CAI aansluiting camping

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

CAI aansluiting camping

Bericht door Royke2 » do 18 mar 2021 11:25

In nederland zie ik toch wel veel camping cai aansluiting hebben.
Welke zenders worden dan aangeboden? Ned 123 en regio zender? Of gewoon de basis zenders inc rtl enz
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door VIP » do 18 mar 2021 11:38

Tot op heden is onze ervaring op verschillende campings in NL alle NL zenders, dus ook RTL ,SBS enz.

Daarnaast vaak ook enkele/meerdere Duitse zenders.


Wij hebben naast de schotel en CAI ook een digitale antenne ingebouwd die ontvangt alleen 1,2,3 en regionaal (geen RTL en SBS).
Laatst gewijzigd door VIP op do 18 mar 2021 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Aviva » do 18 mar 2021 11:39

Meestal als er een CAI aansluiting is worden ook RTL, SBS6 etc doorgegeven...

Uiteraard is het wel per camping afhankelijk (misschien wel door het abonnement wat de camping heeft).

Daarnaast heb je soms een speciaal kastje nodig om het te ontvangen. Of je TV toestel is al reeds voorbereid.
Veel campings bieden ook kastjes aan tegen een kleine huurvergoeding en/of borg.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Royke2 » do 18 mar 2021 12:00

Duidelijk! Dank voor de snelle reacties.
Welke aansluiting is het op de paal? F connector of toch de zelfde alsnin de tv?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door VIP » do 18 mar 2021 12:16

Meestal dezelfde als die op je TV zit.

Echter hebben wij ook verloopnippels aan boord.
Porsche + Tabbert

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Royke2 » do 18 mar 2021 12:18

Top!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door henkth » do 18 mar 2021 16:08

Ik ben ook al een tijdje bezig om de TV werkend te krijgen op de camping.
Zie het onderwerp "niet ondersteund video formaatl"
Ik ben er uit dat mijn TV verouderd is en daarvoor moet er een nieuwe komen.
Ik ga nu naar een camping en die heeft het volgende op de paal: TV aansluiting , digitaal en HD. Tv-toestel moet geschikt zijn voor DVB-T
Verder was de informatie dat ik moest beschikken over een hd receiver met DVB-T.
Mijn vragen zijn:
1.Klopt dit
2.Welke receiver heb ik dan nodig
3.Wat is een goede TV (in denk 19 of 20 inch)
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door henkth » zo 21 mar 2021 10:45

Is er nog iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Bij voorbaat dank.
Groet, Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door DV_t » zo 21 mar 2021 11:01

[re.gif]

Wat wil je precies?

De kabel van de camping (CAI) is analoog op je tv.
Dvb-t is Digitenne
Dvb-s is satelliet (schotel)

Verwacht van de cai niet al te veel als je thuis HD gewend bent ;)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Hans1954 » zo 21 mar 2021 11:37

DVB-T is onlogisch. Dat is Digitenne. Zal wel DVB-C zijn. Dat is de kabel. Philips heeft een heel mooi toestel in de vorm van de 24PFS6805/12 Lijkt me dat deze met de juiste providergegevens goed gaat werken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Dreke » zo 11 apr 2021 18:35

onze camping heeft twee schotels, een voor Astra 1 en eentje voor Astra 3. Een aantal Nederlandse, Belgische en Duitse kanalen worden doorgezet. Het signaal wordt omgezet naar DVB-T, dus je hebt een TV met een DVB-T tuner nodig en de meeste camping TV's hebben dat wel. De aansluiting is dezelfde die de meeste ook thuis hebben.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door peter_s » zo 11 apr 2021 20:17

Net de Philips 24PFS6805/12 aangeschaft met een Funke DSC130 DVB(T2) buitenantenne en een Funke USB power inserter voor het leveren van 5 volt aan de DSC130 antenne met uiteraard een coax 10+ meter kabel type Hirshmann KOKA99 ECA zwart voor buiten gebruik. De Funke power inserter komt ook met een 220/230V stekker, waarop je de USB stekker aansluit net als bij veel mobiele telefoons. Dat is handig als je de 2 USB-poorten op je TV wilt gebruiken, je hebt dan wel een extra stroomaansluiting nodig.

