beste oplossing tv op de camping

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Jan van Vijven » wo 3 feb 2021 21:26

Even de hoogte en de stand van de Lnb goed zetten en draaien maar.
Hulpmiddelen: kijk naar de zon of de buren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door PD » wo 3 feb 2021 21:43

Beste oplossing TV op de camping....

Zoals eerder geschreven is er niet één beste oplossing; voor ons is de beste oplossing een EZ-V4 wifi extender in de caravan icm een Chromecast met als databron ofwel de camping wifi ofwel de eigen smartphone als hotspot.

Kanttekening hierbij is dat het dataverbruik ca. 2,5 GB per uur bedraagt, dus zelfs met een zgn. onbeperkt data-abonnement op je smartphone lig je er na 2 uur per dag uit knipoog.gif Camping wifi is voor ons dan ook de primaire bron.

In voor- en najaar bezoeken wij hoofdzakelijk campings in NL en het is onze ervaring dat de camping wifi dan in vrijwel alle gevallen voldoet. In de zomerperiode staan we vaker in het buitenland en dan wil de camping wifi nogal eens tekort schieten... onze troost hierbij is dat we in die periode niet of nauwelijks TV kijken. In een zomervakantie hooguit 1 a 2x de Formule-1 en dan offer ik wat smartphone data.

Het alternatief: een (automatische) schotel met een doorlopend abonnement; voor ons de extra kosten niet waard voor die schaarse zomeravonden.

Zoals zo vaak, blijft het een persoonlijke afweging thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Marco85
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 20:43

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Marco85 » do 4 feb 2021 09:51

Bedankt voor de reacties zover.
Inderdaad zo veel mensen zo veel wensen. Ik ga hier nog eens rustig over nadenken.
Is het niet lastig om een extender met buitenantenne te gebruiken aangezien je altijd met een kabel van binnen naar buiten zal moeten.
Laten jullie dan bijvoorbeeld een raam op een kier staan?? scratch.gif
Ford Focus Titanium Business 1.5 ecoboost 150pk 2019 - Knaus Sport 420 QD Silver Selection 2019

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door PD » do 4 feb 2021 10:11

[re.gif]
Mijn extender gebruik ik gewoon met de binnenantenne, dus geen kabel naar buiten. Dat heb ik met eerdere extenders ook zo gedaan, functioneert prima.
Gewoon vastgeschroefd in de kledingkast van de caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door fjord390 » zo 7 feb 2021 14:16

Helaas is deze 24 inch en ik wil een 20 inch max.
misschien is dit dan wat MEDION® TV LIFE E11941 | 18.5 inch | HD | DVD Speler | CI+ , triple tuner en 12 volt .

bij medion zelf staan de details .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Jan 64 » zo 7 feb 2021 14:44

Wij hebben een tv van Alphatronics, deze heeft verschillende systemen aan boord.

https://www.alphatronics.de/

JackG
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 23:52

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door JackG » vr 26 feb 2021 12:47

Ik heb alleen ervaring mat een schotel en ja geen bomen.
Nu maak ik gebruik van een MIFI router (tp-link) met een simkaart met unlimited data (buitenland 20gb)
Deze kaart van de kpn is maandelijks opzegbaar en gebruik ik van mei t/m/ september.
Daarnaast heb ik (niet speciaal voor de caravan aangeschaft) digitenne. Als je al een interactief abonnement hebt bij de kpn
kost het je €5,0 p/m (alleen Nederland)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Frup » vr 26 feb 2021 15:21

