TV kijken.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

TV kijken.

Bericht door Vino » za 27 feb 2021 11:20

Ik lees in een in een reactie van een moderator (Hobby Linka) dat er TV gekeken kan worden in de caravan via de app van Ziggo.Kan hier over een uitleg gegeven worden wat er voor nodig is, en werkt dit ook in het buitenland?Hebben momenteel een kleine schotel 60cm en een van 80cm voor Spanje/Portugal met een abo van CD.Thuis hebben we Ziggo i.v.b. met verbod van schotel op het balkon.
Ik heb de vraag ook al eens aan Ziggo gesteld,en kreeg als humoristisch antwoord:een hele lange kabel.En vervolgens een vriendelijk antwoord dat het helaas nog niet kon.Dus moderator, ben benieuwd naar Uw "Ei van Columbus"in de TV wereld.Wel graag in Jip en Janneke taal want mijn technisch vermogen is maar minimaal.
Bedankt alvast voor Uw reactie.

koning

Re: TV kijken.

Bericht door koning » za 27 feb 2021 11:32

Om de Ziggo go app te gebruiken moet je een Ziggo abonnement hebben, je kunt dan namelijk inloggen op de app. De app download je op de telefoon of Ipad etc.
Om de app op een tv te gebruiken is een chromecast nodig die op een hdmi poort wordt aangesloten. De voeding van de chromecast is via een USB of adaptor op netvoeding.
De chromecast maakt via de Google home app verbinding, deze app heb je ook nodig op je telefoon of ipad of laptop etc.
Als dit eenmaal is ingesteld kun je inloggen op de Ziggo go app, een zender aanklikken en op het cast icoontje
index.png
index.png (1.96 KiB) 2423 keer bekeken
klikken en er wordt verbinding gemaakt met de tv.
Dit lijken mij de belangrijkste stappen in Jip en Janneke taal.
Er zullen vast nog wel aanvullingen komen van mede forummers.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: TV kijken.

Bericht door Bart-P » za 27 feb 2021 11:44

Niet te snel allemaal. Rustig aan.

Het begint dus met de Ziggo GO app op je telefoon of tablet te zetten. De volgende stap is de app starten en inloggen met je ziggo gegevens.
Daarna kun je dus alle zenders en programma's op je telefoon/tablet bekijken.

Als je dit voor elkaar hebt, ben je al een heel eind op weg.

Mocht je zover zijn en ook het beeld van te telefoon/tablet op je tv willen, kunnen we je tegen die tijd verder helpen.

Succes met de eerste stappen.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: TV kijken.

Bericht door DV_t » za 27 feb 2021 11:57

Let op dat dit 9 van de 10x niet via de camping wifi gaat werken. Je zult dan weer gebruik moeten gaan maken van een travel router om weer je eigen netwerk te creëren binnen de caravan.

Hiervoor is basis netwerkkennis nodig en als je pech hebt moet je ook nog een VPN op kunnen bouwen. Ziggo applicatie op een device accepteert niet Ziggo netwerkverbinding al niet meer.

Hieronder van makkelijk naar moeilijk
- NL ziet app op je tablet via de camping wifi. Werkt als het goed is vrijwel altijd. Een hotspot maken van je telefoon kan ook maar dan stook je je databundel er in no-time door.
- een comfort plaats kiezen op een plek in NL waar CAI in de stroom kast zit. Je tv zenders laten zoeken en beeld
- Digitenne receiver + abonnement
- automatische schotel met joyne/Canal digitaal abonnement
- travel router met Chromecast en cast functionaliteit.

Zelf hebben we een automatische schotel en een travel router. Ik merk dat ik via de travel router vaak problemen heb omdat netwerken op de camping ook steeds slimmer worden. Dit zul je op de SVR camping niet hebben maar wel op de wat grotere campings. Die herkennen patronen van travelrouters waardoor je geen login pagina (landingspagina) krijgt. Daarnaast is de snelheid vaak gekepen of de camping te druk waardoor je snelheid te kort komt en het ook niet lekker kijkt.

Mijn advies als je toch overal lekker wilt kijken om toch een schotel te nemen en nog een paar jaar te wachten op bijvoorbeeld 5G met echt onbeperkt data.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: TV kijken.

