wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » zo 30 mei 2021 14:01

Hallo, ik heb pas een toer caravan gekocht, en we gaan over een week 2 weken naar een camping in Groenlo.
Nu heb ik een nieuwe complete schotel installatie over kunnen nemen, maar nu is mijn vraag, moet je nog een speciale kaart of iets hebben om de Nederlandse tv zenders als RTL en dergelijke te kunnen ontvangen, en via welke satelliet zijn deze te ontvangen???
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

kdejong
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 16:40

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door kdejong » zo 30 mei 2021 16:05

Dan heb je iets van Canal+ nodig.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » zo 30 mei 2021 18:00

De tv is wel geschikt om rechtstreeks aangesloten te worden op een schotel (volgens de gebruiksaanwijzing)
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door iemand » zo 30 mei 2021 18:05

Wat voor merk en type TV en schotel heb je?

En begin eens met het ontvangen van BVN.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door peter_s » zo 30 mei 2021 21:33

NPO 1, 2, 3, RTL4 en de andere commerciële zenders kan je via satellietschotel bekijjken, maar alleen met een abonnement van Canal Digitaal. Je moet de CI+ CAM module van Canal Digitaal aanschaffen. Deze module stop je in je digitale TV receiver die DVB-S2 heeft. Als je TV al een ingebouwde DVB-S2 tuner heeft, dan kan je die module in je TV stoppen en heb je geen aparte receiver nodig. Kijk eens op de website van Canal Digitaal.


NPO 1, 2 en 3 en regionale zender(s) kan je wel gratis ontvangen via een DVB-T2 tuner in je TV of externe receiver. Let op: alleen mogelijk in Nederland en je kan niet de commerciele zenders gratis zien, Als je die wilt bekijken dan heb je een Digitenne abonnment nodig van KPN! Je hebt dan geen satellietschotel nodig maar wel een kleine DVB-T2 antenne.


Kijk welke tuners er in je TV zittten of in je externe receiver die je via een HDMI kabel op je TV aansluit.

DVB-C is voor vaste kabel (C=Cable) aansluiting.
DVB-T2 is voor draadloze digitale TV ontvangst via masten op het land (T=Terrestial). Digitenne noemt KPN dit.
DVB-S2 is voor TV ontvangst via satelliet (S=Satellite).

De Philips 24 PFS6805/12 TV biedt je alle 3 mogelijkheden omdat ze deze 3 tuners heeft.


COAX kabel en de juiste connectors zal je ook nodig hebben.

Voor DVB-S2 aansluitingen zijn altijd F-connectors nodig.

Voor DVB-C en DVB-T2 heb je IEC connectors nodig aan de TV zijde. Aan de antennezijde van DVB-T2 heb je meestal een F-connector nodig.

Je kan allerlei verloopstukken kopen van IEC naar F-connector en vice versa , zodat je allerlei combinatiekoppelingen kan maken en telkens dezelfde COAX kabel kan (her)gebruiken.
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » ma 31 mei 2021 06:29

Bij BCC zeggen ze juist weer dat je met deze tv en die schotel verder niets meer nodig hebt, kabel van het schotel kastje er in (HDMI) en afstellen en klaar volgens hun
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Kipvriend » ma 31 mei 2021 06:51

Gebruik zelf Digitene.
Allerlei zenders al is het steek gebonden.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Hans1954 » ma 31 mei 2021 06:56

cortrans schreef:
ma 31 mei 2021 06:29
Bij BCC zeggen ze juist weer dat je met deze tv en die schotel verder niets meer nodig hebt, kabel van het schotel kastje er in (HDMI) en afstellen en klaar volgens hun
Klopt op zich ook wel, maar dan moet je nog steeds een CI+-module van Canal Digitaal en een bijbehorende signaal-overeenkomst hebben. Zit je wel gelijk goed in vrijwel geheel Europa.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door iemand » ma 31 mei 2021 08:10

iemand schreef:
zo 30 mei 2021 18:05
Wat voor merk en type TV en schotel heb je?

