Monitor als tv

Plaats reactie
peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Monitor als tv

Bericht door peterh » za 29 mei 2021 15:44

goedemiddag,
mijn tv in de caravan is aan het eind van z'n latijn.
vraag me nu af, of ik een pc monitor met hdmi kan gebruiken als tv in mijn caravan
heeft niemand hier ervaring mee?
welk merk?

gr.Peter
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Monitor als tv

Bericht door Jeroent83 » za 29 mei 2021 15:50

Hoi Peter,

Ja hoor als je Monitor een HDMI aansluting heeft kun je die gewoon gebruiken.
Er zit geen tuner in een monitor dus dan heb je wel een losse tuner (met HDMI) nodig als je DVB-(S,T of C) gebruikt.

Kijk je via een media speler, dus via internet kun je hem gewoon op de HDMI poort aansluiten.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Monitor met luidspreker als tv

Bericht door thmeyer » za 29 mei 2021 17:34


Hoi Peter,

Zins alles in breedbeeld wordt uitgezonden, ben ik voor een maximaal beeld (ivm TV-kast) overgestapt op een monitor van Philips met ingebouwde luidsprekers. Daar ik standaard een van uit de fabriek een multimedia TV en DVD-radio in de caravan heb zitten kan ik het geluid ook via radio laten werken.
En voor Canal Digitaal heb ik een losse satelliet ontvanger waarmee ik ook Nederlandse radio mee kan beluisteren.

Dit werkt al jaren prima !!

Opmerking: Iedere monitor met HDMI is goed, als er maar luidsprekers in zitten.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Monitor als tv

Bericht door Arie-V » za 29 mei 2021 17:36

Niet alle monitoren hebben speakers.
Ik heb het geprobeerd met een chromecast maar had een monitor zonder speakers.
Dan vind ik het toch best saai kijken.
Het beeld was overigens kraak helder.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Monitor als tv

Bericht door JanP » za 29 mei 2021 17:50

20210406_190654 (2).jpg
Deze gebruiken we als TV in de caravan, en thuis aan de computer als monitor.
En hij is voorzien van een DVD player.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Monitor als tv

Bericht door peterh » za 29 mei 2021 18:00

iedereen bedankt voor het snelle reageren!!

gebruik al jaren naar volle tevredenheid een SAB ontvanger.
aangezien ik het geluid van mijn tv niet om aan te horen vind, heb ik het geluid vanuit de SAB naar een aparte speaker lopen.
vanuit de SAB een infra-rood kabeltje boven de tv en de ontvanger kan in de kleerkast worden opgehangen.
extra voordeel: kan alles uitzetten vanuit mijn bed.
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Monitor als tv

Bericht door Moris » wo 17 nov 2021 19:49

Om even op dit interessant topic in te haken vraag ik me af of een pc-monitor wel op 12 Volt te verkrijgen is, want dit zou een extra plus punt zijn als je autonoom staat?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Monitor als tv

Bericht door thmeyer » wo 17 nov 2021 20:52

[re.gif]
De vorige keer hebben het niet over de spanning aansluiting gehad.
Mijn Philips monitor werkt officieel via een adapter op 19 volt, maar als ik op de 230 volt campingaansluiting sta.
Staat de monitor en de satellietontvanger samen op 1 voeding van AliExpress op 13,5 volt.(reden is, dat ik ze beide met 1 afstandsbediening in 1 keer aan- en uit kan zetten)
De monitor werkt niet op 12 volt, dus als we alleen op 12 volt moeten staan, heb ik voor de monitor of mijn laptop nog een adapter van 12 volt naar 19 volt.

Voorbeeld link voor deze: Adapter 12 volt naar 19 volt 90 watt.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Monitor als tv

Bericht door Moris » do 18 nov 2021 11:05

[re.gif]
Met een extra adapter van 12 volt naar 19 Volt zou het autonoom tv-kijken ook moeten lukken.
In mijn geval lijkt het me dan interessanter ongeacht of ik nu op de laadpaal ben aangesloten of niet om de adapter van 12 naar 19 volt permanent aangesloten te laten.
Voor de Lithium 75Ah zou dit geen probleem mogen zijn, toch?

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Monitor als tv

Bericht door Caravelair_PT » do 18 nov 2021 11:33

Ik gebruik nog een ander alternatief. Een laptop (Chromebook). Kijk alle Nederlandse zenders via NLZIET. Films en series via Netflix. Bevalt heel goed en is zo simpel.

Daar voor is wel een wifi verbinding nodig, dat kan in sommige gevallen wel een beperking zijn. Maar WiFi wordt meer en meer de norm denk ik. Dus geen grote schotels en receivers etc. meer.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Monitor als tv

Bericht door Moris » do 18 nov 2021 12:12

[re.gif]
Een chroombook met een schermgrootte van 14 inch is ons te klein en dus ook geen oplossing.
Minimaal 24 inch voor de wat ouder geworden oogjes is zeer wenselijk.