Bericht door Aviva » za 27 feb 2021 12:55

[re.gif]

Volgens mij is het op dit moment al wel mogelijk om een abonnement af te sluiten met onbeperkt data. Ik zag er één van rond de 35,= euro,
Ik heb de kleine lettertjes niet gelezen dus of het echt helemaal onbeperkt is weet ik niet.
Van een camperaar begreep ik laatst ook dat hij op deze manier TV kijkt in de camper. Onbeperkt via mobiel, via een netwerk in de camper naar de chromecast.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: TV kijken.

Bericht door DV_t » za 27 feb 2021 13:08

[re.gif]

Onbeperkt is vaak niet zo onbeperkt als men denkt. En voor dat geld zou ik dan toch weer de schotel optie kiezen die vrijwel altijd werkt

Powerman

Re: TV kijken.

Bericht door Powerman » za 27 feb 2021 14:04

[re.gif] [re.gif] Ik heb dat afgelopen zomer gedaan met een maandelijks opzegbare KPN simcard, een tp link mifi router en google chromecast. Het werkt perfect met een mooi helder beeld. Een nadeel is, dat het toch wel beperkt is. Na 5gb verbruik (zeg maar de duur van een film of voetbalwedstrijd) wordt de snelheid dusdanig geknepen, dat je verder tv kijken eigenlijk wel kunt vergeten. Is dat erg? Niet als je heel gericht kijkt, maar als je gewoon de hele avond wilt kijken is dit dus niet de beste oplossing.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: TV kijken.

Bericht door Vino » za 27 feb 2021 14:37

Iedereen bedankt voor de informatie!Het is,door mijn beperkte technische kennis, niet zinvol om er aan te beginnen.Blijf bij mijn schotel's en CD flex.Blijf staande, dat ik ontzettend jaloers ben, en blijf, op de mensen met zoveel technische kennis onder ons.

Met vriendelijke groet.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: TV kijken.

Bericht door iemand » za 27 feb 2021 16:09

nog een tip voort huis.... er zijn ook rechthoekige platte kasten als schotel haphop.gif

staat prima naast plantenbakken, vogelhuisjes, etc thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: TV kijken.

Bericht door Jeroent83 » za 27 feb 2021 16:28

Vino schreef:
za 27 feb 2021 11:20
Ik lees in een in een reactie van een moderator (Hobby Linka) dat er TV gekeken kan worden in de caravan via de app van Ziggo.Kan hier over een uitleg gegeven worden wat er voor nodig is, en werkt dit ook in het buitenland?Hebben momenteel een kleine schotel 60cm en een van 80cm voor Spanje/Portugal met een abo van CD.Thuis hebben we Ziggo i.v.b. met verbod van schotel op het balkon.
Ik heb de vraag ook al eens aan Ziggo gesteld,en kreeg als humoristisch antwoord:een hele lange kabel.En vervolgens een vriendelijk antwoord dat het helaas nog niet kon.Dus moderator, ben benieuwd naar Uw "Ei van Columbus"in de TV wereld.Wel graag in Jip en Janneke taal want mijn technisch vermogen is maar minimaal.
Bedankt alvast voor Uw reactie.
Hoi Vino,

Qua schotel verbod dat is lang niet altijd rechts geldig. Ik had ook CD vroeger toen ik op een appartement zat bij het intrekken gaf de verhuurder aan dat schotels niet zijn toegestaan. Ik heb daarom CD gebeld met dit verhaal en die hebben mij een mooi formulier gestuurd die ik aan mijn verhuurder kon laten zien. Ik moet het even gaan opzoeken wat het exact was. Maar uiteindelijk kon ik de schotel mooi op mijn balkon zetten zonder problemen, nooit meer iets van gehoord.

Let op dit was ~10 jaar terug.

Het ging volgensmij om dit stuk:
(LJN BH8886, Appellante/It Soal) valt echter af te leiden dat een verbod op schotelantennes in strijd is met artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) op basis waarvan de verbodsbepalingen van de reglementen geen stand kunnen houden.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: TV kijken.