En begin eens met het ontvangen van BVN.
ik zoek liever even de specificaties erbij dus graag even antwoord hierop
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door JanP » ma 31 mei 2021 08:13

cortrans schreef:
zo 30 mei 2021 14:01
Hallo, ik heb pas een toer caravan gekocht, en we gaan over een week 2 weken naar een camping in Groenlo.
Nu heb ik een nieuwe complete schotel installatie over kunnen nemen, maar nu is mijn vraag, moet je nog een speciale kaart of iets hebben om de Nederlandse tv zenders als RTL en dergelijke te kunnen ontvangen, en via welke satelliet zijn deze te ontvangen???
Mss. heb je helemaal geen kaart of schotel nodig, als de camping CAI heeft, heb je alleen een goede coaxkabel met mannetje/vrouwtje aansluiting nodig.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cadance » ma 31 mei 2021 08:35

Wij zijn een maand geleden terug overgegaan op Canaldigital.
We nemen aan dat je ook naar het buitenland wil.
Dan heb je een abbonnement van Canaldigital nodig.
Een TV met een HDMI ingang.
Een decoder (zit bij nieuwere TV al ingebout) hebben ze gelijk in bij BCC.
of
Dit is het handigst omdat die al voorgeprogameerd is op de Astra 1 en 3 sattelite .
De module van Canaldigital die hebben wij er gratis bijgekregen Ik dacht dat die actie tot 31 mei was. (vandaag)
En een schotel.
SUCCES.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Hans1954 » ma 31 mei 2021 16:42

[re.gif] Hopelijk is de boel NIET ingesteld op Astra 1 en/of Astra 3. Hoeft ook helemaal niet. Want als je het installatieproces doorloopt komt de vraag voor het gewenste zenderpakket (Canal Digitaal) gewoon voorbij. Dit doorlopen van de instellingen acht ik belangrijk om het apparaat te leren kennen. De procedure is overigens bij Philips logisch en simpel. Verder wordt er wel eens gedacht dat een TV Canal Digitaal gecertificeerd moet zijn. Dat is niet zo. Het is vaak zo dat wanneer een toestel van een bepaald merk die certificering heeft, ze het wel allemaal zullen doen. Canal Digitaal heeft niet de middelen om elke nieuwe TV te testen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door eurotrotter » ma 31 mei 2021 17:13

Cor, als je via de sattelietschotel wilt ontvangen zul je toch een abbo moeten hebben van een"provider"meestal is dit Canal +( er is ook Joyne,maar die is failliet en tijdelijk onder de vlag van Canal + nog steeds actief)Zonder abbo heb je alleen NPO 1,2,en 3 en nog wat regionalen.

https://www.canaldigitaal.nl/klantenser ... bonnement/

Voor alleen in Nederland is ook een digitenne kastje voldoende ( van KPN)

DE meeste zenders zitten op de Astra 3 satteliet,die je vind op 23,5 graad ( dus net voor het zuiden.
Voor zeemannen en op de kompasroos is dit dus gewoon 156,5 graad

https://www.google.com/search?q=astra+3 ... e&ie=UTF-8

Verder moet je,als je geen automatische schotel hebt ( zoals ik mrgreen.gif ) letten op de elevatie hoek( verticale kantelhoek),dat is de hoek waarmee de schotel "omhoog kijkt"naar de satelliet,en dat is per plaats in Europa verschillend.
In Scandinavie zal die hoek kleiner zijn als wanneer je naar zuid Frankrijk gaat:

https://www.canaldigitaal.nl/blog/posts ... uitenland/

Voor de juiste bron van je signaal ( Satelliet,Kabel of Digitenne ) kies je in het menu van je TV,met de afstandsbediening voor "source"( bron)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Hans1954 » ma 31 mei 2021 17:35

[re.gif] Niet helemaal waar voor de richting. Voorbeeld: Voor Parijs is de richting 152.8 graden. Wenen 170.5 graden. Nogal een verschil. Conclusie op elke plek van de footprint geldt: Precieze richting en precieze elevatie. 23,5 graden is de geostationaire positie van de satelliet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Den Adriaan » ma 31 mei 2021 17:38

En vergeet de skew niet, dat is de schuinte van de lnb.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Niels83 » ma 31 mei 2021 18:18

In NL zou ik zeggen gooi die schotel maar weg en neem een onbeperkte databundel. Tv kijken via de mobiel. Via een chrome kastje kan dat gewoon op tv.