Wij hebben ook meerdere oplossingen in gebruik:
  • Wifi Camp Pro: is sowieso handig om een goed signaal te krijgen. Behalve op campings waar je via de browser moet inloggen. Nadeel is dat we dan alleen TV op de iPad kunnen kijken via de Canal Digitaal app (we hebben nog geen Chromecast). Joyne heeft voor zover ik weet nog steeds geen App (??).
  • In Nederland, als we niet lang blijven, dan hebben genoeg aan Digitenne (T2) met NL 1, 2 en 3. Ik hang dan mijn zelf gemaakte "2-blikjes antenne" op.
  • Bij langer verblijf of in het buitenland, dan zetten we de schotel neer. Installeren en uitrichten is een fluitje van een cent met bijv. de Bente Satfinder.
We hebben een simpele TV met een compacte mini satelliet/Digitenne ontvanger erachter gekleefd. Dat werk prima. Nadeel is dat je twee stroomaansluitingen en afstandbedieningen hebt. Ook past er in de mini ontvanger geen CI+ module. De Canal Digitaal kaart past er wel in, maar als we overstappen naar Joyne dan is er een CI+ module nodig. We zullen dan een TV met geïntegreerde ontvanger kopen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door duwerke » za 13 mar 2021 10:54

Heeft er iemand ervaring met de Mifi router van Teleco?
Zou ontwikkeld zijn voor caravan en camper gebruik.
https://www.telecogroup.com/nl/nieuws-p ... 400-router
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Jeroent83 » za 13 mar 2021 12:02

Ik denk dat voor TV kijken op de camping de SAT schotel nog altijd de beste oplossing is.
Omdat wij eigenlijk bijna geen TV kijken maar meer gebruik maken van streaming diensten heeft het voor ons geen voordeel.

Wij gebruiken een teltonika rut950, deze heeft zowel Wifi als Mifi als de camping wifi goed is blijft hij dus op de Wifi mocht deze wegvallen schakelt hij over op de Data (SIM 4G). Daarnaast heb je dus een eigen interne wifi waar je al je apparaten op kunt aansluiten.

Voor de TV hebben wij een FireTV stick, dus geen gerotzooi met kastjes maar gewoon 1 stick in de TV en 1 ab waar je alles mee kunt bedienen. Streaming diensten erop en voor de ziggo klanten ook gewoon de Ziggo Go app. Mijn FireTV verbind automatisch op VPN naar mij thuis dus ik heb nooit problemen/beperkingen met mijn locatie.

Als alles is opgezet heb je er ook nooit meer werk aan. Heb je wifi op de camping dan voer je 1x de wifi van de camping in op de router en ben je klaar.
caravantv.PNG
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door FamHagebeuk » za 20 mar 2021 21:31

Jeroent83 schreef:
za 13 mar 2021 12:02
Ik denk dat voor TV kijken op de camping de SAT schotel nog altijd de beste oplossing is.
Omdat wij eigenlijk bijna geen TV kijken maar meer gebruik maken van streaming diensten heeft het voor ons geen voordeel.

Wij gebruiken een teltonika rut950, deze heeft zowel Wifi als Mifi als de camping wifi goed is blijft hij dus op de Wifi mocht deze wegvallen schakelt hij over op de Data (SIM 4G). Daarnaast heb je dus een eigen interne wifi waar je al je apparaten op kunt aansluiten.

Voor de TV hebben wij een FireTV stick, dus geen gerotzooi met kastjes maar gewoon 1 stick in de TV en 1 ab waar je alles mee kunt bedienen. Streaming diensten erop en voor de ziggo klanten ook gewoon de Ziggo Go app. Mijn FireTV verbind automatisch op VPN naar mij thuis dus ik heb nooit problemen/beperkingen met mijn locatie.

Als alles is opgezet heb je er ook nooit meer werk aan. Heb je wifi op de camping dan voer je 1x de wifi van de camping in op de router en ben je klaar.

caravantv.PNG
Momenteel zijn wij in blijde verwachting van onze nieuwe caravan. Uit ervaring van eerdere vakantie met de caravan, is het bereik van WiFi en 4g niet altijd even goed op de iPad of telefoon. Met name in de caravan maar ook vaak voor de tent is het niet geweldig. Daarom ben ik op zoek naar een soort gelijke oplossing. Dit klinkt als een perfect oplossing. Mag ik een paar vragen stellen over jouw setup?