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Monitor als tv

Bericht door Caravelair_PT » do 18 nov 2021 12:16

Ah ja ik begrijp het!

Er zijn wel laptops met grotere schermen, maar 20inch misschien niet.

Ik zet trouwens de "televisie" overal waar ik wil kijken. Dat is ook een voordeel. Bijvoorbeeld op tafel, voeteneind bed of zelfs buiten!

roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

Re: Monitor als tv

Bericht door roon2 » do 18 nov 2021 13:45

Ik gebruik de laptop en sluit deze met een HDMI kabel aan op een monitor (met ingebouwde luidsprekers) van 24 inch en dit werkt perfect. haphop.gif
Ook download ik thuis al een aantal series en films op de laptop zodat ik deze onderweg kan kijken en voor "live" tv gebruik ik mijn telefoon als hotspot of camping wifi indien deze een beetje stabiel is en voldoende bandbreedte geeft.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Monitor als tv

Bericht door Morgoth » vr 19 nov 2021 13:42

Ik heb het ook overwogen. Omdat er echter geen prijsverschil zat tussen een monitor en een TV, heb ik voor een TV gekozen. Daarbij werkte mijn Lightning naar HDMI kabel niet helemaal probleemloos op mijn Philips computermonitor en wel op de TV. Daarbij vond ik het wel handig om een afstandsbediening te hebben. Dat zit bij een TV wel maar een monitor niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Monitor als tv

Bericht door Moris » vr 19 nov 2021 17:07

Intussen heb ik wat monitors en tv’s opgezocht en stel het volgende vast.

Voordelen van een monitor:
Hogere resolutie en veel beter scherm dan de tv’s.
In verschillende afmetingen en kleuren te krijgen
Vesa zo goed als standaard voorzien
Hdmi 1,4 tem 2,1

Nadelen van een monitor:
Niet van een 12 Volt voeding voorzien of rechtsreeks op 121 Volt aansluiten. Atonoom tv kijken zit er dus niet in
Geen ingebouwde Wifi of Bluetooth
Geen powered usb aanwezig
Hoger verbruik
Geen afstandsbediening


Voordelen van een caravan-tv:
Ingebouwde Smartmogelijkheden (al geef ik persoonlijk de voorkeur aan een losse mediaspeler).
Ingebouwde Wifi en Bluetooth
Verkrijgbaar in beperkte afmetingen en kleuren
Zeer lage resolutie (meestal HD-ready)
Meestal maar hdmi 1,4
Meestal standaard voorzien voor 12V
Laag stroomverbruik
Powered usb aanwezig
Afstandsbediening inbegrepen

Nadelen van een caravan-tv:
Lage resolutie
Veel tv’s met een belabberde beeldkwaliteit
Veel tv’s met een belabberde geluidskwaliteit

Mocht ik een monitor of eenvoudige oplossing vinden om een monitor met de gestelde eisen te vinden ga ik sowieso voor een monitor.

Bedoeling is om bij slecht weer of af en toe een films te kijken die thuis al op voorhand gedownload is of het nieuws te streamen.

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Monitor als tv

Bericht door Pieter S » vr 19 nov 2021 22:20

Ik ben toevallig pas overgeschakeld van TV naar Monitor. Reden was dat is mijn TV eigenlijk als monitor gebruikte en mn TV werd slecht en was wat klein.
De ingebouwde tuner ontving toch geen commerciele kanalen, dus via die weg heen F1 op ziggo sport :-(

Als ‘ontvanger’ gebruik ik een Apple TV. Via wifi van de camping of als die niet wil aangesloten op de hotspot van mn telefoon. Aansluiting van de TV gaat via HDMI.
Het geluid loopt via een bluetooth speaker omdat mn monitor geen speakers heeft. Voordeel is wel dat ik nu alles kan bedienen met de AppleTV afstandbediening.

Op de Apple TV draait de Ziggo app. Daardoor heb ik in se caravan exact hetzelfde zenderaanbod als thuis.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Monitor als tv

Bericht door Moris » vr 19 nov 2021 22:46

@Pieter S
Ik gebruik voor WiFi een 4G-router en dat werkt zeer behoorlijk met onze Apple apparaten.
Alleen vrees ik dat een filmpje met een gemiddelde bestandsgrootte +/- 15GB vanaf een SSD aangesloten op de iPad AirPlayen naar de Apple TV teveel gevraagd is.
Bovendien kan je de ATV 4K ook niet op 12V aansluiten, maar daar is de iPad voor die enkele momenten dan weer goed voor.
Wat betreft het geluid zou ik dit ook via onze bestaande Bluetooth speaker kunnen en dankzij versie 5.0 zit hierop geen lipsync probleem op.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”