Bericht door Hans1954 » za 27 feb 2021 16:28

Ik vrees dat echt TV kijken via internet nog jarenlang een droom blijft. Je bent en blijft in de meeste gevallen afhankelijk van de investeringen van campingeigenaren. En dan moeten ze ook nog zo goed zijn om de boel nog benaderbaar te maken. Zelfs met onbeperkt internet via 4/5G(dat er voorlopig ook niet echt zal komen) zal de ontvangst ook lang niet overal ongestoord verlopen. De reden: campings liggen vaak ver van stadskernen. 4G (zo dat er al is) zal het nog wel aankunnen. 5G moet veel dichter bij de camping zijn mast hebben. Is er nu 3G en gaat men moderniseren dat wordt 4G overgeslagen. Providers zullen ook in de toekomst nog steeds met elkaar af moeten rekenen. Allemaal redenen waarom de rol van de schotel nog lang niet is uitgespeeld.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: TV kijken.

Bericht door Morgoth » wo 10 mar 2021 11:38

Als je een Canal Digitaal abonnement hebt, dan kun je ook via internet kijken met de Canal Digitaal app. Die doet precies het zelfde als de Ziggo app maar de CD app krijg je er al gratis bij.

Daar komt bij dat de Ziggo App af en toe het streamen naar Chromecast blokkeert om onduidelijke redenen. Je krijgt dan de melding: "Casten voor dit programma niet toegestaan" Met de CD app heb je hiervan geen last.
Hans1954 schreef:
za 27 feb 2021 16:28
Je bent en blijft in de meeste gevallen afhankelijk van de investeringen van campingeigenaren.
Dat niet alleen. Soms, zeker als de camping wat meer afgelegen ligt, is er gewoon geen beter internet verkrijgbaar. Dus al zou de eigenaar daar veel geld tegenaan willen gooien, goed wordt het dan nooit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: TV kijken.

Bericht door Jaap van Duijn » wo 10 mar 2021 16:00

@Morgoth,

Ziet er naar uit dat U meer kennis heeft van Chromecast dus kom ik met vraag.

En dus eerst gegevens:
We zitten met Apple apparaten zoals GSM Ipad en gesnor.
De TV is een Philips op Android.
Echtgenote wil Netflix kijken op de TV maar van haar Ipad.

Wat hebben we al gedaan:
Dat lukt dus voor geen meter, of ze moet internet aan laten staan - we hebben maar een 8GB abonnement ieder.
Dan via Apple TV we hadden nog zo een blok, loopt perfect alleen een heel smal beeldje net de breedte van de GSM (Iphone 10) en ik een Iphone 8).
Ondertussen een tas vol met kabels en verlopen maar nog geen Netflix zonder constant internet want dat kan wel als we van de camping Wifi hebben, of we onze Iphone als "persoonlijke hotspot" aanzetten, maar vliegen de GB er doorheen - we zien voor een uur film plm. 2.5GB

Word ons aanbevolen:
Koop een Chromecast, fluitje van een cent en klik der de klak aangesloten.
Kom je zondag, weer iets kopen zonder weten of het werkt.

De eigenlijke vraag:
Hoe kijkt U Chrome cast en wat heeft U daarvoor aangeschaft, en ook nog wat kost het.

alvast dank en groeten Jaap

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: TV kijken.

Bericht door Wally » wo 10 mar 2021 16:33

Chromecast is volgens mij niets meer of minder dan beeld van je telefoon, laptop ect overzetten naar je tv'
Dus je Gb blijven er door vliegen.

Frans

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: TV kijken.

Bericht door Frahazek » wo 10 mar 2021 16:38

[re.gif]

Apple TV in de caravan werkt prima. Je kan de Apple TV direct verbinden met het internet van de camping of de hotspot van de telefoon. Daarna de Netflix app op de Apple TV gebruiken https://www.draadloostvkijken.com/apple-tv/

De Apple TV doet eigenlijk hetzelfde als de chromecast
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: TV kijken.

Bericht door DV_t » wo 10 mar 2021 16:43

Die Chromecast optie die ze je aanbieden, klopt wel in een thuissituatie maar niet in een "gedeeld netwerk" zoals bijvoorbeeld op een camping, hotel of openbare wifi.