- heb je het apparaat met de standaard antennes in gebruik?
- waar heb je hem gemonteerd?
- heb je inderdaad beter bereik over de WiFi dan met je telefoon?
- zijn er nog additionele tips?
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

Wil Gemser
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 12:49

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Wil Gemser » zo 21 mar 2021 14:35

Hi, wij hebben een WIFI CAMP PRO 2V2.
Hiermee kun je het camping WIFI signaal versterken en, je eigen netwerk creëren zodat je met meerderen op je eigen netwerk kunt inloggen.
Dit werkt super. Sterk signaal en een max. bitrate van 300Mbs (genoeg voor streamen van film)
Op de TV een Chromecast aangesloten, dus voor TV kijken via Ziggo ideaal.
De antenne is met behulp van een zuignap op het dak bevestigd. (Een caravan is een gesloten ruimte en kan dan als koi van Farraday beschouwd worden en daarom moet de antenne wel buiten de caravan geplaatst worden. Voor de antenne kabel is de oplossing, via een op de doorluchtstand raam of dakluik.
Succes met zoeken naar de voor jou beste oplossing.

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door FamHagebeuk » zo 21 mar 2021 14:50

Thanks ... ik ben al een eind op weg, maar wil eigenlijk het 4g signaal via antenne en sterk hebben. Met de huidige bundel ( 100gb per maand) hoop ik strakker internet te krijgen dan een camping WiFi.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door DV_t » zo 21 mar 2021 14:54

Dan ben je met een simpele 4g router toch al een heel eind. Het signaal zal rondom de caravan altijd voldoende zijn. Daar heb je geen extra antennes voor nodig.

Indien die databundel aan je toestel sim gekoppeld is dan zet je een hotspot aan toch?

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door DV_t » zo 21 mar 2021 15:01

Wil Gemser schreef:
zo 21 mar 2021 14:35

De antenne is met behulp van een zuignap op het dak bevestigd. (Een caravan is een gesloten ruimte en kan dan als koi van Farraday beschouwd worden en daarom moet de antenne wel buiten de caravan geplaatst worden. Voor de antenne kabel is de oplossing, via een op de doorluchtstand raam of dakluik.
Succes met zoeken naar de voor jou beste oplossing.
Wat een onzin. Als je caravan van papier maché gemaakt was met kippengaas misschien wel.

Je kunt toch met je telefoon of tablet toch ook op de campingwifi of bellen/gebeld worden?

Wil Gemser
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 12:49

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Wil Gemser » zo 21 mar 2021 16:12

Binnen of buiten de caravan scheelt het 20dBm.
En als u weet dat 3dB een halvering van de signaalsterkte is....
Bovendien bestaan de wanden van een caravan uit aluminium plaatwerk.

Het ligt aan de applicatie waar u WIFI voor gebruikt en voor bewegende beelden (video) heeft u een relatieve hoge bitrate nodig. Voor telefonie is een smallere bandbreedte nodig dan voor een tv signaal.
Het topic gaat over "beste oplossing tv op de camping"
Ik probeer hier de in en outs te delen met iemand die serieus op zoek is naar een voor hem of haar beste oplossing.

Ik vind het trouwens niet erg van enig respect betuigen om woorden te gebruiken als "Wat een onzin"

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door DV_t » zo 21 mar 2021 17:32

Het was niet onrespectvol bedoeld maar om de caravan als een kooi van Faraday neer te zetten waardoor je buitenantennes moet plaatsen gaat wat ver.

Daardoor krijg je wat eerder gezegd is, dat iedereen zijn eigen router mee gaat nemen met buitenantennes en de nodige versterking. Op den duur heeft niemand dan nog een fatsoenlijk signaal.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Vino » zo 21 mar 2021 18:26

Is ook een kwestie om de voorschriften van de camping,om deze eens goed te lezen.Waar wij voor een langere termijn staan in zuid-Spanje is het verboden om versterkers etc.te gebruiken met als doel betere ontvangst van de wifi.Met constateren van overtreding verwijderen van de camping.Slechte ontvangst van betaalde wifi?Melden met plaats nummer,en men komt op gezette tijden peilen of de melding inderdaad berust op slechte ontvangst door derden.Je ziet de versterkers/antennes al op of aan de caravan staan.

