorm van (CAP) per gebruiker.
De meeste campings hebben gewoon een ziggo verbinding van zo'n max 200Mbit als je die moet verdelen over laat zeggen 200 gasten blijft er weinig over. Dan zou je zeggen het op kleine campings geen probleem moet zijn, maar deze kleine campings hebben dus geen gebruikers CAP dus als er gasten bij zijn die volledige films gaan downloaden, dan zakt de totaal beschikbare bandbreedte hard.

Dus de enige andere mogelijkheid blijft via 4 of 5G, Ik zelf gebruik hiervoor de Teletonica RUT950 als de WIFI op de camping goed is laat ik hem via wifi gaan zo niet kan ik kiezen uit de 2 Sim kaarten T-Mobile of Vodafone. Dat werkt trouwens prima, maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van je bereik.

Ik moet zelf ook nog even zoeken hoe het precies in het buitenland werkt aangezien ik in frankrijk voor een verrassing stond dat ik geen unlimited budel voor mijn T-Mobile kon aanzetten gelukkig wel op mijn Vodafone kaartje.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door ArnoM » do 22 jul 2021 06:44

Met een Nl abo unlimited data in het buitenland kan alleen met een oud bestaand abo.
De nieuwe abo's hebben geen van allen onbeperkt of zelfs een groot aantal GB in het buitenland.
Zelfs met een bestaand abo is unlimited in het buitenland een zeldzaamheid, hooguit bij de duurdere abo's.

Daarom heb ik mijn zakelijke Vodafone Red Pro Elite (150 GB in heel Europa zonder fair use gezeik) laten doorlopen toen bleek dat de nieuwe abo's hooguit 20 GB buiten Nl aanbieden, dat is echt veel te weinig voor hoe ik internet gebruik.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door janoniem » do 22 jul 2021 10:51

[re.gif]
Niet verlengen is vaak niet eens zo'n slechte keus.
Wij hebben, nadat Telfort overging naar KPN, gewoon onze bestaande Telfort constructie laten doorlopen.
En dat betekent dat de niet verbruikte Mb's en minuten nog steeds overgaan naar een volgende periode (ik dacht 3 maand lang).
Ga niet te snel in op "aantrekkelijke" verleng aanbiedingen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Niels83 » vr 23 jul 2021 11:49

Dat heeft allemaal weinig zin als je geen bereik hebt.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door iemand » vr 23 jul 2021 12:08

[re.gif] tja dan blijf je toch lekker thuis.... whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Niels83 » vr 23 jul 2021 12:28

[re.gif]
Wat een boos makende onzin reactie. Minstens de helft van de topicis hier gaan over niet ernstige dingen, die allemaal over luxe gaan, bijna dagelijks komen er vragen over wifi netwerken en tv schotels op de camping, moeten zij allemaal thuis blijven.

Ik reageer er voornamelijk op dat de vraag weer eens compleet uit de inhoud wordt getrokken. En inhoudelijk is er nu 1 antwoord gekomen op mijn vraag.. Het type abonnement heeft heel weinig te maken met mijn vraag, even als het wel of niet filmpjes laten zien aan je kinderen, ik vroeg nl ook geen opvoedadvies (wat nu precies wel mijn vak is). Wat ik vooraf wel of niet download is een goede, waar ik volgend jaar eens beter naar kijk, maar geeft ook geen antwoord op mijn vraag.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door iemand » vr 23 jul 2021 12:36

Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jou, maar relativerend.

Geen camping-plekje is hetzelfde, zo ook de mogelijkheden daar whistle.gif
Zou toch wat zijn als het er net zo was als thuis.
Technisch gezien heb ik het thuis allemaal optimaal.

Dat is mi juist het mooie van vakantie en daarmee kom je tot ontspanning.
En dat zet je dan weer aan tot ont-moeten en het ondernemen van lokale activiteiten thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Micky » vr 23 jul 2021 13:14

RE.gif Hele jaar werken om je op vakantie te gaan behelpen?? Dan zou ik juist liever thuis blijven


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Taan » ma 2 aug 2021 15:47

Niels83 schreef:
di 20 jul 2021 01:03
Heeft iemand tips over locaties waar je vaak een goed (gratis) wifi punt kunt vinden?
In de supermarkt heb je vaak wifi. Ik weet niet wat de bandbreedte is of dat netflix wellicht geblokkeerd wordt.
Office du tourisme soms ook.
Betere en gratis wifi bij de receptie misschien?
Zoals gezegd Mc Donalds.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Niels83 » ma 2 aug 2021 18:55