Op de langere termijn is een mini pc of oude laptop aan je tv hangen nog handiger.

Als je kpn hebt kun je gewoon je opnames kijken etc.

Voor het buitenland kan een schotel interessant zijn.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door RogerS » ma 31 mei 2021 19:01

Inderdaad veel makkelijker. Je kunt dan ook nog Netflix, Amazon Prime, Videoland etc kijken. En heb je thuis een Ziggo abonnement dan kijk je de TV zenders via Ziggo Go...

Ik doe het al jaren zo...
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door PD » ma 31 mei 2021 19:04

Niels83 schreef:
ma 31 mei 2021 18:18
In NL zou ik zeggen gooi die schotel maar weg en neem een onbeperkte databundel. Tv kijken via de mobiel. Via een chrome kastje kan dat gewoon op tv.
Beperking is wel dat je dagelijks slechts 2 uur (5 GB verbruik) kunt kijken... onbeperkter is het voorlopig helaas niet...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Niels83 » ma 31 mei 2021 19:14

[re.gif]
Dan heb je de verkeerde provider. Bij mij is onbeperkt via fair use policy. Dat betekend dat als je dagelijks 10tallen gb's verbruikt ze daar iets van zeggen. Maar ik heb gehoord van chauffeurs dat ze op pad gemiddeld 20gb per dag verbruiken en ze er niks over horen.
Als je kwaliteit iets terug schroeft kost tv kijken ca 600mb per uur, dan kom ik op 8 uur tv kijken. Dat is op vakantie toch bizar veel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door PD » ma 31 mei 2021 19:17

[re.gif]
Ik wens je veel succes met particuliere abonnementen...... ik heb er geen kunnen vinden die verder gaat dan 5 GB per dag, of je moet telkens bijwaarderen tijdens TV kijken, niet handig dus.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door CNB » ma 31 mei 2021 19:34

Tele 2 onbeperkt is 8GB per dag. Afbeelding

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » ma 31 mei 2021 19:40

iemand schreef:
iemand schreef:
zo 30 mei 2021 18:05
Wat voor merk en type TV en schotel heb je?

En begin eens met het ontvangen van BVN.
ik zoek liever even de specificaties erbij dus graag even antwoord hierop
iemand schreef:
iemand schreef:
zo 30 mei 2021 18:05
Wat voor merk en type TV en schotel heb je?

En begin eens met het ontvangen van BVN.
ik zoek liever even de specificaties erbij dus graag even antwoord hierop
Afbeelding
Dit is de tv

Afbeelding
En dit het kastje van de schotel antenne. Heeft u hier iets aan?
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » ma 31 mei 2021 19:41

JanP schreef:
cortrans schreef:
zo 30 mei 2021 14:01
Hallo, ik heb pas een toer caravan gekocht, en we gaan over een week 2 weken naar een camping in Groenlo.
Nu heb ik een nieuwe complete schotel installatie over kunnen nemen, maar nu is mijn vraag, moet je nog een speciale kaart of iets hebben om de Nederlandse tv zenders als RTL en dergelijke te kunnen ontvangen, en via welke satelliet zijn deze te ontvangen???
Mss. heb je helemaal geen kaart of schotel nodig, als de camping CAI heeft, heb je alleen een goede coaxkabel met mannetje/vrouwtje aansluiting nodig.
Ik lees er niets over op hun site
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door cortrans » ma 31 mei 2021 19:49

caravan-newbie schreef:Tele 2 onbeperkt is 8GB per dag. Afbeelding
Ik heb T-mobile 7 gb maar helaas geen onbeperkt, zal eens kijken of dat tijdelijk omgezet kan worden
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: wat nodig op Nederlandse camping voor tv ontvangst

Bericht door Hans1954 » ma 31 mei 2021 19:59

Den Adriaan schreef:
ma 31 mei 2021 17:38
En vergeet de skew niet, dat is de schuinte van de lnb.
Inderdaad. Dat ook. Heb het ooit meegemaakt dat ik iemand hielp met zo'n goedkope Duitse alles-in-een set. Met geen mogelijkheid signaal. Bleek de LNB verkeer gemonteerd. Toen ik de kabelaansluiting aan de bovenkant deed kwam er signaal.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”