Met vriendelijke groet.

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door FamHagebeuk » zo 21 mar 2021 20:22

DV_t schreef:Het was niet onrespectvol bedoeld maar om de caravan als een kooi van Faraday neer te zetten waardoor je buitenantennes moet plaatsen gaat wat ver.

Daardoor krijg je wat eerder gezegd is, dat iedereen zijn eigen router mee gaat nemen met buitenantennes en de nodige versterking. Op den duur heeft niemand dan nog een fatsoenlijk signaal.
Ik wil juist mijn eigen 4g bundel inzetten, en uit ervaring weet ik dat er niet altijd 4 streepjes bereik is.. een tikkie meer bereik om te kunnen streamen met een smart tv.. wil dus eigenlijk beter 4g ontvangen.. niet leechen op de camping WiFi.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door DV_t » zo 21 mar 2021 20:29

[re.gif]

Maar toch ga je op je buitenantenne waarschijnlijk een extra 2,4 en 5ghz netwerk broadcasten.

Op de 2,4 GHz band heeft de camping eigenlijk maar drie bruikbare kanalen en daar gaat nu straks iedere caravan met 4G router en/of travel router tussendoor lopen storen omdat ze een veld verderop niet kunnen verbinden. Kortom de hele zorgvuldig ingemeten campingwifi met niet overlappende kanalen werkt voor geen meter.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Hans1954 » zo 21 mar 2021 20:35

Ik lees eigenlijk nooit dat je een laptop met Windows 10 ook in kan zetten als mobiele hotspot. Kan voortreffelijk de Wifi van de camping delen. Sommige modellen van Samsung (Galaxy S7,9,20) hebben dit ook aan boord.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door FamHagebeuk » zo 21 mar 2021 20:38

DV_t schreef:[re.gif]

Maar toch ga je op je buitenantenne waarschijnlijk een extra 2,4 en 5ghz netwerk broadcasten.

Op de 2,4 GHz band heeft de camping eigenlijk maar drie bruikbare kanalen en daar gaat nu straks iedere caravan met 4G router en/of travel router tussendoor lopen storen omdat ze een veld verderop niet kunnen verbinden. Kortom de hele zorgvuldig ingemeten campingwifi met niet overlappende kanalen werkt voor geen meter.
Als de camping WiFi goed is, heb ik het niet nodig. Maar tot nu toe is mijn ervaring , camping WiFi is nooit voldoende om te streamen, 4g is in buitengebied niet altijd sterk genoeg. Wil alleen beter ontvangen, hoef niet keihard te zenden.

Ik dacht overigens dat LTE antennes op ander frequentie ontvangen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door PD » zo 21 mar 2021 20:39

DV_t schreef:
zo 21 mar 2021 20:29
Kortom de hele zorgvuldig ingemeten campingwifi met niet overlappende kanalen werkt voor geen meter.
Niet overdrijven... wij streamen vrijwel altijd op basis van camping wifi naar onze 32 inch TV en dat werkt zeker in NL heel behoorlijk.

FamHagebeuk schreef:
zo 21 mar 2021 20:38
Als de camping WiFi goed is, heb ik het niet nodig. Maar tot nu toe is mijn ervaring , camping WiFi is nooit voldoende om te streamen...
Onze ervaring is juist dat de camping wifi vrijwel altijd voldoende is om te streamen, zeker in NL thumbup.gif

TV kijken doe je voornamelijk in het vroege voorjaar en late najaar; wanneer we in het zomerseizoen in het buitenland kamperen, wordt er nauwelijks TV gekeken.
Bijlagen
IMG_E0186-mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door FamHagebeuk » zo 21 mar 2021 20:50

We zijn inderdaad nog niet veel in NL geweest. Dit jaar Zandstuve en terspegelt .. we kunnen altijd nog terplekke spullen online bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: beste oplossing tv op de camping

Bericht door Wally » zo 21 mar 2021 20:55

En, hoe was de wifi op Terspegelt?

Vorig jaar op veld 83 slecht.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”