Zonder enige netwerkkennis zou ik het geld in de zak houden want je gaat dit niet kunnen oplossen. Makkelijkste is dan een grote ipad/tablet/laptop op de campingwifi en dan via Ziggo Go of iets dergelijks kijken. Of via een hdmi kabel naar de tv in de caravan. Makkelijker dan dat ga je het niet krijgen.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: TV kijken.

Bericht door DV_t » wo 10 mar 2021 16:51

Wally schreef:
wo 10 mar 2021 16:33
Chromecast is volgens mij niets meer of minder dan beeld van je telefoon, laptop ect overzetten naar je tv'
Dus je Gb blijven er door vliegen.

Frans
Niet correct.

Om het simpel te houden: Je gebruikt jouw telefoon/tablet als afstandsbediening om de Chromecast iets te laten afspelen.

Iets moeilijkere uitleg: Beide apparaten moeten onderling toegang tot een netwerk met internettoegang hebben en elkaar binnen dat netwerk ook kunnen zien. Waarom maakt dit het lastig. Stel dat dit wel mogelijk was om dit op de camping te doen dan is het alsof je iedereen op de camping een universele afstandsbediening van jouw tv geeft en gaat zitten zappen op jouw toestel. In theorie zou iedereen dan kunnen zien wat jij aan het kijken bent.

Anders/eenvoudiger kan ik het niet uitleggen. Kortom als je geen basiskennis hebt, niet aan beginnen want je krijgt het niet werkend.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: TV kijken.

Bericht door GSAndre » wo 10 mar 2021 16:55

Andere oplossing naast de ziggo app is ipv een tv een mini projector b.v.
https://www.bol.com/nl/p/strex-beamer-h ... 017416545/
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: TV kijken.

Bericht door Jaap van Duijn » wo 10 mar 2021 17:40

Ok,

Aan de boven staande commentaren volgende:

Ik schreef Apple TV werkt, maar met een klein beeld niet het gehele scherm word gevuld ik schat plm. 15%.

@Frans,
Juist "men zegt" met die Chromecast verbind je je Iphone en of Ipad met je TV.
Dan schakel je op je Iphone of Ipad de netwerk verbinding met provider UIT en neemt zo te zeggen je Iphone of Ipad als afspeel medium een soort harde schijf waar je de Netflix films opgeladen heb, je gebruikt dan geen internet = geen data meer.

@Dv_t,

Ik heb de Apple TV werkend en kan zo de films afspelen maar in "klein beeld".
Chromecast zou hier de oplossing zijn vandaar mijn vraag, het leek of Morgoth er veel van wist :) .
Helemaal dom ben ik niet op TV gebied en zo ben nog middelbaar elektronica technicus van school afgekomen (avond uren).
Wil alleen nu eens niet kopen voor ik weet hoe het ineen steekt. En alvast bedankt voor de info.

Aan wie het weet, mag het mij zeggen.
Ik vind het zo stom dom om een Chrome kast te kopen en dan er achter komen dat het helemaal niet gaat, dus geld weggooien dan hebben we wel andere dingen in 't hoofd toch

dank U en groeten Jaap

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: TV kijken.

Bericht door DV_t » wo 10 mar 2021 18:36

Je kunt het wel werkend krijgen maar dan moet je een travel router kopen. Hiervoor is wel enige basis netwerkkennis vereist.

De travel router verbind je dan op het campingnetwerk en je mobiele apparaten + Chromecast weer op dat netwerk. Eigenlijk creëer je een netwerk binnen het campingnetwerk (een soort bubbel).

Zo doe ik het zelf ook maar blijft toch altijd wat gehobby, helemaal als ze slimme technieken binnen het netwerk gebruiken om dit te voorkomen.

Zoals eerder gezegd. Vaak als je alles eindelijk werkend hebt en je met veel mensen op de camping staat is de snelheid/stabiliteit niet voldoende om fatsoenlijk te kunnen kijken.

Wil je zeker tv kunnen kijken dan een schotel meenemen en zorgen dat je een plekje krijgt met vrij zicht op de transponder

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: TV kijken.