Bij de Funke DSC130 zitten bevestigingsmateriaal en 2 COAX connectors: een (1) schroefconnector voor aan de buitenantenne en een (1) IEC male connector voor achter in de TV. Die laatste is eenzelfde type standaard connector zoals je (vroeger) thuis had bij COAX Kabel TV.

Deze Philips TV heeft 2 Tuners/ TV-aansluitpunten: een (1) voor Satelliet-TV en een (1) voor Kabel-TV (CAI) / DVB-T2 (Digitenne van KPN gebruikt DVB-T2 ). Je hebt geen

De vrije DVB-T2 zenders in Nederland zijn NPO1,2,3 en ook NPO 2 Extra en 1 of 2 Regionale Zenders (bijv omroep Brabant en Limburg L1), daarnaast nog 9 NPO/regio radio zenders (totaal 15 zenders).

Het digitale beeld op deze TV is perfect en haarscherp! Ook het geluid is prima. Daarnaast kan je draadloos (WiFi) of met draad internetten (beiden zijn mogelijk) op deze TV en als je een USB-disk aansluit (de opslagcapaciteit moet >250GB zijn), dan kan je opnemen en later terugkijken. Ook eigen films en foto's kan je bekijken via een USB-stick of USB-disk. Gamen is mogelijk maar die functie zal ik wel niet gaan gebruiken (dat is wellicht voor de kinderen/kleinkinderen).

Later als we weer naar het buitenland kunnen schaf ik nog een schotel/statief aan, zodat we satelliet kunnen ontvangen...

De afmetingen van de Philips TV: Breedte 56,74cm; Hoogte 36,32cm dat is incl. voetjes (2 stuks); zonder voetjes is de hoogte 34,04cm. De dikte van de TV is 13,5 cm met voetjes; zonder is dat 7,37 cm. Het gewicht is 2,9 kg (met/zonder voetjes want die wegen bijna niets; zonder verpakkingsmateriaal).

Je leest op internet in de review vaak dat de schroeven van deze voetjes moeilijk passen en in te schroeven zijn.
Dit is heel eenvoudig op te lossen:
1. Zorg ervoor dat de voetjes goed in de TV-uitsparingen zijn geduwd en verschuif ze naar de correcte positie en wel zodanig dat de schroefopening volledig zichtbaar is (gebruik een lampje om dat te controleren want dat is moeilijk te zien i.v.m. de zwarte ondergrond en zwarte schroef).
2. Doe een heel klein beetje smeermiddel zoals (kaars)vet/olie/vaseline op de schroefdraad en draai die met een juist passende kruiskopschroevendraaier aan. Metaal op metaal kan stroef gaan, een beetje vet doet dan wonderen blij.gif .
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door petronella » ma 12 apr 2021 10:15

Wij kijken op de camping ook via de cai , alle zenders te zien en prima beeld. Wel even zoeken hoe je de zenders moet laden, maar dat zal wel aan ons zelf liggen.
In Nederland nemen we altijd een camping met een cai aansluiting en dat bevalt ons prima.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door henkth » ma 12 apr 2021 11:05

Heb je dan geen extra kastje nodig of een abonnement?
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door VIP » ma 12 apr 2021 11:25

Volgens mij is de TV maar iets van 7 cm dik (zonder voet)
Porsche + Tabbert

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door petronella » ma 12 apr 2021 11:26

[re.gif] Wij hebben een phillips tv en een cai-kabel, verder niks nodig.