Inmiddels staan we op een camping aan een rivier met daar achter een berg boven op die berg staat een gsm mast. Super 4G. En mb's voldoende.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Gerardo » di 3 aug 2021 08:31

Starlink voor de nabije toekomst. Het gaat goedkoper en de apparatuur compacter worden. Elon Musk heeft aangekondigd dat RVing officeel als gebruikersgroep ondersteund gaat worden. Zeg maar dag tegen 4/5G internet blij.gif

https://tweakers.net/nieuws/181616/spac ... rland.html

https://www.starlink.com/

Volg het maar, gaat leuk worden voor mobiele internet providers.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Morgoth » di 3 aug 2021 09:13

[re.gif]
Ik heb zelf thuis al jaren satelliet internet. Ik kan je vertellen dat dit echt het ei van Columbus niet is. De downloadsnelheid is best acceptabel maar de ping is enorm lang omdat die satellieten nou eenmaal een heel eind van de aarde af staan. Hierdoor heb je nog steeds traag internet.

Netflix kijken per satelliet gaat best goed. Netflix heeft een behoorlijke databuffer waardoor je in redelijke kwaliteit Netflix films kunt kijken. Maar bijvoorbeeld NPOstart of NLziet buffert niet of nauwelijks. Dit is per satelliet echt niet te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Scout15 » di 3 aug 2021 09:27

Morgoth schreef:
di 3 aug 2021 09:13
[re.gif]

Netflix kijken per satelliet gaat best goed. Netflix heeft een behoorlijke databuffer waardoor je in redelijke kwaliteit Netflix films kunt kijken. Maar bijvoorbeeld NPOstart of NLziet buffert niet of nauwelijks. Dit is per satelliet echt niet te doen.
Is dat niet meer dan aan NPO en NLziet om hun product te verbeteren? Zelf hebben wij ook geen glasvezel en "beperkte" snelheid van internet thuis en herken het probleem... Zeker als de kids ook nog internet misbruiken is NPO en bv. de Canaal Digitaal app op de tv ellende. Netflix daarbij werkt zonder problemen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Morgoth » di 3 aug 2021 09:36

[re.gif]
De Canal Digitaal app is inderdaad ook een probleem. De Ziggo go doet het wel maar met enorm slechte kwaliteit.
Tsja, hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog slecht internet in Nederland? Netflix richt zich op heel de wereld dus ook gebieden met slecht internet. Dat moet dus overal goed werken. NPO en andere Nederlandse organisaties richten zich alleen op Nederland. Dat handjevol Nederlanders met slecht internet nemen ze maar op de koop toe. Denk ik tenminste.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door janoniem » di 3 aug 2021 09:50

Morgoth schreef:
di 3 aug 2021 09:36
[re.gif]
De Canal Digitaal app is inderdaad ook een probleem. De Ziggo go doet het wel maar met enorm slechte kwaliteit......
Wij zaten met vrienden samen op één WLX-2100 Wifi range extender die zijn signaal kreeg van niet al te beste camping hotspots.
De Ziggo app gaf beeld, onze (destijds) Telfort app bleef zwart.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Conradi » di 3 aug 2021 09:58

Morgoth schreef:
di 3 aug 2021 09:13
Ik heb zelf thuis al jaren satelliet internet. Ik kan je vertellen dat dit echt het ei van Columbus niet is. De downloadsnelheid is best acceptabel maar de ping is enorm lang omdat die satellieten nou eenmaal een heel eind van de aarde af staan.
Dat kan ik beamen, maar Starlink werkt ècht anders, want hier gaan het om low-orbid satellieten die deze problemen niet hebben. Alles is nog in test, maar nu al krijg je echt supersnel internet en je kunt ook gewoon streamen. De disk is ook geen klassieke satellietschotel maar een actieve antenne die zichzelf automatisch positioneert.



Starlink introduceert wel nieuwe 'problemen': de satellieten zijn 's nachts zichtbar en veroorzaken lichtvervuiling.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door WillyL » di 3 aug 2021 10:37

[re.gif] bedankt om deze link te poosten! Heel interessant.
Wat mij betreft, net iets te veel objecten rond onze aarde, versta afval op langere termijn, met risico's voor aanvaringen in de hoogte. Maar blijkbaar worden daar ook oplossingen voor gezocht en ontdekt.
Het zal wel 'vooruitgang' heten...
Op zich is die technologie wel reeds heel goed ( en vooral niet te verwarren met satelliettelefoon) en uiterst bruikbaar in meer afgelegen gebieden. Weg met al die kabels in/onder het straatbeeld maar ook met die artificiële maantjes. Welk van de twee zal de overhand nemen, de toekomst zal het zeggen.