Bericht door Dreke » do 11 mar 2021 10:19

Jaap van Duijn schreef:
wo 10 mar 2021 17:40
Ok,


@Frans,
Juist "men zegt" met die Chromecast verbind je je Iphone en of Ipad met je TV.
Dan schakel je op je Iphone of Ipad de netwerk verbinding met provider UIT en neemt zo te zeggen je Iphone of Ipad als afspeel medium een soort harde schijf waar je de Netflix films opgeladen heb, je gebruikt dan geen internet = geen data meer.


Aan wie het weet, mag het mij zeggen.
Ik vind het zo stom dom om een Chrome kast te kopen en dan er achter komen dat het helemaal niet gaat, dus geld weggooien dan hebben we wel andere dingen in 't hoofd toch
Netflix content downloaden op ipad of telefoon en vervolgens afspelen via chromecast op tv, lijkt te werken maar werkt niet zoals je zou verwachten. De chromecast speelt de content n.l rechtstreeks van Netflix en niet vanaf de telefoon of ipad. Kortom je verbruikt data. De enige manier vanaf een ipad of iphone is via een officiële Apple lightning hdmi adapter. Uiteraard kan je ook netflix films/series downloaden op een pc en dan via hdmi of via een smart-tv afspelen.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken.

Bericht door dieseltijger » do 11 mar 2021 11:06

Informatief draadje. Ik leidde uit de rest van de forumbijdragen af dat de halve wereld op de camping via 4G/Camping wifi TV zat te kijken - maar blijkbaar is het gebruik van een schotel zo gek nog niet. Leuke info!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: TV kijken.

Bericht door Jaap van Duijn » do 11 mar 2021 11:42

@Dreke,

Ok ik ben mee.
Wat ik gezien heb met ons Nexflix gebruiken via de Iphone (hotspot) van echtgenote en op de TV, daar via de Ipad de film, die daar op staat bekijken, blijkt dat we wel degelijk "ingelogd" zijn op netwerk van Vodafone, maar heel weinig GB of MB gebruiken.
Dus direct gebruikten we meer als 2,5 GB
Nu via hotspot enkele MB nog geen 2.
We komen waar we wezen willen.
Ik dacht alleen met die Chromecast dat het allemaal gemakkelijker zou zijn, maar niet dus.

ok we zijn er - groeten Jaap

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: TV kijken.

Bericht door Morgoth » do 11 mar 2021 16:06

Ik heb Chromecast thuis. Drie stuks zelfs. Eentje vast ingebouwd, af fabriek in mijn Sony TV, de anderen gewoon los gekocht.

Thuis werkt het goed. Je koppelt de Chromecast aan je wifi en download de app google home. Daarmee installeer je de boel. Je kunt dan via de Google home app of rechtstreeks uit een aantal andere apps zoals NLZiet, Netflix, Youtube, Ziggo enz beelden casten naar je TV.

Maar op de campingwifi gaat dit niet. Je moet dan dus zelf voor een wifi signaal zorgen. Dat kan met een router in de caravan, alleen moet deze dan op de een of andere manier ook met internet worden verbonden. Dat kan ook met een hotspot op de telefoon, alleen kun je dan weer niet je internet gebruiken. Daarvoor heb je dan een tweede telefoon nodig. Kortom een heel gedoe om dat in de benen te krijgen (mij te veel gedoe).
Je stuurt met Chromecast niet rechtstreeks de beelden van je telefoon naar je TV. De Chromecast haalt de beelden van de wifi en j telefoon is simplistisch gezegd daarvoor een soort afstandsbediening. Zowel de telefoon als de Chromecast dienen beide in het zelfde netwerk te hangen.

De makkelijkste manier is een MIFI router aan te schaffen met datakaartje erin. Dan heb je een wifi router met ingebouwde internet connectie. Daarmee wordt het leven wat makkelijker. Maar al met al vind ik voor de caravan een schotel nog steeds het gemakkelijkst.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken.

Bericht door dieseltijger » do 11 mar 2021 18:32

Dus is de conclusie dat bandbreedte het algemene probleem is, wat omzeild wordt door ofwel het aanbieden van een normale TV aansluiting op de caravan plek/ danwel door het gebruik van een normale schotel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”