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door peter_s » ma 12 apr 2021 19:49

Net de Gator Cases G-LCD-TOTE-SM tas ontvangen. Mijn nieuwe Philips 24PFS6805/12 TV gepast en die combinatie is perfect. Ik kan zelfs de steunvoetjes erop laten zitten. De tas biedt rondom goede bescherming met een 2/3 cm schuimlaag en een hardere buitenzijde voorkomt indeuken. Er is een ruim zijvak voor stroomkabel, afstandsbediening, Funke DSC 130 antenne en handleidingen plus nog wat dingetjes.

De tas leg je plat op tafel en met twee ritsen open je deze en klap je hem helemaal open. Je kan je TV dan mooi plat met beeldschermzijde op de vlakke beklede binnenschuimlaag leggen op en dan weer dichtritsen. De bovenkantklep bevat over de hele breedte een klitteband die je dichtdrukt. Er zitten 5 draaghengels op: een schouderhengsel, 2 tashandvatten met klitteband rondom zodat je er 1 handvat van maakt en op de hoeken zitten twee kleine handvatten.

Dit is een perfecte tas voor veilig vervoer van een TV tot max 60 cm breedte. Zeer geschikt voor in auto of caravan. Ik heb best lang gezocht. Deze tas was in de aanbieding dus qua prijs nu dik in orde. Normaal zijn ze een stuk duurder.

Ik ben zeer blij met deze oplossing. Misschien helpt het iemand dit iets dergelijks zoekt voor zijn caravan TV.
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door DV_t » ma 12 apr 2021 20:23

[re.gif]

Interessant tasje... Waar heb je hem in de aanbieding besteld? Ik heb de tweede tv nu onbeschermd op zijn rug in een bovenkastjes liggen en dit zou er een mooi tasje voor zijn.

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Coen70 » wo 14 apr 2021 13:52

henkth schreef:
do 18 mar 2021 16:08
Ik ben ook al een tijdje bezig om de TV werkend te krijgen op de camping.
Zie het onderwerp "niet ondersteund video formaatl"
Ik ben er uit dat mijn TV verouderd is en daarvoor moet er een nieuwe komen.
.
Deze vraag is in het andere topic ook al beantwoord. Maar gezien je reactie hier is het nog steeds niet duidelijk en heb je nog niet iets nieuws gekocht. Daarom nogmaals het antwoord: De meest eenvoudige oplossing is een nieuwe TV met DVB-T2 met HEVC, DVB-C en DVB-S2. Dan heb je geen losse reciever meer nodig.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Wally » wo 14 apr 2021 14:59

[re.gif]

Echter Digitenne (KPN) is sedert de omschakeling naar DVB-T2, helaas toch weer met een los kastje (reciever).

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

CAI aansluiting camping

Bericht door thmeyer » wo 14 apr 2021 18:16

[re.gif]
IK wil wel opmerken dat als je een TV heb met DVB-T2 H.265 HEVC gewoon alle publieke - en regionale zenders NPO1, NPO2, NPO3 en bv TV Gld, TV Utrecht enz. gratis kan ontvangen.
Mocht je toch de commerciële zenders (bv RTL4, RTL5, SBS6 enz. willen bekijken dan heb je voor € 18,00 digitale ontvanger van KPN nodig.

En een module voorT2 digitenne H.265 voor een TV met IC-slot komt er voorlopig ook niet.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door sailor wim » wo 14 apr 2021 18:31

Ook is wat geknutseld.
Een transport kist voor de TV, decoder en 2 antennes.
Past door een luik op het reserve wiel onder een bed.
Nu heb ik ook KPN 3 in 1 met digitenne.
En betaal geen Digitenne abo alleen voor de decoder.
Helaas nog ongebruikt sinds April :( 2020Afbeelding
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door henkth » wo 14 apr 2021 20:02