99$ per maand, dat valt nog mee, hier betaal ik bij telenet ongeveer 74€ voor telefoon, kabel-TV en internet met een niet al te hoog volume en snelheid (whoppa). Huur van een digibox inbegrepen (wat op zich vrij duur is).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

TFJ

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door TFJ » di 3 aug 2021 11:04

Dat starlink is zeker interessant.
Verdient wel een eigen topic als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Conradi » di 3 aug 2021 11:44

Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Morgoth » di 3 aug 2021 12:32

WillyL schreef:
di 3 aug 2021 10:37
hier betaal ik bij telenet ongeveer 74€ voor telefoon, kabel-TV en internet met een niet al te hoog volume en snelheid (whoppa). Huur van een digibox inbegrepen (wat op zich vrij duur is).
Ik (mijn werkgever) betaal(t) voor vaste telefoon en internet ruim €120 per maand. Voor TV betaal ik € 46,45 per maand aan Canal Digitaal. Daar komt dan Netflix en NLZiet ook nog bij. Dan kost mijn (zakelijke) GSM ook nog eens € 45 per maand. Mijn communicatie kost dus bijna € 250 scratch.gif per maand. Niet normaal.

Over een paar maanden krijg ik 1000Mbit glasvezel voor € 95 per maand. Dan blijft daarnaast alleen Netflix en NLziet over en kunnen die schotels eindelijk van het dak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Gerardo » wo 4 aug 2021 21:48

Morgoth schreef:
di 3 aug 2021 09:13
[re.gif]
Ik heb zelf thuis al jaren satelliet internet. Ik kan je vertellen dat dit echt het ei van Columbus niet is. De downloadsnelheid is best acceptabel maar de ping is enorm lang omdat die satellieten nou eenmaal een heel eind van de aarde af staan. Hierdoor heb je nog steeds traag internet.

Netflix kijken per satelliet gaat best goed. Netflix heeft een behoorlijke databuffer waardoor je in redelijke kwaliteit Netflix films kunt kijken. Maar bijvoorbeeld NPOstart of NLziet buffert niet of nauwelijks. Dit is per satelliet echt niet te doen.
Dit is niet het zelfde.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Jan van Vijven » do 5 aug 2021 06:56

@Margoth,
Via de Sat is snel internet nu al gewoon mogelijk, ook NPO, Netflix, enz… kun je dan wereldwijd kijken, alleen moet je dan wel iets meer betalen dan 99 dollar. Ik meen gehoord te hebben dat onze club meer als een miljoen per jaar betaald. (Voor de hele vloot)
Bellen is dan helemaal lachen, 2 cent per minuut wereldwijd naar een Nederlands of Belgisch vast nummer. Je kan natuurlijk ook Skypen of eender welk soort van communicatie programma gebruiken dan is het helemaal gratis.
Onze monteurs updaten en repareren van op afstand veelal onze installaties op deze manier. Dat die sat een beetje verder staat merk je als gewone sterveling niets van, terwijl ik met een technieker praat zie ik direct wat hij doet.
En dat werkt allemaal gewoon rijdend of varend.
Werkt alleen niet op de noord of zuidpool, maar daar hebben we dan iridium voor, hoe dat werkt weet ik niet maar het werkt wel bij ons.

Het enige goede is dat met dit nieuwe systeem het betaalbaar wordt voor een grote groep, helaas heb je wel andere hardware nodig die veel storingsgevoeliger is, die Sat’s staan niet stil.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Morgoth » do 5 aug 2021 09:18

Ze zijn nu hier in de regio glasvezel aan het aanleggen, dus voor mij niet meer relevant om in andere systemen te verdiepen. Maar ik heb echt alles uitgezocht. Voor particulieren is een snellere/betere oplossing niet mogelijk. Ja, ik kan nog meer gaan betalen, dan krijg ik een eigen lijntje met de satelliet. Maar dan gaat de upload en download wel sneller maar de ping blijft lang want die satelliet komt niet dichterbij. Deze afstand merk je wel degelijk.

Ik denk zelf dat de schepen een ander systeem hebben, net als vliegtuigen. Het Sky DSL systeem voor particulieren kan op een schip niet want de schotel moet behoorlijk nauwkeurig worden uitgericht. Dat lijkt me op een schip niet eenvoudig. Maar goed, ik weet niks van schepen en vliegtuigen, behalve dat het beide ondingen zijn om mee te reizen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Downloaden met een (gratis) wifi punt

Bericht door Jan van Vijven » do 5 aug 2021 09:22

Onze schotels stellen zich zelf, bij een vaste opstelling is het natuurlijk veel eenvoudiger en goedkoper, eenmalig stellen en klaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”