Coen70 schreef:
wo 14 apr 2021 13:52
henkth schreef:
do 18 mar 2021 16:08
Ik ben ook al een tijdje bezig om de TV werkend te krijgen op de camping.
Zie het onderwerp "niet ondersteund video formaatl"
Ik ben er uit dat mijn TV verouderd is en daarvoor moet er een nieuwe komen.
.
Deze vraag is in het andere topic ook al beantwoord. Maar gezien je reactie hier is het nog steeds niet duidelijk en heb je nog niet iets nieuws gekocht. Daarom nogmaals het antwoord: De meest eenvoudige oplossing is een nieuwe TV met DVB-T2 met HEVC, DVB-C en DVB-S2. Dan heb je geen losse reciever meer nodig.
Coen, het klopt. Ik ben nog steeds zoekende.
Ik raak steeds in verwarring omdat er (zie de twee berichten na jouw bericht) er weer andere dingen worden gezegd.
Tenminste, zo lees ik dat.
Voor mij gaat dan het licht uit.
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door Coen70 » do 15 apr 2021 17:24

Jij vraagt naar een TV die je kunt gebruiken als er een camping is met een TV verbinding op de paal. Daarvoor is een TV met DVB-C genoeg omdat op zo'n paal eigenlijk bijna altijd CAI aanwezig is. Dat werkt met DVB-C. Als de camping een abonnement heeft kun je alle zenders ontvangen zonder kastje

Het voordeel van DVB-S2 en DVB-T2 is dat je hiermee zoveel mogelijk zonder kastje ook via satteliet en via Digitenne TV kunt kijken. Zoals Frans en Theo aangeven kun je via DVB-T2 alleen de gratis zenders ontvangen als je geen kastje gebruikt. Je hebt wel een kastje bij DVB-T2 als je betaalde zenders wilt ontvangen. En bij DVB-S2t heb je natuurlijk een schotel nodig en en voor DVB-T2 een antenne.

Wat je moet kopen is dus uiteindelijk afhankelijk van de vraag of je altijd kampeert op een camping met CAI of niet.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

peter_s
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: CAI aansluiting camping

Bericht door peter_s » zo 2 mei 2021 17:22

DV_t schreef:
ma 12 apr 2021 20:23
[re.gif]

Interessant tasje... Waar heb je hem in de aanbieding besteld? Ik heb de tweede tv nu onbeschermd op zijn rug in een bovenkastjes liggen en dit zou er een mooi tasje voor zijn.
Sorry voor de late reactie. Ik was een tijdje offline.
De Gator tas heb ik bij https://www.bax-shop.nl/ gekocht. Dat is een muziekwinkel. Je verwacht het daar niet. Een geweldige helpdeskmedewerker reageerde uitgebreid en goudeerlijk op mijn email vraag of de tas wel paste en of het scherm voldoende bescherming bood want druk of je beeldscherm wil je niet hebben. Hij vertelde dat dit een bijproduct voor hen is. De tas is bedoeld voor het vervoeren vaneen muziekstudiomonitor van een muzikant. Alles wat die medewerker schreef klopte precies, ondanks dat hij de tas zelf niet kende, maar op basis van zijn ervaring en verwachting. Zelden zoiets meegemaakt. Ik heb hem dan uitvoerig bedankt en ik kreeg nog een net bericht terug. Normaal is zo'n tas boven 100 euro. Ik kocht de aanbieding van 65 euro, vandaag 2 mei 2021 kost ie 68 euro.

Als je op de exacte Tas naam googled dan vind je ze wellicht ook bij andere zaken. Bijv Thomann verkoopt hetzelfde merk. Dat is ook een zeer betrouwbare/goede muziekwinkel. Ooit iets gekocht bij Thomann Duitsland (niets met muziek te maken) en een perfecte service gehad.

Hopelijk helpt je dit. Success. Ik ben er erg blij mee. O ja. In het zijvak kan ik de totale coaxkabel en de Funke antenne ruimschoots kwijt, plus afstandsbediening en mini harddisk voor TV opnamens te maken.
Hobby 540 UFf, Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”